Профільні міністерства та органи державної влади мусять підтримати підприємства з обслуговування житлових будинків та утримання прибудинкових територій. Бо Уряд заборонив припиняти надання комунальних послуг у разі їх несплати або оплати не в повному обсязі, а рівень сплати за надані послуги навіть в Києві скоротився вдвічі – через масовий виїзд громадян в більш безпечні регіони країни. В містах, охоплених бойовими діями чи тимчасово окупованих, рівень оплати за обслуговування будинків та утримання прибудинкових територій тяжіє до нуля. Якщо не збалансувати проблему фінансовою підтримкою, ціля галузь може опинитись на межі колапсу, тисячі фахівців залишаться без роботи, а мешканці багатоквартирних будинків – без обслуговування.
Про це, як стало відомо KВ, йдеться в аналітичних матеріалах від найбільшої в Україні приватної керуючої мультикомпанії, що об`єднує компанії “Місто для людей”, “ДомКом” і “Будсервіс”.
Ці компанії обслуговують 5 тис. багатоквартирних будинків, в яких мешкають близько 200 тис. людей, в 14 містах (Київ, Рівне, Луцьк, Тернопіль, Хмельницький, Житомир, Суми, Кременчук, Кривий Ріг, Запоріжжя, Енергодар, Дніпрорудне, Миколаїв, Маріуполь). Загальна площа будинків та прибудинкових територій, які обслуговують компанії – 10 млн кв. метрів. В компаніях працюють 3 тис. співробітників.
За результатами діяльності обслуговування житлових будинків та утримання прибудинкової території можливо зробити попередні підсумки діяльності підприємств даного напрямку, а також вплив воєнного стану на даний напрямок роботи.
Галузь обслуговування житлових будинків та утримання прибудинкової території надавала роботи в січні, а оплату за надані послуги отримувала у лютому. У зв’язку з цим, середньомісячна оплата за надані послуги населенню становила 80%, що, в свою чергу, спричинило ланцюгову реакцію з формуванням заборгованості компаніями перед постачальниками, зокрема: електроенергії, обслуговування ліфтового господарства, субпідрядним організаціям та часткової сплати податків.
Аналіз діяльності роботи підприємств з обслуговування житлових будинків та утримання прибудинкової території за результатами лютого (оплата отримана в березні) треба розподіляти за регіонами, оскільки умови роботи в них дуже різні.
Міста та області без активних бойових дій
Луцьк, Рівне, Чернівці, Івано-Франківськ, Львів, Ужгород, Тернопіль, Хмельницький, Полтава, Кропивницький, Черкаси, Кременчук.
В даному сегменті більше 70% платежів, що дає можливість підприємствам покривати основні статті витрат: оплата праці, закупка матеріалів, часткове погашення боргів перед постачальниками та податків.
Проте необхідна допомога з боку держави в здійсненні контролю та моніторингу, стосовно виділених коштів населенню за розміщення внутрішньо переміщених осіб (ВПО), що спрямовані на покриття оплати по комунальним послугам.
Також необхідний захист від кредиторів протягом шести місяців після закінчення військового стану, в зв’язку із необхідністю погашення заборгованості по електроенергії, сплаті податків. Через продовження військових дій на території України ми не очікуємо покращення платіжної дисципліни у квітні поточного року.
Міста та області, де частково велись бойові дії
Київ, Одеса, Запоріжжя, Дніпро, Житомир, Суми, Кривий Ріг.
В даному сегменті оплата коливається в розрізі 30-70%, залежно від стану бойових дій на території даних міст і областей, що, в свою чергу, призводить до неможливості покриття більшої частини витрат підприємств.
У зв’язку із тим, що значна кількість населення була змушена залишити свої домівки, держава створила механізм фінансової підтримки ВПО, а також населення, яке їх розміщує в своїх оселях. Але не акцентувала увагу на тому, що житлові будинки перебувають на постійному обслуговуванні та утриманні прибудинкової території.
5 березня Уряд прийняв постанову №206, якою заборонив припиняти надання комунальних послуг у разі їх несплати або оплати не в повному обсязі, щоб захистити інтереси людей в період воєнного стану. І це стосується усіх комунальних послуг без винятку.
Оскільки підприємства даного напрямку не зупиняють свою роботу і виконують її у повному обсязі, за винятком деяких міст, де місцева влада прийняла рішення щодо зупинки роботи ліфтів (відповідно проведено коригування ціни послуги в сторону зменшення), є необхідність підтримки з боку держави:
-
як і для міст без ведення бойових дій;
-
а також у вигляді надання поворотної фінансової допомоги на покриття основних витрат підприємства та покриття оплати електроенергії за рахунок державного чи місцевих бюджетів.
Аналізуючи стан і динаміку оплати та активність бойових дій, ми не очікуємо зміни в надходженні коштів за надані послуги, окрім Києва, якщо поточна ситуація не зміниться.
Міста та області з постійними бойовими діями, та міста під тимчасовою окупацією
Харків, Чернігів, Миколаїв, Херсон, передмістя Києва, Маріуполь, Мелітополь, Херсон, Каховка, Донецька і Луганська області.
Цей сегмент характеризується низькою платіжною дисципліною рівень оплати сягає 0-30%, що, в свою чергу, не дозволяє покрити видаткову частину навіть оплати заробітної плати тих працівників, які обслуговують будинки та виконують роботи в небезпечних умовах. Іі це потребує критичної уваги з боку держави.
Тому необхідно забезпечити виконання надання послуг із прямою підтримкою з боку держави, а саме:
-
надання безповоротної фінансової допомоги підприємствам і організаціям, які забезпечують надання послуг, надання субвенцій з державного бюджету;
-
повернення механізму субсидій з оплати комунальних послуг (безпосередньо підприємствам, а не населенню, до моменту стабілізації ситуації).
Ці механізми дозволять продовжити роботу підприємств галузі і в повному обсязі виконувати постанову Уряду стосовно заборони припинення надання комунальних послуг. Наприклад, місцева влада Харкова зробила значний крок в підтримці населення і підприємств галузі ЖКГ, так як повністю будуть покривати витрати у даному напрямку з місцевого бюджету.
Міста, які перебувають в тимчасовій окупації – це найскладніше та найболючіше питання. Але навіть у цих містах люди частково продовжують оплачувати за наданні послуги, а працівники виконувати роботи по обслуговуванню.
На окупованих територіях найбільша складність з закупівлею паливно-мастильних матеріалів, матеріалів і засобів, які необхідні для обслуговування будинків, та ризики опинитися під впливом сторони окупанта, що потребує додаткової уваги і підтримки підприємств з боку держави.
Отже, враховуючи вищевикладене, підприємства галузі просять та закликають органи державної влади та профільні міністерства зробити відповідні кроки та вчинити дії, які будуть спрямовані на підтримку роботи підприємств, що забезпечують обслуговування житлових будинків з метою виключення їх занепаду та руйнування, а також збереження зайнятості населення в даній сфері і функціонування підприємств і організацій галузі в майбутньому, що в цілому впливає на соціально-економічний стан в державі.
Нагадаємо, профільним центральним органом виконавчої влади, відповідальним за стан ЖКГ в Україні, є Міністерство розвитку громад та територій (Мінрегіон), яке очолює Олексій Чернишов (на колажі ліворуч).
Фото: колаж КВ