Уже найближчим часом столична міськрада може затвердити нове Положення про інвестиційні конкурси. Згідно з проєктом рішення, який на розгляд депутатів подав Департамент економіки та інвестицій КМДА, процеси залучення інвесторів до будівництва та реконструкції об’єктів комунальної власності хочуть суттєво переформатувати. Зокрема, чиновники пропонують не допускати до участі в інвестконкурсах компанії, які пов’язані з рф, дозволити потенційним інвесторам самостійно знаходити інвестпроєкти і подавати їх на розгляд влади, створити спеціальний орган, який буде моніторити інвестиційні процеси тощо. Крім того, що дуже важливо, у КМДА обіцяють нарешті організовувати онлайн-трансляції засідань інвесткомісії та почати публікувати усі інвестугоди. Втім, деякі норми цього документу наразі викликають питання. Наприклад, у столичній міськдержадміністрації хочуть скасувати загальні критерії вибору переможців конкурсів – розробляти такі вимоги окремо для кожного проєкту.
Як стало відомо KВ, найближчим часом Київрада може затвердити нове Положення про проведення інвестиційних конкурсів із залучення інвесторів для будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення тощо об’єктів комунальної власності територіальної громади столиці (далі – Положення про інвестиційні конкурси).
Відповідний проєкт рішення №08/231-1351/ПР було зареєстровано в столичній міськраді ще 29 вересня 2022 року. Суб’єктом подачі цього документу виступив Департамент економіки та інвестицій Київської міськдержадміністрації (КМДА). У разі його затвердження, діюче Положення про інвестиційні конкурси (затверджено рішенням Київради №528/1189 від 24 травня 2007 року зі змінами, внесеними міськрадою протягом 2011-2013 років) буде визнано таким, що втратило чинність.
Минулого тижня, 18 жовтня 2022 року, цей проєкт рішення було підтримано постійною комісією Київради з питань власності.
Перед винесенням даного документу в сесійний зал столичної міськради його мають розглянути ще низка комісій, у тому числі – з питань бюджету і соціально-економічного розвитку.
Згідно із запропонованим до розгляду документом, столична влада планує суттєво змінити окремі процедури інвестиційних процесів, щоб створити “сприятливі умови для провадження інвестиційної діяльності та забезпечення збалансованого економічного та соціального розвитку Києва”.
Зокрема, проєктом рішення передбачено розширення переліку об’єктів інвестування – тих об’єктів комунальної власності громади Києва, для розвитку або “для відродження” яких можливе залучення інвестицій від фізичних та юридичних осіб. У документі вказано, що, крім можливості вкладення коштів у будівництво і реконструкцію житлових будинків та інших будівель і споруд, яка існує наразі, планується дозволити компаніям інвестувати кошти у розвиток рухомого майна, що перебуває в комунальній власності, науково-технічну продукцію, майнові права тощо.
При цьому столична влада планує “звузити” коло потенційних інвесторів, заборонивши окремим категоріям юридичних осіб брати участь у відповідних конкурсах. Зокрема, Департамент економіки та інвестицій КМДА пропонує не допускати до участі в конкурсах юридичних осіб, пов’язаних з державою-агресором (російською федерацією. – KВ) – якщо їхні власники є резидентами цієї країни, якщо такі компанії зареєстровані в даній державі тощо. Разом з тим, деякі обмеження щодо можливості участі в інвестконкурсах пропонується зняти. Наприклад, у проєкті нового Положення відсутня вимога стосовно того, що майно або частина майна потенційного інвестора не може перебувати в податковій заставі або знаходитись під арештом, як це було передбачено діючим Положенням.
Усі інші обмеження щодо потенційних інвесторів столична влада планує зберегти. Серед таких – що до конкурсів не можна допускати компанії-банкрутів; компанії, які не виконали або неналежним чином виконали інші інвестиційні договори; компанії, які не надали документи, що підтверджують їх фінансові можливості щодо забезпечення виконання умов інвестконкурсів тощо.
Також столична влада планує дещо змінити процес відбору об’єктів, на які можна залучати інвестиції. Для цього проєктом рішення пропонується ввести таке поняття як “ініціатор інвестиційного конкурсу”. Мова йде про тих юридичних та фізичних осіб, які можуть надавати КМДА свої “пропозиції щодо реалізації тих чи інших інвестиційних проєктів”. Серед ініціаторів конкурсів, за пропозицією Департаменту економіки та інвестицій КМДА, можуть бути структурні підрозділи столичної міськдержадміністрації та різні установи і підприємства, що знаходяться в комунальній власності Києва. Проте, цей перелік не є вичерпним. Вочевидь, мова йде також про приватні компанії, адже проєктом Положення передбачено, що ініціатор інвестконкурсу може брати участь у цьому конкурсі. Тобто, потенційні інвестори зможуть самі обирати об’єкти для інвестицій (т.зв. “інвестиційні ініціативи”), попередньо погоджувати їх з чиновниками, після чого – боротися за право інвестувати у такі проєкти з іншими компаніями.
Цікавий факт. Проєктом нового Положення передбачено, що “у разі, якщо різними ініціаторами конкурсу подані заяви про інвестиційну ініціативу, одночасна реалізація інвестпроєктів за якими неможлива, розглядається заява про інвестиційну ініціативу, що надійшла та була зареєстрована раніше”. Фактично чиновники мають на увазі наступне: якщо декілька потенційних інвесторів запропонують вкласти кошти у один і той самий об’єкт, але їхні пропозиції стосовно того, що має бути побудовано на його місці, будуть відрізнятися, на конкурс з високою ймовірністю буде виноситися ініціатива саме тієї компанії, яка першою внесла свою пропозицію.
Можна припустити, що запропонована норма може мати скандальні наслідки, адже столична влада фактично введе принцип “хто перший встав, того і тапки”. Наприклад, якщо декілька потенційних інвесторів запропонують реконструювати покинуту будівлю комунальної школи, є вірогідність, що на конкурс буде винесена ініціатива, подана першою. Навіть якщо ця пропозиція буде передбачати будівництво чергового житлового комплексу, а усі інші ініціативи будуть стосуватися саме створення на базі покинутої будівлі нового навчального закладу, яких столиці, як відомо, не вистачає.
Згідно з проєктом Положення, основна роль у процесах відбору інвесторів, як і наразі, буде відведена інвестиційній комісії при КМДА – колегіальному органу, який створюється столичною міськдержадміністрацією. Згідно з проєктом Положення, до складу цієї комісії повинно входити 18 осіб – 9 депутатів Київради, директора КП “Київське інвестиційне агентство” (КП “КІА”), керівники 7 структурних підрозділів КМДА, а також перший заступник голови КМДА, який традиційно стає головою цієї комісії (наразі це Микола Поворозник, на колажі ліворуч. – KВ). У діючому Положенні не врегульовано питання щодо загальної кількості членів цієї комісії – лише вказано, що вона формується за принципом “50% – депутати Київради, 50% – чиновники КМДА” (без уточнення посад).
Сама процедура проведення інвестиційних конкурсів суттєво не зміниться. Згідно із запропонованим проєктом рішення, у випадку його затвердження, цей алгоритм буде виглядати наступним чином.
Ініціатори конкурсів повинні звертатися до КП “КІА” з заявою про “інвестиційну ініціативу”, до якої повинні бути додані наявні у них документи та матеріали щодо інвестиційного проєкту. Після цього вказане КП здійснює аналіз поданих документів та у випадку відсутності своїх зауважень – подає їх на попереднє погодження профільних структурних підрозділів КМДА. Отримавши дані погодження, КП “КІА” повинно подати ці пакети документів на розгляд до Департаменту економіки та інвестицій КМДА, який у свою чергу має подати їх на розгляд інвестиційної комісії КМДА. Саме цей орган визначає, чи потрібно залучення інвестицій у кожному конкретному випадку. Якщо комісія приймає позитивне рішення, Департамент економіки та інвестицій КМДА готує проєкт розпорядження Київського міського голови про підготовку та проведення інвестконкурсу.
Після цього починається період т.зв. “передінвестиційних робіт”, які має виконувати КП “КІА” за погодженням профільними структурними підрозділами КМДА. Серед таких робіт – визначення замовника реалізації інвестпроєкта (це може бути КП “КІА”, інші столичні КП або структурні підрозділи КМДА тощо), розроблення пропозицій щодо умов інвестконкурсу, розроблення проєкту інвестдоговору тощо. Після завершення цих робіт інвестиційна комісія приймає рішення про проведення конкурсу, затверджує текст оголошення про його проведення, визначає строк подання пакетів документів для участі в ньому тощо. Отримавши заявки від потенційних інвесторів, вказана комісія вчергове збирається та колегіальним рішенням обирає переможця, після чого його має затвердити міський голова Києва своїм розпорядженням. Надалі між переможцем, замовником інвестконкурсу і Департаментом економіки та інвестицій КМДА укладається відповідний інвестиційний договір.
Примітно, що у КМДА пропонують скасувати конкретні критерії, за якими інвестиційна комісія має визначати переможців вказаних конкурсів. Мовляв, вони будуть встановлюватися окремо для кожного інвестиційного проєкту. Для прикладу, в діючому Положенні було передбачено сім основних критеріїв (плюс “інші критерії, встановлені членами комісії”), зокрема – “найкращі пропозиції, спрямовані на створення соціальної та інженерно-транспортної інфраструктури”, “найвища ціна 1 кв. м від грошової оцінки вартості майна (по об’єктах, які підлягають реконструкції, реставрації), “найкращі умови використання об’єкта інвестиції для надання послуг щодо задоволення громадських потреб” тощо. Чи не буде використовуватися інвестиційною комісією така “розмитість” формулювань при визначенні переможців, покаже час. З високою ймовірністю можна припустити, що буде.
Читайте: Монополия и преференции: как власти Киева отдают инвесторам остановки общественного транспорта
Також в Департаменті економіки та інвестицій КМДА вирішили зробити процедуру проведення інвестконкурсів більш відкритою та прозорою. Принаймні, така “обіцянка” зафіксована в проєкті нового Положення. Зокрема, столична влада має наміри організовувати онлайн-трансляції засідань інвестиційної комісії на офіційному сайті КМДА, а також оприлюднювати протоколи цих засідань (впродовж трьох днів з моменту їхнього проведення) і навіть нарешті почати публікувати повні тексти інвестиційних договорів (протягом п’яти днів з моменту укладення) на тому ж веб-порталі.
Таку ініціативу дійсно можна назвати революційною, адже столична громадськість та журналісти завжди жорстко критикували столичну владу за “утаємничення” процесів визначення інвесторів. Нагадаємо, діючим Положенням передбачена лише публікація інформаційних оголошень про проведення таких конкурсів, а у якості “жеста доброї волі” Департамент економіки та інвестицій КМДА лише іноді оприлюднював новини про рішення, прийняті інвестиційною комісією (без публікації протоколів цих засідань. – KВ). Про онлайн-трансляції засідань та публікацію інвестдоговорів мова взагалі не йшла. У випадку зі вказаними угодами чиновники пояснювали “секретність” тим, що вони, мовляв, “містять конфіденційну інформацію та комерційну таємницю”. Через це, до речі, чиновники в окремих випадках навіть показувати дані документи депутатам Київради.
Читайте: Протеже Плиса скрывает от депутатов Киевсовета инвестиционные договора
Варто зазначити, що наразі невідомо, чи планують чиновники в умовах воєнного стану виконувати норму запропонованого Положення щодо організації онлайн-трансляцій. Адже саме з безпекових причин, наприклад, Київрада наразі не транслює свої пленарні засідання в “прямому ефірі”. Цілком можливо, що при затвердженні даного проєкту рішення депутати столичного муніципалітету пропишуть в ньому “поправку” стосовно того, щоб відеотрансляції оприлюднювались не в режимі реального часу, а в записі. Існує й інший варіант: КМДА просто не буде організовувати “прямі ефіри” з засідань інвестиційної комісії, посилаючись на те, що чиновники і депутати бояться ракетних обстрілів. Тим самим представники влади порушать норми Положення, але їх це навряд чи збентежить.
Ще одним нововведенням, які Департамент економіки та інвестицій КМДА пропонує до затвердження, є можливість створення спеціального “консультативно-дорадчого органу”, який повинен моніторити, як учасники інвестиційного процесу (діючі та потенційні інвестори, представники міської влади тощо) “дотримуються вимог законодавства”. Заплановано, що можливість створення такого органу буде покладена на міського голову.
Згідно з проєктом Положення, до складу даного органу можуть бути включені, зокрема, “незалежні експерти, іноземні спеціалісти, представники громадськості”, а його головна функція – аналіз документації по інвестконкурсах, надання інвестиційній комісії рекомендацій щодо усунення зауважень по вказаній документації тощо. На інвестиційну комісію КМДА планується покласти зобов’язання щодо обов’язкового розгляду цих зауважень, проте ця комісія сама зможе вирішувати, чи сприймати їх, чи ні.
Під час розгляду цього проєкту рішення на засіданні комісії Київради з питань власності 18 жовтня 2020 року директорка Департаменту економіки та інвестицій Наталія Мельник (на колажі праворуч) повідомила, що при розробці даного документу “було враховано рекомендації антикорупційної ради при Київському міському голові, експертів з “ACC Transparency International” та представників громадськості”. Вочевидь, цей факт настільки вразив депутатів, що вони не виразили жодного зауваження до запропонованого документу.
Єдиним виключенням стала репліка голови комісія Михайла Присяжнюка (фракція “Слуга народу”) стосовно того, що міській владі потрібно попрацювати над тим, щоб автоматизувати процеси організації інвестконкурсів, наприклад – проводячи їх на певних електронних платформах. Втім, Наталія Мельник відповіла йому, що наразі можливості для цього відсутні, тому що в Україні немає сервісів, за допомогою яких можна було б організувати такий процес.
Як неодноразово повідомляла KВ, процедури визначення інвесторів в столиці ніколи не відрізнялися відкритістю, завдяки чому міська влада має можливість організовувати роботу з інвесторами “в ручному режимі” і не звітуючи перед громадськістю. Як наслідок – наразі у відкритому доступі повністю відсутня інформація про кількість укладених інвестиційних договорів, ступінь їхнього виконання, суми грошових коштів, які міській громаді приносить реалізація таких угод тощо. Більше того – багато хто, у тому числі й депутати Київради, взагалі не знають, за якою процедурою проводяться інвестиційні конкурси, які права та обов’язки при цьому мають інвестори і столична влада і т.д.
Журналісти і експерти неодноразово критикували діюче Положення про інвестиційні конкурси, які міська влада затвердила ще за часів мера Леоніда Черновецького. Хоча столична міськрада до 2013 року вносила до відповідного рішення низку змін, більшість недоліків цього документу не було усунуто.
У 2015 році КМДА розпочала підготовку до затвердження нового Положення про інвестиційні конкурси. Тоді в Київраді було зареєстровано проєкт рішення, який мав суттєво переформатувати інвестиційні процеси в столиці. Зокрема, вказаним документом пропонувалося введення поняття “ініціатор інвестконкурсу” – саме те, що столична влада пропонує наразі. Також цим проєктом КМДА планувала розширити і уточнити перелік об’єктів, до яких можуть бути залучені інвестиційні ресурси.
22 лютого 2018 року столична міськрада затвердила цей документ у першому читанні, пообіцявши надалі допрацювати його та винести на остаточне затвердження.
Читайте: Администрация Кличко начнет назначать инвесторов по закону
Тоді перший заступник голови КМДА Микола Поворозник заявляв, що процедуру треба швидко міняти, бо вона давно не відповідає вимогам законодавства. При цьому, у другому читанні даний проєкт рішення так і не було затверджено саме через позицію керівництва КМДА, яке наполегливо не бажало гарантувати прозорість роботи інвесткомісії та публікувати укладені інвестиційні договори.
Як результат, в КМДА до сьогоднішнього дня можуть собі дозволити проявляти надмірну “щедрість” до ряда потенційних інвесторів, а деякі інвестиційні конкурси явно направлені на “розбазарювання” майна територіальної громади.
Один приклад. 2 грудня 2021 року столична міськрада розглядала проєкт рішення, згідно з яким керівництво КМДА запропонувало погодити знесення будівель автобусного парку №4 на вул. Миколи Краснова, 25 (Святошинський район), який знаходиться на балансі КП “Київпастранс” та на місці якого Департамент економіки та інвестицій КМДА запропонував побудувати багатофункціональний житловий комплекс шляхом проведення інвестконкурсу. Під час обговорення цього питання в сесійні залі міськради окремі депутати висловлювали думки стосовно того, що в даному випадку інвестконкурс – це своєрідне “прикриття”, щоб якась компанія на невстановлених умовах отримала у своє користування під комерційні інтереси 3,2 га землі. Ці та інші претензії не мали жодного результату, і документ все ж було затверджено.
Читайте: “С барского плеча”: автобусный парк “Киевпастранса” на Академгородке застроят жильем
Нагадаємо, Наталія Мельник очолює Департамент економіки та інвестицій КМДА з 16 лютого 2018 року очолює. Діяльність цієї структури з 2018 року контролює перший заступник голови КМДА Микола Поворозник.
Фото: колаж КВ