Київщина долучилася до проєкту Нацполіції “Поліцейський офіцер громади”. Цей новий формат роботи дільничного передбачає службу і проживання правоохоронця просто на території громади, а також пряму співпрацю з нею. На місцях новацію сприйняли на “ура”, адже Київщина потерпає від браку правоохоронців. Та чи зможуть ОТГ одержати свого офіцера, залежить від їхньої спроможності. Фінансування державного проєкту, як завжди, переклали на плечі громад.
Як стало відомо KV з відповіді Головного управління Національної поліції в Київській області на інформаційний запит редакції, на Київщини штатним розписом відділів та відділень ГУНП в Київській області передбачено 382 посади дільничних офіцерів поліції. Реально працює всього 318.
У рамках реформування правоохоронних органів поліція вирішила замінити цих дільничних на “офіцерів громад”.
“У зв’язку із проведенням децентралізації на території України, Національною поліцією України спільно із експертами Міжнародної навчальної програми допомоги у кримінальних розслідуваннях розроблено та впроваджується на всій території держави проєкт, який передбачає, що поліцейський офіцер громади не тільки працюватиме, а й житиме на території громади”, – йдеться у відповіді на запит.
Такі кардинальні заходи відмови від дільничних пов’язують з відходом від “совкових” методів організації роботи. Дільничні мали значні адміністративні навантаження, несли службу в інших районах, займались конвоюванням. Та і взагалі виконували невідповідні для посади функції. І в цей же час відповідали одночасно за кілька доволі віддалених дільниць на території району і щодня мали добиратися до одержання планів на день до поліцейських відділень.
Тепер же громадам обіцяють, що їм нададуть власних офіцерів, які, в першу чергу, постійно перебуватимуть на території громади, житимуть тут, взаємодіятимуть із населенням та місцевою владою. Офіцери поліції будуть більш самостійними у своїй діяльності та виконуватимуть основні завдання поліції у партнерстві з керівництвом громади. Якій і буде підзвітний, а не лише керівництву поліції.
“Поліцейський офіцер громади” – це пілотний проєкт Нацполіції, який вже запроваджено у 13 областях. І як запевняв міністр внутрішніх справ Арсен Аваков – “новий рівень комунікації та поліцейського сервісу”. У 2021 році проєкт Нацполіція планують поширити усією Україною і наступні регіони для його запровадження – Вінницька, Одеська, Полтавська, а також Київська області.
Проєкт вже стартував в окремих громадах Київщини. Наразі відкрито чотири поліцейські станції у Миронівській, Медвинській, Зазимській та Студениківській громадах, в яких працює 5 поліцейських офіцерів. Найближчим часом планується відкритя станцій в Узинській та Пісківській громадах.
“Дільничний поліції” & “Офіцер громади”
Як зауважують в Нацполіції, основні напрямки діяльності поліцейського офіцера громади та дільничного офіцерів поліції однакові. Та все ж суттєві відмінності офіцери громади мають.
Так, основним напрямком поліцейського офіцера громади буде превентивна діяльність спрямована на зменшення кількості правопорушень та створення безпечного середовища. Дільничний же офіцер поліції – посадова особа, яка представляла Нацполіцію на визначеній дільниці. Діяльність дільничних спрямована на забезпечення публічного порядку, протидію злочинності та формування правосвідомості громадян.
Офіцери же спільно із громадою працюватимуть над підвищенням публічної безпеки. Це – профілактика злочинів серед неповнолітніх, протидія домашньому насильству, популяризація здорового способу життя, допомога уразливим категоріям населення тощо.
Як і дільничні, офіцери матимуть право здійснювати провадження у справах про адміністративні правопорушення, приймати рішень про застосування адміністративних стягнень. А ще – проводити перевірки за зверненнями громадян, щоденно забезпечувати порядок на своїй території, своєчасно реагувати на проблеми громади.
Завдання від Нацполіції офіцери одержуватимуть якнайменше на два тижні і головне – дистанційно. Вестися вся звітність також буде в електронному вигляді.
Точка зору
KV поцікавилась у керівників громад, які вже мають поліцейські станції та які лише планують одержати свого офіцера, наскільки була ефективною робота дільничних і як вони оцінюють дієвість релізу пілотного проєкту на території громад.
Голова Томашівської сільської тергромади Олена Пашун:
Ми плануємо долучитися до проєкту “Поліцейський офіцер громади”. Вже відбулася зустріч із представниками Нацполіції. Ми, у свою чергу, маємо забезпечити відповідне приміщення, а їх у громади достатньо, облаштувати його меблями та оргтехнікою. Просили нас взяти участь у фінансуванні придбання автомобіля. Взагалі цей проєкт організований на державному рівні і на Київщині він має завершитися у червні. Два з половиною місяці триватиме навчання офіцера громади, який має пройти конкурсний відбір. За кількістю жителів у нас передбачається одна поліцейська станція. В поліції не вистачає дільничних, у нас один дільничний на Фастівський район – це неефективно. А за законодавством, один дільничний має обслуговувати приблизно лише 6 тис. жителів. Офіцер поліції, у першу чергу, це превентивна попереджувальна робота на території громади. Якщо працівник щодня на місці, то він встигатиме і відвідувати проблемні сім’ї, осіб, які повертаються з місць позбавлення волі, попереджати насильство в сім’ї. Багато крадіжок, порушень у стані алкогольного сп’яніння, бувають тілесні ушкодження – всі ці питання зможе вирішувати саме офіцер громади. До цього ж доводилося викликати опергрупу, розуміючи, що їх зовсім мало і в цей час вони можуть бути на серйозному злочині. Все відбувається через виклики до Нацполіції. Ті громади, які вже мають свого офицера – задоволені. Офіцер може, навіть жити на території ТГ і ми шукаємо житло, щоб зацікавити працювати саме у нас.
Голова Ржищівської міської тергромади Крістіна Чорненька:
Цей пілотний проєкт стартував ще рік назад. Сама ідея цікава і передбачає, що офіцер не буде обтяжений рутинною паперовою роботою, працюватиме на місці. Але проєкт потребує фінансування, придбання автомобіля та введення у штат однієї одиниці. І в принципі необхідний час, щоб знайти і відповідного працівника. Тому ми до нього долучимося, але не на початку року. Нам необхідно вирішити інші нагальні питання та визначитися з фінансування другої ланки медицини на наступний рік. Медицина для нас сьогодні у пріоритеті. Сьогодні з дільничними та патрульними є проблема, як і у всіх. Раніше відділення поліції розміщувалося у Ржищеві, але його об’єднали і залишилася лише патрульна служба. Саме відділення тепер знаходиться у Кагарлику. Ржищів – студентське містечко і цьогоріч карантинні обмеження не дали нам сильно відчути відсутність відділення у місті. У штатному режимі ситуація була би вже іншою. Та хотілося, щоб цей проєкт фінансувався з державного бюджету, а не з місцевого. Тому що новостворені громади лише стають фінансово на ноги і займаються проблемами, які не вирішувалися десятиріччями. Тож наразі державна підтримка була би вкрай доречною.
Голова Зазимської сільської тергромади Віталій Крупенко:
У районі наша громада однією із перших відкрила поліцейську станцію, яка вже працює майже місяць. Маємо наразі двух офіцерів громади. Закупили автомобіль за власні кошти ОТГ. Громада вже відчула переваги зручності від запровадження цього проєкту – це ефективний та дієвий орган. На території встановлено відеоспостереження у рамках програми “Безпечна громада”. Офіцери вже виїжджають на виїзди. До цього ж ефективність роботи дільничних на місцях була нульовою. Він був один на сім сіл. Тож перебував на території раз чи два за місяць, якщо лише це не термінова ситуація. То він на лікарняному, то на виклику. А ці офіцери працюють безпосередньо на території і підзвітні громаді.
Голова Баришівської селищної тергромади Олександр Варениченко:
Баришівська громада є учасником цієї програми вже як місяць. На території вже працює власний “шериф”. Зроблений ремонт у приміщенні станції, ще плануємо передати службовий автомобіль. Старостинські округи задоволені роботою офіцера і це вже показник. Доки не долучились до проєкту, за громадою були закріплені два дільничних, які мали обслуговувати загалом 30 тис. населення. Звичайно, що їх не вистачало і жителям ні до кого було звернутися. Ще багато залежить від людських якостей поліцейського – у цій професії не повинно бути випадкових людей.
Голова Студениківської сільської тергромади Марія Лях:
У Студениках вже працює поліцейська станція. Офіцер громади вже приступив до проведення профілактичних заходів в навчальних закладах. Також над розробкою заходів з нами співпрацює районна служба пробації. Наразі ми вже працюємо над тим, щоб відкрити з нового року ще одну станцію у новоприєднаних Пристромах. Таким чином, ми закриємо потреби громади з 7,5 тис. населенням. Визначаємося з приміщенням для ремонту, аби забезпечити належні умови роботи. Хочу зауважити, якщо раніше дільничні потрапляли до якогось населеного пункту, то це відбувалося з допомогою виклику сільського голови чи старости, коли подія вже трапилась. Або це стосувалося неординарної ситуації. А саме профілактичні заходи на території за три роки існування громади взагалі не здійснювалися. Їх просто не вистачало на 20 сіл. Та і через перевантаження їх практично задіювали до виконання паралельних завдань чи інших обов’язків на інших територіях, дільничними закривали чергування, патрулювання. Вони фізично не могли брати участь у профілактиці правопорушень. У 2020 році більшість проблем ми закривали з допомогою приватної охоронної безпеки. Офіцер громади буде задіяний суто у громаді і має право складати адмінпротоколи тощо.
Як стати “шерифом”
Вимоги до поліцейських, які виявили бажання прийняти участь у проєкті, можна дізнатися на офіційному сайті Національної поліції України, де, власне, і заповнити анкету для участі.
З основних вимог – бути чинним поліцейським і мати загальний практичний стаж служби в ОВС, поліції не менше 1,5 року (не включається навчання у закладах освіти та установах первинної професійної підготовки) і, звісно, вищу освіту.
Також майбутній офіцер має знати основний закон – Конституцію України, ЗУ “Про Національну поліцію”, ЗУ “Про запобігання корупції”, ЗУ “Про запобігання та протидію домашньому насильству”, Кодекс України про адмінправопорушення, Кримінальний кодекс (Особлива частина) та Кримінальний процесуальний кодекс України в межах компетенції.
Знадобиться поліцейським і рівень фізичної підготовки, досвід роботи з ПК та посвідчення водія категорії “В”, наявність водійського стажу.
Серед усіх, хто заповнить анкету, проведуть два етапи відбору. На першому – тестуванні – оцінюватимуть загальні навички кандидатів, знання законодавства. Також кандидати пройдуть тест на інтегративність. На другому – спеціальна комісія з представників НПУ та громад проведе з кандидатами особисті вирішальні зустрічі. Після конкурсного відбору кандидати пройдуть відповідне навчання.
Офіцерів забезпечать службовим приміщенням та автомобілем, необхідною оргтехнікою, планшетом. Їм нададуть і помпову рушницю. Заробітну плату таким “шерифам” обіцяють у розмірі від 14 тис. гривень та соцзабезпечення.
Нагадаємо, що як об’єднана громада, Студеники були сформовані ще в грудні 2017 року у процесі об’єднання з Козловською, Переяславською, Сомководолинською і Сосновською сільрадами Переяслав-Хмельницького району. Восени до ОТГ приєднали ще дві території: Пристромську та Строківську сільради Переяслав-Хмельницького району та Семенівську – Баришівського району. Нині громада входить до Бориспільського району. Площа ОТГ – 191,37 кв. км з населенням в 7,5 тис. осіб.
Зазимська ОТГ, вже оновленого Броварського району, створена 22 грудня 2019 року у складі Зазимської та Погребської громад. Після місцевих виборів до них приєдналися Літківська, Літочківська, Пухівська, Рожнівська сільради. Площа громади – 54,895 кв.км з чисельністю населення в 4924 осіб.
До Броварського району увійшла і Баришівська громада Баришівського району. Вона була створена 23 грудня 2018 року у складі Баришівської, Бзівської, Веселинівської, Волошинівської, Гостролуцької, Дернівської, Коржівської, Корніївської, Лукашівської, Лук’янівської, Масківецької, Морозівської, Паришківської, Перемозької, Подільської, Рудницької, Сезенківської, Селичівської, Селищанської громад.
Сільська Томашівська ОТГ новоствореного Фастівського району утворилася влітку 2019 року у складі 12 сіл з адмінцентром у Томашівці. У жовтні вона доєднала ще Дорогинську та Вільнянську сільради. Загалом ОТГ складається із 17 сіл у складі семи сільрад із сукупним населенням понад 4 тисячі чоловік. А саме: Томашівської, Великогуляківської, Дідівщинської, Дорогинської, Пришивальницької сільрад Фастівського району, а також Вільнянської та Соснівської сільрад Макарівського району.
Ржищівська ОТГ оновленого Обухівського району у складі сіл Балико-Щучинка, Уляники, Півці, Онацьки, Гребені, Юшки, Яблунівка Кагарлицького району, а також Пії і Липовий Ріг Миронівського району в одну громаду були об’єднані ще у серпні 2018 року. Також в перспективному плані громади – Кузьминецка, Великоприцьківська, Стайківська, Стрітівська сільради Кагарлицького району та Грушівська і Малобукринська сільради Миронівського району. Вони доєдналися до громади у жовтні. Загалом громада складається із 12 сільрад із чисельністю населення в 14599 осіб. Площа території – 430,1 кв.км.
Читайте:
Проект Децентрализация: Софиевская и Петропавловская Борщаговки не спешат объединяться
Проект “Децентрализация”: Войти в Озернянскую ОТО готовы лишь два сельсовета из шести
Проект “Децентрализация”: Великодымерская теробщина этой осенью идет на выборы
Проект “Децентрализация”: Медвинская теробщина идет на выборы в неполном составе
Проект “Децентрализация”: Фурсовская теробщина может лишиться части бюджета
Проект “Децентрализация”: Села Переяслав-Хмельницкого района отказались примкнуть к городу
Проект “Децентрализация”: Кагарлыкская теробщина объединит город и 26 сельсоветов
Проект “Децентрализация”. Политические амбиции мешают состояться большой Боярской теробщине
Проект “Децентрализация”: Тетиевская терробщина готовится к выборам в декабре
Проект “Децентрализация”. Узинской терробщине придется поработать над развитием
Проект “Децентрализация”: КОГА тормозит назначение выборов в Циблевской терробщине
Проект “Децентрализация”: Студениковская терробщина готовится к выборам в декабре
Проект “Децентрализация”: Предусмотренная Кабмином Дымерская ОТО может не состояться
Проект “Децентрализация”: Мироновская терробщина ждет позитивного вывода от КОГА
Проект “Децентрализация”: Ржищевская терробщина может стать проблемой для Кагарлыкского района
Проект “Децентрализация”: Ходосовская терробщина может объединить села трех районов
Проект “Децентрализация”: села Ставищенского района готовы митинговать против объединения
Проект “Децентрализация”: Яготинская терробщина не спешит на выборы
“Проект Децентрализация”: Создание Боярской ОТО дошло до суда
Проект “Децентрализация”. Сельсоветы потенциальной Вороньковской ОТО не готовы объединяться
Проект “Децентрализация”: Власти Згуровщины не готовы терять полномочия
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Дмитровская терробщина уже год дожидается выборов
“Проект Децентрализация”: Создание потенциальной Бышевской ОТО остановилось в 2015 году
Проект “Децентрализация”: Козин поборется за право быть центром терробщины
Проект “Децентрализация”: Пирновская терробщина может быть создана только принудительно
Проект “Децентрализация”: Процесс объединения в Барышевке даже не начали
Проект “Децентрализация”: Терробщина с центром в Украинке может быть названа Трипольской
Проект “Децентрализация”: Рожновская терробщина не может определиться с центром
“Проект Децентрализация”: Обухов может присоединить окрестные села
Проект “Децентрализация”: Иванковская ОТО поборется за зону отчуждения
Проект “Децентрализация”: Ташанская терробщина год ждет позитивного вывода КОГА
Проект “Децентрализация”: Березанская терробщина будет проходить процедуру создания ОТО заново
Проект “Децентрализация”: Володарский район не планирует объединяться в ближайшее время
Проект “Децентрализация”: Полесский район этим летом планирует начать процесс объединения
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО может объединить не все сельсоветы
Проект “Децентрализация”: Ракитнянский район может объединиться в две терробщины
Проект “Децентрализация”: Калиновская терробщина может быть создана с разрешения Кабмина
Проект “Децентрализация”: Белая Церковь может присоединить три сельсовета
Проект “Децентрализация”: В Броварском районе может появиться Придеснянская терробщина
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Вишневская ОТО начала процесс объединения
Проект “Децентрализация”: Германовка и Григоровка Обуховского района хотят быть центрами одной ОТО
Проект “Децентрализация”: Сельсоветы Таращанского района не хотят объединяться в терробщину
Проект “Децентрализация”: Процесс создания Чабановской терробщины стоит на месте
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Томашовская терробщина объединит два района Киевщины
Проект “Децентрализация”: Ржищев начал присоединять села двух районов
Проект “Децентрализация”: Потенциальная Бородянская терробщина готова идти на выборы
Проект “Децентрализация”: Фастов планирует присоединить окружающие села
Проект “Децентрализация”: потенциальная Киево-Святошинская терробщина разделилась на две ОТО
Проект “Децентрализация”: КОГА утвердила Мироновскую терробщину
Проект “Децентрализация”: Заборский сельсовет не отдадут Боярке
Проект “Децентрализация”: Барышевская ОТО готовится к выборам
Проект “Децентрализация”: вялое руководство, имитация объединения и недостаточный результат
Проект “Децентрализация”: Обухов планирует присоединить один сельсовет
Проект “Децентрализация”: Березань присоединила пять сельсоветов
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО не пошла на зимние выборы из-за бездействия КОГА
Проект “Децентрализация”: Ковалевскую терробщину за один день утвердили в КОГА и отправили на выборы
Проект “Децентрализация”: жители Клавдиево-Тарасово просят президента ускорить их объединение
Проект “Децентрализация”: выборы в терробщинах Киевщины под угрозой срыва
Проект “Децентрализация”: 4 сельсовета Иванковского района тормозят создание терробщины
Проект “Децентрализация”: в Бузовском сельсовете скандал из-за присоединения к Ирпеню
Проект “Децентрализация”: потенциальная Вишневская терробщина готовится подавать документы в КОГА
Проект “Децентрализация”: в Ирпене со скандалом пытаются присоединить два сельсовета
Проект “Децентрализация”: Полесский район отложил объединение на следующий год
Проект “Децентрализация”: еще 6 сельсоветов могли бы присоединиться к Ржищеву
Проект “Децентрализация”: терробщины Киевщины просят парламент провести объединение по закону
Проект “Децентрализация”: Киевщина оказалась в числе аутсайдеров рейтинга формирования ОТО
Проект “Децентрализация”: терробщинам Киевщины урезали дотацию на содержание школ и больниц
Проект “Децентрализация”: протестующий Ворзель войдет в состав Бучанской ОТО
Проект “Децентрализация”: Киевская ОГА одобрила создание Томашовской терробщины
Проект Децентрализация: в Васильковском районе может появиться Калиновская терробщина
Проект Децентрализация: КОГА утвердила создание Глевахской ОТО
Проект Децентрализация: Созданию Макаровской ОТО угрожает новоявленная Комаровская община
Проект Децентрализация: Ташанская терробщина готова идти на выборы
Проект Децентрализация: Гребенковская терробщина поборется за положительное заключение КОГА
Проект Децентрализация: Гатное и Вита-Почтовая хотят спастись от столицы совместным объединением
Проект Децентрализация: Гостомель борется с Ирпенем за создание отдельной общины
Проект “Децентрализация”: администрация Терещука выдала общинам Киевщины еще два позитивных вывода
Проект “Децентрализация”: Калиновская община Броварского района может объединить четыре сельсовета
Проект “Децентрализация”: теробщины Киевщины жалуются на нехватку инфраструктурной субвенции
Проект “Децентрализация”: судебное дело о присоединении Заборья к Боярке рассмотрят заново
Проект “Децентрализация”: смена власти в Копылове заблокировала создание Березовской терробщины
Проект “Децентрализация”: села Бориспольщины хотят спастись от города созданием Золочевской общины
Проект “Децентрализация”: КОГА утвердила создание Обуховской терробщины
Проект “Децентрализация”: процесс утверждения Вишневской общины может затянуться до конца года
Проект “Децентрализация”: в Бородянском районе суды тормозят объединение общин
Проект “Децентрализация”: миллионные долги могут оставить жителей Калитянской ОТО без воды и света
Проект “Децентрализация”: Таращанский район может разделиться на две общины
Проект “Децентрализация”: теробщины Киевщины недополучают налоги за землю
Проект “Децентрализация”: бюджеты четырех теробщин Киевщины оказались под угрозой
Проект “Децентрализация”: Киевщину могут поделить на шесть районов
Проект “Децентрализация”: пять теробщин Киевщины хотят расшириться за счет окрестных сел
Проект “Децентрализация”: Бориспольщина и Белая Церковь не определились с центрами развития теробщин
Проект “Децентрализация”: Киевоблсовет просит ВРУ и Кабмин разобраться с проблемными селами Киевщины
Проект “Децентрализация”: вокруг потенциальной Боярской теробщины разгорелся новый скандал
Проект “Децентрализация”: КОГА может вынести негативный вердикт потенциальной Пристоличной ОТО
Проект “Децентрализация”: села Киево-Святошинского района спешно взялись за объединение
Проект “Децентрализация”: Бориспольщину разделят на шесть теробщин
Проект “Децентрализация”: потенциальная Березовская ОТО под угрозой срыва
Проект “Децентрализация”: судьбу потенциальной Феодосиевской общины решит Кабмин
Проект “Децентрализация”: Мироновская ОТО расширила границы за счет трех сельсоветов
Проект “Децентрализация”: Богуславская ОТО просит Кабмин откорректировать перспективный план
Проєкт “Децентралізація”: найгучніші провали й успіхи Київщини у 2019 році
Проєкт “Децентралізація”: на Київщині стартувало примусове об’єднання громад
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини вимагають від уряду обіцяного ПДФО
Проєкт “Децентралізація”: зміни в Конституцію та права громад
Проєкт “Децентралізація”: десятки громад на Київщині запізнились втрапити в перспективний план
Проєкт “Децентралізація”: Київщина виступила за ліквідацію районних рад
Проєкт “Децентралізація”: одиниці тергромад Київщини потрапили в рейтинг потужних ОТГ України
Проєкт “Децентралізація”: Ірпінь та Бородянка поборються за звання райцентру субрегіонального рівня
Проєкт “Децентралізація”: громади Фастівського району виступили проти примусового об’єднання
Проєкт “Децентралізація”: Обухівська громада планує розширюватися за рахунок суміжних сіл
Проєкт “Децентралізація”: Кабмін схвалив ще 45 ОТГ Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Вишгород зазіхнув на звання центру Приірпіння
Проєкт “Децентралізація”: Кабмін змінив конфігурації п’яти громад Києво-Святошинського району
Проєкт “Децентралізація”: Урядовий проєкт укрупнення районів обурив Київщину (опитування)
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини позбавлять фінансової залежності від районних рад
Проєкт “Децентралізація”: села Київщини боронитимуть право на добровільне об’єднання в суді
Проєкт “Децентралізація”: Мінгромад обіцяє ОТГ поповнення бюджетів за рахунок ПДФО
Проєкт “Децентралізація”: асоціаціям Київщини не вдалось відстояти “мажоритарку” для сіл
Проєкт “Децентралізація”: Миронівська ОТГ планує заробляти на природі та інвестиціях
Проєкт “Децентралізація”: Фурсівській ОТГ не вистачає коштів на розвиток громади
Проєкт “Децентралізація”: Бородянська ОТГ розвиватиметься за рахунок донорів
Проєкт “Децентралізація”: Баришівка мітить у п’ятірку найбагатших громад Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Пісківська ОТГ хоче стати популярним курортом Київщини
Проєкт “Децентралізація”: Бучанська ОТГ направить мільйони на розбудову комфортної інфраструктури
Проєкт “Децентралізація”: Великодимерська ОТГ проведе інвентаризацію землі
Проєкт “Децентралізація”: громади Київщини взялися ділити ОТГ на округи та обирати старост
Проєкт “Децентралізація”: Узинська ОТГ шукає 65 млн гривень на будівництво очисних споруд
Проєкт “Децентралізація”: держава переклала на старост владні компетенції сільських голів
Проєкт “Децентралізація”: обіцяні громадам землі за межами населених пунктів пустили з молотка
Проєкт “Децентралізація”: у тергромад Київщини бракує коштів на якісні адмінпослуги
Фото: колаж KV