Не минуло і кількох тижнів з дня автотрощі на автодорозі Іванків-Радомишль, яка забрала два життя та призвела до серйозних травмувань семи людей, як ця трагедія повністю витіснилася з інфорпростору Київщини. Однак досі не озвучено версій того, як на проїжджій частині утворилася прірва висотою з мікроавтобус і чому вона ніяким чином не була огороджена чи позначена. У балансоутримувача дороги, яким не так давно стала Служба відновлення та розвитку інфраструктури Київщини, стверджують, що планово перевіряли автошлях буквально за три тижні до аварії і всі підтверджуючі документи у них на руках. Чи була ця перевірка проведена фактично та чому в такому разі було допущено трагедію – тепер в рамках кримінального провадження з’ясовує поліція, яка шукає винного саме серед відповідальних за стан цієї дороги.
Як стало відомо з відповіді Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Київській області на інформаційний запит КВ, крайній раз комісійне обстеження автодороги Іванків – Пісківка (на Радомишль) проводилося 3 квітня 2024 року.
“Двічі на рік Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Київській області, підрядними експлуатуючими організаціями та представниками патрульної поліції у Київській області проводяться весняно-осінні комісійні обстеження автомобільних доріг загального користування державного значення по Київській області. Останнє спільне обстеження автомобільної дороги Т-10-05 Іванків – /М-07/ (О101110 Іванків – Пісківка /на Радомишль/) проводилося 03.04.2024 року, про що складено відповідний Акт весняного комісійного обстеження вказаної дороги”, – повідомили в Службі.
У відомстві уточнили, що воно є балансоутримувачем дороги Т-10-05 Іванків – /М-07/ з кінця вересня 2022 року (наказ Держагентства автомобільних доріг України від 22.09.2022 року №Н-207/07-01), а до цього дорогу утримував Департамент регіонального розвитку Київської облдержадміністрації (КОДА).
В Головному управлінні Нацполіції в Київській області повідомили КВ, що розслідуванням обставин ДТП, що сталося 22 квітня поточного року між селами Олива та Старовичі на автодорозі Іванків-Радомишль за участю автомобіля Volkswagen Transporter Т-4, займаються їх вишгородські колеги.
В свою чергу у Слідчому відділі Вишгородського райуправління поліції ГУ Нацполіції в Київській області розповіли, що відомості про відповідне кримінальне провадження внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань за фактом порушення невстановленою на даний час особою, відповідальною за утримання вказаної автодороги, “норм і правил, що стосуються убезпечення дорожнього руху”.
Що сталося
Як стало відомо КВ з повідомлення ГУ ДСНС в Київській області, вранці 22 квітня на трасі Іванків-Радомишль (поблизу села Олива Іванківської селищної громади) мікроавтобус звалився у провалля на проїжджій частині. Авто перевозило людей на роботу в село Пісківка. В салоні мікроавтобусу знаходилося 9 людей, двоє з яких загинули на місці, сімох – у тяжкому стані госпіталізували.
За цим повідомленням послідувала інформація від ГУ Нацполіції Київщини, яка уточнила вік загиблих пасажирів – 22 та 35 років. В поліції анонсували правову кваліфікацію аварії після встановлення усіх її обставин, водночас зазначили, що водій мікроавтобусу “не врахував дорожньої обстановки, допустив зʼїзд у прірву”.
Останнє формулювання збурило коментаторів під дописом поліції Київщини в соцмережі. Зокрема, читачі вказали на відсутність на дорозі будь-яких обмежувальних знаків чи огородження, які б вказували на провалля посеред дороги.
Читач Денис Кіров звернув увагу, що асфальт лежить на грунті, натомість під ним має бути щебнева “подушка” товщиною не менше півметра.
На одному з фото ГУ ДСНС Київщини видно, що біля дороги знаходиться водойма. Це дало змогу припустити, що аварія сталася на ділянці дороги, під якою протікає річка Дрибель. До речі, неподалік знаходиться пам’ятний знак церкві, що за розповідями очевидців, “пішла під землю”. Схоже, в цьому місці і раніше траплялися масштабні підмиви грунту
На карті позначено ймовірне місце аварії
Мільйони на дорогу
За даними ProZorro, за останні роки ремонт автодороги О101110 Іванків – Радомишль на різних ділянках замовляли двічі – в 2018 та 2021 роках. Обидва рази там проводили поточний середній ремонт.
Перший договір (ціна – 41,18 млн гривень) 23 липня 2018 року підписував Департамент регіонального розвитку та житлово-комунального господарства КОДА. Підряд дістався ТОВ “Спец комплект постач” (*), яке запропонувало найнижчу ціну в тендері. Ця угода передбачала поточний середній ремонт дороги на ділянці км 46+510 – км 52+510. Згідно з договором, до кінця 2019 року підрядник повинен був виконати підготовчі роботи, влаштувати дорожнє покриття, облаштувати систему автономного освітлення на металевих опорах, встановити дорожні знаки та нанести дорожню розмітку.
Звіт про виконання договору було опубліковано вчасно, на початку 2020 року, однак судячи з суми оплати по договору – 22,67 млн гривень – ТОВ “Спец комплект постач” виконало не весь обсяг передбачених угодою робіт.
Другий договір (ціна – 15,65 млн гривень) на ремонт дороги Іванків-Радомишль був укладений 27 квітня 2021 року між Департаментом регіонального розвитку КОДА (ДРР КОДА) та ТОВ “Автомагістраль” (**). Ця угода передбачала виконання ремонтних робіт на ділянці км 7+800 – км 12+400. Зокрема, протягом восьми місяців там планувалося виконати підготовчі та земляні роботи, облаштувати дорожній одяг, пересічення та примикання.
Однак вже наприкінці травня 2021 року тодійшній очільник КОДА Василь Володін відзвітував про закінчення ремонту автодороги загального користування місцевого значення О101110 Іванків – Радомишль в рамках цього договору. Він уточнював, що поточний середній ремонт на цьому об’єкті був виконаний за кошти обласного бюджету в рамках президентської програми «Велике будівництво», в тому числі задля розвитку Чорнобильської зони як туристичного обʼєкту. За його даними, всього за декілька тижнів, підрядники влаштували на дорозі вирівнюючий шар заввишки 6 см, уклали узбіччя та з’їзди, а також нанесли розмітку.
Згідно зі звітом про виконання договору від 27.04.2021 року, підряднику за виконану частину робіт було сплачено 15,32 млн гривень, що на майже на 327 тис. гривень менше ціни договору.
Проблемні поточні середні ремонти
Нагадаємо, в липні 2021 року Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України (раніше – Укравтодор) повідомило, що з 2022 року має намір повністю відмовитися від поточних середніх ремонтів. Натомість, згідно до ДСТУ 8747, який вступав в дію з початку 2022 року, було встановлено лише два види ремонтів – капітальний та поточний.
Тоді в агентстві пояснили, що з 2008 року широко застосовувався поточний середній ремонт, який залишав рішення щодо укріплення основи дороги за замовником, тоді як при капітальному ремонті воно є обов’язковим. Як результат, згідно з дослідженнями CoST Ukraine 2021 року, на дорогах державного значення, котрі не так давно були здані у експлуатацію або ремонт на яких тривав, виявили чимало пошкоджень та дефектів (тріщини, колійність, перші вибоїни). З’ясувалося, що переважна більшість об’єктів, де виявлено дефекти — оновлювались за старими проєктами поточного середнього ремонту, де не передбачалось ані укріплення дорожньої основи, ані посилення несної здатності дороги в цілому.
Зазначимо, що згідно з наказу Міністерства інфраструктури та Міністерства фінансів від 21.09.2012 року №573/1019, поточний середній ремонт – це “відновлення необхідних транспортно-експлуатаційних показників проїзної частини (рівності та шорсткості покриттів шляхом влаштування поверхневих обробок, тонкошарових покриттів або інших шарів зносу), виправлення незначних пошкоджень окремих елементів автомобільної дороги (земляного полотна, укосів, виїмок та насипів, водовідведення, штучних споруд тощо) і доведення елементів облаштування до нормативних вимог”.
Тобто поточний середній ремонт доріг має на меті відновлення працездатності дорожнього покриття та окремих елементів дорожнього одягу без зміни конструкції дороги. Однак, цей підхід має ряд недоліків. По-перше, такі ремонти носять тимчасовий характер і не вирішують проблеми, пов’язані з основною конструкцією дороги. По-друге, часто поточні середні ремонти проводилися без дотримання стратегії довгострокового планування, що несло ризики неефективного використання ресурсів. По-третє, постійне проведення таких ремонтів було досить витратним, особливо якщо дорога знаходилася в поганому стані.
Варто також зауважити, що невід’ємною частиною утримання дороги в експлуатаційному стані є моніторинг, відповідальність за який покладено на власника дороги. Відповідно до вимог ДСТУ 3587:2022 “Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги. Вимоги до експлуатаційного стану” та інших нормативних документів моніторинг повинен здійснюватися регулярно. Моніторинг проводиться на основі: звітів обстеження, відео-звітів, фото-звітів, графічних даних та інших показників, щомісячних звітів про екологічну ситуацію, актів виконаних робіт та іншої документації.
Хто ремонтував дорогу
Згідно з даними аналітичної системи Youcontrol, ТОВ “Спец комплект постач” зареєстровано у місті Вишневе Київської області в 2013 році. Статутний капітал складає 687,66 тис. гривень. Засновниками та кінцевими бенефіціарами є Сергій Дяченко (директор) та Максим Шиян.
До слова, один із співробітників ТОВ “Спец комплект постач” Віктор Літовченко є чоловіком старости села Мала Вільшанка Обухівського району Людмили Літовченко, про що вона вказала в своїй декларації за 2020 рік. Починаючи з 2021 року вона припинила декларувати доходи свого чоловіка, отримані на посаді в цій компанії.
Читайте: Вони пройшли: депутати ради Обухівської громади
За даними Clarity Project, у результаті участі в публічних закупівлях ТОВ “Спец комплект постач” уклало 211 договорів на загальну суму 7,21 млрд гривень. Найбільшим замовником є ДРР Київської області, яке, зокрема, регулярно замовляє у компанії експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення.
Читайте: Утримання автодоріг Київщини за рік подорожчало майже вдвічі та Між своїми: на Київщині розподілили 3,88 млрд гривень на утримання доріг
ТОВ “Спец комплект постач” фігурує в декількох кримінальних провадженнях, предметом розслідування одного з яких є договори цієї компанії з ДРР (провадження від 21.08.2019 року № 42019100000000518). За матеріалами справи, в 2017-2019 роках ДРР уклав з рядом підрядників, серед яких ТОВ “Спец комплект постач”, договори на ремонт асфальтобетонного покриття доріг загального користування місцевого значення, які виконувалися з технічними порушеннями, що призвело до розкрадання бюджетних коштів.
Раніше КВ повідомляла, що жителі Київщини неодноразово скаржилися на результат проведених робіт ТОВ “Спец комплект постач”, поширюючи в мережі фотографії ремонту доріг сумнівної якості. Зокрема, в червні 2020 року жителі колишнього Згурівського району повідомляли, що на свіжовідремонтованій дорозі між Новою Олександрівкою та Згурівкою утворилися ями, через які на автомобілях буквально на ходу відвалювалися колеса. Мешканці помітили, що дорожники навіть не засипали асфальт в усі латки які вирізали, що тільки збільшувало кількість ям на дорогах. Тим же літом мешканці села Аркадіївка Згурівщини заявляли, що після ремонту дороги виглядали гіршими, ніж до нього. Вони направляли відповідні скарги до Служби автошляхів Київської області та КОДА.
Читайте: Жители села Аркадиевка в шоке от ремонта дороги ООО “Спец Комплект Постач” (фото)
ПП “Автомагістраль” зареєстровано в 2001 році в Києві. Зараз має “прописку” в селі Синяк Бучанського району. Статутний капітал – 14 млн гривень. Засновник, кінцевий бенефіціар і директор – Микола Скоростецький, який у 2005-2007 роках був начальником Служби автомобільних доріг у Київській області (перейменована у Службу відновлення та розвитку інфраструктури у Київській області).
Читайте: Утримання автодоріг Київщини за рік подорожчало майже вдвічі
В результаті участі в публічних закупівлях ПП “Автомагістраль” уклало 898 договорів на 17,28 млрд гривень. Серед найбільших замовників – служби відновлення та розвитку інфраструктури Житомирської та Київської областей.
Зазначимо, що крім дорожніх робіт, ця компанія активно отримує підряди на відбудову зруйнованої інфраструктури на Київщині. Зокрема, минулого року від обласного ДРР компанії дісталося 16 підрядів 63,37 млн гривень на нове будівництво приватних осель замість зруйнованих внаслідок бойових дій.
ПП “Автомагістраль” разом з ДРР Київщини та іншими його підрядниками об’єднують не тільки відбудовчі процеси в регіоні, а ще і спільне кримінальне провадження (№ 42023100000000131 від 03.03.2023 року) за підозрою в привласненні бюджетних коштів на цих роботах. За матеріалами справи, “Автомагістраль” в числі інших підрядників департаменту завищували ціни на будматеріали та роботи з ліквідації наслідків бойових дій, які в деяких випадках не проводились взагалі.
Департамент регіонального розвитку КОДА очолює Сергій Марищен.
Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Київській області керує Руслан Ничік (на колажі). Головою Державного агентства відновлення та розвитку інфраструктури України є Мустафа-Масі Найєм.
* ТОВ “Спец комплект постач” (код ЄДРПОУ: 38680240)
** ТОВ “Автомагістраль” (код ЄДРПОУ: 31481658)
Фото: колаж КВ
Альона Момот
КиївВлада