Націоналізація як механізм публічного управління

Роман Головін
Роман Головін

Голова Всеукраїнського об`єднання власників землі

В Україні вже так склалася ситуація, що для вирішення питання економічного відновлення та розвитку держави без націоналізації вже не обійтись.

Монополізація економічних чи суспільно-економічних сфер життєдіяльності в державі поза системи державної монополії рано чи пізно змушуватиме владу здійснювати державне втручання.

Відсутність своєчасного державного втручання в припинення чи упередження появи монополій поза сфери системи державної монополії передбачає можливості виникнення суспільно-класових конфліктів й деструктивних економічних процесів та розвиток корупції.

Монополії повинні існувати виключно за законом, визначені законом. Інші монополії повинні бути припинені в інтересах держави та її громадян.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Можна говорити про те, що монополізація, існування монополій  – основна причина проведення націоналізації. Революції чи пришвидшені еволюційні суспільно-економічні події є наслідком діяльності недержавних монополій.

Тому націоналізацію необхідно розглядати як процес демонополізації, а не як наслідки більш радикальних подій чи з’ясування будь-яких відносин.

Боротьба з монополіями – цивілізоване й загально визнаний економіко-суспільний напрям публічного управління. Розв’язання проблем монополії через націоналізацію будь-якої монополії чи об’єкту – є критичним механізмом публічного управління в суспільних інтересах.

Виникнення необхідності застосування механізмів націоналізації, управління (контроль та боротьба) монополіями обумовлено головним процесом суспільного розвитку – усуспільненням (соціалізацією).

Держава й її формування є наслідком усуспільнення, соціалізації людей, засобів й предметів праці та результатів діяльності. Відхилення існування й діяльності держави від системи усуспільнення моментально започатковує механізми руйнації економіки країни та суспільно-соціальної стабільності.

Тому націоналізацію необхідно розглядати як елемент та метод  усуспільнення, поряд з яким стоять й механізми демонополізації, комуналізації,  експропріації, конфіскації, секуляризації.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

Перераховані механізми усуспільнення не є єдиними для усуспільнення. Об’єднуючим для визначених механізмів є спосіб застосування. Відмінностями є характер й наслідки змін. Так, націоналізація визначає загально-національний рівень, а комуналізація визначає рівень місцевого самоврядування – рівень громад. Здійснення експропріації має широке застосування й може визначатися як класовими протиріччями так суспільними потребами,  направленими не проти певної особи, а в інтересах суспільства з компенсацією експропріанту.

Як бачимо, механізми усуспільнення можуть діяти як послідовно, так і паралельно, доповнюючи один одного й мати свої внутрішні протиріччя.

Важливим для публічного управління необхідне чітке визначення механізмів усуспільнення. Законодавче закріплення наведених механізмів усуспільнення певною мірою існує як в загальних нормативних актах, так й нормативних актах прямої дії.

На сучасному етапі розвитку економічних та економіко-суспільних проблем все більшу роль необхідно віддавати процесам націоналізації та комуналізації. Існуючі антимонопольні інституції вже неспроможні вирішувати питання управління монополіями – монополії давно переросли межу управління, щоб на них впливати регуляцією.

Помилки приватизації з порушення норм процесів усуспільнення також вимагають проведення націоналізації.

Націоналізація повинна бути застосована як до економічних й природних монополій, які не належать державі, так й до олігархічних монополій – особистісних монополій заснованих на унітарному об’єднанні економічних ресурсів. 

Націоналізація як механізм публічної політики в першу чергу має нести економічну функцію, яка унебезпечує від погіршення економічної стану як в певній галузі так й в економіці в цілому з подальшим впровадженням механізмів публічного управління для стабілізації діяльності об’єкту націоналізації та подальшою його ефективною діяльністю в суспільних інтересах.

Об’єктами  націоналізації можуть бути:

об’єкт неспроможний існувати без преференцій держави чи підтримки зі сторони держави у будь-який спосіб.

об’єкт є економічною монополією чи її частиною й знаходиться під загрозою припинення діяльності чи її ускладнення;

об’єкт є економічною монополією чи її частиною й його діяльність є суспільно значима;

об’єкт є природною монополією й не діє в суспільних інтересах;

інші випадки володіння об’єктами, що мають монопольне становище й не перебувають у власності держави, володіння яких суперечить Конституції України.

Методи націоналізації  повинні визначатися виходячи з суспільних, економічних, безпекових та інших потреб,  дотримання, здійснення й задоволення яких відбувається в інтересах українців та українського суспільства.

Методологія націоналізації повинна бути закріплена законодавчо й  визначати причини націоналізації, об’єкти націоналізації та забезпечення здійснення націоналізації.

Механізми націоналізації  передбачають відчуження прав власності на користь держави й призначення тимчасового управління чи нового керівництва з подальшим вжиттям необхідних оперативно-управлінських заходів, разом з якими  відбувається проведення аудиту діяльності об’єкту, який націоналізовано, та приймаються рішення щодо стратегії подальшої діяльності та розвитку об’єкту націоналізації.

Наслідками націоналізації повинні стати позитивні економічні та суспільні результати – збереження економічних та природних монополій та подальша їх діяльність в інтересах українського суспільства. 

Роман Головін, експерт з державного управління

КиевVласть

Поділитися
Поділитися
Поділитися
Рекомендуємо до перегляду
Генпрокуратура намагається не допустити нової забудови НПП “Голосіївський” компаніями “КСМ-Груп”
Генпрокуратура намагається не допустити нової забудови НПП “Голосіївський” компаніями “КСМ-Груп”
09:00 Генпрокуратура через суд намагається повернути державі земельну ділянку площею 5,69 га на просп. Академіка Глушкова, 65 (територія НПП “Голосіївський”). У 2022 році право…
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
09:00 У жовтні столичні розпорядники бюджетних коштів назамовляли робіт, товарів та послуг на 4,91 млрд гривень, що майже на півтора мільярди більше цього показника…
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
09:00 На районному рівні в Київській області за рік відбулися значні політичні зміни, які відбилися на складі рад та політичному ландшафті регіону. У 2024…
Banner
QlU7mDx4