Цього року багато культурних подій пройшли непоміченими: світ рятувався від пандемії коронавірусу і завмер в очікуванні одужання… 4 -го квітня світова музейна спільнота, в т. ч. й українська провела День неспішного мистецтва онлайн.
Пам’ятаєте уроки милування природою Василя Сухомлинського? Ідея не нова, але заслуговує на увагу – зупинитися і зосередитися на моменті, так звана практика “mindfulness” або осмислене “буття в моменті”.
Материал подготовлен в рамках Проекта “Юн-Пресс-KV“
Що це дає? Знижується дратівливість, підвищується здатність зосереджуватись, чути іншу людину чи звуки, саморегулюватися, пізнавати нову інформацію.
“А до чого тут мистецтво?” – спитаєте ви. Американець Філ Террі дослідив, що люди, пробігаючи повз експонати музею, зупиняються біля них аж на 8-15 с, бо хочуть встигнути оглянути якомога більше. В результаті є загальне враження “сподобалося-не сподобалося”, але немає осмисленого “буття в моменті”.
З того часу (2008) в День неспішного мистецтва музеї всього світу, а з 2018 року до цієї акції долучилися й українські музеї, закликають зупинитись і за одну годину повільно і вдумливо оглянути не більше, ніж 5 експонатів.
У деяких музеях, що беруть участь у акції, вхід у цю годину – вільний. Музейники самостійно обирають експонати для акції. Господарі можуть залишити гостей наодинці з експозицією, а можуть влаштувати обговорення наприкінці сеансу чи окремо біля кожного елементу.
Охочі взяти участь у акції реєструються на сайтах чи через адміністраторів обраних музеїв, потім приходять туди у визначений день та час. Протягом години споглядають запропоновані експонати — на кожен припадає приблизно по 10 хв.
Головне у цій події — сила “повільного погляду”. Відвідувачі музеїв пробують сприймати мистецтво без пояснень, самостійно розшифровувати його значення.
Насправді, такі дні можна влаштовувати хоч кожного дня й необов’язково чекати наступного року, аби було бажання зупинитися.
Що ви можете зробити, аби побути наодинці з собою та шедевром?
Оберіть витвір мистецтва за напрямами (живопис, скульптура, декоративно-прикладне мистецтво, фотомистецтво, архітектура).
Це можуть бути фотографії, репродукції, відеоролики, книги, журнали, каталоги тощо.
“Походіть” по обраному вами об’єкту:
● розгляньте картину з тієї сторони, де ви не зупиняєтеся очима, зверніть увагу на ті речі, які вам здавалися простими або не цікавими;
● зробіть коротку словесну замальовку (есе);
● визначте деталі в одязі героїв, у характерах, настрої, інтер’єрі, музичних інструментах, матеріалах, із яких зроблений витвір тощо;
● зверніть увагу на кольорову гаму, світло, лінії, мазки тощо.
Для кращого сприйняття:
● знайдіть історію створення цього експонату. Можливо вона цікавіша за сам експонат (таке теж може бути);
● під час споглядання вдягніть навушники або просто слухайте музику;
● можна споглядати і розглядати самому, а можна з рідними, друзями;
● бажано обговорити побачене;
● пройдіться віртуальними екскурсіями (3-D) по музеях світу або України. Знайдіть свій експонат;
● дайте собі відповідь, чому цей експонат виставлений у музеї? Чим він заслуговує на увагу?
Якщо ви зробите хоча б невелику частину з цього списку – ви вже будете знати більше, ніж знали до того, як розгорнете книгу, підете в музей, на виставку чи концерт. Знання за плечима не носити, але сам на сам ви відчуєте, як “виросли” й почнете поважати себе. Це вже я знаю точно!
Материал подготовлен в рамках Проекта “Юн-Пресс-KV“