Верховна Рада (ВР) прийняла законопроект, що впроваджує акцизну е-марку. Така діджиталізація дозволить відстежувати рух алкоголю, тютюнових виробів, рідин для електронних сигарет від виробника або імпортера до кінцевого споживача. Новації запровадять з січня 2026 року.
Про результативне голосування на засіданні ВР 29 червня 2023 року KВ стало відомо з картки відповідного законопроекту.
Проект закону №8287 “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законів України у зв’язку із запровадженням електронної простежуваності обігу алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах” у другому читанні та в цілому підтримали 252 з 324 присутніх народних депутатів (при мінімально необхідних 226 голосах).
Згідно з прикінцевими положеннями законопроекту, поданого на перше читання, він вводиться в дію з 1 січня 2024 року. Але в уряді кажуть, що закон запрацює двома роками пізніше.
Автор законопроекту – голова комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Данило Гетманцев. За його словами, прийнятий закон створює умови для того, щоб кожен громадянин зміг ідентифікувати продукцію та перевірити легальність походження товару.
“Законом запроваджується електронна марка акцизного податку, передбачивши, що електронна марка наноситься у встановленому Законом про електронну простежуваність порядку на пачку (одиничну упаковку) тютюнового виробу або пляшку (одиничну упаковку) з алкогольними напоями або ємності (одиничні упаковки) з рідиною, що використовується в електронних сигаретах”, – сказано в парламентському релізі за підсумками голосування за цей законопроект.
Вказується, що запровадження електронної марки акцизного податку надасть можливість:
-
відстежувати рух алкоголю, тютюнових виробів, рідин для електронних сигарет від виробника/імпортера до кінцевого споживача;
-
контролювати повноту і своєчасність сплати сум акцизного податку за такі товари;
-
кожен громадянин зможе ідентифікувати продукцію та перевірити легальність походження товару.
У Кабінеті міністрів наразі кажуть, що новий закон додасть прозорості ринку підакцизних товарів.
“Щороку Україна втрачає мільярди гривень через тіньовий ринок тютюну та алкоголю. У 2022 році кожна п’ята пачка цигарок та кожна третя пляшка алкоголю продавалися нелегально. Несплата акцизного податку не лише завдає збитків, а й сприяє процвітанню корупції та контрабанди. Створення системи простежуваності еАкциз дозволить посилити контроль обігу тютюну й алкоголю та зекономити мільярди гривень, які підуть не на сірий ринок, а на оборону держави”, – цитує Урядовий портал віце-прем’єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій України – міністра цифрової трансформації України Михайла Федорова.
Читайте: На Київщині у підпільних виробників алкоголю вилучили 15 тисяч літрів фальсифікату (фото)
За словами урядовця, кожен продукт матиме електронну акцизну марку, виражену двовимірним DataMatrix-кодом. Виробники та імпортери самостійно зможуть генерувати її в цифровій системі простежуваності еАкциз та наносити на кожну пляшку алкоголю чи пачку цигарок.
А споживачі зможуть пересвідчитися, що купують не контрафакт. Для цього треба просканувати електронну акцизну марку через застосунок Дія і звірити:
-
назву;
-
виробника;
-
місце виробництва;
-
магазин, де продається товар;
-
код маркування, який можна звірити з нанесеним на марку;
-
статус електронної акцизної марки.
Якщо будуть невідповідності, кожен зможе в один клік сповістити про це державу в Дії, обіцяють в уряді.
“При розробці законопроекту врахували основні європейські норми щодо маркування та контролю за рухом тютюнових виробів. Це дозволить нашим виробникам гармонійно інтегруватися з ринком ЄС та розширити свої бізнес-можливості після вступу України до складу Європейського Союзу”, – сказано в урядовому релізі.
Електронна акцизна марка та система простежуваності почнуть діяти в Україні вже з січня 2026 року.
Читайте: Тютюновий акциз сплачуватимуть у місцеві бюджети не торговці, а виробники та імпортери
Фото: з відкритих джерел