Я свого часу писав статтю із досить детальним аналізом, чому захист інвесторів цим законопроєктом – це фейк, бо законопроєкт інвесторів не захищає, проте ще більше розв’язує руки недобропорядним забудовникам (посилання на статтю в кінці цього допису).
Серед принципових недоліків законопроєкту нагадаю лише два, що необхідні для подальшої моєї розповіді.
1. Законопроєкт прямо не забороняє продаж по будь-яким іншим схемам, крім жорстко врегульованої законом. А приватним особам дозволено все, що прямо не заборонено.
2) Законопроєкт не встановлює мінімальний розмір так званої “гарантійної частки” площ, продаж яких заборонений до завершення будівництва, а перекладає це питання на Кабмін. Реально потрібно для Києва десь 30%, а в регіонах ще більше, а наразі торги йдуть навколо 10% і тому ВР взагалі вирішило зняти з себе відповідальність.
А тепер я розповім маловідому, але дуже показову історію, про те, як народжувався цей законопроєкт, і в процесі народження захист інвесторів поступово став фейковим.
Серед авторів: Олексій Гончарук, Альона Бабак, Денис Малюська (тоді у ВР ще навіть не знали, як його фамілію треба писати) та Олена Шуляк.
І цей законопроєкт було автоматично відкликано у перший день ВР IX скликання.
В цей самий день, 29 серпня 2019 року, ці люди стали:
– прем’єр-міністром;
– міністром регіонбуду;
– міністром юстиції;
– заступником голови фракції Слуга Народу.
Якби цей зоряний склад авторів мав бодай найменше бажання захистити інвесторів, вже 29.08.2019 законопроєкт був би знову зареєстрований Оленою Шуляк, що гарантувало прийняття в режимі “шаленого принтера” ще осінню 2019 року. До речі, Шуляк так робила з деякими іншими законопроєктами попереднього скликання, співавтором яких являлася.
Чому цього не зробили? “через “незручність” документа для забудовників”. Якщо що, це я Олену Шуляк процитував. Посилання на її власну статтю із цим твердженням.
Законопроект 7084:
1) прямо забороняв продаж по будь-яким іншим схемам, крім жорстко врегульованим законом;
2) встановлював “гарантійну частку” в розмірі 25% при наявності страхування строків будівництва і 28% при відсутності страхування.
Тобто, Законопроєкт 7084 був позбавлений двох основних недоліків 5091. Але це пішло у смітник, бо для забудовників такий законопроєкт незручний…
Доопрацьований Оленою Шуляк законопроєкт оприлюднюється для обговорення на сайті Мінрегіону 5 жовтня 2020 року. Цей проєкт:
1) прямо забороняв продаж по будь-яким іншим схемам, крім жорстко врегульованим законом, так саме, як попередній законопроект 7084;
2) але гарантійна частка площі вже зменшена у понад два рази – до 10 (13) відсотків в залежності від наявності (відсутності) страхування відповідальності забудовника по строках будівництва.
Проте, до реєстрації у ВР в лютому 2021 року доходить Законопроєкт 5091 від тої самої Олени Шуляк, що вже не забороняє забудовникам вигадувати будь-які нові методи залучення коштів приватних інвесторів, вимоги до яких жорстко не врегульовані законодавством, а мінімальний розмір гарантійної частки Законом вже не планується встановлювати взагалі, передавши це вкрай важливе питання Кабміну.
Але якщо робити все правильно, то забудовникам буде незручно, а робити незручно забудовникам – це не для служки будівельної мафії.
Ну і в завершення допису, раджу прочитати стенограму виступу лицемірної Олени Шуляк під час презентації законопроекту 5091 перед голосуванням (скріншот додаю). Посилання на стенограму.
P.S. Посилання на мою статтю із аналізом 5091: https://zn.ua/…/promy…/ihri-budivelnikh-prestoliv-2.html
Георгій Могильний, експерт з аналізу конфліктних забудов