Водопровідно-каналізаційна галузь стає дедалі більш технологічною і потребує сучасних підходів до управління з використанням ІТ-систем. Йдеться про геоінформаційні системи з гідравлічним обрахуванням, ERP-системи для управління майном та закупівлями, система SCADА для моніторингу функціонування мереж підприємства в реальному часі, а також про білінгові системи, що є найважливішими з точки зору споживачів. Вони вже давно й успішно використовуються багатьма підприємствами, для нарахування та контролю оплати за спожиті послуги. Але мало хто з пересічних мешканців міст здогадуються, що це набагато більше, ніж просто виписані квитанції за спожиті послуги. Про те, що таке білінгова система і яка з неї користь, ми розмовляли з президентом Асоціації “Укрводоканалекологія” Дмитром Новицьким на прикладі кейсу Київводоканалу.
KV: Могли б Ви пояснити простими словами що таке білінгові системи і яка з них користь споживачам водоканалу?
Дмитро Новицький: Якщо уявити білінг айсбергом, то те, що ми бачимо на поверхні – це лише облік переданих показників лічильників, а також виставлені та оплачені рахунки за послуги водопостачання і водовідведення. Але є і більша частина білінгового “айсберга” – та, що залишається здебільшого непоміченою, але є не менш важливою. Вона включає в себе ще безліч необхідних для споживачів можливостей і даних для коректних розрахунків за спожиті послуги.
Так, приміром, якщо споживач загубив квитанції про сплату за попередні роки, у білінговій системі зберігається вся історія нарахувань та оплат через різні платіжні системи та банки. Для тих, хто має кілька квартир у місті або сплачує не лише за свою квартиру, а й за батьків чи дітей, то наш білінг для цього пристосований. Він дозволяє одному абоненту легко і зручно вести кілька особових рахунків з одного особистого кабінету.
Наша білінгова система зберігає історію не тільки платежів, а й зміни тарифів, а це гарантія коректних розрахунків, наприклад, при погашенні заборгованостей.
У системі також фіксуються всі показники лічильників, також дати і канали їх передачі, тому, за необхідності, ми швидко і легко здійснюємо коригування на вимогу споживачів. Білінгова система також зберігає усі дані по повірці лічильників.
KV: Чи передбачає білінгова система облік даних від підприємств та установ міста? Чи юридичні особи обліковуються окремою білінговою системою?
Дмитро Новицький: Останній апгрейд (оновлення) білінгової системи Київводоканалу, над впровадженням якої зараз працюють наші фахівці, – це створення єдиної бази абонентів – фізичних та юридичних осіб. При цьому останні вже зараз користуються білінговою системою для передачі показників, формування та друку квитанцій за спожиті послуги тощо.
Об’єднавши в одній системі фізичних і юридичних осіб, ми зробимо нарешті дуже важливий і довгоочікуваний крок до максимально точного обліку спожитої води у місті. Адже таким чином буде встановлено 100% контроль за водоспоживанням і наше підприємство отримає більш повне відшкодування витрат на водопідготовку та водовідведення, а це в свою чергу “живі” гроші на модернізацію наших водопровідних станцій і мереж.
KV: Можливо вже є готові системи, здатні прямо зараз, запустити цю функцію і підприємству достатньо просто впровадити готове рішення?
Дмитро Новицький: Над розробкою потужного і багатофункціонального білінгу, яким він є зараз, Розрахунковий департамент Київводоканалу спільно з фахівцями з розробки програмного забезпечення працювали досить тривалий час. За останні п’ять років нам вдалось створити самодостатню і надзвичайно об’ємну базу даних, що поєднує в собі відомості майже 1,3 млн особових рахунків споживачів за весь цей період, працює з усіма платіжними системами, зберігає дані по встановленню та повірці лічильників, формує маршрутні листи контролерів, виконує функції СRM системи, що зберігає історію звернення споживачів – фізичних та юридичних осіб тощо.
Жодна інша білінгова система з тих, що використовуються в Україні зараз, не здатна впоратись з такими колосальними масивами інформації так, щоб це було зрозуміло відображено в особистих кабінетах споживачів та зручно для використання фахівцями водоканалу, які можуть формувати як зведені дані за певними адресами чи районами, так і створювати максимально детальну і повну картку окремого споживача.
У разі, якщо розпочнемо впровадження нового білінгу, усі ці дані можуть будути втрачені, а зручність обслуговування наших споживачів по принципу “єдиного вікна” відкотиться на кілька років назад. Саме тому ми системно підтримуємо і розвиваємо свою білінгову систему та плануємо продовжувати це робити в майбутньому.
До слова, білінгу Київводоканалу є куди рости. Так, зараз проєктуються ще дві великі опції, які суттєво полегшать та оптимізують наші взаємостосунки із забудовниками (йдеться про видачу технічних умов) та об’єктами і підприємствами, що стоять на обліку в Департаменті екологічного нагляду Київводоканалу (йдеться про видачу паспорта водного господарства, умов на скид, контроль якості стічних вод тощо). Після запровадження цього оновлення, білінг Київводоканалу вестиме облік даних 100% споживачів за всіма напрямкам діяльності підприємства.