ЗСУ досі не мають системи роботи з родичами військовослужбовців

Ольга Лень
Ольга Лень

ведуча телеканалу "Еспресо"

Пройшла доба і от ситуація, коли дві бригади вважають воїна з відео своїм бійцем. Генеральний штаб ЗСУ опублікував в ФБ, що це боєць 30 окремої механізованої бригади. А Юрій Бутусов наводить аргументи, що він з 163-го батальйону ТрО 119-ї бригади сил ТРО. Прізвища не вказую, тому що вважаю неправильним це робити. І поясню чому.

Генеральному штабу і Юрію Бутусову також не варто було поспішати з публікацією прізвищ. Є порушена кримінальна справа. Є слідчий, є прокурор. І всі, хто впізнав, мали б звернутися до слідства. Тому що тільки впізнати по фото це мало. Можна помилитися. І навіть більш ґрунтовні докази представлені Бутусовим все одно мало б оцінити слідство. Всім би варто було почекати з публікацією призвищ кілька днів. А слідству працювати швидко.

Тому що публікація фото чи відео, щоб в принципі зробити можливим впізнання і розшук – це одне і це припустимо. Зрештою, фото зниклих дітей і людей ми ж публікуємо і не вважаємо це чимось поганим. Але публікація призвищ більш відповідальна справа. І тут має бути більше аргументів, ніж “шість членів родини вважають, що схожий”. Чи побратими розказали про деталі смертельних поранень.

Підписуйтесь на “КиївВладу”
 

І тут також різна відповідальність у журналіста і Генерального штабу. Бо журналіст, зрештою, має не так вже й багато офіційних важелів. А Генеральний штаб мав би розуміти, як належить працювати зі слідством. І точно Генштаб не мав би поспішати до висновку слідчих. І 30-та бригада не повинна б була робити таку заяву.

Причини прикрої ситуації лежать ще глибше. Я б певно ще довго не наважилася про них писати. Але події змушують. Досі, на 10 році війни, ЗСУ не мають такої системи роботи з родичами військовослужбовців, що підходила б для маштабних військових дій в сучасних умовах. Фактично, з усіх сил оборони України притомно комунікує з родичами своїх бійців тільки полк “Азов”.  І у них, зрештою, найменше скандальних ситуацій і непорозумінь з родичами.

В ЗСУ це система спілкування з рідними не діє. Вважається, що з усіма запитами і потребами рідні військових ЗСУ повинні звертатися до воєнкоматів. Пропав боєць, не виходить на зв’язок – звертайся до воєнкомату. До тих самих центрів комплектації, що досі не мають реальної системи обліку військовозобов’язаних. Звідти дадуть запит у частину і передадуть відповідь. Або не передадуть.

Слідкуйте за “КиївВладою” в Телеграм

Звичайно, що воно діє дуже погано. Всі родичі намагаються прорватися до частин безпосередньо. В частинах, якщо бояться або не хочуть спілкуватися з рідними, відшивають їх посилаючись на відомчі документи Міноборони. З яких виходить, що МО прямо забороняє бригадам комунікувати з родичами.

В частинах, звісно, є “гарячі лінії”. Але людей, що відповідальні за них, ніхто не навчає, дзвінки не фіксуються і не документуються. Довідку можуть просто не надати. Десь командири самі щось краще налагоджують і там більш-менш. Але в більшості бригад родичі просто безпорадні зі своїми питаннями і проблемами. Щоб просто почали шукати людину у полоні треба написати 3-4 звернення в різні структури. Родичі в такій ситуації, що їм легше знайти полоненного на російському пабліку в телеграмі, ніж дізнатися про його долю офіційним шляхом. І ми потім дивуємося, чому деякі з тих родичів починають поширювати російську ІПСО? Та треба дивуватися, що так мало поширюють.

А коли родичі самі ходять по моргам і шукають тіла своїх бійців – то це такий лютий сором, в який навіть повірити важко. Тобто їм не те що супроводу не дають. Навіть точного місця не можуть сказати. Просто місто і там ходи по всіх моргах і впізнавай.

Це лише малесенький фрагмент від того, що спричиняє фактично не діюча система комунікації ЗСУ з родинами бійців. Чи підриває це лояльність бійців і їх родин до ЗСУ? Чи впливає на мобілізацію? Чи дає поживу російській пропаганді? Легко здогадатися про відповідь.

І далі буде впливати і шкодити, доки Міноборони чи Генштаб не ухвалять принципове рішення, щоб безпосередньо бригади чи ті військові підрозділи, які визнають більш доцільним, налагодили систему комунікації з родинами військових. Центр комплектації взагалі треба усунути з цієї системи. Їх завдання облік, призов. Далі, родичі повинні мати можливість спілкуватися безпосередньо з командирами і побратимами бійців, а не з воєнкомами. Це може бути в системі ЦВС або якось інакше, але військова частина пвинна розуміти, що вона бійця та його рідних супроводжує і в бою, і у випадку смерті чи полону. Тільки якщо буде рішення про системну реорганізацію комунікації з родинами бійців, то в частинах виникне потреба в навчанні спеціальних людей навичкам спілкування з родинами. І тільки тоді ця робота буде вестися системно.

Можливо тоді бригади і Генштаб будуть не від родичів дізнаватися, що воїн в полоні чи вбитий на відео.

Ольга Лень, ведуча телеканалу “Еспресо”

Джерело публікації

КиївВлада

Поділитися
Поділитися
Поділитися
Рекомендуємо до перегляду
Справи насущні: скільки та на що у травні 2025-го витрачало Коцюбинське
Справи насущні: скільки та на що у травні 2025-го витрачало Коцюбинське
09:00 У травні 2025 року замовники Коцюбинського уклали майже сорок договорів на понад 42 мільйони гривень. З цієї суми 87% спрямували на реконструкцію водопровідних…
Нацполіція спіймала посадовців КМДА на “розпилах” при розробці програми для обліку комунального майна
Нацполіція спіймала посадовців КМДА на “розпилах” при розробці програми для обліку комунального майна
09:00 Столична Нацполіція розслідує можливі розтрату і привласнення бюджетних коштів при розробці та впровадженні програмного модулю “Облік та відображення об’єктів нерухомого майна територіальної громади…
Мамина черешня: які установи Києва та області купують найдорожчі фрукти
Мамина черешня: які установи Києва та області купують найдорожчі фрукти
09:00 Навесні 2025 року Київ та область активно закуповували для шкіл і дитсадків свіжі фрукти – втім, вартість цих смаколиків суттєво варіювалася. Так, найдорожчу…
Banner
QlU7mDx4