Міста Ржищев, Українка та Ірпінь неодноразово ставали свідками скандальної відставки місцевих голів, тоді громади надовго залишалися без свого керманича. У Верховній Раді обіцяють посилити за це відповідальність і затвердити новий порядок дострокового припинення повноважень. На місцях новації сприймають позитивно, адже роками призначення перевиборів там штучно затягували, а сам процес неодноразово називали політично заангажованим.
Як стало відомо KV, 19 жовтня депутати Верховної Ради України прийняли у першому читанні проєкт закону № 5241 щодо внесення змін до деяких законів України щодо вдосконалення порядку дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови.
“Ряд випадків смертей сільських, селищних та міських голів, які мали місце останніми роками виявив критичну необхідність спростити та “автоматизувати” процес призначення позачергових виборів для зайняття вакантної посади. За неможливості вивести Верховну Раду України з процесу призначення позачергових виборів без внесення змін до Конституції України, спростити процес варто, принаймні, на рівні закону”, – йдеться в обгрунтуванні.
Так, законопроєктом пропонують створити альтернативний механізм повідомлення ВРУ про дострокове припинення повноважень голови.
Зокрема зміниться і підхід до визначення моменту дострокового припинення повноважень голови та звільнення його з посади.
Так, якщо голова звертається з особистою заявою до ради про складення ним повноважень, то цей момент настає з дня, коли заява оголошена на пленарному засіданні ради, якщо таке засідання проводять протягом 2 тижнів з дня одержання заяви. Якщо ж особисту заяву не оголосили на такому засіданні або його не проводили, то в останній день двотижневого строку з дня, як рада одержала заяву.
У разі припинення громадянства України – з дати припинення громадянства голови.
У випадку визнання його судом недієздатним, безвісно відсутнім або оголошення таким, що помер, цей момент відраховується з наступного дня, коли рада або виконком одержали копії рішення суду без прийняття рішення ради.
У випадку смерті – з дня смерті, визначеного у свідоцтві про смерть або у іншому документі, що засвідчує факт смерті особи, виданого компетентним органом іноземної держави.
Крім того, змінено момент, від якого відраховуватимуть дев’яносто денний строк, протягом якого ВРУ має призначити позачергові вибори.
Так, не пізніше чим на 15 день секретар, який буде виконувати повноваження голови, має повідомити ВРУ про дострокове припинення обов’язків відповідного голови, додаючи підтверджуючі документи. Якщо цих вимог не виконав секретар, то ВРУ має повідомити вже заступник з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючий справами виконкому або депутат Ради.
Як і раніше, Верховна Рада має розглянути звернення за 90 днів. Проте відлік тепер стартує з моменту, коли Рада одержить повідомлення про таке припинення, а не з дня припинення повноважень. Такі зміни пов’язані з тим, що подекуди Верховна Рада не мала можливості призначити позачергові вибори вчасно через відсутність підтвердженої інформації про припинення таких повноважень.
Повідомляється, що відповідні зміни також внесуть до Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” та Виборчого кодексу України.
Читайте: ВР намерена упростить назначение перевыборов местных голов, чьи полномочия досрочно прекращены
Точка зору
KV вирішила опитати керівників громад Київщини і дізнатися, що думає з приводу таких нововведень місцева влада і наскільки доречні ці зміни наразі.
Голова Бучанської міської громади Анатолій Федорук:
Абсолютно мудре рішення законодавчого органу Верховної Ради щодо спрощення механізму призначення позачергових виборів. Якщо проаналізувати минулі роки, то близько 100 територіальних громад, як великих, так і малих, в силу різних причин (відставка, висловлення недовіри, за рішенням суду чи у разі смерті, після заяви на звільнення) не мали своїх керівників. Дійсно, це питання політизувалося. І той механізм, який передбачила Верховна Рада, якраз унеможливить затягувати всі ці процеси. Чітка імперативна норма, визначені терміни, хто що має робити і яку несе відповідальність. Як приклад, наведу ситуацію в сусідньому населеному пункті, місті Ірпінь, коли Ірпінській міський голова Карплюк не витримав навантаження і склав повноваження. Секретар ради, в.о голови, просто затягував процес перевиборів, подаючи невірно оформлені документи: то граматична чи орфографічна помилки, то переплутані абзаци в листі, і ЦВК просто не мала можливості призначити нові вибори. Тому ці зміни досить доречні. Якщо визначена чітка норма чергових загальнодержавних виборів: дата, рік, час, за будь-яких погодних умов вибори проводяться. То ж чому виникали такі ситуації з позачерговими виборами на місцях протягом значного періоду часу? Знадобилося майже 30 років для того, щоб зрештою і в цьому питанні навести лад. І дуже добре, що народні депутати, особливо ті, які опікуються проблематикою місцевого самоврядування, зокрема, профільний комітет, підкомітети зініціювали дане питання і внормували його. Сподіваюся, що в цілому ця норма буде впроваджена.
Голова Немішаївської селищної громади Петро Перевозник:
У принципі закон цей необхідний, ми його вивчали і суперечок щодо внесених змін не виникало. Адже дійсно розуміємо, що затягування перевиборів на місцях у жодному разі нікому не потрібно. Як ці зміни можуть відбитися на місцевих радах та громадах? Думаю, ніяким чином. Ці зміни додадуть лише позитиву.
Голова Фастівської міської громади Михайло Нетяжук:
На мою думку, ці зміни однозначно на часі. Тому що спілкуючись з колегами, бачу налаштування декого просто писати заяви про складання повноважень. Ситуація в країні абсолютно непроста і дехто замислюється над тим, щоб в таких умовах складати повноваження саме достроково. Тому доречно, щоб в такому випадку не затягнувся процес перевиборів і громада не залишалася без свого очільника. У чинному законодавстві прописана норма, але не визначений механізм, яким чином це можливо пришвидшити. Тому пришвидшення і внормування цього процесу вважаю нагальним. Ідеальним варіантом взагалі було би прописати механізм мовчазної згоди, адже по закону він прописаний, але, напевно, немає ніякої відповідальності, якщо Верховна Рада не розгляне відповідне подання. Необхідно, щоб саме ВРУ усвідомлювала важливість цього рішення. Бо на прикладі деяких громад та міст були випадки, коли депутати ВРУ не вкладалися в 90 днів відведеного часу для розгляду.
Голова Золочівської сільської громади Олександр Лазаренко:
Раніше була така норма, коли громада сама визначала та переобирала керівництво. Таким чином ще я обирався у 2005 році, після раптової смерті голови. Просто сільська рада ухвалила рішення та призначила через 60 днів вибори. І ніхто не чекав, коли Верховна Рада добереться до розгляду питання, що турбує село. Тому, якщо механізм переобранная дійсно буде спрощено, то такі зміни сприймаємо лише позитивно.
Голова Великодимерської громади Анатолій Бочкарьов:
За великим рахунком, всі закони мають бути чіткими та зрозумілими. Якщо хтось не бажає виконувати покладені на нього обов’язки, то у той же час має бути передбачена його заміна. У нас же керівництво переходить до виконуючого обов’язки. І такі речі відбуваються не лише у місцевому самоврядуванні, а й на рівні центральної влади. Має бути передбачена і відповідальність на кожному рівні. З цим гратися не можна, адже це – влада і відповідальність перед народом. До влади мають приходити ті, хто прагне працювати.
Читайте:
Проект Децентрализация: Софиевская и Петропавловская Борщаговки не спешат объединяться
Проект “Децентрализация”: Войти в Озернянскую ОТО готовы лишь два сельсовета из шести
Проект “Децентрализация”: Великодымерская теробщина этой осенью идет на выборы
Проект “Децентрализация”: Медвинская теробщина идет на выборы в неполном составе
Проект “Децентрализация”: Фурсовская теробщина может лишиться части бюджета
Проект “Децентрализация”: Села Переяслав-Хмельницкого района отказались примкнуть к городу
Проект “Децентрализация”: Кагарлыкская теробщина объединит город и 26 сельсоветов
Проект “Децентрализация”. Политические амбиции мешают состояться большой Боярской теробщине
Проект “Децентрализация”: Тетиевская терробщина готовится к выборам в декабре
Проект “Децентрализация”. Узинской терробщине придется поработать над развитием
Проект “Децентрализация”: КОГА тормозит назначение выборов в Циблевской терробщине
Проект “Децентрализация”: Студениковская терробщина готовится к выборам в декабре
Проект “Децентрализация”: Предусмотренная Кабмином Дымерская ОТО может не состояться
Проект “Децентрализация”: Мироновская терробщина ждет позитивного вывода от КОГА
Проект “Децентрализация”: Ржищевская терробщина может стать проблемой для Кагарлыкского района
Проект “Децентрализация”: Ходосовская терробщина может объединить села трех районов
Проект “Децентрализация”: села Ставищенского района готовы митинговать против объединения
Проект “Децентрализация”: Яготинская терробщина не спешит на выборы
“Проект Децентрализация”: Создание Боярской ОТО дошло до суда
Проект “Децентрализация”. Сельсоветы потенциальной Вороньковской ОТО не готовы объединяться
Проект “Децентрализация”: Власти Згуровщины не готовы терять полномочия
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Дмитровская терробщина уже год дожидается выборов
“Проект Децентрализация”: Создание потенциальной Бышевской ОТО остановилось в 2015 году
Проект “Децентрализация”: Козин поборется за право быть центром терробщины
Проект “Децентрализация”: Пирновская терробщина может быть создана только принудительно
Проект “Децентрализация”: Процесс объединения в Барышевке даже не начали
Проект “Децентрализация”: Терробщина с центром в Украинке может быть названа Трипольской
Проект “Децентрализация”: Рожновская терробщина не может определиться с центром
“Проект Децентрализация”: Обухов может присоединить окрестные села
Проект “Децентрализация”: Иванковская ОТО поборется за зону отчуждения
Проект “Децентрализация”: Ташанская терробщина год ждет позитивного вывода КОГА
Проект “Децентрализация”: Березанская терробщина будет проходить процедуру создания ОТО заново
Проект “Децентрализация”: Володарский район не планирует объединяться в ближайшее время
Проект “Децентрализация”: Полесский район этим летом планирует начать процесс объединения
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО может объединить не все сельсоветы
Проект “Децентрализация”: Ракитнянский район может объединиться в две терробщины
Проект “Децентрализация”: Калиновская терробщина может быть создана с разрешения Кабмина
Проект “Децентрализация”: Белая Церковь может присоединить три сельсовета
Проект “Децентрализация”: В Броварском районе может появиться Придеснянская терробщина
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Вишневская ОТО начала процесс объединения
Проект “Децентрализация”: Германовка и Григоровка Обуховского района хотят быть центрами одной ОТО
Проект “Децентрализация”: Сельсоветы Таращанского района не хотят объединяться в терробщину
Проект “Децентрализация”: Процесс создания Чабановской терробщины стоит на месте
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Томашовская терробщина объединит два района Киевщины
Проект “Децентрализация”: Ржищев начал присоединять села двух районов
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Бородянская терробщина готова идти на выборы
Проект “Децентрализация”: Фастов планирует присоединить окружающие села
Проект “Децентрализация”: потенциальная Киево-Святошинская терробщина разделилась на две ОТО
Проект “Децентрализация”: КОГА утвердила Мироновскую терробщину
Проект “Децентрализация”: Заборский сельсовет не отдадут Боярке
Проект “Децентрализация”: Барышевская ОТО готовится к выборам
Проект “Децентрализация”: вялое руководство, имитация объединения и недостаточный результат
Проект “Децентрализация”: Обухов планирует присоединить один сельсовет
Проект “Децентрализация”: Березань присоединила пять сельсоветов
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО не пошла на зимние выборы из-за бездействия КОГА
Проект “Децентрализация”: Ковалевскую терробщину за один день утвердили в КОГА и отправили на выборы
Проект “Децентрализация”: жители Клавдиево-Тарасово просят президента ускорить их объединение
Проект “Децентрализация”: выборы в терробщинах Киевщины под угрозой срыва
Проект “Децентрализация”: 4 сельсовета Иванковского района тормозят создание терробщины
Проект “Децентрализация”: в Бузовском сельсовете скандал из-за присоединения к Ирпеню
Проект “Децентрализация”: потенциальная Вишневская терробщина готовится подавать документы в КОГА
Проект “Децентрализация”: в Ирпене со скандалом пытаются присоединить два сельсовета
Проект “Децентрализация”: Полесский район отложил объединение на следующий год
Проект “Децентрализация”: еще 6 сельсоветов могли бы присоединиться к Ржищеву
Проект “Децентрализация”: терробщины Киевщины просят парламент провести объединение по закону
Проект “Децентрализация”: Киевщина оказалась в числе аутсайдеров рейтинга формирования ОТО
Проект “Децентрализация”: терробщинам Киевщины урезали дотацию на содержание школ и больниц
Проект “Децентрализация”: протестующий Ворзель войдет в состав Бучанской ОТО
Проект “Децентрализация”: Киевская ОГА одобрила создание Томашовской терробщины
Проект Децентрализация: в Васильковском районе может появиться Калиновская терробщина
Проект Децентрализация: КОГА утвердила создание Глевахской ОТО
Проект Децентрализация: Созданию Макаровской ОТО угрожает новоявленная Комаровская община
Проект Децентрализация: Ташанская терробщина готова идти на выборы
Проект Децентрализация: Гребенковская терробщина поборется за положительное заключение КОГА
Проект Децентрализация: Гатное и Вита-Почтовая хотят спастись от столицы совместным объединением
Проект Децентрализация: Гостомель борется с Ирпенем за создание отдельной общины
Проект “Децентрализация”: администрация Терещука выдала общинам Киевщины еще два позитивных вывода
Проект “Децентрализация”: Калиновская община Броварского района может объединить четыре сельсовета
Проект “Децентрализация”: теробщины Киевщины жалуются на нехватку инфраструктурной субвенции
Проект “Децентрализация”: судебное дело о присоединении Заборья к Боярке рассмотрят заново
Проект “Децентрализация”: смена власти в Копылове заблокировала создание Березовской терробщины
Проект “Децентрализация”: села Бориспольщины хотят спастись от города созданием Золочевской общины
Проект “Децентрализация”: КОГА утвердила создание Обуховской терробщины
Проект “Децентрализация”: процесс утверждения Вишневской общины может затянуться до конца года
Проект “Децентрализация”: в Бородянском районе суды тормозят объединение общин
Проект “Децентрализация”: миллионные долги могут оставить жителей Калитянской ОТО без воды и света
Проект “Децентрализация”: Таращанский район может разделиться на две общины
Проект “Децентрализация”: теробщины Киевщины недополучают налоги за землю
Проект “Децентрализация”: бюджеты четырех теробщин Киевщины оказались под угрозой
Проект “Децентрализация”: Киевщину могут поделить на шесть районов
Проект “Децентрализация”: пять теробщин Киевщины хотят расшириться за счет окрестных сел
Проект “Децентрализация”: Бориспольщина и Белая Церковь не определились с центрами развития теробщин
Проект “Децентрализация”: Киевоблсовет просит ВРУ и Кабмин разобраться с проблемными селами Киевщины
Проект “Децентрализация”: вокруг потенциальной Боярской теробщины разгорелся новый скандал
Проект “Децентрализация”: КОГА может вынести негативный вердикт потенциальной Пристоличной ОТО
Проект “Децентрализация”: села Киево-Святошинского района спешно взялись за объединение
Проект “Децентрализация”: Бориспольщину разделят на шесть теробщин
Проект “Децентрализация”: потенциальная Березовская ОТО под угрозой срыва
Проект “Децентрализация”: судьбу потенциальной Феодосиевской общины решит Кабмин
Проект “Децентрализация”: Мироновская ОТО расширила границы за счет трех сельсоветов
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО просит Кабмин откорректировать перспективный план
Проєкт “Децентралізація”: найгучніші провали й успіхи Київщини у 2019 році
Проєкт “Децентралізація”: на Київщині стартувало примусове об’єднання громад
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини вимагають від уряду обіцяного ПДФО
Проєкт “Децентралізація”: зміни в Конституцію та права громад
Проєкт “Децентралізація”: десятки громад на Київщині запізнились втрапити в перспективний план
Проєкт “Децентралізація”: Київщина виступила за ліквідацію районних рад
Проєкт “Децентралізація”: одиниці тергромад Київщини потрапили в рейтинг потужних ОТГ України
Проєкт “Децентралізація”: Ірпінь та Бородянка поборються за звання райцентру субрегіонального рівня
Проєкт “Децентралізація”: громади Фастівського району виступили проти примусового об’єднання
Проєкт “Децентралізація”: Обухівська громада планує розширюватися за рахунок суміжних сіл
Проєкт “Децентралізація”: Кабмін схвалив ще 45 ОТГ Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Вишгород зазіхнув на звання центру Приірпіння
Проєкт “Децентралізація”: Кабмін змінив конфігурації п’яти громад Києво-Святошинського району
Проєкт “Децентралізація”: Урядовий проєкт укрупнення районів обурив Київщину (опитування)
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини позбавлять фінансової залежності від районних рад
Проєкт “Децентралізація”: села Київщини боронитимуть право на добровільне об’єднання в суді
Проєкт “Децентралізація”: Мінгромад обіцяє ОТГ поповнення бюджетів за рахунок ПДФО
Проєкт “Децентралізація”: асоціаціям Київщини не вдалось відстояти “мажоритарку” для сіл
Проєкт “Децентралізація”: Миронівська ОТГ планує заробляти на природі та інвестиціях
Проєкт “Децентралізація”: Фурсівській ОТГ не вистачає коштів на розвиток громади
Проєкт “Децентралізація”: Бородянська ОТГ розвиватиметься за рахунок донорів
Проєкт “Децентралізація”: Баришівка мітить у п’ятірку найбагатших громад Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Пісківська ОТГ хоче стати популярним курортом Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Бучанська ОТГ направить мільйони на розбудову комфортної інфраструктури
Проєкт “Децентралізація”: Великодимерська ОТГ проведе інвентаризацію землі
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини взялися ділити ОТГ на округи та обирати старост
Проєкт “Децентралізація”: Узинська ОТГ шукає 65 млн гривень на будівництво очисних споруд
Проєкт “Децентралізація”: держава переклала на старост владні компетенції сільських голів
Проєкт “Децентралізація”: обіцяні громадам землі за межами населених пунктів пустили з молотка
Проєкт “Децентралізація”: у тергромад Київщини бракує коштів на якісні адмінпослуги
Проєкт “Децентралізація”: на зміну дільничним у об’єднаних громадах прийдуть поліцейські офіцери
Проєкт “Децентралізація”: найгучніші провали й успіхи Київщини у 2020 році
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини не можуть отримати від районів комунальне майно
Проєкт “Децентралізація”: статус і повноваження старост у громаді залежатимуть від Верховної Ради
Проєкт “Децентралізація”: на Київщині почали ліквідовувати райони, перший на черзі – Згурівський
Проєкт “Децентралізація”: голови громад мають право накладати вето лише на прийняті рішення ради
Проєкт “Децентралізація”: ліквідації Баришівського району заважають комунальні борги
Проєкт “Децентралізація”: Миронівську райраду ліквідують із боргами по зарплаті
Проєкт “Децентралізація”: депутати ВРУ взялися за урбанізацію міст
Проєкт “Децентралізація”: Київщина втрачає першість у рейтингу заможності громад
Проєкт “Децентралізація”: майно та активи Бородянського району розділили між шістьма громадами
Проєкт “Децентралізація”: Обухівський район віддасть Букринський плацдарм на утримання області
Проєкт “Децентралізація”: пандемія та безгрошів’я блокують розвиток культпослуг на Київщині
Проєкт “Децентралізація”: Держгеокадастру дозволили і далі розпоряджатися землями Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Славутич збільшить бюджет за рахунок бізнес-парку та інвестицій
Проєкт “Децентралізація”: Васильківський район ліквідують упродовж місяця
Проєкт “Децентралізація”: уряд взявся за діджиталізацію тергромад
Проєкт “Децентралізація”: Київщина позмагається за гранти для розвитку громад
Проєкт “Децентралізація”: дві селищні громади Київщини заявили про бажання стати містом
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини формують партнерські об’єднання для збільшення ресурсів
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини планують оптимізацію освітніх закладів
Проєкт “Децентралізація”: громади та асоціації Київщини виступають за збільшення ПДФО
Проєкт “Децентралізація”: громади можуть втратити мільйони разом з акцизом на тютюн
Проєкт “Децентралізація”: новоствореним райрадам Київщини бракує коштів на існування
Проєкт “Децентралізація”: громади просять уряд та Раду закріпити реформу на законодавчому рівні
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини скаржаться на дублювання повноважень та бідність
Проєкт “Децентралізація”: тергромади навчать, як правильно роздавати землю
Проєкт “Децентралізація”: із бюджетів громад вилучатимуть кошти на охорону культурної спадщини
Проєкт “Децентралізація”: громади масово розпродують комунальне майно
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини скаржаться на ProZorro
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини стурбовані вимогами закону щодо заснування ліцеїв
Проєкт “Децентралізація”: найуспішніші громади Київщини
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини хочуть зекономити на благоустрої за рахунок держсубвенції
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини шукають кошти на покращення послуг своїх КП
Проєкт “Децентралізація”: громадам Київщини роздали кошти на інфраструктуру та ремонт доріг
Проєкт “Децентралізація”: тепломережі столичного регіону загрузли у боргах
Проєкт “Децентралізація”: тривають дискусії щодо права власності на майно тергромад
Проєкт “Децентралізація”: громадам Київщини не додали освітньої субвенції
Проєкт “Децентралізація”: Богуслав та Яготин розвиватимуться за рахунок ландшафтних парків
Фото: колаж KV