ГО “Нон-Стоп” вимагає від правоохоронців розслідувати факти можливих зловживань у сфері евакуації автомобілів зі столичних вулиць. На думку керівництва цієї організації, посадовці КМДА спільно з Нацполіцією та компаніями, які надають послуги з такого транспортування, створили цинічну корупційну схему, метою якої є отримання “відкатів”. Зокрема, йдеться про те, що посадовці мерії Києва обирають собі “знайомих” підрядників, а муніципальні інспектори з паркування виносять постанови про вилучення машин навіть у тих випадках, коли цього можна й не робити. Чи будуть правоохоронці займатися даною історією, покаже час. Втім, показовим є те, що раніше вони вже вивчали схожі факти і навіть “роздавали” підозри в рамках відповідного слідства, але так і не довели до логічного завершення цю справу. Більше того – один із її фігурантів, ексначальник інспекції з паркування Дмитро Рахматуллін (на колажі праворуч), офіційно зняв з себе всі підозри.
Як стало відомо KВ, громадська організація (ГО) “Нон-Стоп” вимагає від правоохоронців зайнятися розслідуванням можливих зловживань у сфері евакуації автомобілів зі столичних вулиць та їхнього зберігання на штрафмайданчиках.
Ще у квітні 2023 року вказана організація звернулася із відповідними заявами стосовно відкриття кримінального провадження за такими фактами до низки органів – Офісу Генерального прокурора, Київської міської прокуратури, Бюро економічної безпеки (БЕБ), Державного бюро розслідувань (ДБР), усіх десяти столичних районних прокуратур та управлінь Нацполіції тощо.
На думку заявників, в даному випадку мова йде про скоєння злочинів, передбачених чотирма статтями Кримінального кодексу України, а саме: ч. 3 ст.209 (легалізація (відмивання), майна одержаного злочинним шляхом), ч.2 ст.212 (ухилення від сплати податків або зборів), ч. 3 ст. 289 (незаконне заволодіння транспортним засобом) і ч.2 ст. 364 (зловживання владою або службовими становищем). Втім, правоохоронці, станом на початок червня поточного року таке слідство так і не розпочали.
У зв’язку з цим ГО “Нон-Стоп” направила до низки столичних судів скарги на бездіяльність слідчих з вимогою внести відомості щодо заявлених організацією правопорушень до Єдиного реєстру досудових розслідувань (ЄРДР). Ймовірно, це було зроблено, щоб “змусити” хоча б якийсь з правоохоронних органів зайнятися слідством. І хоча більшість судів відмовилися зобов’язувати правоохоронців виконувати таку роботу, невеликого успіху вказаній організації вдалося добитися – 25 травня 2023 року Дніпровський районний суд Києва все ж задовольнив скаргу ГО “Нон-Стоп”. Таким чином, місцева окружна прокуратура тепер повинна буде вивчити факти, про які їй повідомила ця ГОшка.
Про які порушення йде мова?
Як поінформували суддів у ГО “Нон-стоп”, волонтери і внутрішньо переміщені особи (ВПО), які проживають у Києві, “стали потерпілими від свавільної, безпідставної і незаконної системної евакуації транспортних засобів з метою стягнення на користь приватних компаній послуг з евакуації і зберігання на штраф-майданчиках”. У цьому організація-заявник звинувачує керівництво Київської міськдержадміністрації (КМДА), зокрема Департаменту транспортної інфраструктури, а також Головного управління управління Нацполіції Києва та посадовців низки “афілійованих юридичних і фізичних осіб” – мовляв, усі ці фігуранти створили справжню злочинну корупційну схему.
Так, в організації нагадали, що евакуацією автомобілів, власники або користувачі яких порушили правила зупинки або паркування на столичних дорогах, займаються спеціальні компанії, яких обирає міська влада. Задля цього Департамент транспортної інфраструктури КМДА укладає з такими суб’єктами господарювання спеціальні договори із доставлення транспортних засобів (евакуації) на штрафмайданчики.
Проте, на думку представників ГО “Нон-Стоп”, чиновники під керівництвом директора вищезгаданого департаменту Руслана Кандибора (на колажі ліворуч) і його заступника Дмитра Рахматулліна при укладанні таких угод створюють неконкурентні умови – підписують договори лише з “підконтрольними та афілійованими підприємствами, зокрема ТОВ ”Експедиція 777”. При цьому, як вважають в організації, дані угоди складаються таким чином, щоб “максимально захистити бізнес-інтереси підприємців-евакуаторів шляхом обмеження їхньої відповідальності, можливості самостійного встановлення тарифів та прийняття рішень на власний розсуд”, у зв’язку з чим “обмежуються права та інтереси населення”.
Також в ГО “Нон-Стоп” вважають, що керівництво міської поліції Києва і КМДА, в інтересах зазначених підприємців-евакуаторів, встановлюють дорожні знаки, що “сприяють безальтернативній евакуації транспортних засобів”. За інформацією організації, надалі, у разі порушення вимог дорожнього знаку, інспектори з паркування, які працюють у однойменній інспекції при Департаменті транспортної інфраструктури КМДА, постановляють здійснити все ту ж безальтернативну евакуацію транспортного засобу – навіть тоді, коли вона не є необхідною.
Тобто, мова йде про те, що, на думку ГО “Нон-Стоп, знаки про заборону паркування встановлюються “де треба і де не треба”, у зв’язку з чим водіям важко нічого не порушити при паркуванні. У свою чергу, муніципальні інспектори ініціюють вивезення автомобілів-”порушників” на штрафмайданчики навіть тоді, коли цього робити не потрібно – наприклад, коли транспортний засіб “нікому не заважає”.
За інформацією організації, результатом цього стає те, що закріплені за інспекторами підприємці-евакуатори перевозять автомобілі на штрафмайданчики, а самі інспектори отримують, цитуємо, “відкат”. Надалі евакуатори доставляють транспортні засоби до трьох штрафмайданчиків – на вул. Набережно-Луговій, 4, вул. Хоткевича, 20-Б і вул. Академіка Туполєва, 19. Щоб забрати автомобілі, їхні власники або користувачі повинні сплатити 680 гривень штрафу (340 гривень, якщо оплатити протягом десяти днів), 144 гривні за послуги зберігання транспортного засобу на штрафмайданчику і 1270 гривень за послуги евакуації підприємцями-евакуаторами.
При цьому, в ГО “Нон-Стоп” повідомили, що у судах перебуває понад чотири сотні проваджень за скаргами фізичних осіб стосовно оскарження постанов інспекторів з паркування про накладення штрафів за порушення правил зупинки, стоянки і паркування транспортних засобів. Про це організації повідомили в Департаменті транспортної інфраструктури КМДА – відповідний лист чиновників датований 19 квітня 2023 року. В ГО “Нон-Стоп” вказують на те, що “значна кількість оскаржень свідчить про фактичне систематичне вчинення неправомірних дій з боку інспекторів з паркування Департаменту транспортної інфраструктури КМДА”.
Також організація-заявник вказує на те, що: ТОВ “Експедиція 777” пов`язане низкою реальних і фіктивних компаній в сфері надання послуг з евакуації транспортних засобів; бере участь у публічних торгах з пов’язаними особами для створення “уявлення конкуренції”; у складі конвертаційного центру виводить готівкові кошти для передачі “відкатів” розпорядникам бюджетних коштів; формує свої фіктивні видаткові і прибуткові операції таким чином, щоб сума податкового кредиту перевищувала податкове зобов’язання – з метою ухилення від сплати податку на прибуток, податку на додану вартість (ПДВ) та незаконного відшкодування ПДВ з боку держави; є транзитером в складі конвертаційного центру для ухилення від сплати податків, легалізації коштів, виводу готівки тощо.
Втім, підтверджень таких звинувачень ГО “Нон-Стоп”, схоже, не надала – принаймні, відповідної інформації немає в ухвалах, які суди виносили при розгляді заяви цієї організації щодо зобов’язання правоохоронних органів відкрити кримінальне провадження.
При цьому, ГО “Нон-Стоп” у своїх заявах до правоохоронців зазначила, що “функції щодо надання послуг з евакуації транспортних засобів, які наразі виконує ТОВ “Експедиція 777”, повинні здійснюватися комунальними підприємствами з першочерговою метою – поповнення міської та державної скарбниці за рахунок внесення коштів населенням та недопущення маніпуляцій із виводу бюджетних коштів за участю конвертаційних центрів”.
Передісторія
Зазначимо, що більшість описаних громадською організацією фактів правоохоронцям вже відомі, адже вони розслідувалися в рамках кримінального провадження №12020000000000808, яке було відкрито Головним слідчим управлінням Нацполіції ще 20 серпня 2020 року. І в ході цього слідства було попередньо встановлено, що завдяки “штучному створенню підстав для евакуації” лише за період з 4 січня 2021 року до 31 березня 2021 року фігуранти даного провадження могли привласнити близько 7,6 млн гривень. Йшлося саме про ті гроші, які водії сплачували, щоб забрати свої автомобілі зі спецмайданчиків.
За інформацією слідства, заробити стільки коштів учасникам схеми вдалося завдяки тому, що водії змушені були переплачувати за послуги евакуаторів майже вдвічі більше коштів – 1270 гривень для транспортного засобу вагою до 2 тис. кг замість 720 гривень (така ціна була затверджена спільним наказом трьох українських міністерств №967/1218/869 від 10 жовтня 2013 року). При цьому, правоохоронцями було з’ясовано, що ймовірні зловмисники мали чіткі “робочі плани” – щоденно вони повинні були доставляти на спецмайданчики 300 транспортних засобів. Як встановили слідчі, задля їх виконання учасники схеми навіть встановлювали біля вже припаркованих машин знак, який забороняє паркування – “Дорожні роботи”.
Відомо, що в рамках цього провадження правоохоронці здійснили низку негласних слідчих дій, завдяки яким було встановлено “зв`язок учасників злочинної групи, ієрархія, підпорядкування та ролі кожного учасника”, а за відеозаписами з камер відеоспостереження була зафіксована “фальсифікація доказової бази” по даному розслідуванню.
Зазначимо, під час розслідування Нацполіції стало відомо, що, окрім ТОВ “Експедиція 777”, до такої діяльності було залучено ще три компанії – ТОВ “Евакуатор Сервіс” і ТОВ “Автосос-Сервіс”, які безпосередньо надавали Департаменту транспортної інфраструктури КМДА послуги з евакуації автомобілів, а також ТОВ “Експрес-Т”, яке, ймовірно, надавало свої евакуатори в оренду вищезгаданим компаніям.
Як повідомляла KВ, в рамках цього слідства протягом серпня 2021 року як мінімум п’ять посадовців Департаменту транспортної інфраструктури КМДА отримали від правоохоронців підозри у зловживанні владою або службовим становищем, що спричинило тяжкі наслідки (ч.2 ст. 364 ККУ). Серед цих чиновників був і тодішній начальник інспекції з паркування та заступник очільника Департаменту транспортної інфраструктури КМДА в одній особі – вищезгаданий Дмитро Рахматуллін. За інформацією слідчих, саме він розробив цю схему і забезпечив її реалізацію, так як був знайомий з бенефіціарними власниками вищезгаданих компаній.
Читайте: Нацполиция взялась за схемы столичных инспекторов по парковке и “эвакуаторщиков”
Втім, надалі деякі з підозрюваних змогли в судовому порядку скасувати повідомлення про підозру, отримані від правоохоронців. Такого “успіху” досяг, зокрема, і Дмитро Рахматуллін. Справа в тому, що ще 23 лютого 2022 року його адвокат зміг переконати служителів Феміди, що затверджені вищезгаданим наказом №967/1218/869 розміри плати за транспортування транспортних засобів не є обов’язковими у договірних відносинах органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність з евакуації автомобілів. А тому, мовляв, він не причетний ні до яких злочинів.
Разом з тим, деякі з підозрюваних наразі досі знаходяться “на гачку” в правоохоронців. Зокрема, адвокат одного із чиновників, прізвище та посада якого в судових ухвалах не уточнюється, у травні 2023 року намагався добитися від Печерського районного суду зупинення слідства. Чим саме він це обгрунтував, у відповідній ухвалі не уточнюється, але це і не надто важливо, адже в задоволенні такого клопотання стороні захисту було відмовлено.
Нагадаємо, інспектори з паркування слідкують за дотриманням в столиці відповідних правил дорожнього руху з 2019 року – на підставі підставі рішення Київради №1530/5594 від 27 вересня 2018 року.
Відповідно до вказаного рішення, інспектори мають право фіксувати порушення правил дорожнього руху (ПДР), пов’язаних зі стоянкою та паркуванням, та розглядати справи щодо таких адміністративних порушень (за фактом – складати на порушників адмінпостанови). У випадку, якщо транспортний засіб заважає дорожньому руху (наприклад, припаркований на трамвайних коліях, біля місця виконання дорожніх робіт тощо), інспектори мають право (або навіть “зобов’язані”) евакуювати такий автомобіль на спеціальний майданчик. Все це може відбуватися без присутності водія: 27 вересня 2018 року, незадовго до початку роботи столичної муніципальної інспекції з паркування, в Україні набули чинності нові правила паркування автомобілів, згідно з якими порушення у цій сфері можна фіксувати на фото та відео.
Самі інспектори згідно із законом не повинні та не можуть займатися евакуацією. Вони лише складають акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, викликають евакуатор та повідомляють до органів Нацполіції дані про те, що вони затримали певний автомобіль та передали його на певний спецмайданчик. Власники транспортних засобів про евакуацію своїх автомобілів можуть дізнатися кількома способами – наприклад, зателефонувавши до поліції або перевіривши такі дані через додаток “Київ Цифровий”. Як зазначалося вище, для того, щоб забрати свій транспортний засіб, автомобіліст має сплатити штраф та компенсувати послуги з транспортування тимчасово затриманого автомобіля на спецмайданчик (по суті – заплатити за послугу евакуатора).
Фігуранти – хто вони?
За даними аналітичної системи Youcontrol, столичне ТОВ “Експедиція 777” було зареєстроване у серпні 2019 року. Його керівником є Олександр Ковалевський, засновником та кінцевим бенефіціаром – мешканець Києва Артем Венгренюк. Примітно, що власники цієї компанії протягом останніх років декілька разів змінювалися: у 2019 році ним був Андрій Семененко, у 2019-2020 роках – Віра Кирієнко, а у 2020-2022 роках – Анатолій Якуба, після якого ТОВ “Експедиція 777” було переписано на нинішнього бенефіціара.
Вказана компанія також надавала послуги з евакуації та транспортування автомобілів як мінімум ще двом структурам, які мають в собі державний або комунальний “капітал”. Так, протягом 2020-2022 років ТОВ “Експедиція 777” уклало чотири відповідні договори з АТ “Укрпошта” і КП “Львівелектротранс” Львівської міської ради на загальну суму 14,8 млн гривень.
ГО “Нон-Стоп” була зареєстрована у вересні 2019 року. Її засновниками є мешканець смт Золочів Харківської області Юрій Макаров та мешканець Харкова, відомий у цьому міста адвокат Кирило Яковець, який також є керівником цієї організації.
Управління (Інспекцію) з паркування при КМДА наразі очолює Сергій Дубенко. Коли саме його було призначено на цю посаду, у відкритих джерелах інформація відсутня. Але, наприклад, вже у квітні 2022 року ЗМІ “титрували” його керівником даної структури. До цього Дубенко працював в одному з відділів тієї ж інспекції, а ще раніше він очолював КП “Одесатранспарксервіс” і був радником міського голови Одеси Геннадія Труханова.
На чолі інспекції з паркування Сергій Дубенко змінив вищезгаданого Дмитра Рахматулліна, який керував даним структурним підрозділом з 3 грудня 2018 року. Паралельно з цим Рахматуллін з травня 2018 року був заступником директора Департаменту транспортної інфраструктури КМДА. У публічному доступі також відсутні дані стосовно того, коли його було звільнено зі столичної мерії. Нагадаємо, ще раніше – з липня 2015 року по травень 2018 року – Дмитро Рахматуллін працював на різних посадах у столичних КП “Лісопаркове господарство “Конча-Заспа” та КО “Київзеленбуд”.
Руслан Кандибор очолює Департамент транспортної інфраструктури КМДА з 1 вересня 2021 року. Він також є держслужбовцем зі значним досвідом: раніше Кандибор працював на різних посадах у Франківській районній адміністрації міста Львова (2010-2015 роки), Службі автомобільних доріг Львівської області (2015-2021 роки) та Львівській обласній раді (2021 рік).
До призначення Кандибора цією структурою почергово керували Іван Федоров (з 12 серпня 2019 року по 31 жовтня 2019 року, нині – законний міський голова окупованого Мелітополя Запорізької області), Валентин Осипов (з 6 лютого 2020 року по 5 квітня 2021 року), а у “проміжках” обов’язки керівника цього департаменту традиційно виконував перший заступник його директора Іван Шпильовий.
Фото: колаж КВ