Житлово-комунальне господарство – одне з наших традиційних “клятих питань” на рівні з дорогами і дурнями. Іноді здається, що гіршої ситуації не буває. Але карантин довів: елементарно!
На нашій Facebook-сторінці PRO-ЖКГ ми безплатно консультуємо з юридичних аспектів реформи ЖКГ. Починаючи з весни люди стали масово скаржитися на погану роботу комунальників. Теоретично під час пандемії вони мали навпаки працювати краще: дезінфікувати житлові будинки, ретельніше прибирати прибудинкові території та громадські простори. І десь так, безумовно, і було. Проте організувати під час карантину нормальну роботу ЖЕКів і керівних компаній, які обслуговують столичні будинки, вдалося не всюди.
Зокрема, багато скарг на неякісну роботу ЖЕКів ми фіксували у Солом’янському та Святошинському районах.Тільки протягом травня до нас звернулося понад півсотні киян. Люди нарікали на сміття, що тижнями лежало у дворах, відсутність або формальне проведення дезінфекції будинків, неприбрані двори. Звісно, траплялося і раніше, але, як правило, питання вирішувалося після звернення до ЖЕКу або на гарячу лінію Київської міської держадміністрації (КМДА). Але під час карантину – дещо змінилося: скарги просто ігнорували.
Таким чином, традиційний “інструмент впливу” просто поламався. І люди були змушені шукати інші, наприклад, звертаючись до нас, на сторінку PRO-ЖКГ.
Законодавство України, зокрема закони “Про житлово-комунальні послуги” та “Про захист прав споживачів”, дає всі можливості захистити свої права на якісну “комуналку”. Але на практиці чиновники та ЖЕКівці користуються юридичною неграмотністю киян та їх неготовністю довго ходити по інстанціях без жодної гарантії результату.
Люди не знають, що слід робити, вони бояться, що доведеться покласти місяці свого життя, а, наприклад, сміття весь час так і смердітиме. Проте насправді алгоритм дій у подібних ситуаціях максимально простий. За правильного застосування він забирає мінімум часу на “дискусії” із ЖЕКом. Саме цей алгоритм ми надаємо мешканцям багатоквартирних будинків. Вони його успішно застосовують – і отримують швидкий результат.
Користуючись нашою юридичною допомогою, кияни звертаються до своїх ЖЕКів і керівних компаній з письмовими вимогами щодо перерахунку послуг, які не було надано. Після отримання юридично грамотної скарги чи вимоги, “винуватці”, як правило, миттєво реагують і шукають “мирного” вирішення конкретної проблеми з мешканцями – гроші втрачати ніхто не хоче!
Але нерідко ефект буває більшим за очікуваний: навіть якщо скарга стосується однієї проблеми, наприклад, дезінфекції, виконавці починають якісно надавати і решту послуг. Кияни розповідали, що раптом у ЖЕКу знаходяться засоби, працівники, час та натхнення.
Як правило, комунальники, отримуючи правильно складений і вмотивований акт-претензію за неякісні або ненадані послуги, задовольняють вимоги у повному обсязі. Це може бути і 100, і 200 гривень з однієї квартири за місяць. Але навіть якщо ЖЕК намагається ухилитися чи занизити компенсації – на це теж є законні важелі, які чудово працюють.
Так, у Святошинському районі ЖЕК взагалі не надавав послуг з прибирання будинків і прибудинкової території. Мешканці протягом квітня-травня організовували такі роботи і оплачували їх власним коштом. Спритні ЖЕКівці запропонували перерахунок у розмірі 7 гривень одній квартирі на місяць – смішно навіть говорити про таке. Але і з такими випадками ми працюємо і законним шляхом домагаємося нормальної компенсації витрат. Хоча це забирає дещо більше часу, але діє!
Читайте: Кому належить прибудинкова територія та як її оформити
Ірина Горова, юристка, авторка інформпроєкту PRO-ЖКГ