Рекультивацію першої ділянки полігону твердих побутових відходів (ТПВ) №5 в Обухівському районі, куди звозиться столичне сміття, ТОВ “Промін Буд Сервіс” повинно завершити до кінця 2024 року. Після цього дана територія фактично стане зеленою зоною. Такий результат очікувався на кінець 2023 року, але повномасштабне вторгнення окупаційних військ росії в Україну внесло свої корективи: ПАТ “Київспецтранс” довелося переробляти проєктну документацію (в тому числі, через здорожчання будівельних матеріалів) та шукати нового підрядника. Разом з тим, у “Київспецтрансі” поки не беруться давати прогнози щодо термінів рекультивації другої ділянки полігону та, відповідно, повного закриття даного об’єкту. За словами голови правління цього ПАТ Андрія Грущинського (на колажі), для початку в Україні повинно бути врегульовано діяльність сміттєпереробних заводів, адже Києву в будь-якому випадку потрібно буде щось робити зі своїми відходами.
Про це KВ стало відомо з пресконференції голови правління ПАТ “Київспецтранс” Андрія Грущинського, яка відбулася 7 вересня 2023 року на полігоні ТПВ №5 у селі Підгірці Обухівського району Київської області.
За його словами, у поточному році компанія спільно зі своїм підрядником ТОВ “Промін Буд Сервіс” відновила роботи з рекультивації першої карти полігону (об’єкт поділений на дві ділянки, які називаються “картами”. – KВ) – після того, як у 2022-ому через повномасштабне вторгнення військ рф в Україну роботи були зупинені. Однією з причин вимушеної паузи також стало збільшення вартості будівельних робіт, у зв’язку з чим “Київсцпетрансу” довелося коригувати проєкт. Таке здорожчання, як наголосив, Андрій Грущинський, було пов’язано зі збільшенням цін на необхідні для проведення робіт матеріали. Зокрема – на пісок, грунт, а також спеціальну плівку, яка виробляється за кордоном і яка здорожчала за рахунок росту курсу валюти.
Наразі на полігоні №5 здійснюються роботи з укладання вищезгаданої плівки, в результаті яких буде створено мембрану, що не дозволятиме біогазу з полігону виходити назовні, а дощу – навпаки просочуватися в товщу відходів та провокувати утворення фільтрату (суміш води та відходів. – КВ). Надалі на цю плівку буде покладено 30 см піску, на нього – 40 см суглинку, а далі – 30 см родючого грунту чорнозему, на якому планується висадити рослинність, що дозволить створити своєрідну зелену зону. Завершити рекультивацію першої карти планується протягом одного року. При цьому, багато чого буде залежати від погоди, адже укладання вказаної мембрани може здійснюватися лише в теплу погоду і за умов відсутності опадів. Через це ПАТ “Київспецтранс” має “вікно можливостей” до середини жовтня поточного року, а в 2024-ому роботи будуть відновлені приблизно у березні.
Роботи з рекультивації тривають і наразі
“Завдяки роботам з рекультивації ми ізолюємо накопичені ТПВ, не даємо біогазу, який утворюється внаслідок розкладання органічних залишків, потрапляти в довкілля, і не даємо утворюватися фільтрату. Починаючи з 2016 року на першій карті полігону були ліквідовані аварійні схили, після чого тут були покладені шар суглинку і шар щебню. Саме в такому стані полігон був 24 лютого 2022 року – хоча планувалося, що до кінця 2023-го роботи будуть завершені. На жаль, військова агресія не дала нам можливість це здійснити. Але в поточному році, після того, як було проведено коригування проєкту в актуальних цінах, отримано висновок державної будівельної експертизи, укладено договір на будівельні роботи і отримано дозвіл на будівництво, ми разом з генпідрядником продовжили цей процес. Якщо не буде ніяких форс-мажорів та зривів, роботи буде завершено до кінця 2024 року”, – підкреслив Андрій Грущинський.
Також голова правління “Київспецтрансу” розповів, що такі роботи в Україні проводяться вперше. За його словами, це пов’язано з тим, що насправді в нашій державі дуже мало справжніх полігонів. Йдеться про те, що полігон №5 проєктувався і будувався у 1986 році саме як інженерна споруда, на території якої можливе складування відходів завдяки, в тому числі, наявності т.зв. “протифільтраційного екрану” (плівка, яка регулює проходження фітрату в грунт. – KВ). У свою чергу більшість інших “полігонів” в країні, на переконання Андрія Грущинського, фактично є стихійними звалищами сміття. Так, за оцінкою голови правління “Київспецтрансу”, до повномасштабної війни в Україні щорічно створювалося приблизно 12 млн тон ТПВ, з яких 11 млн потрапляли саме на звалища і лише 1 млн – на полігони.
Андрій Грущинський під час пресконференції
За словами Грущинського, приступити до рекультивації другої карти полігону буде можливо лише тоді, коли вже буде чітко зрозуміло, куди буде діватися київське сміття. Адже “фішка” рекультивації” якраз у тому, що після її проведення на цій території вже не можна буде складувати відходи. При цьому, голова правління “Київспецтрансу” вчергове висловив сподівання, що задля цього не буде облаштовуватися новий полігон, а нарешті вирішиться питання щодо будівництва спеціального сміттєпереробного заводу, на якому здійснюватиметься або термічна обробка ТПВ, або їх механіко-біологічна обробка.
Разом з тим, навіть після того, коли полігон №5 перестане приймати відходи, столична влада все рівно буде утримувати його – щоб ця інженерна конструкція перебувала у технічно справному стані, не шкодила довкіллю і не заважала мешканцям навколишніх населених пунктів дихати свіжим повітрям. Такі зобов’язання громада столиці взяла на себе відповідно до декількох рішень Київради минулих років.
“Не можна просто зачинити полігон на замок – потрібна якась альтернатива. І ми сподіваємося, що цією альтернативою буде саме сміттєпереробний завод і що найближчим часом українські законодавці створять нормативну базу, яка дозволить функціонувати таким підприємствам. Втім, варто пам’ятати один момент: у Європі за роботу цих заводів сплачують споживачі. Тобто, вони сплачують не тільки за послуги з вивозу свого сміття, а й за те, щоб спеціалізовані підприємства привели його в такий стан, у якому воно не буде шкодити довкіллю. Це і є однією з причин, чому ми активно спілкуємося зі ЗМІ – щоб журналісти доносили такі меседжі до суспільства, яке матиме питання до таких витрат”, – наголосив голова правління “Київспецтрансу”.
Передісторія
27 вересня 2018 року Київрада рішенням №1522/5586 схвалила додаткові заходи, спрямовані на вирішення проблемних питань, пов’язаних з експлуатацією полігону ТПВ №5, та його закриття. Цим рішенням передбачено виконання будівельно-монтажних робіт з реконструкції та технічного переоснащення полігону. Також у документі зазначено, що повне закриття полігону планується після виконання рекультиваційних робіт.
Раніше KВ повідомляла, що у березні 2019 року в рамках реконструкції полігону ТПВ № 5 ПАТ “Київспецтранс” утеплило стіни приміщення станції очищення фільтрату.
У травні 2019 року голова правління ПАТ “Київспецтранс” Андрій Грущинський в інтерв’ю KВ розповів, що 25 квітня на полігоні здали в експлуатацію очисні споруди з обладнанням, яке працює за технологією зворотного осмосу та очищує фільтраційні води полігону. Разом з цим тоді проводилися заходи щодо посилення дамб для запобігання витоку фільтрату за межі полігону, а також велися проєктні роботи з рекультивації першої ділянки складування.
Читайте: Андрій Грущинський: “Полігон – не засіб для отримання прибутку”
У червні 2019 року в ході реконструкції полігону зміцнювали дамбу другої карти. Зокрема, насипали та утрамбовували інертний ґрунт, проводили монтаж та заливання бетоном підпірної стінки.
У травні 2020 року на полігоні ТПВ №5 почав працювати газовий відлякувач птахів. Його придбали після скарги голови сільради Підгірців Сергія Кравченка на те, що полігон приваблює птахів, які згодом перелітають у село.
Розпорядженням Київської міськдержадміністрації (КМДА) від 2 жовтня 2020 року №1537 ПАТ “Київспецтранс” було доручено розробити та затвердити проєктну документацію з рекультивації ділянки №2 на полігоні ТПВ №5 та здійснити відповідні роботи у 2020-2023 роках. 7 жовтня 2020 року заступник голови КМДА Петро Пантелєєв повідомив, що ПАТ “Київспецтранс” розпочало розробку проєктної документації для рекультивації другої карти на полігоні.
Читайте: “Киевспецтранс” готовится к рекультивации второго участка полигона бытовых отходов в Подгорцах
В листопаді 2020 року ПАТ “Київспецтранс” уклало з ТОВ “Хозхімсервіс” договір ціною 353,31 млн гривень на реконструкцію та технічне переоснащення полігону в Підгірцях (рекультивація ділянки № 1). В липні цього року договір розірвали за згодою сторін з оплатою за виконані роботи в сумі 168 млн гривень.
Читайте: “Киевспецтранс” приступил к масштабным работам по переоснащению полигона хранения ТБО №5
У лютому 2021 року ПАТ “Київспецтранс” замовило у ТОВ “Будівельне управління механізації” продовження реконструкції та технічне переоснащення полігону ТПВ № 5 (ціна договору – 320,14 млн гривень). Зокрема, підрядник до кінця липня 2022 року мав зняти родючий шар ґрунту, облаштувати дамбу, дренаж, підпірну стінку, збудувати приміщення очисних споруд та насосну станцію. Однак в зв’язку із агресією рф проти України терміни завершення робіт перенесли до кінця листопада минулого року.
Читайте: “Киевспецтранс” продолжает реконструкцию и техпереоснащение полигона ТБО № 5
Крім того, у листопаді 2021 року ПАТ “Київспецтранс” за 176,56 млн гривень замовило виконання додаткових робіт з рекультивації ділянки №1 полігону ТПВ №5. Новий договір уклали зі згаданим ТОВ “Хозхімсервіс”. В липні цього року договір розірвали за згодою сторін, оплата по договору склала 81,62 млн гривень.
Читайте: “Киевспецтранс” продолжает рекультивацию участка №1 полигона бытовых отходов в Подгорцах
Минулого року розпочалася підготовка до будівництва на полігоні ТПВ №5 комплексу переробки концентрату із системою очистки фільтрату. В лютому 2022 року “Київспецтранс” уклало з ТОВ “Інтерпроект GMBH” договір (ціна – 8,05 млн гривень) на розробку відповідної проектно-кошторисної документації. Роботи по цьому договору тривають.
Читайте: На полигоне ТБО №5 в Подгорцах постоят комплекс переработки концентрата
10 серпня 2023 року ПАТ “Київспецтранс” уклало з ТОВ “Промін Буд Сервіс” договір на проведення реконструкції та технічне переоснащення полігону ТПВ № 5 в селі Підгірці Обухівського району Київщини (ділянка № 1, коригування) – саме ту угоду, на підставі якої наразі проводяться роботи. Ціна договору склала 528,99 млн гривень. Згідно з даною угодою, компанія зобов’язалася до кінця жовтня 2024 року здійснити рекультивацію полігону, облаштувати очисні споруди, водовідвідну систему, зовнішні мережі та дороги, а також організувати благоустрій території. За вказаний тендер “Промін Буд Сервіс” змагалося з відомим дорожнім “підрядником” ТОВ “Автомагістраль-Південь”, яке запропонувало вищу ціну за ці роботи.
За даними аналітичної системи Youcontrol, ТОВ “Промін Буд Сервіс” було зареєстровано у 2016 році у Києві. Засновником та кінцевим бенефіціаром компанії зазначено Андрія Цвильова, керівником – Олега Секретаря.
ПАТ “Київспецтранс” зареєстровано 1997 року. Статутний фонд – 28,42 млн гривень. Це підприємство є одним із найбільших суб’єктів господарювання у сфері поводження з побутовими відходами в Україні та єдиним оператором полігонів ТПВ № 5 та № 6. 51% акцій “Київспецтрансу” знаходяться у власності територіальної громади Києва в особі Департаменту комунальної власності Київської міськдержадміністрації (КМДА), ще 46% акцій належать Ігорю Тинному. Голова правління – вищезгаданий Андрій Грущинський.
Фото: колаж КВ