Минулорічна зміна керівництва “Київпастрансу”, схоже, ніяк не повпливала на те, яким чином працює дане КП. Наразі Нацполіція розслідує кримінальну справу за фактами “бюджетних розпилів” у цьому підприємстві, які мали місце вже після призначення “наступників” одіозного Дмитра Левченка – Євгена Пушкова і Тетяни Тараско (на колажі ліворуч і праворуч). За даними слідства, у 2024-2025 роках, за часів “правління” цих топменеджерів, “Київпастранс” витрачав кошти на закупівлі різних матеріалів, обладнання і робіт (у т.ч. асфальтування і поточний ремонт вул. Кирилівської) за завищеною вартістю, із залученням підконтрольних суб’єктів господарювання та із порушення державних стандартів. Усього йдеться про 13 угод з 8 компаніями та підприємствами на загальну суму близько 415 млн гривень. Серед цих постачальників правоохоронці звернули увагу і на ТОВ “МС Трейд Україна”, яке раніше аудитори КМДА вже “ловили” на продажах “Київпастрансу” залізничних рейок за вартістю, вище ринкової.
Як стало відомо КВ, Головне управління Нацполіції Києва в рамках кримінального провадження №12025100000000261 розслідує чергові можливі “бюджетні розпили” у КП “Київпастранс”.
Вказана справа була відкрита 6 березня 2025 року. Її фігурантам попередньо інкримінується вчинення злочину, передбаченого ч.5 ст. 191 Кримінального кодексу (КК) України – привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, вчинені в особливо великих розмірах або організованою групою.
Що “накопали” поліцейські
У ході цього розслідування правоохоронців зацікавила реалізація 13 договорів на загальну суму близько 415 млн гривень, які були укладені між КП “Київпастранс” та 8 суб’єктами господарювання у період 2024-2025 років.
Так, йдеться про 6 угод на постачання рейок і залізобетонних шпал (постачальник – ТОВ “МС Трейд Україна”, загальна сума – 238,3 млн гривень), 3 угоди на охорону об’єктів “Київпастрансу” (підрядники – ПП “Щит безпеки”, ПП “Охоронна агенція “Говерла” і ТОВ “Охоронна компанія “Федерація безпеки”, загальна сума 99,4 млн), угоду на асфальтування трамвайного полотна по вул. Кирилівській (підрядник – ТОВ “БП “Інфраструктура Інвест”, 15,7 млн), угоду на поточний ремонт асфальтобетонного покриття по вул. Кирилівській (підрядник – ПрАТ “Броварське шляхово-будівельне управління №50”, 10 млн), договір на поставку вугільних вставок для тролейбусів (постачальник – ФОП Михайло Барсук, 3,9 млн) і договір на постачання обладнання телемеханіки контрольованого пункту для тягових підстанцій (постачальник – ТОВ “Тамерлайн”, 47,4 млн).
Уже в рамках слідства правоохоронці встановили, що ці угоди були укладені з метою “привласнення бюджетних коштів посадовцями “Київпастрансу”. Задля цього, серед іншого, при підготовці відповідних тендерів завищувалася очікувана вартість робіт та постачань, щоб надалі укласти договори за цінами, які є значно вище ринкових. При цьому, участь у цих торгах брали у т.ч. підконтрольні суб’єкти господарювання, які надалі конвертували отримані від КП кошти в готівку та передавали їх все тим же посадовцям “Київпастрансу”.
Проведення робіт на вул. Кирилівській (фото з відкритих джерел)
Також Нацполіції стало відомо, що роботи з асфальтування трамвайного полотна по вул. Кирилівській були виконані не в повному обсязі та з порушеннями вимог Державних стандартів України. Наприклад, згідно з держстандартами, “межі трамвайного полотна встановлюються на відстані 0,7 м від зовнішнього краю головок рейок, з обох боків колії, а також на власному трамвайному полотні, в межах основного майданчика земляного полотна та його схилів або на відстані 0,7 м від зовнішнього краю головок рейок з обох боків колії”. Водночас правоохоронці в ході огляду місця проведення даних робіт встановили, що дорожнє полотно там зроблено одним шаром без розділу 0,7 м, що, на переконання слідчих, “може свідчити про задвоєння будівельних робіт з асфальтування на вказаній ділянці”.
Крім того, Нацполіції стало відомо, що одним із заявлених в рамках відповідної угоди видів робіт було «улаштування основ та покриттів з піщано-гравійних сумішей оптимального гранулометричного складу, одношарових, товщиною 12 см», натомість реальна товщина вказаного покриття складає 5-7 см.
Скріншот судової ухвали по цьому слідству від 22 травня 2025 року
Під час цього слідства правоохоронці вже допитали деяких свідків та провели негласні слідчо-розшукові дії. Крім того, 20 травня і 22 травня 2025-го Голосіївський районний суд за клопотанням слідчих дозволив останнім провести обшуки в офісах окремих компаній-фігурантів та вилучити низку документів, що стосуються їхньої діяльності в цілому та виконання вищезгаданих робіт зокрема, у т.ч. податкові декларації, товарно-транспортні накладні, акти приймання виконаних будівельних робіт тощо. Надалі, схоже, ці документи будуть використані для проведення судових експертих, в рамках яких буде визначено точну суму збитків, нанесену бюджету Києва в результаті всіх вищезгаданих закупівель.
Про фігурантів
За інформацією бази даних Clarity Project, деякі з суб’єктів господарювання, які фігурують у вищезгаданому провадженні, активно співпрацюють з КП “Київпастранс”. Так, на рахунку ТОВ “МС Трейд Україна” 18 укладених з цим підприємством договорів на загальну суму 645,5 млн гривень, ПП Щит безпеки” – 9 договорів на 98,6 млн, ТОВ “Тамерлайн” – 4 договори на 88,7 млн, а ПрАТ “Броварське шляхово-будівельне управління №50” – 2 договори на 11,5 млн. У свою чергу, ТОВ “БП “Інфраструктура Інвест”, ТОВ “Охоронна компанія “Федерація безпеки”, ПП “Охоронна агенція “Говерла” і ФОП Михайло Барсук уклали з “Київпастрансом” усього по одній угоді, які й зацікавили Нацполіцію.
Як повідомляла КВ, “МС Трейд Україна” (його власниками є відомі бізнесмени Олексій Слюсарєв та Олексій Морщагін) раніше вже згадувалося в контексті порушень при постачанні залізничного обладнання “Київпастрансу”. Так, позаминулого року аудитори Київської міськдержадміністрації (КМДА) проаналізували такі закупівлі КП протягом 2023 року на загальну суму 131,4 млн гривень, і тоді було встановлено, що керівництво “Київпастрансу” допустило при цьому порушень на суму 39,9 млн гривень, з яких 7,69 млн були остаточно втрачені бюджетом міста. Це сталося, зокрема, через завищення вартості продукції – по окремим позиціям “Київпастранс” заплатив на 27,33% більше середньоринкових цін. Крім того, аудитори підтвердили, що тендери, ймовірно, проводилися так, щоб в них змогла перемогти саме ТОВ “МС Трейд Україна”.
Читайте: Аудитори КМДА зафіксували махінації при закупівлях “Київпастрансом” залізничного обладнання
“Київпастранс” і раніше дуже часто фігурував в “кримінальних хроніках” через ймовірні “бюджетні розпили”.
Наприклад, у грудні 2019 року Нацполіція розпочала слідство за фактом можливих розтрат і присвоєння бюджетних коштів при реконструкції трамвайної лінії від вул. Гната Юри до ЗАТ “Кисневий завод”. Правоохоронці припускали, що в 2017-2019 роках на цих роботах, які виконувалися в рамках декількох договорів підряду, було “розпиляно” близько 100 млн із 300 млн гривень.
Читайте: При реконструкции трамвайной линии с Борщаговки на Отрадный могли украсть более 100 млн гривен
Служба безпеки України (СБУ) з вересня 2020 року розслідувала факти можливого розкрадання коштів керівництвом КП “Київпастранс” при його співпраці як мінімум із 8 компаніями. За підрахунками правоохоронців, комунальні “транспортники” перерахували цим суб’єктам господарювання протягом трьох з половиною років близько 406 млн гривень. Серед таких компаній в СБУ називали і ТОВ “СК “Адамант”, яке раніше пов’язували з одіозним Максимом Микитасем і яке, до речі, було одним із субпідрядників будівництва скандально відомого Подільсько-Воскресенського мостопереходу.
Читайте: В СБУ заинтересовались сотрудничеством “Киевпастранса” со скандальными компаниями
Втім, у результаті обидва ці розслідування чомусь “заглохли” – жоден з фігурантів так і не отримав обвинувального вироку.
Але не можна сказати, що всі розслідування правоохоронців щодо діяльності “Київпастрансу” завершуються зовсім нічим. Так, у жовтні 2023 року правоохоронці передали на розгляд Вищого антикорупційного суду (ВАКС) справу про розкрадання коштів бюджету Києва при реконструкції трамвайної лінії від вул. Милославської до Дарницького залізничного вокзалу. Обвинувальний акт було складено щодо в.о. заступника гендиректора “Київпастранс” Павла Кирилюка та ексочільника однієї з дирекцій даного КП Юрія Курбаля. Обом офіційно інкримінується нанесення збитків столичній громаді на суму 13,2 млн гривень (16% від суми договору), і у випадку визнання цих осіб винними, їм доведеться повернути дані кошти до міського бюджету.
При цьому, наприкінці весни 2023-го Юрій Курбаль вже отримав обвинувальний вирок за інші свої “гріхи”. Йому було призначено 1 рік “умовного терміну” в рамках історії щодо надання “відкату” директору компанії-підряднику за те, що той залучить “правильного” субпідрядника при реконструкції трамвайної “гілки” з Борщагівки на Відрадний.
Читайте: Топменеджери “Київпастрансу” на межі розплати за корупційну реконструкцію трамвайної лінії
Обов’язки генерального директора КП “Київпастранс” з жовтня 2024 року виконує Тетяна Тараско – заступниця начальника Служби утримання рухомого складу та транспортної інфраструктури цього підприємства. На посаді очільника вона змінила Євгена Пушкова, який на правах в.о. гендиректора очолював дане КП з 22 березня 2024 року. Саме у період “правління” цих двох осіб і були проведені закупівлі, що зацікавили Нацполіцію в рамках справи від 6 березня 2025 року. У свою чергу Пушков керував цим КП після того, як пост його очільника покинув Дмитро Левченко, який був гендиректором з 30 серпня 2016 року.
Левченко офіційно звільнився за власним бажанням через стан здоров’я. Втім, сталося це невдовзі після арешту керівника одного з компаній, якого підозрюють в заволодінні 13 млн гривень при реконструкції однієї з трамвайних ліній на замовлення “Київпастрансу”, і на хвилі скандалу навколо ймовірних корупційних порушень з боку тодішнього колеги Дмитра Левченка – начальника КП “Київський метрополітен” Віктора Брагінського (наразі також звільнений і також за власним бажанням).
У своїй діяльності КП “Київпастранс” підпорядковане Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який з 1 вересня 2021 року очолює Руслан Кандибор. Роботу зазначеного структурного підрозділу столичної мерії з 9 листопада 2021 року контролює особисто Віталій Кличко.
Фото: колаж КВ
Олександр Глазунов
КиївВлада