Адміністративно-територіальна реформа зумовлює територіальну реформу судів. Суть змін полягає в значному скороченні кількості районів, а відтак, і скороченні кількості судів. Разом з тим, зміна адмінтерустрою не означає автоматичної зміни системи судоустрою.
Нещодавно були створені нові громади та нові райони, і це породжує низку проблем і неточностей. На сьогодні, немає повного розуміння, як буде врегульоване питання зміни системи місцевих судів на території України загалом та території Київської області зокрема, у зв’язку із утворенням (ліквідацією) районів.
Логічно, що структура районних судів має змінитись відповідно до структури новоутворених районів. Замість районних судів мають бути створенні окружні місцеві суди в межах новоутворених районів.
Не виключено, що їх буде більше, ніж районів, виходячи з умов транспортного сполучення та інфраструктури, а також передбачена можливість їх функціонування в декількох приміщеннях. Ризиками від такого переформатування може стати порушення права доступу до правосуддя та можливості захистити свої права в судовому порядку. Адже створення нових судів з формуванням нового суддівського складу може призвести до перерозподілу існуючих справ та початку слухання справ, які слухаються роками з самого початку.
Для вирішення вказаних проблем варто зробити нові окружні суди правонаступниками районних судів з переходом суддів та продовженням розгляду справ, але є значні складнощі в реалізації такого механізму.
До реформи Київська область поділялася на 25 районів, з яких нині залишилося лише 7 і створено 69 об’єднаних територіальних громад. Наразі в області існує 28 місцевих (районних, міських і міськрайонних) судів. Виходячи з того, що районні суди прив’язані територіально до районів, кількість яких суттєво скоротилася, причому, це скорочення відбулося не об’єднанням раніше існуючих, а новим поділом території. Так, одна частина Києво-Святошинського району потрапила до меж Обухівського, друга частина – до Фастівського, а третя – до Бучанського районів. Тому простим об’єднанням районних судів справі зарадити не вдасться.
На даний час, виникає така ситуація, коли в межах одного новоутвореного району продовжують діяти кілька районних судів вже неіснуючих районів або, навпаки, територія, яка охоплювалася одним судом, ввійшла до кількох районів.
Щоб виправити це, законодавець вніс зміни до Закону “Про судоустрій та статус суддів” щодо територіальної юрисдикції місцевих судів на території України до прийняття Закону щодо зміни системи місцевих судів на території України у зв’язку із утворенням (ліквідацією) районів, якими передбачено, що відповідні місцеві суди продовжують здійснювати свої повноваження в межах територіальної юрисдикції, визначеної до набрання чинності постановою про утворення та ліквідацію районів, але не пізніше 1 січня 2022 року.
Слід наголосити, що ще в 2017 році в процесі укрупнення місцевих загальних судів в Україні планується створити близько 270 нових окружних судів замість 663 районних судів. Укрупнення судів шляхом ліквідації районних, міськрайонних, міських, міськрайонних судів та створення місцевих окружних судів передбачено Законом “Про судоустрій і статус суддів”, однак, цього досі не відбулось.
Зараз жоден документ не містить інформації, які будуть створені суди. Разом з тим, відповідно до додатку №7 до Державного бюджету України на 2021 рік виділено фінансування на 14 окружних судів загальної юрисдикції, які не відповідають районному поділу.
Дотепер, місцеві прокуратури зазвичай співпадали з місцевими судами. Нещодавно Генеральний прокурор України І.Венедіктова повідомила, що в Київській області буде створено 8 окружних прокуратур, але чи буде це співпадати з судовими округами?
Роман Титикало, адвокат, керуючий адвокатського бюро “Титикало та партнери”, заслужений юрист України, депутат Київської обласної ради