Кабмін пропонує Раді уточнити в законі межі допустимої взаємодії з окупантами

Кабмін пропонує Раді уточнити в законі межі допустимої взаємодії з окупантами

Кабінет міністрів вніс у Верховну Раду (ВР) розроблені Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України (керівник – віце-прем’єр-міністр Ірина Верещук, на фото) законопроекти, що уточнюють норми про відповідальність за колабораціонізм. Таку відповідальність пропонується застосовувати у випадках добровільної, а не примусової взаємодії з незаконним режимом на окупованих територіях. Також детально прописується на рівні закону – якою господарською діяльністю можна займатись на окупованих територіях без посібництва ворогу.

Про це KВ стало відомо з пов’язаних між собою урядових законопроектів:

Підписуйтесь на “КиївВладу”
 
  • №7646 “Про внесення змін до Закону України “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” щодо особливостей діяльності на тимчасово окупованій території України” та 

  • №7647 “Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо удосконалення відповідальності за колабораційну діяльність”.

Слідкуйте за “КиївВладою” в Телеграм Подписаться

Законопроект №7646 вносить зміни та доповнення до закону “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України” в частині, що стосується взаємодії з незаконними окупаційними органами, їх посадовими та службовими особами.

Зараз існує норма, за якою встановлення зв’язків та взаємодія органів державної влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з незаконними органами (посадовими особами), створеними на тимчасово окупованій території, допускається “виключно з метою забезпечення національних інтересів України, захисту прав і свобод громадян України, виконання міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, сприяння відновленню в межах тимчасово окупованої території конституційного ладу України”.

Уряд пропонує доповнити перелік органів з української сторони юридичними особами публічного права та прописати можливість вимушених контактів з державою-агресором та її державними органами, а також незаконними збройними формуваннями й органами влади, створеними на тимчасово окупованій території (у тому числі з окупаційними адміністраціями). 

Але при цьому, такі контакти і взаємодія з українського боку допускається лише в межах повноважень, що передбачені Конституцією та законами України і виключно з метою провадження діяльності та здійснення заходів, визначених новими статтями закону.

А саме, якщо при цьому не вчиняється пособництво державі-агресору, може провадитись діяльність зі здійснення (цитуємо дослівно):

  • “заходів із забезпечення прав і свобод людини і громадянина;

  • оперативно-розшукової діяльності;

  • досудового розслідування;

  • заходів, визначених Кодексом цивільного захисту України;

  • заходів, передбачених Конвенцією про захист культурних цінностей у разі збройного конфлікту, Виконавчим регламентом та двома протоколами до неї;

  • заходів, спрямованих на розв’язання гуманітарних проблем, зокрема медичного обслуговування та надання медичних послуг, соціального обслуговування та надання соціальних послуг;

  • заходів із забезпечення надання житлово-комунальних послуг;

  • заходів із виконання міжнародних договорів, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, а також заходів із виконання інших норм та принципів міжнародного гуманітарного права, зокрема Женевських конвенцій про захист жертв війни від 12 серпня 1949 року;

  • заходів із сприяння відновленню територіальної цілісності України;

  • заходів, спрямованих на виконання і відбування кримінальних покарань, реалізацію законних прав та інтересів засуджених і осіб, узятих під варту;

  • заходів, спрямованих на дотримання вимог ядерної та радіаційної безпеки ядерних установок, об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, уранових об’єктів, джерел іонізуючого випромінювання, заходів радіаційного захисту, захисту критичної інфраструктури та захисних гідротехнічних споруд, зокрема забезпечення господарської діяльності юридичних осіб, задіяних в обслуговуванні таких об’єктів, а також трудової діяльності їх працівників;

  • діяльності з поховання померлих;

  • заходів з організації охорони територій та об’єктів природно-заповідного фонду”.

Крім цього, законопроектом встановлюється, що на тимчасово окупованій території може провадитись діяльність суб’єктів господарювання (знов таки, якщо при цьому не вчиняється пособництво державі-агресору) зі здійснення:

  • “заходів із забезпечення прав і свобод людини і громадянина;

  • діяльності з виплати та доставки пенсій, грошової допомоги;

  • заходів, визначених Кодексом цивільного захисту України;

  • заходів, передбачених Конвенцією про захист культурних цінностей у разі збройного конфлікту, Виконавчим регламентом та двома протоколами до неї;

  • заходів, спрямованих на розв’язання гуманітарних проблем, зокрема медичного обслуговування та надання медичних послуг, соціального обслуговування та надання соціальних послуг;

  • діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами;

  • благодійної діяльності, гуманітарної допомоги;

  • надання житлово-комунальних послуг з урахуванням особливостей та обмежень, визначених суб’єктами владних повноважень, що здійснюють регулювання господарської діяльності у зазначеній сфері;

  • діяльності у галузі трубопровідного транспорту, нафтогазовій та вугільній галузі, інших видобувних галузях, на ринках електричної енергії та природного газу, у сфері енергетики, якщо при цьому електрична енергія, енергетичні ресурси та корисні копалини не транспортуються (переміщаються) на територію держави-агресора;

  • освітньої діяльності, якщо при цьому не здійснюється пропаганда з метою сприяння здійсненню збройної агресії проти України, встановленню та утвердженню тимчасової окупації частини території України, уникненню відповідальності за здійснення державою-агресором збройної агресії проти України, або інші дії, спрямовані на впровадження стандартів освіти держави-агресора;

  • заходів, спрямованих на виконання і відбування кримінальних покарань, реалізацію законних прав та інтересів засуджених, осіб, узятих під варту;

  • заходів, спрямованих на дотримання вимог ядерної та радіаційної безпеки ядерних установок, об’єктів, призначених для поводження з радіоактивними відходами, уранових об’єктів, джерел іонізуючого випромінювання, заходів радіаційного захисту, захисту критичної інфраструктури та захисних гідротехнічних споруд, обслуговування таких об’єктів;

  • діяльності з поховання померлих;

  • заходів з охорони територій та об’єктів природно-заповідного фонду;

  • діяльності банків, небанківських фінансових установ та інших осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, регулювання та нагляд за діяльністю яких здійснює Національний банк України, з урахуванням особливостей та обмежень, визначених Національним банком України;

  • діяльності у сферах електронних комунікацій, радіочастотного спектра та надання послуг поштового зв’язку з урахуванням особливостей та обмежень, визначених суб’єктами владних повноважень, що здійснюють регулювання господарської діяльності у відповідних сферах;

  • перевезення вантажів та пасажирів;

  • діяльності у сфері сільськогосподарського товаровиробництва;

  • діяльності у сфері виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг, зокрема у сфері торгівлі та громадського харчування.

Іншим урядовим законопроектом (№7646) в статтю Кримінального кодексу, що стосується колабораційної діяльності, додається важлива згадка про відповідальність саме за добровільне провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, і при цьому – “за винятком випадків, визначених законом”. Тобто за винятком випадків, перелічених у вище згаданому законопроекті (№7646).

В пояснювальній записці до законопроекту за підписом віце-прем’єрки Ірини Верещук сказано, що прийняття законопроекту “виведе з-під заборони частину господарської діяльності, яка має  провадитись для забезпечення життєдіяльності територій навіть попри їх  фактичну окупацію. Також не буде караною така діяльність, якщо вона не була  добровільною, а здійснювалась під тиском окупаційних органів”.

Читайте: Введена кримінальна відповідальність за колаборацію із державою-агресором

Фото: Урядовий портал

КиївВлада

Автор:
Олексій Ігнатьєв
Рекомендуємо до перегляду
Бюджет Києва-2025: на що чиновники планують витратити 90 млрд гривень
Бюджет Києва-2025: на що чиновники планують витратити 90 млрд гривень
09:00 Столична влада ухвалила бюджет Києва на 2025 рік та внесла зміни до Програми економічного та соціального розвитку (ПЕСР) в частині видатків на наступний…
Що отримали кияни за понад тридцять років будівництва Подільського мостового переходу
Що отримали кияни за понад тридцять років будівництва Подільського мостового переходу
09:00 Перший день зими в столиці ознаменувався запуском руху легкових авто одним з найвідоміших довгобудів столиці – Подільським мостовим переходом, який зʼєднав Поділ та…
В Києві затвердили стратегію розвитку міста до 2027 року
В Києві затвердили стратегію розвитку міста до 2027 року
18:00 Найближчі три роки столична влада теоретично повинна буде працювати над виконанням “Стратегії розвитку Києва до 2027 року”. Розробити цей документ, як стверджують у…
Banner
QlU7mDx4