Верховна Рада (ВР) прийняла у другому читанні і в цілому законопроект, що на період військового часу дозволяє в залежності від обставин війни наділяти голів обласних та районних військових адміністрацій повноваженнями відповідних рад, а головам територіальних громад дає право приймати рішення самостійно – без участі виконкомів та місцевих рад. Раніше парламентська опозиція виступала рішуче проти законопроекту Віталія Безгіна (на фото праворуч), заявляючи про загрозу узурпації влади вертикалю Офіса президента, Кабміна і “монобільшістю” “слуг народу” на шкоду демократії органів місцевого самоврядування. Наразі, як виглядає, прийнято компромісний варіант закону, остаточний текст якого ще не оприлюднено.
Про це KВ стало відомо з повідомлення народного депутата Віталія Безгіна (фракція “Слуга народа”) на його акаунті в Facebook за підсумками пленарного засідання ВР 12 травня 2022 року.
Законопроект №7269 “Про внесення змін до Закону України “Про правовий режим воєнного стану” щодо функціонування місцевого самоврядування у період дії воєнного стану” в другому читанні та в цілому підтримали 289 народних депутатів (проти – 1, утрималось – 39, не голосувало – 42 нардепи).
Слідкуйте за “КиївВладою” в Телеграм Подписаться
Згідно законопроекту, у період дії воєнного стану голова громади, на території якої не ведуться бойові дії та не прийнято рішення про утворення військової адміністрації населеного пункту, “виключно для здійснення заходів правового режиму воєнного стану” може приймати одноосібні рішення без участі виконавчого комітету і місцевої ради.
За словами Безгіна, за підсумками перемовин між депутатами і роботи комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування (голова комітету – Андрій Клочко) “одноосібні рішення голів громад тепер можливі в таких напрямках:
-
передача коштів з місцевого бюджету на потреби ЗСУ;
-
створення установ для надання безоплатної первинної правової допомоги;
-
боротьба зі стихійними лихами та епідеміями;
-
поводження з небезпечними відходами;
-
звільнення земельних ділянок комунальної власності від незаконно розміщених тимчасових споруд;
-
обстеження будівель і споруд пошкоджених внаслідок бойових дій;
-
демонтажу будівель і споруд, які за результатами обстеження визнані аварійно небезпечними і такими, що становлять загрозу життю людей”.
При цьому, повноваження обласних/районних рад може перебирати на себе відповідна обласна чи районна військова адміністрація у разі окупації або оточення адміністративного центру або “відповідного рішення президента, якщо воно підтримане голосуванням Верховної Ради”.
“У разі прийняття ВРУ за поданням Президента рішення начальники ОВА/РВА отримують такий додатковий функціонал:
-
виконавчий апарат районної та обласної ради підпорядковується начальнику відповідної військової адміністрації;
-
комунальні підприємства, установи та організації, засновані на базі майна спільної власності територіальних громад району або області, підпорядковуються відповідній військовій адміністрації
-
управління об’єктами спільної власності територіальних громад району та/або області здійснюється начальником відповідної районної та/або обласної військової адміністрації;
-
призначення осіб на посади та звільнення з посад, які здійснюються начальником районної військової адміністрації, погоджуються з начальником відповідної обласної військової адміністрації;
-
начальник обласної військової адміністрації, начальник районної військової адміністрації за погодженням з начальником відповідної обласної військової адміністрації може увільняти від виконання посадових обов’язків працівників виконавчого апарату районної та/або обласної ради (для таких працівників оголошується простій або здійснюється їх переведення на рівнозначну чи нижчу посаду)”, – поінформував про прийняті Радою норми закону.
Нагадаємо, цей законопроект ВР прийняла за основу із скороченим строком підготовки до другого читання 21 квітня ц.р. Потім, 3 травня, розгляд документа, який у той день не було проголосовано в другому читанні і до якого не пройшла жодна з поданих нардепами поправок, “було перенесено” (як сказано в стані проходження документу на сайті ВР).
Сьогодні, 12 травня, спірний законопроект був спочатку (як виглядає, свідомо) не проголосований у другому читанні, одразу ж – направлений на повторне друге читання, а профільному комітету було доручено невідкладно підготувати проект закону на повторне друге читання. Комітет це зробив, і приблизно за півтори години документ прийняли в другому читанні та в цілому.
Згідно версії першого читання, законопроект надавав головам територіальних громад на час дії воєнного стану та місяць після нього право без погодження з місцевими радами вносити зміни до бюджету, змінювати структуру та кількість виконавчих органів, надавати органам самоорганізації населення (ОСН) додаткові повноваження та ресурси тощо.
Начальникам обласних військових адміністрацій (ОВА) та районних військових адміністрацій (РВА) давались такі ж повноваження, як головам тергромад, плюс право порушувати перед президентом питання про усунення голови тергромади від виконання обов`язків та призначення на його місце начальника місцевої військової адміністрації (ВА).
В монобільшості впевнені, що ці новації покращують керування країною в умовах воєнного стану. В опозиції переконані, що такі зміни – загрожують узурпацією влади.
Остаточну (як виглядає, компромісну) версію прийнятого закону KВ проаналізує, щойно вона буде підписана президентом Володимиром Зеленським і опублікована в офіційній пресі.
Читайте: В Раді розглядають додаткові повноваження голів тергромад та начальників військових адміністрацій
Фото: FB Віталій Безгін