У Києві повинні відмовитись від будівництва метро на Троєщину на користь Одеського метрополітену

Артем Глущенко
Артем Глущенко

Головний архітектор Чернігівщини

“ Шановні Одесити та гості міста, наступна станція метро – “Привоз”

Метро на Троєщину в Києві стало політичним мемом і одним з аргументів (обіцянок) майбутніх мерів столиці.  Але незважаючи на детальні проєктні розробки, далі не пішло.

Метро в Одесі вперше обговорювалось приблизно в ті ж роки. Питання необхідності будівництва Одеського метрополітену починається в 1960-их.

Так як у Києві Московський міст, з’єднавши Троєщину і правий берег, був відкритий у 1976 році – він вирішував основну транспортну задачу.  Саме після його відкриття активно забудовується села Вигурівщина і Троєщина, які у 1982 і 1988 роках включені до складу Києва, а нині Деснянського району, де на сьогоднішній день проживає вже більше ніж 365тис. людей. Плани будівництва нової гілки метро постійно відкладаються, тим паче вже з 1968 року працює станція метро Чернігівська (Святошинсько-Броварської гілки яка й надалі розбудовується по правому берегу ) і  вирішує основну задачу швидкорозвивающихся районів міста.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

В цей час в Одесі активно розбудовується трамвайні сполучення. І у зв’язку з тим, що по населенню Одеса трохи не дотягує до міста мільйонника, пропозиції щодо метрополітену не знаходять  своє місце у генеральному плані 1968 року, так як за будівельними нормами СРСР саме міста мільйонники потребують метро. Треба розуміти, що на той час рішення про проєктування і тим більше про будівництво метро приймалось не в Одесі чи в Києві, – а в Москві, і звичайно на них впливали не тільки техніко-економічні, соціальні і містобудівні показники, а й особисті відносини між лідерами політбюро.

До речі, метро в Москві обговорювалось ще в Царській Росії в 1902 році, а в 1925 навіть було замовлено проєкт у компанії Siemens, але через брак коштів будівництво не розпочалось. Хоча можливо тільки проєкт і був потрібен. Повернулись до необхідності будівництва після того, як 3-мільйонна Москва зупинилась в заторі 06.01.1931. Зазначимо, що Московський метрополітен –це велика  заслуга  Кагановича, Хрущова, багатьох Харківських архітекторів,  сотні Донецьких шахтарів, які будували його ударними темпами і під час другої світової війни.  Відкриття – 1935р.

В багатьох засобах масової інформації опубліковано, що Черненко К.У. (Генеральний секретар ЦК КПРС 1984-1985) викреслив Донецьк і Одесу і вписав Єреван і Красноярськ. Хоча будівництво метро в Єревані розпочалось у 1972р. а відкрито 1981. Більше співпадає з Красноярськом 1983 (рішення політтбюро ЦК КПСС) (розробник проєкту “Харківметропроект”), метрополітен не відкрито і по сьогодні , план запуску – не раніше 2024.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Телеграм

Але повернемось до Києва і Одеси.

Згідно постанови ЦККП  України №177 від 13.05.1986р. “Про генеральний план розвитку м.Києва”

У Києві повинні відмовитись від будівництва метро на Троєщину на користь Одеського метрополітену

Більшість запроєктованих основних позицій генерального плану Києва були виконані, тому і населення зросло згідно розрахунку. В цей період в Києві мешкало 2млн 462тис. осіб , на розрахунковий період  2005 рік – 3 млн мешканців. 

Тим часом в генеральному плані м.Одеса 1987р. згадується про необхідність метрополітену.

У Києві повинні відмовитись від будівництва метро на Троєщину на користь Одеського метрополітенуУ Києві повинні відмовитись від будівництва метро на Троєщину на користь Одеського метрополітену

У Києві повинні відмовитись від будівництва метро на Троєщину на користь Одеського метрополітенуУ Києві повинні відмовитись від будівництва метро на Троєщину на користь Одеського метрополітену

Згідно статистичних данних, населення Одеси коливається в межах одного мільйона останні  40 років.  На початку 1981р. складало 1млн 71 тис. мешканців. Станом на 01.01.2011р. – 1млн 8тис.,  на 1травня 2021 р.  постійне населення складає – 996тис., наявне населення – 1млн 13тис. (http://od.ukrstat.gov.ua/).  Згідно Генерального плану  Одеси 2015 р. населення на розрахунковий період 15-20 років складатиме 1млн 50тис.

Сьогодні Генеральний план Києва активно розробляється  КО “Інститут Генерального плану м.Києва”,  який очолює Сергій Броневицький. Передбачено 22 станції,  загальна довжина  30км.  Загальна вартість робіт – орієнтовно 2-3 млрд доларів.

Більш детальне опрацювання швидкісного траспорту м.Одеса ми вже бачимо у Генеральному плані міста 2015р.  виконаним ДП “Діпромісто” яке очолює  Шпилевський Іван Іванович, ця необхідність з’являється  через багато факторів, один з них – зростання парку автотранспорту і низьку пропускну спроможність багатьох магістралей особливо в центрі (близько 5,5 тис. авто на годину в одному напрямку), враховуючи прямокутну систему вулиць, щільність забудови і пам’ятки архітектури в центрі – відсутня можливість розширення чи дублювання зв’язку.  Щодо проєктних пропозицій Одеської підземки – довжина  гілки метро складе  –  37 кілометрів.

У Києві повинні відмовитись від будівництва метро на Троєщину на користь Одеського метрополітенуУ Києві повинні відмовитись від будівництва метро на Троєщину на користь Одеського метрополітену

За даними міжнародного рейтингу Traffic Index 2020 ( https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/ranking/ ), Київ посідає 7 місце серед  найзавантаженіших міст світу, Одеса у цьому міжнародному списку знаходиться на 11-тому місці, а серед українських міст мільйонників знаходиться одразу після Києва і стрімко наздоганяє столицю.  Треба враховувати, що в Києві 407 авто/1000 мешканців, а в Одесі 245 авто/1000 мешканців, в той час як загальна довжина магістральної мережі міста Київ – 624,8км, а Одеси – всього 262,9км  –  Одеса  швидше наближується до транспортного колапсу.

Будівництво метрополітену  –  це необхідність для розвитку всієї області,  і Одеського району в першу чергу. Приміська зона Одеси займає площу  3тис. км кв., на якій проживає 347 тис. осіб (абсолютно рівноцінно Троєщині), з яких щоденна міграція із приміської зони близько 130 тис.осіб.  Безумовно, саме наявність метрополітену в Києві дала можливість стрімкого розвитку міст сателітів ( Ірпінь, Буча, Бровари, Вишгород, Бориспіль та інших), в яких на сьогодні проживає близько 1млн осіб. Наступний крок розвитку Києва – це Київська  агломерація, наступний крок Одеси – це Одеська агломерація , яка практично окреслена вже завдяки Одеському району. Очевидно, що потенціал Одеської агломерації більш потужний ніж Київської в 10-ки разів.

Якщо порівняти кількість населення, то очевидним стає факт потреби в швидкісному транспорті саме в Одесі. Так на Троєщині проживає більше ніж 300 тисяч людей, а населення Одеси складає 1 млн 10 тис. людей, до того ж під час курортного сезону пасажиропотік збільшується.

Згідно даних управління туризму КМДА в 2019  році (до ковідних часів)  Київ відвідало майже 2 мільйони іноземних туристів, в цей же період Одесу  відвідали 3,2 млн іноземних гостей без врахування напливу внутрішніх туристів.

З появою метрополітену в Одесі – вона має всі можливості обігнати столицю в будівельній галузі.

У Києві повинні відмовитись від будівництва метро на Троєщину на користь Одеського метрополітену

Звідки кошти?

Це питання не архітектора – містобудівельника,  але світова історія знає багато прикладів державно-приватного або муніципально-приватного партнерства у розбудові метрополітену або легкого метро, це Brooklyn Rapid Transit Company – Нью-Йорк США,  Доклендське автоматичне легке метро у Лондоні експлуатується на умовах концесії, Токійський метрополітен експлуатується двома компаніями одна з яких приватна. Одеса теж має чи не найперший історичний досвід приватного партнерства у пасажирському транспорті – 8 вересня 1879р. був укладен контракт із містом та П.Бонне (власник систем конок у Бельгії) на будівництво ліній конки (кінний трамвай) завдовжки 50 км. 20.07.1880р. конка почала перевозити щасливих одеситів та гостів міста. Впевнений, в Україні є державотворці , геніальні банкіри, інвестори, менеджери і будівельники  які здатні втілити в життя  довгоочікуваний проєкт .

Одеський метрополітен  може стати найбільшим інфраструктурним проєктом десятиліття. Метро на Троєщину столиця з бюджетом у 67 млрд грн/рік самостійно не може реалізувати, не говорячи вже про бюджет міста Одеси – 11 млрд грн/рік. Тому це питання Державного рівня, це питання державних і громадських  інтересів, інтересів економічного і культурного  розвитку не тільки Одещини, а й всієї України.

Звичайно, для будівництва метро в Одесі необхідно зробити і техніко-економічне обґрунтування, і внести зміни до Генерального плану і Зонінгу  міста, і обрати підрядника будівельних робіт через Prozorro, і обрати ножиці для перерізання стрічки, тож  треба готуватись.  Мрії здійсненні.

Артем Глущенко, заступник головного архітектора Одеської області

КиевVласть

Поділитися
Поділитися
Поділитися
Рекомендуємо до перегляду
Генпрокуратура намагається не допустити нової забудови НПП “Голосіївський” компаніями “КСМ-Груп”
Генпрокуратура намагається не допустити нової забудови НПП “Голосіївський” компаніями “КСМ-Груп”
09:00 Генпрокуратура через суд намагається повернути державі земельну ділянку площею 5,69 га на просп. Академіка Глушкова, 65 (територія НПП “Голосіївський”). У 2022 році право…
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
09:00 У жовтні столичні розпорядники бюджетних коштів назамовляли робіт, товарів та послуг на 4,91 млрд гривень, що майже на півтора мільярди більше цього показника…
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
09:00 На районному рівні в Київській області за рік відбулися значні політичні зміни, які відбилися на складі рад та політичному ландшафті регіону. У 2024…
Banner
QlU7mDx4