Вчора вдень, 9 травня, в котловані під Поштовою площею (друга черга будівництва транспортної розв’язки на Поштовій, яка планувалась як ТЦ, і вже п’ять років є археологічною пам’яткою національного значення) пройшла робоча нарада стосовно аварійності підземного об’єкту. В нараді взяли участь представники КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд м.Києва” (“ДБШТС”, замовника реконструкції площі та підземного будівництва), КП “Київський метрополітен”, ДП «Державний науково-дослідний інститут будівельних конструкцій» (НДІБК), а також ініціатори створення сучасного археологічного музею під Поштовою. КП “ДШБТС” нарешті замовило експертизу аварійності конструкцій Поштової. Але експертизу грунтів міські чиновники не замовили, хоча вочевидь це необхідно робити, бо за п’ять років без відкачування грунтових вод під Поштовою утворилась водойма на третину котловану, що може призвести до деформації грунтів із важкими аварійними наслідками.
Про це КВ стало відомо з допису журналістки, співзасновниці ГО “Почайна” Аннабелли Моріної на її Facebook-сторінці.
“Ми примусили владу звернути увагу на аварійний стан Поштової площі. Сьогодні (9 травня, – КВ) о 15.00 в підземному котловані під площею пройшла робоча нарада з експертом ДП НДІБК Юрієм Слюсаренком, заступником директора КП “ДБШТС” (замовник будівництва транспортної розв’язки на Поштовій) Олександром Здольником, в.о. керівника КП “Київський метрополітен” Віктором Вигівським і ініціаторами створення сучасного археологічного музею Ольгою Рутковською та Віталієм Білецьким”, – повідомила Моріна, яка була присутня на цій нараді.
За її словами, “місто нарешті замовило проведення експертного дослідження для з’ясування ступені аварійності на Поштовій”. “Дослідження буде проводити НДІБК, який вже робив дослідження в 2015 році та обстеження у 2019 році”, – зазначила журналістка.
ВИТЯГ З ДОСЛІДЖЕННЯ НДІБК, 2015 РІК
Перед будівництвом на даній території були ускладнюючи геотехнічні умови: слабкі водонасичені грунти заплавних відкладів Дніпра, високий рівень грунтових вод, вже зарегульований тунелями метрополітену, зсувонебезпечний схил Володимирської гірки. Абсолютна відмітка рівня грунтових вод до облаштування підземного котловану становила 96,7 м, а після – 99,8 м (наразі котлован виритий саме до цієї відмітки, – авт.)
Влаштування одного ряду буросічних паль огородження котловану для будівництва підземної споруди без облаштування дренажної системи призведе до підйому рівня підземних вод перед цими конструкціями на величину 3,1 м. Такий підйом рівня підземних вод призведе до повного замочування грунтового масиву навколо тунелів метрополітену з подальшою зміною фізико-механіческих характеристик грунтів, що складають його, що призведе до додаткової деформації тунелів.
Для виключення підняття рівня підземних вод після влаштування конструкцій огородження і котловану в 2015 році, було передбачено влаштування вертикального і горизонтального дренажу навколо підземної споруди (не зроблено, – авт.).
Проте замовлене обстеження Поштової буде стосуватись тільки стану конструкцій на площі: тимчасових паль, бетонної плити площі, буросічних паль, вхідних груп. Обстеження стану грунтів, їх замовчування та впливу на метро та будівлі навколо – не замовили.
“Інакше кажучи, не буде відповіді на питання: “Чи деформуються тунелі метро та чи просядуть будівлі навколо, завдяки підняттю рівня грунтових вод та замочуванню грунтів, бо в котловані під площею 5 років не було ніякого дренажа і 1/3 площі зайнята водою?”. Чому місто вирішило грунти та воду поки не досліджувати – комунальники внятно не відповіли”, – підкреслила співзасновниця ГО “Почайна”.
Втім, обґрунтовано вважає Аннабелла Моріна, судячи з попередніх досліджень НДІБК, нове дослідження стану ґрунтів покаже дуже погані результати та вплив на метро: “… винне в цьому буде КП (“ДБШТС”), яке більше п’яти років не проводило протиаварійні роботи, відключило насоси, які відкачували воду”.
“КП “Київський метрополітен” сьогодні сподівається на бетонну плиту, яка відгороджує станцію від котловану, а тому каже, що йому все одно на ті замочені грунти”, – пише Моріна.
ВИТЯГ З ДОСЛІДЖЕННЯ НДІБК, 2019 РІК
На окремих ділянках об`єкта спостерігається фільтрація ґрунтових вод через огородження котловану та замочування несучих і огороджувальних конструкцій поверхневими і ґрунтовими водами. Цьому сприяє зупинення роботи дренажної системи (вода з дренажних свердловин не відкачується) та затікання поверхневих вод. Це призводить до руйнування захисного шару бетону та корозії арматури залізобетонних конструкцій. Природним наслідком таких процесів є зниження міцності і стійкості несучих конструкцій, що у сполученні з недостатньою просторовою жорсткістю підземної споруди (яка знаходиться у тимчасовому, перехідному стані до влаштування постійних конструкцій) може з часом призвести до втрати стійкості елементів, зниження експлуатаційної придатності споруди в цілому чи навіть розвитку аварійних процесів.
(З листа листа НДІБК №210-327 від 11.03.2020 «Про стан конструкцій недобудованого об`єкту на Поштовій площі»)
Аннабелла Моріна наголосила, що дуже важливо – хто сплачуватиме за роботи. “… якщо КП (“ДБШТС”) збирається замовити дослідження за рахунок інвестора будівництва ТЦ Андрія Кравця, завхоза президента-втікача Віктора Януковича, то це погано. Бо означає, що місто продовжує пропихувати незаконний ТЦ на території Пам’ятки історії та археології національного значення. А як ви думаєте: чи варто під час війни віддавати ригам площу в центрі столиці?”, – наголосила журналістка.
Моріна закликала мера Києва Віталія Кличка завершити багаторічну ганебну історію будівництва ТЦ під Поштовою та “нарешті визнати недійсним інвестиційний договір на будівництво “об’ єкту багатофункціонального призначення”, підписаний із Кравцем… Київрада з цього приводу прийняла рішення №225/6276 від 29 листопаду 2018 року. Ви (Кличко) досі його не виконали”.
Нагадаємо, робочій нараді на Поштовій передувало друге засідання ТСК ВР по Києву, частина якого була присвячено аварійному стану площі через незавершене та закинуте підземне будівництво. На цьому засіданні голова ТСК Віталій Безгін (фракція “Слуга народу”) та представники КМДА та Київради домовились на спільний візит в котлован поруч зі станцією метро “Поштова площа”. Проте цей візит так і не відбувся.
Згодом КМДА повідомила, що на станції метро “Поштова площа” зараз все добре і “не треба сіяти паніку”. Але, на думку КВ, такі заяви нічого не варті без проведення повноцінної експертизи, яку підлеглі Кличка все одно замовляти не хочуть.
КП “ДБШТС” підпорядковується Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який курує безпосередньо ВІталій Кличко.
Детальніше: Поштова площа під загрозою провалу: закриття метро, потенційна загибель людей і Шевченківська церква
Колаж КВ, фото Аннабелли Моріної
КиївВладаАнтон Подлуцький