На початку цього року, під час страшної епідемії грипу, МОЗ дозволив повертати ліки до аптеки, нехтуючи елементарними принципами організації життєвого циклу лікарських засобів. Що означає це нововведення для кожного українця і чи можна убезпечитись від неякісних ліків – проаналізували разом з моєю експертною групою.
При неправильному зберіганні лікарські засоби можуть у кращому випадку втратити свої лікувальні властивості, а у гіршому – нести загрозу. І від цього тепер ніхто не застрахований, бо докази правильного зберігання препаратів, що повертаються, аптека не може вимагати.
Дуже коротко окреслю, як раніше ліки потрапляли до пацієнтів.
Медичний препарат має правильно лікувати, бути ефективним і безпечним для пацієнта. Для цього його потрібно розробити (на цьому етапі ліки отримують цілющі властивості), випробувати (так визначають порядок та обмеження для їхнього застосування), правильно виготовити (виробники забезпечують кожну упаковку медичних препаратів всіма необхідними лікувальними властивостями і роблять їх подібними до розробленого зразку. Кожна упаковка ліків у виробництві отримує свій унікальний серійний номер Спеціальний підрозділ фармвиробника гарантує якість і безпеку лікарських засобів, видаючи їм сертифікат якості).
Потім – з дотриманням встановлених правил доставити до споживача в аптеку чи медзаклад, не розгубивши лікувальні властивості дорогою (щоб якість ліків зберіглася, весь цей час вони перебувають тільки у сертифікованих місцях під постійним контролем фахівців при перевезенні, на складах у оптових дистриб’юторів або в роздрібній мережі в аптеці. У будь-який момент часу можна чітко визначити де знаходиться кожна з випущених упаковок медпрепаратів, в яких умовах вона зберігається або транспортується, і хто з професіоналів несе відповідальність, у тому числі і кримінальну, за транспортування).
І врешті – раціонально застосувати.
Кожен з цих етапів ліцензується державою – всі процедури і процеси постійно контролюються внутрішніми системами контролю якості та зовнішніми аудиторами.
Складна система. Але тільки вона забезпечує гарантоване збереження якості лікарського засобу під час його шляху від виробника до пацієнта, ефективність терапії при правильному його застосуванні, а також безпеку препарату.
І ось у цій складній і чітко прописаній системі з’являється така собі “чорна діра”. Упаковка препарату, куплена споживачем, виходить із системи обігу ліків. Ніхто не розуміє, в яких умовах вона транспортується в кишені або сумці пацієнта, в яких умовах вона зберігається на умовній кухні.
З іншого боку, через складні і нездійсненні вимоги до процедури повернення ліків в аптеку, які прописані в підзаконних актах, я впевнений, що споживач просто не зможе скористатися цією нормою в практичному житті – вона марна та нежиттєздатна.
Команда “реформаторів” МОЗу пояснила, що поверненню до аптек підлягають ліки лише за умови доведення їхньої неналежної якості. Споживачу необхідно докласти надзвичайних зусиль, щоб це зробити.
Факт неналежної якості ліків необхідно підтвердити висновком про якість лікарських засобів, виданим підпорядкованою лабораторією територіального органу Держлікслужби та/або уповноваженою лабораторією та розпорядженням Держлікслужби щодо заборони обігу лікарського засобу. Для цього покупець повинен спочатку знайти відповідну лабораторію для перевірки якості придбаного лікарського засобу, а потім оплатити з власної кишені недешеву процедуру перевірки якості.
Також споживачам радять скористатится послугою надання рекламації/повідомлення стосовно якості/підозри щодо фальсифікації лікарського засобу. Для цього вони мають заповнити електронну форму, розміщену на сайті Держлікслужби, у якій зазначити назву лікарського засобу, форму випуску, дозування, номер серії, виробника, дату та місце придбання (вказати назву та адресу місцезнаходження аптеки), а також тип невідповідності та описати його. А чи дійсно кожен має можливість все це виконати?
Та й це ще не все. Як зазначила пані Супрун, “коли аптека отримуватиме повернені ліки, вона має перевірити, чи не були вони відкриті, що вони не були використані, що не була пошкоджена упаковка – тоді це не несе жодної загрози і ліки можуть бути повернуто”. Ймовірно, вона радить здати зразок препарату на дослідження, при цьому не відкривати ліки та не пошкоджувати упаковку!
Сподіваюсь, що нові зміни до законодавства про захист прав споживачів не встигнуть наробити великої шкоди. Запевняю, як тільки нова команда прийде до влади, ми скасуємо це популістське рішення. А доти – будьте уважними при придбанні ліків!
Читайте: Смертей від грипу може побільшати через непрофесійні дії МОЗу
Валерий Дубиль, народный депутат Украины, фракция “Батькивщина”