Тіньова аграрка: подолати не можна терпіти

Роман Головін

Голова Всеукраїнського об`єднання власників землі

Де поставити кому, мають вирішувати органи влади і хтось має починати відповідати за 150 млрд гривень щорічних втрат державного бюджету від тіньового обігу продукції рослинництва. Ми діємо і констатуємо: Подолати, не можна терпіти!

У аграрній галузі спостерігаються значні масштаби тінізації економічних відносин, зокрема – відносин з обігу продукції рослинництва. З 41,78 млн га землі лише 15,38 млн га землі, за даними Державної служби статистики, є підзвітними. Водночас продукція рослинництва з понад 20 млн га перебуває в тіньовому обігу.

Обсяг виробленої продукції рослинництва на землі, яка перебуває в тіньовому обороті, за розрахунками авторів, може становити в грошовому еквіваленті до 600 млрд гривень. Від існування тільки тіньового господарювання на землі та тіньового обігу продукції рослинництва, втрати бюджету можуть становити від 60 до 150 млрд гривень на рік.  

Тінізація в аграрній сфері масштабується в інших галузях економки країни, в наслідок чого  державний бюджет не отримує податкові надходження в межах 1000000000000  гривень  (1 трлн гривень). Разом з втратами бюджету втрачають власники землі, які господарюють на землі самостійно, але в тіні.

Джерелом тіньового господарювання, на перший погляд, є одноосібники. Одноосібники є суб’єктами тіньового господарювання на землі та первинними учасниками обігу продукції рослинництва. Одноосібники працюють на власній землі, а також землях своїх рідних та близьких, сплачуючи їм тіньову оренду «по-сімейному». Одноосібники, навіть, якщо вони і ФОПи, також продають свої врожаї за готівку, бо так для них простіше і вигідніше.

Покупці  продукції за готівку поділяються між собою на тих, хто купують продукцію рослинництва з подальшим її опублічненням, та тих, хто спрямовує продукції в подальший тіньовий оборот.

Пропозиція продукції рослинництва для тіньового обігу більша ніж в ній є  потреба, що не може дивувати, адже понад 20 млн га землі непідзвітні щодо виробленої продукції рослинництва. Тому вироблену при тіньовому господарюванні продукцію ділкам тіньової економіки необхідно опублічнювати (вводити в публічний обіг або по кримінальному відмивати), і потім продавати публічно. На різниці між публічною та тіньовою ціною за продукцію рослинництва формується хороший «навар» для тіньових ділків, який знову перетворюється в тіньову готівку.

Учасниками такого тіньового опублічненням є, зокрема, немаленькі та великі  орендарі землі – агрохолдинги, які «підкладають» куплену за готівкову продукцію як власну, і вже за допомогою інших учасників доводять «відмивальні» оборутки до логічної тіньової готівки.

Також існують потужні тіньові трейдери, які аж ніяк не можуть на відміну реальних орендарів землі, працювати без підтримки корумпованих чиновників. Вони ж і гонять продукцію без відмивання за кордон.

Хто покриває тіньові оборудки в органах влади – дуже легко встановити. В будь-якому разі це ті, хто заперечує будь-які заходи щодо детінізації сфери обігу продукції рослинництва, починаючи від так необхідних наукових досліджень проблеми тіньових відносин в аграрній галузі, закінчуючи блокуванням дій, направлених на контроль обігу продукції рослинництва.

Перепродажем, без опублічнення тіньової продукції рослинництва, до кінцевого споживача займаються так звані «бариги», далі переробні підприємства і вже безпосередньо тіньовий товар на базар або в супермаркеті (думаю, це ні для кого не є секретом). Також тіньова продукція рослинництва та її переробка може експортуватися за кордон, що теж не є секретом.

Тіньовий обіг продукції рослинництва за час війни зріс. У переробників та експортерів є дві ціни – Ф1 та Ф2, публічна та за готівку. Деякі переробні підприємства працюють переважно виключно за готівку, тому різниця між Ф1 та Ф2 інколи становить менше 14% (менше ставки ПДВ). Покупці та переробники не скривають існуванні у них 2 цін – публічної і тіньової, а від того ніяких органів не бояться.

Тобто, тіньовий обіг продукції рослинництва та її переробки вже прекрасно налагоджений й приносить «баригам» всіх рівнів, в тому числі і при владі, прибутки, а бюджету держави з його військово-соціальним навантаженням – вагомі втрати.

Національна стратегія доходів, затверджена Кабінетом Міністрів України вбачає тіньову аграрну економіку ключовою проблемою, оскільки вся економіка починається від землі. Розуміючи, що національна стратегія доходів не виникла на рівному місці і в ній зацікавлений, в будь-якому разі, МВФ, то вибір у чиновників, або працювати в напрямі детінізації, або звільняти місце, або жорстко закручені гайки від «міжнародників».

Проблема подолання тіньового господарювання на землі дуже складна і потребує науково-дослідницької розробки і передбачає отримання комплексних пропозицій.

Вирішити цю проблему можна на рівні механізмів податкової системи та впровадженні нових організаційно-виробничих та організаційно правових форм господарювання на землі. При цьому самостійне господарювання має стає публічним та з більшою прибутковістю, а бюджет держави наповнюється додатковими мільярдами.

У влад, поки що існує намагання вирішити проблему тіньового обігу продукції рослинництва виключно податковим тиском на власників землі, які господарюють самостійно, в результаті чого буде знищене самостійне господарювання на землі її власником. А як ми вже добре знаємо, в основі аграрної галузі Європи є саме самостійне господарювання на землі її власників і знищення самостійного господарювання в Україні  навряд чи наблизить нас до Європейського Союзу.

Зокрема, встановлення МПЗ не вирішило проблему тіньового обігу продукції рослинництва, фактично не збільшило надходжень до бюджету але накопило колосальне негативне ставлення багатомільйонної спільноти власників землі до органів влади.

 Відповідальними за тіньову економіку можна призначати від депутатів, відповідних міністерств та податкові органи до безправного селянина, але питання в іншому, хто з них відважиться почати діяти?

Борімося з тінню разом. Одноосібники страждають від тіньового  господарювання, оскільки тіньові ціни на продукцію рослинництва низькі, більші витрати та втрати і, як результат менше прибутку та, навіть, збитки. Уникнути втрат, зменшити витрати та збільшити прибутки, одноосібники можуть долучатися до нашої організаційно-виробничої платформи Всеукраїнського Товариства Власників Землі – це моя програма детінізації.

Сподіваюсь на міністерства, податкова, голови громад та «міжнародники», ну і депутати, звісно, теж відгукнуться на пропозицію співпраці.

+380972257375  Роман Головін

 Роман Головін, Голова Всеукраїнського об`єднання власників землі

QlU7mDx4

Рекомендуємо до перегляду

Сміттєві війни: суд зобов’язав ТОВ “Утілсервіс” відшкодувати Бородянці понад 1,2 млн гривень
09:56 Обласна прокуратура у Господарському суді Київської області домоглася від місцевого підприємства відшкодування понад 1,2 млн гривень на користь  Бородянської громади. Причиною стало самовільне…
Втрати на понад 433 млн гривень: правоохоронці розслідують махінації в сфері паркування Києва
09:00 Столичні правоохоронці продовжують фіксувати численні порушення в діяльності КП “Київтранспарксервіс”. Наразі в рамках двох кримінальних проваджень слідчі вивчають факти втрати цим підприємством і,…
Справи насущні: скільки та на що у квітні 2024-го витрачав Київ
09:00 У квітні поточного року загальна вартість публічних замовлень столиці сягла 3,3 млрд гривень, що на 650 млн гривень більше, ніж місяцем раніше. Найбільшу…
QlU7mDx4