Підводні рифи старту роботи над проєктом держбюджету на 2022 рік

Сергій Кондрюк
Сергій Кондрюк

Експерт з питань соціально-трудових відносин

Відповідно до Бюджетного кодексу (БК), вже з 1 березня починається офіційний відлік бюджетної процедури з формування головного кошторису країни на наступний рік.

БК визначено, що Міністерство фінансів щороку спільно з іншими головними розпорядниками коштів державного бюджету складає бюджетну декларацію (документ середньострокового бюджетного планування, що визначає засади бюджетної політики і показники державного бюджету на середньостроковий період та є основою для складання проєкту Державного бюджету України і прогнозів місцевих бюджетів).

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

За вимогою БК, бюджетна декларація має формуватися відповідно до цілей та пріоритетів, визначених 

– у щорічному посланні президента України до Верховної Ради про внутрішнє і зовнішнє становище України;

– у програмі діяльності Кабінету міністрів;

– у прогнозних та програмних документах економічного і соціального розвитку.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

Слід акцентувати увагу на тому, що, через маніпуляції із “персональними” змінами до БК, уряду Дениса Шмигаля вдалося одноразово уникнути обв’язку підготовки і подання до парламенту бюджетної декларації і таким чином “на власний розсуд” формувати проєкт держбюджету на 2021 рік. Тепер це створює правову і економічну проблему при роботі над головним кошторисом країни вже на 2022 рік, бо ст. 33 БК визначає: “Показники бюджетної декларації визначаються з урахуванням положень та показників, визначених на відповідні бюджетні періоди бюджетною декларацією, схваленою у попередньому бюджетному періоді”.

Ще більш проблемною є якісна робота над проєктом держбюджету та його фундаментальної складової бюджетної декларації – через відсутність у теперішнього Кабміну схваленої парламентом програми діяльності Кабміну (двічі провалена при представлені Шмигалем у ВР).

Щодо необхідності складання Бюджетної декларації відповідно до цілей та пріоритетів, визначених у щорічному посланні президента України до ВР про внутрішнє і зовнішнє становище України. Ст. 167 закону “Про Регламент Верховної Ради України” визначає: “щорічне послання Президента України Верховній Раді про внутрішнє і зовнішнє становище України за звичайних обставин проголошується до 31 березня поточного року”. Нагадаю, що попереднє послання президента Володимира Зеленського було проголошено 20 жовтня 2020 року.

Як Кабінет міністрів за таких умов дотримається граничних термінів й якості підготовки проєкту державного бюджету на 2022 рік? А саме:

– до 1 березня центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного і соціального розвитку, подає Міністерству фінансів орієнтовні основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на середньостроковий період;

– не пізніше 1 березня року — обов’язкова публікація звіту про виконання державного бюджету та місцевих бюджетів (Міністерство фінансів України до 20 березня року, що настає за звітним, здійснює публічне представлення звіту про виконання державного бюджету за попередній бюджетний період);

– до 15 травня  – подання Міністерством фінансів бюджетної декларації на розгляд Кабінету міністрів;

– не пізніше 1 червня –  схвалення бюджетної декларації та оформлення постановою Кабінету міністрів;

– не пізніше 4 червня подання до ВР бюджетної декларації разом із фінансово-економічним обґрунтуванням, яке має містити розрахунки і пояснення до положень і показників, визначених бюджетною декларацією (включаючи пояснення відмінностей від бюджетної декларації, схваленої у попередньому бюджетному періоді, орієнтовні показники витрат державного бюджету за функціональною класифікацією видатків та кредитування бюджету із зазначенням пріоритетних напрямів).

Граничну дату завершення роботи Кабміну над проєктом державного бюджету чітко встановила ст. 96 Конституції: “Державний бюджет України затверджується щорічно Верховною Радою України на період з 1 січня по 31 грудня, а за особливих обставин – на інший період. Кабінет Міністрів України не пізніше 15 вересня кожного року подає до Верховної Ради України проект закону про Державний бюджет України на наступний рік. Разом із проектом закону подається доповідь про хід виконання Державного бюджету України поточного року”.

Безперечно важливим є дотримання строків на всіх етапах бюджетного процесу, але значно важливішим є дотримання урядом вимог Конституції щодо реалізації державних стандартів і гарантій громадян країни.

Чи спроможний уряд під головування прем’єра Шмигаля нарешті почати виконувати закони України й стати першим в нашій країні, що суворо дотримується Конституції при формуванні головного кошторису країни?

Читайте: Звідки береться розмір добових і яким він має бути у 2021 році

Сергій Кондрюк, експерт з питань соціально-трудових відносин

КиевVласть

Рекомендуємо до перегляду
Оцифрування та електронні замки: у Києві визначились з управлінням комунальною власністю до кінця 2027 року
Оцифрування та електронні замки: у Києві визначились з управлінням комунальною власністю до кінця 2027 року
09:00 Нещодавно столична міськрада ухвалила програму управління об’єктами комунальної власності, розраховану на період 2025-2027 років. Усього на її реалізацію планується витратити 251,3 млн гривень,…
Справи насущні: скільки та на що у листопаді 2024-го витрачала Баришівка
Справи насущні: скільки та на що у листопаді 2024-го витрачала Баришівка
09:00 В листопаді бюджетні замовники селища Баришівка на Броварщині уклали договорів на кругленьку суму – понад 26 млн гривень. Найбільше грошей спрямували на облаштування…
Бюджет Києва-2025: на що чиновники планують витратити 90 млрд гривень
Бюджет Києва-2025: на що чиновники планують витратити 90 млрд гривень
09:00 Столична влада ухвалила бюджет Києва на 2025 рік та внесла зміни до Програми економічного та соціального розвитку (ПЕСР) в частині видатків на наступний…
Banner
QlU7mDx4