Група народних депутатів зареєструвала у Верховній Раді (ВР) законопроект, який передбачає обмежити використання військово патріотичної тематики при реєстрації торговельних марок та в рекламі. З початку широкомасштабного вторгнення рф на територію України, українські підприємці почали реєструвати та рекламувати марки пов’язані з війною. Так можна в супермаркетах було побачити насіння редиски – “Азовсталь”, сосиски та цукерки “Пес Патрон”, тістечка “Привид Києва”, пиво “Героїчна Буча Комбуча”, салат листовий “Джонсонюк” тощо.
Про це KВ стало відомо з законопроекту №9128 “Про внесення змін до деяких законів України щодо обмеження використання патріотичної тематики при реєстрації торговельних марок та в рекламі”.
Законопроект передбачає заборонити розповсюджувати рекламу товарів, робіт і послуг з використанням:
-
назв подій, пов’язаних із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
-
назв населених пунктів та місцевостей, постраждалих унаслідок російської збройної агресії, а також місць (населених пунктів чи їх частин), що є загальновизнаними символами стійкості та героїзму Українського народу (крім випадків використання таких назв в адресах, а також реклами торговельних марок, зареєстрованих до 24 лютого 2022 року);
-
згадувань бойових дій та військових операцій, за можливості їх ідентифікації на місцевості, пов’язаних із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії;
-
найменування виробників, назв типів і видів озброєння, військової і спеціальної техніки;
-
назв родів військ, військових підрозділів Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань (підрозділів);
-
привітань, які визначені законодавством як офіційні для Збройних Сил України, інших створених відповідно до законів України військових формувань.
Однак, вищезазначені обмеження не поширюватимуться на рекламу кіно-, відео- та видавничої продукції, присвяченої висвітленню подій, пов’язаних із здійсненням заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування російської збройної агресії.
Крім того, документ заборонятиме реєструвати торгові марки, в яких будуть використовуватися вищезазначені пункти.
Як йдеться в пояснювальній записці, останнім часом спостерігається експлуатація військової тематики в комерційних цілях.
“Йдеться не лише про те, що мотивуючий патріотичний контент “копіюється” у сферу роздрібних продажів. Прикро, що в маркетингових комунікаціях виробники споживчих товарів та послуг вдаються до недоречного використання трагічних подій війни, назв 2 постраждалих міст, патріотичних закликів і військових вітань. Ідеться про реєстрацію торговельних марок алкогольних напоїв, продуктів харчування, інших товарів (ТМ “Героїчна Буча Комбуча” зі смаком цитрусу, насіння редису “Азовсталь” та інші приклади), назви акцій для клієнтів, слогани реклами, які застосовують чи обігрують воєнну тематику у необережний, а подекуди і просто у неприпустимий спосіб”, – обгрунтовують автори законопроекту.
Зазначимо, з початку широкомасштабного вторгнення рф на територію України, українські підприємці почали реєструвати та рекламувати марки пов’язані з війною. До прикладу кав’ярні почали наносити на стаканчики назви міст Чорнобаївка, Гостомель, Буча та Ірпінь.
Також в супермаркетах можна побачити насіння редиски – “Азовсталь”, сосиски та цукерки “Пес Патрон”, тістечка “Привид Києва”, пиво “Героїчна Буча Комбуча”, салат листовий “Джонсонюк”.
Крім того, центр лазерної косметології “ЛазерХауз” розвісив по містам рекламу на білбордах де обіцяють “лазерну епіляцію будь-яких зон для військовослужбовців ЗСУ”, такий же банер розмістили й на сайті центру.
Зазначимо, що у серпні 2022 року маркетингова компанія “Kantar” та Google зробили спільне дослідження. Результати демонструють, що українців дратує у рекламі і як загалом оцінюють креатив під час воєнного стану.
Майже чверть опитаних (23%) зазначила, що їх дратує використання національної символіки, неврахування військових реалій або недоречність реклами, спекуляція чи піар на темі війни. Респонденти наводять назви піци “Байрактар” чи “Слава Україні”. При цьому більша частина (57%) позитивно ставляться до воєнних образів, таких як пес Патрон, “російський корабель” чи “Байрактар”. Майже три чверті (72%) вважають, що використання патріотичної теми доречне під час війни. 71% зазначили, що позитивно ставляться до гумору в рекламі брендів, особливо мемів на воєнну та невоєнну тему, тематики втрат російських військових та “бавовни”.
Також після повномасштабного вторгнення, в Україні з’явився термін “байрактарщина”. Паралельно з тим існує ще один термін – “шароварщина”, що означає спрощення української культури.
“Шароварщина це – спрощення української культури в часи радянського союзу, тобто переважання форми над змістом. Якщо брати український автентичний одяг, то його спрощували до такого псевдоукраїнського, робили з нього дуже прості форми, не надавали йому змісту, оригінальності, вишивки, багатошаровості, наш давній український одяг дуже багатий”, – розповідає етнографиня Христина Федечко.
Крім того, як пише видання Телеграф тема війни та патріотизму вилилась і на українських виконавців. Шаблон плюс-мінус однаковий, треба вжити слова “козак”, “отаман”, “гопак”, “джавелін”, “байрактар”, “калина” і т.д.
Так гурт HANUMIKE випустив пісню “Дика дичка”, яка за задумом авторів, ця пісня присвячується українським жінкам-військовим та “палкому коханню в сучасних реаліях”.
“Але варто звернути увагу на слова пісні, бо це бінго: тут зустрічаються слова “байрактар”, “хаймарс”, “автомат” і фольклорні штампи “при лужку, при лужку та при широкім полі”. Ця пісня – чемпіон у рейтингу частоти ключових слів: Ой при лужку, при лужку та при широкім полі, І у день і в ночі бачу плечі голі я своєї Олі, В одній ручці автомат — в інший капучино, Це не Джавелін, Це не Хаймарс, Це моя дівчина”, – пише видання.
Популярний музичний український гурт Mirami випустив трек та кліп до нього під назвою “Бавовна – солодка вата“. У приспіві вживаються популярні фрази, які ніяк між собою пов’язані та складно зрозуміти, що це означає: Бавовна – солодка вата, чекає доня на тата. Бавовна – солодка вата, а мати жде сина в хату.
Також на тижні TikTok розірвав трек “Гопак” Юлії Лущинської, який став вірусним після того, як у мережі з’явилося відео як співачка співає цей трек для Дмитра Гордона на “мосту Кличка” у Києві. Пісня та відео виконавиці стало приводом для створення великої кількості мемів.
Та багато ще інших прикладів, такі як пісні виконавиці Марії Кондратенко – “Ванька-встанька” та “Ведмеді балалайки”, пісня Михайла Поплавського – “Офіцери”, Світлани Лободи з піснею “По-українськи”, яка до війна працювала в росії та багато інших.
Нагадаємо, Міністерство оборони України створило Департамент з питань запобігання корупції, ключова мета якого реалізувати принцип нульової толерантності до корупції. Зазначається, що незабаром буде оголошено про відбір на вакантні посади до цього підрозділу.
Читайте: Міноборони створило Департамент з питань запобігання корупції
Фото: Колаж KВ, TIMES.ZT.