В Національній опері України довгоочікувана прем’єра української опери для дітей “Кіт у чоботях”. Це дійсно знакова подія адже, якщо в репертуарі театру є прекрасні балети, які можуть зацікавити дитячу публіку, то в оперному сегменті були хіба що “Наталка Полтавка” та “Запорожець за Дунаєм”, на які традиційно водять київських школярів. Але ж ці твори від самого початку були написані для дорослої публіки. Опера “Кіт у чоботях” повністю орієнтована на дітей. Правда, результат вийшов таким, що точно зацікавить і дорослих.
Ініціатором проєкту став художній керівник опери Анатолій Солов’яненко. Ще кілька років тому він хотів поставити на сцені Національної опери україномовну дитячу виставу. Він казав, що шукав сюжет, який був, так би мовити, хрестоматійним – загальнознаним та цікавим. І таким, на його думку, виявився сюжет казки Шарля Перро “Кіт у чоботях”.
Анатолій Солов’яненко склав сценарний план опери за мотивами давньої казки та запросив написати музику Юрія Шевченка, композитора який написав музику для балетів “За двома зайцями”, “Пригоди Піноккіо” та ін. А віршований текст створив Микола Бровченко.
Була вже готова музика, а Юрій Шевченко вже навіть встиг попрацювати з солістами, розпочалася війна, і постановку довелося відкласти аж до цієї осені. Тож “довгоочікувана” щодо цієї опери – точно не журналістський штамп.
В якості режисера запросили Оксану Тараненко, яка нещодавно в Львівській опері створила нову версію “Запорожця за Дунаєм”, і на думку Анатолія Солов’яненка, зараз знаходиться на самому піку творчого натхнення.
“Наша казка – про вигадливість, кмітливість, вміння знайти вихід із будь-якої ситуації. Ми постаралися зробити більш зрозумілою для сучасних дітей старовинну систему ієрархії суспільства, а от “повчальні висновки” (як це було в казці Шарля Перро), вони зроблять самі з батьками”, – переконана режисерка. Вона розповіла, що репетиції були дуже веселими, а всі артисти отримують справжнє задоволення, граючи в цій виставі.
До речі, кіт в новій виставі Національної опери України – це, насправді, кицька. На першому прем’єрному показі 28 жовтня цю роль виконає Анжеліна Швачка. Саме вона надихнула Юрія Шевченка зробити Кота в чоботях кішкою. Це відбулося, коли він побачив, як співачка свого часу грала бабу Бабариху в “Казці про царя Салтана”.
Диригенткою-постановницею опери “Кіт у чоботях” є Алла Кульбаба. Вона розповіла, як адаптувала звучання саме до оперних умов, де солісти співають без мікрофонів, а у партитурі – чимало духових інструментів. Іноді, як вона сказала, доводилося “душити” – наприклад, замість трьох тромбонів залишити один.
За словами диригентки, в “Коті” чудова музика – зрозуміла, дотепна. Деякі мелодії запам’ятовуються з першого разу, як справжні хіти. Композитор “досхочу” погрався різними жанрами.
А ще в музиці глядачі почують мотиви, знайомі всім українцями з дитинства.
Ну і фірмовий стиль Національної опери України – яскраві декорації та чудові костюми. Оскільки ця вистава – казка, то тут вже художниця-постановниця вистави Марія Левитська дозволила собі “відірватися по повній”. Наприклад, у короля, прямо як у сучасних київських школярів, волосся синього кольору. А Людожер вийшов таким красунчиком – майже як мегастар шоубізнесу. Навіть шкода, що ота кицька його зжерла.
Тож не пропустіть 28 та 29 жовтня прем’єру вистави “Кіт у чоботях” і не забувайте, що через війну кількість глядачів в залі обмежена. По квитки прямо зараз!
Фото: надано автором
Людмила Троїцька