У останні півтора року столичні КП нарешті вирівняли свої фінансово-економічні показники. Так, на противагу 2023 року, коли загальна сума збитків цих підприємств та установ значно перевищувала суму доходів, минулоріч та у першому півріччі 2025-го, згідно інформації КМДА, навпаки. У 2024 році чистий прибуток цих суб’єктів господарювання склав 5,01 млрд гривень, а загальні збитки – 3,6 млрд гривень, а з січня по червень поточного року ці показники дорівнюють 6,3 млрд гривень та 2,8 млрд гривень відповідно. Найбільш прибутковим підприємством у цей період “на папері” стало “Київтеплоенерго” (“в плюсі” на близько 11 млрд гривень), а його найближчі “переслідувачі” у цьому рейтингу – “Київкомунсервіс” та “ФК “Житло-Інвест” – на двох “набрали” 150 млн гривень прибутків. Що стосується лідерів за збитками, то тут без сюрпризів – “найдорожче” міській громаді вже не перший рік обходяться “Київський метрополітен” і “Київпастранс”, які “недорахувалися” майже 6,3 млрд гривень. Спеціальна комісія при столичній мерії, яка аналізує діяльність КПшок, за півтора роки визнала незадовільною діяльність 23 таких суб’єктів господарювання (деяких – двічі).
Про результати фінансово-господарської діяльності столичних КП, установ та організацій за 2024 рік та перше півріччя 2025 року КВ стало відомо із відповіді Департаменту комунальної власності Київської міськдержадміністрації (КМДА) на інформаційний запит редакції.
Як зазначається у документі, загальна кількість юридичних осіб комунальної власності Києва станом на 1 липня 2025-го становила 1903, з яких 1484 підприємств та організацій є бюджетними (повністю фінансуються за рахунок міської скарбниці, а тому де-юре не мають доходів та збитків), а решта 419 – госпрозрахунковими (“живуть” і за рахунок бюджетних вливань, і за рахунок власних “заробітків”). Для порівняння, станом на 1 січня 2024-го комунальних підприємств, установ та організацій нараховувалося 1906 (1485 бюджетних та 421 госпрозрахункове).
Зокрема, станом на літо 2025-го більшість госпрозрахункових підприємств – 305 – знаходилися в підпорядкуванні Київради, КМДА та її структурних підрозділів, а 114 підприємств – в підпорядкуванні районних в Києві державних адміністрацій (РДА). Що стосується бюджетних підприємств та організацій, то 184 таких суб’єктів господарювання підпорядковані безпосередньо міськраді та міськдержадміністрації, а 1300 – столичним РДА.
За даними КМДА, станом на 1 липня поточного року на балансах усіх міських комунальних підприємств обліковувалися активи загальною вартістю 428,3 млрд гривень, у т.ч. 368,5 млрд на балансах госпрозрахункових підприємств і 59,8 млрд – на балансах бюджетних. Така вартість активів є на 2,2 млрд більшою, ніж та, яка була зафіксована на початок 2024 року: тоді госпрозрахункові підприємства мали різного майна на 369,5 млрд, а бюджетні – на 56,6 млрд гривень.
Лідером за вартістю активів було КП “Київський метрополітен” (174,5 млрд гривень у 2024-ому і 172,3 млрд у першому півріччі 2025-го), друге місце у КП “Київтеплоенерго” (40,2 млрд у 2024-ому і 40,7 млрд у 2025-ому), третє – у КП “Дирекція шляхово-транспортних споруд ” (24,1 млрд протягом обох періодів). Також заслуговує на увагу і КП “Київпастранс” зі своїми активами на суму 16,7-17 млрд гривень (так вони оцінювалися з початку минулого року по першу половину поточного).
Фінанси підпорядкованих мерії КП
У відповіді Департаменту комунальної власності КМДА уточнюється, що 45 із 305 підпорядкованих КМДА госпрозрахункових КП з різних причин не надали звітність за перше півріччя 2025-го (станом на кінець 2024-го таких підприємств було 42 з 304). Більшість з них перебувають у стані припинення. Відповідно, столична мерія має інформацію щодо діяльності 260 підприємств станом на 2025-ий та 262 підприємства станом на 2024-ий, середня кількість штатних працівників в яких у грудні 2024 року становила 59,7 тис. осіб, а у червні 2025-го – 58,2 тис. Можна припустити, що однією з причин такого скорочення кількості працівників є у тому числі й мобілізація – про це у органах столичних влади повідомляють регулярно протягом останніх трьох років.
За 2024 рік зазначені суб’єкти господарювання отримали сукупних доходів (без ПДВ) на суму 81,5 млрд гривень що на 27,3% більше, ніж було отримано ними за 2023 рік. Чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) цими підприємствами фактично за рік знизився – склав 58,8 млрд гривень, або 72,2% (за 2023 рік питома вага такої виручки в сукупному доході становила 67,3%). У свою чергу, сукупний дохід за перші шість місяців 2025-го склав 47,9 млрд гривень, а виручка – 33,6 млрд або 70,2%.
Усього, за даними столичної мерії, загальна сума чистого прибутку комунальних підприємств, установ та організацій за 2024 рік дорівнювала 5,01 млрд гривень (загальна кількість прибуткових підприємств – 101), загальні збитки – 3,6 млрд гривень (кількість збиткових підприємств – 30). У свою чергу, загальна сума чистого прибутку за перше півріччя 2025-го вже складає 6,3 млрд гривень (91 прибуткове підприємство), а збитків – 2,8 млрд гривень (32 збиткові підприємства).
Ці показники вже можна назвати більш-менш прийнятними: для порівняння, у 2023 році доходи столичних КП склали 427,5 млн гривень, а загальні збитки – 6,03 млрд гривень.
Читайте: Негативне зростання: у 2023 році сукупні збитки київських КП досягли 6 млрд гривень
Втім, можна припустити, що у наведеній вище статистиці за півтора року не обійшлося без звичних для міської влади маніпуляцій з цифрами. І до того ж – поки нікуди не поділася проблема зі збитками “Київпастрансу” і “Київського метрополітену”, які є одними з найбільших КПшок – про це мова йтиме нижче.
Серед підпорядкованих столичній мерії комунальних підприємств лідером за обсягом виручки у 2024 році стало КП “Київтеплоенерго” – 34,3 млрд гривень. Протягом першого півріччя 2025-го це підприємство також було лідером із показником 21,7 млрд. Саме ці цифри, серед іншого, схоже, дозволяють вищому керівництву “Київтеплоенерго” мати непогані “неофіційні заробітки”, на які регулярно звертають увагу в правоохоронних органах.
Читайте: Мертві душі та завищення цін: Нацполіція продовжує вивчати діяльність “Київтеплоенерго”
На другому місці за обсягами виручки з початку 2024-го знаходиться КП “Київський метрополітен” – 1,6 млрд у минулому році та 833,6 млн у першій половині 2025-го. А ось на третьому місці минулоріч було КП “Київпастранс” (1,3 млрд гривень), але цьогоріч, станом на червень включно, цю позицію посідало вже інше КП – “Фармація” (716,2 млн).
Лідером за обсягами прибутків у 2024 році стало все те ж КП “Київтеплоенерго” – 4,7 млрд гривень. До таких цифр навіть і близько ніхто не підібрався: у “другого” КП “Київкомунсервіс” обсяг прибутків минулоріч склав 59,7 млн гривень, а у “третього” КП “Фінансова компанія (ФК) “Житло-Інвест” – 40,8 млн гривень. Ці ж три підприємства були і лідерами у січні-червні 2025-го, але з трохи іншим розподілом місць: “Київтеплоенерго” мало прибутки в розмірі 6,2 млрд гривень, “ФК “Житло-Інвест” – 26,1 млн, а “Київкомунсервіс” – 23,3 млн гривень.
Що стосується збитків, то найбільші їх обсяги в останні півтора року мали КП “Київський метрополітен” (2,9 млрд гривень у 2024-ому та 2,5 млрд у 2025-му, тут і далі станом на червень) і КП “Київпастранс” (683,6 млн у 2024-ому та 174,4 млн у 2025-ому). Наразі достеменно невідомо, чи включено до обсягів збитків ті кошти, які ці комунальні перевізники регулярно втрачають, що фіксується правоохоронцями. Очевидним є те, що якби у вказаних КПшках при реалізації різних договорів усі кошти витрачалися б за призначенням, ефективність їхньої роботи точно була би вищою. Але сподівання на те, що нове керівництво “Київпастрансу” і “Київського метрополітену”, яке у 2024 році прийшло на зміну одіозним Дмитру Левченку та Віктора Брагінського, буде працювати краще, поки що є марними: діяльність наступників уже викликає низку питань.
Читайте: “Пилити по-новому”: Нацполіція розслідує розкрадання бюджетних коштів у “Київпастрансі” у 2024-2025 роках і 61 млн для “підземного картелю”: ще один підрядник “Київського метрополітену” опинився під слідством
При цьому, минулоріч “бронзу” по збиткам “забрало” КП “Міжнародний аеропорт “Київ” (22,1 млн гривень), а у першій половині 2025-го – КП “Київський міський консультативно-діагностичний центр” (72,5 млн).
Фінанси “районних” КП
Що стосується тих госпрозрахункових підприємств, які підпорядковані столичним РДА, то свою звітність до органів управління у 2024 році подали 77 зі 117 таких КП, а станом на червень 2025-го – 72 зі 114. Решта, як у випадку з підпорядкованими КМДА підприємствами, не звітували, адже більшість перебувають у стадії припинення. Середня кількість штатних працівників цих підприємств та установ у грудні 2024-го становила 17,4 тис. осіб, а у червні 2025-го – 16,5 тис. осіб.
Усього за 2024 рік такі підприємства отримали сукупних доходів (без ПДВ) на суму 7,87 млрд гривень, що на 1,3% більше, ніж було отримано ними за 2023 рік. В загальному обсязі доходу чистий дохід (виручка) становив 6,54 млрд грн, або 83,1% (за 2023 рік питома вага чистого доходу складала 86,9%). У свою чергу, протягом січня-червня їхній сукупний дохід склав 4,48 млрд, а виручка 3,39 млрд.
Загальна сума чистого прибутку цих підприємств, установ, організацій за 2024 рік склала 20,6 млн гривень, загальні збитки – 3,3 млн гривень. Для порівняння, у 2023 році їх чистий прибуток становив 27,8 млн гривень, а збитки – 4,5 млн грн. В першому півріччі поточного року їх чистий прибуток дорівнював 21,1 млн, а збитки – 4,2 млн. Минулоріч прибутковими були 28 підприємств, збитковими – 7, а ще 42 підприємства отримали нульовий фінансовий результат. Цього ж року 22 підприємства були прибутковими, 8 – збитковими, і 42 підприємства “вийшли в нуль”.
Найбільше чистого прибутку серед “районних” КП у першому півріччі 2025-го отримали КП “Керуюча компанія з обслуговування житлового фонду Оболонського району” (3,6 млн гривень), КП “Дошкільне харчування” (Голосіївська РДА, 3,2 млн) і КП “Промінь” (Святошинська РДА, 1,7 млн). У свою чергу, минулоріч найбільше чистого прибутку отримали три керуючі компанії з обслуговування житлового фонду – все того ж Оболонського (4 1 млн гривень), Дарницького (3,6 млн) та Дніпровського (3,3 млн) районів. Найбільш збитковим підприємством протягом цих півтора року було КП “Шкільне харчування Оболонського району” – 1,5 млн гривень збитків у 2024-ому та 998 тис. гривень у першому півріччі 2025-го.
Незадовільна робота
Окремі з вищезгаданих результатів викликали претензії комісії з аналізу фінансово-господарської діяльності підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності територіальної громади Києва. Це, нагадаємо, колегіальний орган при КМДА, який вивчає виконання столичними КПшками різних показників.
Так, вказана комісія у 2024 році визнала незадовільною роботу 13 комунальних підприємств, які перебувають в підпорядкуванні КМДА. Йдеться про КНП «Дитяча клінічна лікарня №9 Подільського району Києва», КНП «Київська міська дитяча клінічна туберкульозна лікарня», КНП «Київська міська дитяча клінічна інфекційна лікарня», КНП «Київський міський центр репродуктивної та перинатальної медицини», КП «Київтранспарксервіс», «Комунального автотранспортного підприємства № 273904», КП «Київпастранс», КП «Спецжитлофонд», КП «Інженерний центр», КП “Київводоканал”, КП “Муніципальне управління побутовими відходами”, КП «Київське інвестиційне агентство» та «Центральний парк культури і відпочинку Києва». Також незадовільною було визнано роботу одного державного підприємства, яке перебуває у сфері управління столичної мерії – ДП “Захід”. Крім того, такі ж вердикти минулоріч було винесено комісією і стосовно 8 підприємств, підпорядкованих столичним РДА.
А цьогоріч комісія КМДА з аналізу фінансово-господарської діяльності КП вже визнала незадовільною роботу за перше півріччя 2025-го трьох КП, підзвітних міськдержадміністрації – все тих же “Інженерного центру” і “Спецжитлофонду”, а також КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд”. Крім того, “під роздачу” потрапили і два підприємства, що знаходяться в підпорядкуванні райдержадміністрацій – КП “Шкільне харчування” (Подільська РДА) і КП “Голосієво-Будінвест” (Голосіївська РДА).
Як у Києві розпоряджаються публічними фінансами
Як неодноразово повідомляла КВ, комунальні підприємства, установи та організації Києва і до великої війни демонстрували не надто втішні результати фінансово-господарської діяльності – їхні загальні збитки дуже часто значно переважали над прибутками. Наприклад, за 2017 рік був зафіксований їх сукупний прибуток у сумі 516 млн гривень, а збиток – у сумі 1,5 млрд гривень. Така тенденція збереглася і в наступні роки.
Вочевидь, не останнім фактором такої провальної роботи “комунального сектору” є корупція, через яку претензії до роботи суб’єктів господарювання, підпорядкованих КМДА і РДА, регулярно мають різні контролюючі та правоохоронні органи.
Серед іншого, у 2019-2020 роках Служба безпеки України (СБУ) задокументувала численні факти спроби посадовців столичних КП розтратити та привласнити бюджетні кошти на суму понад 500 млн гривень при виконанні різноманітних робіт. У цей же період Держаудитслужба попередила фінансові порушення на суму близько 800 млн гривень при проведенні в Києві бюджетних закупівель. Наслідком усього цього стало те, що у квітні 2020-го Головне управління СБУ у Києві та Київській області повідомило про зазначені факти столичному меру Віталію Кличку, рекомендувавши йому посилити контроль за використанням бюджетних коштів та вивчити зі своїми підлеглими кримінальне та антикорупційне законодавство.
Читайте: СБУ рекомендовала Кличко усмирить своих “бюджетных расхитителей”
Крім того, регулярні зауваження з цього приводу висловлюють і аудитори столичної мерії. Усього з 2017 року по 2024 рік включно Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА спільно з колегам з інших підрозділів провів у підпорядкованих столичній міськдержадміністрації структурах 482 аудиторські перевірки. Найбільше аудитів за цей період було проведено у 2023 році (83 аудити), найменше – у 2022 році (41 така “ревізія”), а минулоріч таких заходів контролю відбулося 81. За ці вісім років “перевіряльники” з КМДА нарахували фінансових порушень на загальну суму понад 5,6 млрд гривень – як тих порушень, які спричинили втрату столичним бюджетом його ресурсів, так і тих, що не призвели до безпосередніх втрат. “Рекордним” для столиці став 2019 рік, коли сума таких порушень склала 2,2 млрд гривень, а найменше їх було зафіксовано у 2023 році – всього 241,7 млн гривень. У 2024 році було зафіксовано порушень на суму 348 млн гривень.
При цьому, протягом 2017-2024 років за результатами аудитів до незначної дисциплінарної відповідальності за фінансові порушення було притягнуто всього 136 посадових осіб: найбільше чиновників потрапило “під роздачу” у 2018 році (48 осіб), найменше – у 2022 році (всього 5 посадових осіб).
Всього станом на 31 грудня 2024 року у правоохоронних органах було зареєстровано 254 кримінальних провадження, які були зареєстровані за матеріалами перевірок аудиторського департаменту КМДА або до яких були долучені матеріали таких перевірок. При цьому, 22 кримінальних провадження були відкриті у 2024 році, з яких 11 проваджень – за матеріалами аудитів, здійснених у минулому році. Але, як неодноразово інформувала КВ, відкриття та розслідування таких справ не приводить до очікуваних результатів: кримінальні справи здебільшого розслідуються дуже повільно, через що фігуранти уникають кримінальної відповідальності, бо спливає “строк давності”.
Читайте: Порушення на 348 млн гривень: аудитори КМДА відзвітували про перевірки у 2024 році
У свою чергу, органи Держаудитслужби України в рамках майже 137 перевірок, проведених у 2020-2024 роках, зафіксували в роботі підзвітних столичній владі структур різних порушень на загальну суму 444,5 млн гривень (насправді, ця сума явно є значно більшою, адже не всі суми порушень було занесено до “загальної відомості”). На такі результати, як з’ясувалося, “найкраще попрацювали” у КМВА (порушень на 118,8 млн), а також департаментах соціальної політики (46,9 млн) і культури (38,7 млн) КМДА. За даними аудиторів, чиновники і “комунальники” столиці традиційно завищували вартість робіт, виплачували працівникам “надлишкові” кошти, на сумнівних підставах використовували комунальні легкові автомобілі тощо. Матеріали 68 перевірок були долучені до кримінальних справ, які розслідують різні правоохоронні органи.
Читайте: 444 млн гривень за 5 років: у Держаудитслужбі назвали суми фінансових порушень, зафіксованих в Києві
Департамент комунальної власності КМДА з 5 листопада 2014 року очолює Андрій Гудзь. Він є фігурантом відразу декількох кримінальних справ щодо порушень законодавства при розпорядженні майном територіальної громади, але при цьому звільняти з посади його, схоже, ніхто не збирається. З червня 2022 року здійснення повноважень КМДА у галузі управління комунальним майном та приватизації забезпечує заступник голови КМДА Владислав Андронов (також є депутатом Київради від партії “УДАР”).
Фото: колаж КВ
Олександр Глазунов
КиївВлада