Метро на Теремки та Голосіїв можуть ремонтувати довго. Пояснюю, чому.
Нагадаю новину.
У Київському метрополітені [8 грудня] аварійно зупинено рух поїздів між станціями “Деміївська” та “Теремки” Оболонсько-Теремківської (синьої) лінії через розгерметизацію тунелів, що вже призвело до того, що вода в середині метро піднялася до “підошви рейок”, і продовжує поступати ще.
“Через нерівномірні процеси розущільнення, віброповзучості навколо ґрунтового масиву і навантаження на тунельну оправу з’явився ризик втрати стійкості тунельних споруд”, – сказано в повідомленні КМДА.
“Там давить вода безпосередньо на стінки тунелю і відповідно йде деформаця тунелю. Він тріскається, просочується вода і тим самим руйнується”, – додав перший заступник голови КМДА Микола Поворозник.
Інакше кажучи, якщо нічого не робити, то тунелі метро може повністю затопити.
До речі, сьогодні [10 грудня] воду на рейках вже бачили на метро “Оболонь”. Допливла.
Наразі є різні версії, що відбувається з метро.
Версія “Винні Кличко та Алієв”
Її озвучив експерт Володимир Бондаренко. Він вважає, що метро закрили, щоб Вагіф Алієв таки добудував ТРЦ Ocean Mall, який знаходиться прямо над тунелем метро, на плавуні – между річкою Либідь та озером Глинка.
До речі, нібито саме в цьому місці перший заступник Кличка Микола Поворозник пропонує розкрити ділянку тунелю на глибині 5-8 метрів та замінити.
Недоліки версії: вода в тунелі дійсно є, навряд чи її Алієв туди пустив, щоб Кличку напакостити. Хоча красиво.
Версія “Винні забудовники”
Її озвучив директор аналітично-дослідницького центру “Інституту міста” Олександр Сергієнко. Він звертає увагу на те, що навколо цієї ділянки синьої гілки метро з’явилося багато нових забудов, а, відповідно, і асфальту та бетону. Водночас ця місцевість має багато джерел. В результаті чого новобудови “тиснуть на воду”.
Недоліки версії: експерт підкреслює, що винні в аварії лише забудовники, а не містобудівники (ті, хто планує, де буде яка забудова), хоча наведені ним аргументи більше б’ють по містобудівникам і взагалі по міській безхазяйній владі, яка хаотично роздає землю під забудову.
Версія “Винні попередніки”
Її озвучив депутат Київради (від “УДАРу”, радник Віталія Кличка, – KВ) та “третя рука мера” Дмитро Білоцерковець. Він каже, що станції будувалися за президентства януковича, підрядники та влада все покрали і не зробили гідроізоляцію тунелю.
Недоліки версії: Дмитро промовчав, що підземні води, які руйнують тунель, течуть і за часів Кличка. А від його слів про те, що погані будівельники януковича не зробили гідроізоляцію, стає моторошно. Ми не знаємо, правда це чи ні. Але вже напряглись, що “гідроізоляцією” займутся люди Кличка. Оскільки кияни ще пам’ятають публічну обіцянку мера про те, що на метро “Героїв Дніпра” роблять тільки “гідроізоляцію грунтів”, але це був тільки привід, щоб побудувати над станцією ТРЦ.
То ж, реальна причина підтоплення метро – містобудівна.
Підземна частина Києва дуже насичена водами. В місті є більше 40 історичних річок та струмків, які свого часу потрапили у структуру зливової (дощової) каналізації міста. У тому числі Либідь, яка тече частково по поверхні, частково під землею, але всюди виконує функцію дренажної системи, оскільки переносить дощові води до Дніпра.
Колись вода в київські річки потрапляла природним шляхом: через багаточисленні джерела, або після дощу просочуючись крізь грунт. Після того, як річки забетонували у колектори, а на грунт поклали асфальт і бетон, вона змушена йти по зливостоковій мережі.
В результаті, дощова вода з берегів вливається в річки та озера набагато швидше, ніж у природних умовах. Наприклад, під час дощу рівень води в Либіді за годину зростає на 2 метри!
Якщо ж зливостокової мережі чомусь немає, вода буде шукати собі нові шляхи. Гідрогеологи кажуть, що в такому випадку вода може потрапити в так звані лесові або лесовидні грунти, які не повинні замочуватися і дуже повільно віддають воду. Якщо так було на ділянці проляганні синьої гілки метро, то вага грунту і відповідно тиск на стінки залізобетонних тюбінгів метро міг вирости втрічі.
Тут ніяка гідроізоляція довго не витримає.
Хто винен
Підкреслюю, що всі останні десятиріччя міська влада взагалі не переймалась знаннями про підземні води та їх системним дослідженням та відведенням. В результаті, сьогодні місто взагалі не володіє інформацією про реальний стан справ під своєю територією.
Загальні гідрогеологічні дослідження та аналітика для Києва не проводилися.
Подібні дослідження проводять (якщо не купують фальсифікацію) конкретні забудовники для конкретної ділянки. Але потім забудовники відводять воду зі своєї території, а куди і як вона тече – нікого вже не цікавить.
В Генплані Києва немає розділу, який давав би розуміння про стан підземних вод на різних ділянках міста.
Дані про зливостокову мережу є частиною загальної інформації про інженерні мережі, але й вони застарілі.
Вважається, що загальна протяжність дощової каналізації Києва складає 2785,4 км, але це неточно. Восени 2020 року КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд Києва” оголосило тендер на майже 500 млн гривень на інвентаризацію зливової мережі міста (ці торги не відбулись через “допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій”, бо документи трьох претендентів було відхилено, – KВ).
Десятиріччями в зливової каналізації міста немає єдиного господаря. Частиною завідує КК “Київавтодор”, частиною КП “Плесо”, а найбільшою частиною – фактично ніхто.
Читайте новину кінця 2020 року: У КМДА хочуть створити відповідальне за зливову каналізацію комунальне підприємство
Десятиріччями місто майже не будувало нову дощову каналізацію та не реконструювало стару. В результаті чого каналізація забита або відсутня. Тому після кожного дощу в нас по вулицях течуть річки.
До речі, підтоплені ділянки – чітка ознака проблем із зливною каналізацією. Якщо в якомусь місці річки течуть по поверхні, то є проблема і під землею. В Голосіївському районі підтоплення фіксували, зокрема, на проспекті Науки ближче до “Либідьської”.
Що робити
Гідрогеологи кажуть, що ремонтом невеличкої частини тунелю може не обійтись, бо проблеми виникнуть поруч.
Треба проаналізувати стан підземних вод вздовж всієї ділянки та усунути причину, а не бігати за наслідками. Можливо, це буде означати необхідність прокладання та/або ремонту дощової каналізації навколо гілки.
Ну, ви зрозуміли – рік-два. Таке.
Читайте новину початку 2021 року: Кличко розпорядився до 2026 року реконструювати київські зливостоки
Джерело публікації, публікується з редакторськими правками KВ