У Київській міськдержадміністрації (КМДА) пообіцяли вирішити низку проблем у сфері пересувної торгівлі (т.зв. причепи типу “купава”, кав’ярні на колесах тощо), на які протягом останніх двох років звертали увагу підприємці. Зокрема, чиновники мають розібратися з тим, чому КП “Міський магазин”, яке відповідальне за організацію даного виду торговельної діяльності, не виконує низку своїх зобов’язань. Серед таких – відсутність 50-відсоткової знижки по сплаті коштів за вже існуючими договорами, ігнорування рішення Київради щодо укладення угод терміном на 3 роки, непроведення торгів по місцям біля станцій метрополітену тощо. Підприємці мають стриманий оптимізм з даного приводу і сподіваються, що нарешті їхні вимоги були почуті. Про це в інтерв’ю KВ розповів керівник Асоціації мобільних кав’ярень Олексій Бусаєв (на фото).
KВ: Минулого тижня підприємці провели акцію протесту під стінами КМДА та зустрілися з чиновниками стосовно, як ви виразилися, колапсу у сфері пересувної вуличної торгівлі. Судячи з допису, який ви опублікували за результатами цієї зустрічі, ви залишились нею задоволені. Що саме виносилося на обговорення?
Олексій Бусаєв: Дійсно, нам вдалося обговорити з керівництвом столичної міськдержадміністрації всі нагальні проблеми, які склалися протягом останніх двох років. Зокрема, з директором Департаменту промисловості та розвитку підприємництва Володимиром Костіковим та заступником голови КМДА Валентином Мондриївським, який відповідальний за цей напрямок. Приводом для цієї дискусії стала діяльність КП “Міський магазин” – ми маємо цілком обгрунтовані претензії стосовно того, як це підприємство працює в сфері організації пересувної торгівлі. Ми озвучили всі свої вимоги, і вже маємо інформацію, що цю ситуацію взяв під свій контроль мер Києва Віталій Кличко. А тому я маю оптимізм, що проблеми будуть вирішені і що ми зможемо надалі працювати – заради своїх сімей та наповнення міського бюджету столиці.
Читайте: У Києві зібрались вирішити проблеми пересувної торгівлі
KВ: Однією з головних проблем, судячи з заяв, які робили ви та ваші колеги протягом 2022-2023 років, є недостатня кількість місць для розміщення засобів пересувної торгівлі. Якою є причина її виникнення, скільки місць для “купав”, на вашу думку, має бути на території Києва та якою була реакція керівництва столичної мерії на ваші претензії?
Олексій Бусаєв: Кількість та місця для розміщення засобів пересувної торгівлі на території Києва були затверджені розпорядженням КМДА №731 від 23 липня 2015 року. Згідно з ним, були визначені 229 таких локацій. Близько шести десятків цих місць вже втратили свою актуальність – розміщувати там мобільні кав’ярні з різних причин фактично заборонено, а тому відповідні лоти не виносяться на торги.
При цьому, ще наприкінці 2015 року між підприємцями, структурними підрозділами КМДА і КП “Міський магазин” було укладено меморандум, відповідно до якого міська влада погодилася збільшити кількість місць до 500. Ті вимоги меморандуму, які повинні були виконати підприємцями, ми виконали – подали чиновникам перелік тих локацій, де, на нашу думку, можна розміщувати засоби пересувної торгівлі, підготували ортофотоплани по ним тощо. Але за більш ніж вісім років усі ці додаткові дві з гаком сотні локацій так і не були офіційно затверджені – наприклад, шляхом внесення змін до того ж розпорядження №731.
Після зустрічі минулого тижня у нас є сподівання, що ця історія все ж зрушиться з мертвої точки – принаймні, ми почули розуміння з боку керівництва Києва з цього приводу та обіцянку нарешті виконати умови меморандуму.
KВ: Підприємці неодноразово звертали увагу на те, що КП “Міський магазин” не виносить на торги лоти по найбільш “жирним” локаціям, наприклад – біля станцій метро. Чому так сталося і до чого це призводить, окрім того, що підприємці не можуть вести свою діяльність у тих місцях, де вони фактично стовідсотково матимуть непогані доходи?
Олексій Бусаєв: Наразі ми не розуміємо, якої моделі проведення торгів дотримується КП “Міський магазин”. Ще навесні 2023 року на торги повинні були бути виставлені лоти по місцям для пересувної торгівлі біля станцій метро, але цього не було зроблено. Наслідком такого зволікання керівництва комунального підприємства є те, що міський бюджет недоотримує кошти.
Якщо говорити мовою цифр, то йдеться про наступні суми. Мінімальна стартова ціна за лот у таких місцях становить 120 тис. гривень. За один день без укладеного договору по одному такому лоту столичний бюджет втрачає 330 гривень, за місяць – 9,9 тис. гривень. Якщо брати до уваги, що таких лотів може нараховуватися близько 50, то лише за місяць до міської скарбниці “не доходять” грошові кошти в сумі 459 тис. гривень. Звісно, для Києва така цифра може здаватися мізерною та смішною, але не варто забувати, що ми живемо в умовах війни, коли для громади кожна копійка є дійсно важливою, і їй можна знайти призначення.
Стосовно цього питання КП “Міський магазин” повинно відзвітуватися перед Департаментом промисловості та розвитку підприємництва КМДА, в підпорядкуванні якого воно знаходиться, і надалі лоти по цим місцям мають бути виставлені на торги – принаймні, ми на це сподіваємося.
KВ: Серед іншого, ви звертали увагу, що КП “Міський магазин” ігнорує той факт, що в минулому році міська влада запровадила для підприємців знижки на розміщення засобів пересувної торгівлі. Яким чином у комунальному підприємстві аргументують свої дії?
Олексій Бусаєв: Ще на початку повномасштабної війни, у березні 2022 року, столична міськрада рішенням №4551/4592 ввела суттєві знижки для підприємців, які здійснюють свою діяльність в засобах пересувної вуличної торгівлі. Йшлося про те, що по вже укладеним договорам підприємці мали сплачувати лише 1 гривню на рік. 20 квітня 2023 року Київрада рішенням №6298/6339 збільшила цю суму – нас зобов’язали сплачувати 50% від вартості договору. При цьому, тоді ж було вирішено зробити 50-відсоткову знижку для нових лотів. Тобто, наприклад, замість 50 тис. гривень (вартість лоту. – KВ), які прописані в договорах, підприємці повинні були платити 25 тис. гривень і так далі. Під час пленарного засідання міськради, на якому розглядалося це питання, я від імені підприємців підтримав таке “здорожчання”, адже ми прекрасно розуміли, що не лише влада повинна нас підтримувати, а й ми повинні йти назустріч громаді, поповнюючи бюджет столиці.
Але надалі почалися дивні речі. У червні 2023 року КП “Міський магазин” з незрозумілих підстав приймає рішення збільшити стартову ціну по договорам вдвічі – шляхом коригування калькуляцій стартової ціни лотів. Тобто, на комунальному підприємстві переглянули алгоритм визначення цієї ціни та фактично нівелювали прийняту Київрадою знижку. Так, вартість лотів була підвищена з 50 тис. до 100 тис. гривень, але з урахуванням 50-відсоткової знижки підприємці мали сплачувати 50 тис. гривень, тобто повну вартість договору, який було укладено до повномасштабної війни, а не 25 тис., як було передбачено “квітневим” рішенням міськради.
Ми розуміємо, у якому скрутному становищі наразі знаходиться КП “Міський магазин”, і розуміємо, наскільки важко в умовах війни налагоджувати господарські та бізнесові питання в столиці. Через це ми не акцентували на цьому увагу та сподівались, що коли будуть скасовані 50-відсоткові знижки, ціни повернуться на довоєнний рівень. Але, на жаль, нас чекав ще не один неприємний сюрприз.
У кінці грудня КП “Міський магазин” за своєю калькуляцією підняв вартість нових лотів, які раніше, за його ж рішенням, коштували 100 тис. гривень, аж до 200 тис. гривень. Тобто, з урахуванням знижки, за один лот потрібно було б сплачувати 100 тис. Після того, як ми висловили своє обурення, у січні 2024 року вони знову зробили калькуляцію, встановивши ціну 120 тис. гривень за один лот. Але тоді ж ми дізналися, що в бюджеті на 2024 рік Київрада не передбачила 50-відсоткову знижку і на існуючі договори, і на нові лоти. А тому, відповідно, нам доведеться сплачувати повну вартість – згадані мною 120 тис. гривень.
Наразі левову частку вартості лота становить прибирання та вивезення сміття поряд зі встановленим засобом пересувної торгівлі. Та я вас хочу запевнити: не дивлячись на те, що при укладенні договору підприємці фактично сплачують “Міському магазину” кошти за утримання території в належному стані, нам ще й доводиться укладати договори на вивіз сміття та прибирання ще й з балансоутримувачами цих території – зазвичай це районні КП з управління зеленими насадженнями (УЗН). Тобто, “Міський магазин” не виконує взяті на себе зобов’язання, але отримує від нас кошти – по суті, за послуги, які повинно було б надавати, але по факту не надає. Це питання також обговорювалося на зустрічі, і нам пообіцяли позитивні зрушення.
Читайте: Олексій Бусаєв: “Спонукаючи нас до супротиву, нам просто не залишають вибору”
KВ: Яка наразі ситуація із термінами дії угод на розміщення “купав”? Раніше нам неодноразово доводилося чути від підприємців, що, не дивлячись на те, що міська влада дозволила встановлювати трьохрічні строки, така умова не виконувалася керівництвом “Міського магазину”.
Олексій Бусаєв: Так, згідно з вищезгаданим рішенням №6298/6339 від 20 квітня 2023 року, Київрада задекларувала, що на період війни усі торги по об’єктам пересувної вуличної торгівлі повинні відбуватись через систему Prozorro, а термін їхньої дії повинен складати до 3 років. Це було зроблено в тому числі задля уникнення корупційної складової – щоб “Міському магазину” і підприємцям не доводилося щорічно “переукладати” угоди, як це було раніше. Проте, на жаль, керівництво комунального підприємства таке рішення трактує по-своєму – тобто, вимогу “до 3 років” воно трактує так, що це може бути і один місяць, і 2 роки 364 дні. Найчастіше на торгах встановлюється умова щодо терміну дії договору на 1 рік, як це було раніше, але вже без права їх пролонгації. Це означає, що по закінченню терміну дії договору потрібно проводити новий аукціон.
Читайте: “Нові правила”: Київрада запровадила продаж місць під пересувну торгівлю через “Prozorro”
Я хочу наголосити: 3 роки – це найбільш оптимальний термін для нашої сфери. За цей час підприємці можуть “відбити” вкладені в бізнес кошти. До того ж, це стабільність – окрім внеску при укладанні договорів на розміщення “купав”, ми ще й платимо різні податки до бюджету, а тому міська влада може чітко прогнозувати, скільки коштів буде отримано та, відповідно, куди вони можуть бути направлені. Не останнім є і питання “субординації”: якщо Київрада як головний орган місцевого самоврядування столиці приймає якесь рішення, то комунальні підприємства зобов’язані їх виконувати. Адже кияни делегували своє право на управління Києвом депутатам, а працівники столичних КП і чиновники є їхніми підлеглими та простими виконавцями, а тому не мають права на таку “творчу самодіяльність”.
KВ: За нашою інформацією, однією з найголовніших проблем для підприємців залишаються досить жорсткі умови договорів на розміщення засобів пересувної вуличної торгівлі, відповідно до яких підприємці ризикують фактично втратити виграні ними місця. Як це виглядає на практиці?
Олексій Бусаєв: Наразі між КП “Міський магазин” і підприємцями укладаються такі договори, відповідно до яких суб’єкти господарювання не мають аж ніяких прав. Наприклад, комунальне підприємство фактично може на свій розсуд розривати та припиняти ці договори. При цьому, у таких випадках підприємцю не повертаються сплачені ним кошти, навіть якщо причина розірвання договору не залежить від нього.
Однією з найпоширеніших таких причин, до речі, є так звана “зміна містобудівної ситуації” – тобто, коли торговий об’єкт вже працює, але міська влада приймає рішення, що його на цьому місці не має бути. Наприклад, коли територія, на якій розміщено “купаву”, “перетворюється” в сквер, або там починається якесь будівництво. І у розпорядженні №731, і у договорах на розміщення цих торгових об’єктів чітко зазначено адреси їхнього розміщення. І якщо, наприклад, “купаву” можна перенести в межах однієї адреси, то проблем може й не бути. Але якщо в межах однієї адреси перемістити неможливо, то фактично залишається один шлях – демонтаж.
У цьому відмінність від процедур, встановлених для підприємців, які провадять свою діяльність у тимчасових спорудах (ТС, кіоски, “ларьки”. – KВ) – вони можуть розраховувати на те, що міська влада дозволить їм “переїхати” у іншу локацію. Тобто, нам штучно створили такі умови, які я можу порівняти з кріпосним правом – фактично ми маємо право лише працювати на пана, от і все. Ми почули запевнення від керівництва КМДА, що ці умови будуть переглянуті, аби підприємці були хоч трохи захищені від свавілля посадовців.
Фото надано Олексієм Бусаєвим
Спілкувався Іван Кулик