У Нацполіції продовжують фіксувати порушення при ремонті столичних доріг. Зокрема, наразі правоохоронці розслідують два кримінальні провадження за фактом можливих “бюджетних розпилів” при проведенні таких робіт вже під час повномасштабної війни. Під підозрою посадовці КК “Київавтодор”, підзвітних їй КП і службові особи компаній-підрядників, які входять до складу “гігантів” цього ринку – скандально відомих груп “Ростдорстрой” і “Онур”. Слідчих у цьому випадку зацікавили ремонти на чотирьох столичних вулицях, за які з міського бюджету Києва було заплачено понад 243 млн гривень. Сума вже встановлених збитків складає як мінімум 8,2 млн гривень, надалі вона може зрости після проведення відповідних експертиз. Наразі також вже відомо, що низка фігурантів однієї з цих справ отримали підозри. Серед них – генеральний директор КК “Київавтодор” Олександр Федоренко (на колажі). Він, нагадаємо, з цього року також є офіційно підозрюваним у справі щодо нанесення територіальній громаді Києва збитків на суму 278,5 млн гривень через організацію його підлеглими стихійного звалища в Солом’янському районі.
Як стало відомо КВ, наразі столичні правоохоронці розслідують справи стосовно корупційних правопорушень з боку посадовців комунальної корпорації (КК) “Київавтодор” та підзвітних їй КП, а також службових осіб компаній-підрядників.
Зокрема, такі факти вивчаються в рамках кримінальних проваджень №42022100000000375 від 14 липня 2022 року і №42023102070000341 від 24 листопада 2023 року, які були відкриті відповідно Головним управлінням Нацполіції Києва та Подільським управлінням Нацполіції столиці. Фігурантам попередньо інкримінується вчинення злочинів, передбачених ч.4 і ч.5 ст. 191 (привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, вчинені у великих або особливо великих розмірах, або в умовах воєнного стану, або організованою групою) та ч.1-3 ст. 255 (створення, керівництво злочинною спільнотою або злочинною організацією, а також участь у ній) Кримінального кодексу (КК) України.
Організована схема
В рамках першої справи правоохоронці зацікавилися реалізацією трьох договорів щодо ремонтних робіт на столичних дорогах, які виконувало ПП “Київшляхбуд”. Загальна вартість цих робіт мала скласти близько 185,5 млн гривень, по факту вказане підприємство отримало з бюджету міста близько 182 млн гривень.
Йдеться про договір від 13 вересня 2022 року на ліквідацію аварійної ямковості та поточний ремонт на вул. Генерала Алмазова (від вул. Старонаводницька до бульв. Лесі Українки, замовник – КП “Шляхово-експлуатаційне управління (ШЕУ) Печерського району, підрядник отримав 9,9 млн гривень), договір від 9 вересня 2022 року на аналогічні роботи на вул. Спаській (від вул. Межигірської в напрямку вул. Почайнинської, замовник – КП “ШЕУ Подільського району, підрядник отримав 13,9 млн гривень) і договір від 25 лютого 2021 року на капітальний ремонт вул. Льва Толстого від вул. Тарасівська до вул. Василя Липківського (ремонт виконувався в тому числі під час повномасштабної війни, замовник – КК “Київавтодор”, підрядник отримав 158,2 млн гривень).
У ході розслідування правоохоронці встановили, що на початку 2022 року керівник ПП “Київшляхбуд” спільно з невстановленою слідством особою розробили злочинний план щодо заволодіння бюджетними коштами, які виділяються на поточні та капітальні ремонти доріг у столиці. До його реалізації ймовірні зловмисники, мовляв, залучили генерального директора КК «Київавтодор», який повинен був забезпечити прийняття виконаних робіт працівниками комунальної корпорації та вищезгаданих ШЕУ, а також мав би забезпечувати перерахунок коштів на рахунки “Київшляхбуду”. У свою чергу, службові особи даного ПП мали б “переводити” частину отриманих грошових коштів на рахунки ТОВ “Сепоставка” в якості оплати за поставлену асфальтобетонну суміш. Натомість посадовці останньої компанії повинні були перераховувати ці фінансові ресурси на рахунки інших підконтрольних суб`єктів господарювання – щоб у подальшому перевести їх в готівку та розподілити між “учасниками схеми”.
Задля реалізації цього плану, за інформацією слідчих, була використана вже звична схема завищення вартості матеріалів, які необхідні для проведення ремонтів, а також проведення робіт “як попало”. Зокрема, в актах виконаних робіт по поточним ремонтам на вул. Генерала Алмазова та вул. Спаській було зазначено, що вартість асфальтобетонної суміші, яку “Київшляхбуду” постачало ТОВ “Сепоставка”, складала від 4,6 до 6,4 тис. гривень за 1 тонну, що, за даними правоохоронців, було значно дорожче актуальних на той час ринкових цін на такі матеріали. Що стосується капремонту на вул. Льва Толстого, то, за інформацією Нацполіції, він не відповідає проєктно-технічній документації та вимогам нормативно-правових актів у галузі будівництва. У зв’язку з цим, на переконання правоохоронців, такі роботи не могли бути прийняті “Київавтодором”, як неякісні, і потребували перероблення підрядником.
За даними слідства, наслідком усього цього стало те, що територіальній громаді Києва було нанесено збитки на загальну суму понад 8,2 млн гривень. Найбільше коштів з цієї суми було втрачено саме на капремонті вул. Льва Толстого – 4,9 млн гривень.
Цьогоріч правоохоронці повідомили про підозри п’ятьом фігурантам цієї справи – гендиректору КК “Київавтодор” Олександру Федоренку, директорам ПП “Київшляхбуд” і ТОВ “Сепоставка”, інженеру з проєктно-кошторисної роботи “Київшляхбуду” і менеджеру із забезпечення “Сепоставки”. Перші четверо підозрюються у вчиненні злочину, передбаченого вищезгаданою ч.5 ст. 191 КК (відповідно, керівник “Київавтодору” – у розтраті, всі інші – у привласненні коштів), а працівник компанії, яка постачала підряднику асфальтобетонні суміші – у пособництві у вчиненні цих злочинів (ч.5 ст. 27, ч.5 ст. 191 КК). Коли саме цим посадовцям було вручено підозри, в судових ухвалах по даному провадженню не уточнюється.
Справа без повної конкретики
В рамках провадження №42023102070000341 правоохоронці вивчають можливі порушення законодавства при здійсненні поточного ремонту з влаштуванням тонкошарового покриття на бульв. Перова. Ці роботи на замовлення КК “Київавтодор” виконувало ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл” – відповідно до договору від 18 травня 2023 року. Початково за цієї угодою вартість робіт мала скласти понад 97,1 млн гривень, але надалі сторони погодили зменшення цієї ціни до 61,2 млн гривень, і в результаті підрядник отримав усю цю суму.
У ході слідства правоохоронцям стало відомо, що під час здійснення цих робіт частина бюджетних коштів була розтрачена та, відповідно, привласнена. За даними Нацполіції, задля цього ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл” залучило до реалізації вказаного договору субпідрядні організації, які у свою чергу укладали договірні відносини з підприємствами, що мають ознаки фіктивності. Як наслідок – після того, як “Київавтодор” перераховував підряднику кошти за виконані роботи, ці фінансові ресурси “за ланцюгом” переводилися на рахунки «транзитно-конвертаційних груп». На переконання слідчих, такі дії фігурантів цієї справи мають ознаки легалізації доходів, отриманих злочинних шляхом. Про які ймовірні збитки йдеться в даному випадку, поки що не уточнюється.
10 квітня 2024 року в цій справі було призначено судову будівельно-технічну експертизу. 15 квітня експерт, який виконує це дослідження, направив прокуратурі листа щодо надання низки документів, які необхідні для експертизи. Зокрема, йшлося про загальний журнал робіт, журнал розливу бітумної емульсії, кваліфікаційні сертифікати інженера технічного нагляду тощо. У зв’язку з цим правоохоронці клопотали перед Подільським районним судом Києва щодо надання доступу до вказаних документів, які зберігаються в офісі компанії-підрядника. Надалі, 6 травня, це клопотання було задоволено судом.
Фігуранти – хто вони?
За даними аналітичної системи Youcontrol, ПП “Київшляхбуд” (фігурант першої справи) було зареєстроване у січні 2009 року в Одесі під назвою “Будівельна фірма “Югавтодор”, але з 2011 року підприємство має столичну “прописку” і свою нинішню назву. Його керівником зазначено Олександра Ращупкіна (на посаді з 2010 року), засновником – австрійську компанію “Юттема Ау Гмбх”, кінцевими бенефіціарами – одеситів Євгена Коновалова та Юрія Шумахера.
Система Youcontrol, відносить це підприємство до групи “Ростдорстрой”, яка об’єднує більш ніж три десятка компаній, зайнятих у сфері будівництва доріг та автострад. Ключовими особами та співвласниками цієї групи є вищезгадані Коновалов та Шумахер. Останній, до слова, є депутатом Одеської міськради IV-VIII скликань. У поточній каденції він є членом фракції “Довіряй справам”, яка представляє одноіменну партію мера Одеси Геннадія Труханова.
За інформацією бази аналітики публічних закупівель Clarity Project, ПП “Київшляхбуд” є активним учасником тендерів, які проводять різні державні та комунальні структури України. Усього на рахунку цього підприємства 96 договорів на загальну суму понад 5,1 млрд гривень. Головним “клієнтом” даного ПП є саме КК “Київавтодор” – 84 договори на загальну суму 4,7 млрд гривень.
ТОВ “Сепоставка” (постачальник матеріалів для “Київшляхбуду”) було зареєстроване у лютому 2020 року в селі Флярківка Черкаської області, але наразі компанія “прописана” у Луцьку. Її незмінним керівником, засновником та кінцевим бенефіціаром є одесит Андрій Мітрофанов.
ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл” (фігурант другої справи) було зареєстроване у Києві в березні 2004 року, але з березня 2024 року має реєстрацію в місті Львів. Його генеральним директором є Петро Береговий, засновниками – львів’янин Олег Фаріон, а також громадяни Туреччини Онур та Іхсан Четінджевізи. Останні двоє також є співвласниками цієї ТОВки.
Система Youcontrol відносить цю компанію до майже одноіменної групи “Онур”, яка об’єднує майже чотири десятки суб’єктів господарювання, що займаються будівництвом доріг, ремонтом автошляхів, трамвайних колій, виробництвом бетонних та асфальтобетонних розчинів. Ключовими особами цієї групи є вищезгадані Онур та Іхсан Четінджевізи.
“Онур Конструкціон Інтернешнл” є одним з найактивніших та найвідоміших “дорожніх підрядників” України – на його рахунку 605 договорів за різними державними та комунальними структурами на загальну суму понад 100,2 млрд гривень. Найбільше угод з цією компанією уклала Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Львівській області – 183 договори на суму 23,5 млрд гривень. Також “Онур Конструкціон Інтернешнл” нерідко надавав свої послуги “Київавтодору” – вони уклали 16 угод на суму 4,9 млрд гривень. При цьому, вказані суми не у повній мірі відображають те, наскільки цій компанії довіряє державна та місцева влада, адже у даному випадку враховані лише угоди, укладені з часів початку роботи системи Prozorro, тоді як вказана компанія працює на даному ринку з початку 2000-х.
Як неодноразово повідомляла КВ, діяльність КК “Київавтодор” та комунальних підприємств, які входять до її складу, регулярно викликає претензії у правоохоронних органів
Так, з 2020 року Нацполіція розслідує факти можливого привласнення бюджетних коштів посадовцями вищезгаданих “Київавтодору”, а також підпорядкованих йому КП “Київавтошляхміст” і деяких районних ШЕУ. За даними слідства, “дорожні комунальники” завищували вартість ремонтних робіт, використовували неякісний асфальт, отримували хабарі за використання комунального автотранспорту приватними особами тощо. Окрему увагу правоохоронці звернули на закупівлю антипаркувальних стовпчиків: більшість цих обмежуючих пристроїв, вартістю близько 19,5 млн гривень, не відповідали нормам Держстандартів та, схоже, були закуплені за завищеними цінами. Втім, за майже чотири роки жоден з фігурантів цієї справи до відповідальності притягнутий не був.
Читайте: Неякісний асфальт і “золоті стовпчики”: Нацполіція розслідує зловживання посадовців “Київавтодору
Також Нацполіція наразі розслідує справу про службову недбалість начальника КП “Київавтошляхміст” Богдана Кобернюка (про підозру йому було повідомлено 15 березня 2024-го), через якого, за інформацією слідства, міський бюджет під час проведення низки робіт на мостах втратив 3,5 млн гривень. Нещодавно суд обрав відносно Кобернюка запобіжний захід у вигляді особистого зобов’язання, але відмовив правоохоронцям у відстороненні цього “комунальника” від посади. Збереження підозрюваного на “своєму посту” було обґрунтовано його адвокатами тим, що таке підприємство критичної інфраструктури, як “Київавтошляхміст”, не зможе працювати без такого спеціаліста.
Читайте: Недбалість на 3,5 млн гривень: правоохоронці хочуть “засудити” начальника “Київавтошляхмосту”
Крім того, правоохоронці, зокрема, розслідують факти службової недбалості з боку гендиректора КК “Київавтодор” Олександра Федоренка (підозру він отримав цьогоріч, 15 лютого). Слідчі встановили, що цей посадовець належним чином не проконтролював роботу підпорядкованого йому КП “ШЕУ Солом’янського району”, внаслідок чого територіальній громаді міста було нанесено збитки на суму 278,5 млн гривень. Мова про те, що “дорожні комунальники” організували стихійне звалище на ділянці по вул. Кадетський гай, хоча ШЕУ мало діючі договори на вивіз та утилізацію своїх відходів. Результат – забруднення ґрунту хімічними речовинами.
Читайте: Гендиректора “Київавтодору” судитимуть за забруднення столичної землі на 278 млн гривень
Нагадаємо також, вищезгадані ПП “Київшляхбуд” і ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл”, а також компанії, які входять до груп “Ростдорстрой” і “Онур” неодноразово фігурували у справах щодо можливих розкрадань коштів міського бюджету Києва та в різних скандалах щодо ймовірних порушень при проведенні дорожних робіт.
Наприклад, у 2018-ому Нацполіція відкрила провадження за фактом можливого присвоєння коштів під час ремонту дорожньої мережі вулиці Алма-Атинської (район ДВРЗ), який роком раніше проводило ПП “Київшляхбуд”. Правоохоронці тоді припускали, що цей підрядник “Київавтодору” проводив грошові операції фіктивного характеру, виводячи сплачені бюджетні кошти у готівку. А у вересні 2023 року ТОВ “Ростдорстрой”, власниками якого є вищезгадані Шумахер і Коновалов, “засвітилося” у гучній історії щодо обвалу Дегтярівського шляхопроводу, ремонтом якого займалася ця компанія. Тоді підрядник взяв усю відповідальність за інцидент на собе та заявив, що усуватиме його наслідки за власний кошт, навіть не чекаючи результатів експертиз.
Читайте: Достроково втомився: чому обвалився Дегтярівський шляхопровід та що з ним буде далі
У свою чергу, на діяльність ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл”, серед іншого, правоохоронці звернули увагу після того, як ця компанія близько семи років тому здійснила ремонт столичного проспекту Перемоги та ще цілого ряду магістралей Києва. Так, слідчі мали питання до якості асфальту, старих бордюрів, які за документами видавали за нові, та ще цілої низки огріхів. Крім того, за даними Нацполіції, частина коштів, передбачених на ремонтні роботи, таємничим чином переводилася в готівку, а потім “випаровувалась”.
Обов’язки директора КП “ШЕУ Подільського району” з квітня 2024 року виконує Володимир Листопадський. Він змінив на цій посаді Володимира Мартинюка, який очолював дане підприємство з жовтня 2023 року. Раніше, з листопада 2010 року, цим ШЕУ керував Олег Хмарський. КП “ШЕУ Печерського району” з квітня 2022 року очолює Сергій Гудзенко.
Обидва ці підприємства підпорядковані КК “Київавтодор”, якою з 19 травня 2020 року керує вищезгаданий Олександр Федоренко (до 5 липня 2022 року очолював її в якості в.о. гендиректора). Ця комунальна корпорація підпорядкована Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який з 1 вересня 2021 року очолює Руслан Кандибор. Діяльність цього структурного підрозділу столичної мерії з 9 листопада 2021 року особисто контролює очільник Києва Віталій Кличко.
Фото: колаж КВ
Іван Кулик
КиївВлада