Захистити столицю: У Київраді шоковані обсягами фінансування на 2024 рік та шукають гроші на оборону

Захистити столицю: У Київраді шоковані обсягами фінансування на 2024 рік та шукають гроші на оборону

При затвердженні бюджету Києва-2024 міська влада заклала на виконання найважливішої під час війни програми “Захисник Києва” лише 13 млн гривень. На думку низки депутатів Київради, це просто смішно – на відповідні заходи в цьому році треба витратити не менше 5 млрд гривень і нарешті почати постачати для ЗСУ хоча б давно обіцяні FPV-дрони. Втім, як з’ясовується, в минулому році влада Києва теж успішно займалася оборонними питаннями лише на словах –  за 9 місяців 2023 року на виконання заходів програми “Захисник Києва” було виділено з міської скарбниці тільки 1,5 млрд гривень (при річному плані у 5,1 млрд гривень), з яких по факту було освоєно лише близько 600 млн гривень. І зовсім не факт, що до кінця 2023 року команда Кличка хоть щось витратила в рамках вказаної програми на “придбання, виготовлення БПЛА та засобів захисту військової техніки від ураження”.

Як стало відомо KВ, у столичній міськраді жваво дискутується питання необхідності знайти в 2024 році гроші на міську цільову програму з організації військової служби, виконання військового обов’язку, мобілізаційної підготовки і територіальної оборони у Києві “Захисник Києва”.

Підписуйтесь на “КиївВладу”
 

Секретар постіної комісія Київради з питань дотримання законності, правопорядку та зв’язків із силами безпеки і оборони Володимир Левін (фракція “Європейська Солідарність”) 5 січня 2024 року проінформував киян за допомогою Facebook про наступне: 

“Сьогодні відбулося перше засідання комісії з питань законності та правопорядку та зв’язків з силами безпеки та оборони, на якому було розглянуто важливе питання – програма “Захисник Києва”.

З настанням Нового року, ми зосереджені на забезпеченні подальшого виконання завдань програми. Важливо відзначити, що для її ефективного функціонування необхідне вчасне фінансування. Наразі на 2024 рік для програми виділено всього 13 млн грн, що є недостатньою сумою. Однак, під час голосування бюджету на 2024 рік, депутати запропонували можливе додаткове фінансування на суму 1 млрд грн. Не зважаючи на це, мільярд гривень також не є достатньою сумою для захисту великого міста.

Враховуючи, що ця програма підпорядкована нашій комісії, я виступив з ініціативою переглянути можливість збільшення фінансування програми у 2024 році на суму не менше, ніж було виділено у 2023 році, а саме – 4 860 044 308 грн.

Звертаюся до наших колег з бюджетної комісії, а також до Київської Міської Ради, з проханням підтримати нашу ініціативу щодо збільшення фінансування програми “Захисник Києва”. Це критично важливо для нашого міста”.

Через день Левін через Facebook закликав депутатів Київради до негайного та активного фінансування через програму “Захисник Києва” в першу чергу саме програми FPV-дронів для ЗСУ.

Як повідомляла KВ, 14 грудня 2023 року, при затвердженні бюджету Києва на 2024 рік, багато народних обранців були незадоволені і навіть шоковані тим, що керівництво КМДА заклало на фінансування програми “Захисник Києва” в поточному році зовсім “смішні кошти”. Мовляв, йде війна і це логічно, шоб міська влада в першу чергу опікувалася питаннями оборони, захисту та підтримкою армії. Але, крім обіцянок топ-чиновників адміністрації Віталія Кличка віднайти на все це не менше 1 мдрд гривень протягом року, це поки що ні до чого більше не привело. 

Читайте: “За законами мирного часу”: Київрада ухвалила бюджет-2024 та нову Програму соцекономрозвитку

Пошук грошей

Наразі на погодженні постійних комісій Київради знаходиться проєкт рішення №08/231-1624/ПР від 26 грудня 2023 року. Мова йде про перенаправлення коштів на реалізацію заходів програми “Захисник Києва” на 2022 – 2024 роки з інших статей видатків міського бюджету. 

5 січня, як і повідомляв Володимир Левін, цей документ обговорила комісія з питань дотримання законності, правопорядку та зв’язків із силами безпеки і оборони. Але до його узгодження депутати так і не дійшли, бо на засіданні були відсутні суб’єкти подання цього проєкту рішення (ними виступають група депутатів із фракції “Європейська Солідарність”) та представники Департаменту фінансів Київської міськдержадміністрації (КМДА). У зв’язку з цим, профільна комісія Київради вирішила відкласти свій кінцевий вердикт і поки що просто направити до департаменту фінансів своє прохання передбачити в бюджеті Києва на 2024 рік додаткові кошти на виконання програми “Захисник Києва” в сумі 3,8 млрд гривень.

Де Департамент фінансів КМДА може знайти таку суму в найближчий час, не зрозуміло. Що ж до зазначеного проєкту рішення №08/231-1624/ПР від 26 грудня 2023 року, то в ньому пропонується направити на підтримку обороноздатності Києва та України частину грошових коштів, які в поточному році хотів освоїти Департамент транспортної інфраструктури КМДА. 

Мова йде про проєкт рішення №08/231-1465/ПР від 23 листопада 2023 року щодо затвердження Міської цільової програми розвитку транспортної інфраструктури на 2024-2025 роки. Цю програму, нагадаємо, Київрада не змогла затвердити наприкінці 2023-го. 

Читайте: Сумнів в компетентності та екологічний скандал: Київрада не затвердила нову програму розвитку транспортної інфраструктури

Тепер частина депутатів вважає, що з цієї програми можна забрати та направити на програму “Захисник Києва” не менше 1 млрд гривень. Зокрема, зняти кошти з будівництва вулиці від просп. Петра Григоренка до межі Києва в Дніпровському районі.

Під час обговорення цього питання на засіданні профільної комісії міськради директор Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Руслан Кандибор заявив, що більше коштів “на оборонку”, звісно, потрібно, але краще це робити не за рахунок видатків, які можуть бути передбачені на функціонування довіреної йому галузі. За його словами, проблем у транспортній сфері столиці теж чимало, і потім з нього “можуть спитати, чому щось не відремонтовано чи не побудовано”. 

Тобто, коштів на виконання в 2024 році програми “Захисник Києва”, крім закладених у бюджеті 13 млн гривень, можна сказати, поки що немає.

Плани і реальність

Як повідомляла КВ, програма “Захисник Києва на 2022-2024 роки” була затверджена рішенням столичної міськради №4175/4216 від 20 січня 2022 року. Тоді депутати вирішили, що кошторис її виконання на 3 роки повинен становити 110,1 млн гривень. 

Читайте: Киевсовет утвердил программу “Защитник Киева” на 2022-2024 годы

Втім, вже в жовтні  обсяги фінансування її заходів у 2022 році було збільшено на 700 млн гривень. В цілому Київрада 14 разів вносила зміни до цієї програми, поступово збільшивши обсяги її фінансування у 69 разів – до 7,6 млрд гривень.

Читайте: Зміни до програми “Захисник Києва”: мобілізованим мешканцям столиці будуть давати 30 тис. гривень з міського бюджету 

Згідно з програмою, в поточному році на реалізацію її заходів має бути направлено 1,51 млрд гривень – тобто, майже в 117 разів більше, ніж наразі закладено в бюджеті-2024. 

Найбільше коштів – 1 млрд гривень – заявлена потреба в матеріально-технічному забезпеченню розміщення, підготовки, виконання завдань підрозділів сил оборони та безпеки Києва. Ще 200 млн гривень у програмі розписані на придбання, виготовлення  та ремонт безпілотних літальних апаратів (БПЛА) та засобів захисту військової техніки від ураження. 

Крім того, по 100 млн гривень розробники програми хотіли в цьому році направити на капітальні ремонти приміщень структур, які відповідальні за обороноздатність столиці, ремонт військової техніки, а також на виплату адресної матеріальної допомоги добровольцям Сил територіальної оборони. Ще по 50 млн гривень міська влада вважала за потрібне витратити на обладнання опорних пунктів у адміністративних межах Києва і надання одноразової адресної матеріальної допомоги киянам, які будуть мобілізовані з 1 грудня 2023 року. 

Серед більш “дрібних” витрат – 7,6 млн гривень на капітальний ремонт навчально-матеріальної бази з підготовки сил тероборони Києва, 3,2 млн гривень на обладнання навчально-матеріальної бази з підготовки сил муніципальної безпеки та тероборони тощо.

Втім, як зазначено вище, всі ці потреби були фактично проігноровані в рішенні про затвердження бюджету Києва на 2024 рік. 

Слідкуйте за “КиївВладою” в Телеграм

Як виконувалася програма “Захисник Києва” у 2023 році

Як з’ясувалося, не все так однозначно, як повідомив Володимир Левин, з виконанням цієї програми і в минулому році.

З самого початку, при затвердженні програми “Захисник Києва” столична влада планувала направити на її реалізацію в 2023 році 35,9 млн гривень. В результаті вищезазначених коригувань її кошторис збільшився до 5,1 млрд гривень – більш ніж в 142 рази. Розробник та виконавець програми “Захисник Києва” – Департамент муніципальної безпеки КМДА –  ще не оприлюднив звіт щодо її реалізації в минулому році, але, наразі вже є такий документ за період перших дев’яти місяців 2023-го. Згідно з ним, за цей період з міської скарбниці було виділено 1,5 млрд гривень, з яких по факту на реалізацію заходів “оборонної програми” було витрачено лише 599,4 млн гривень.

Найбільше коштів – 495,5 млн гривень – столична влада спільно з різними “оборонними структурами” освоїла на заході “матеріально-технічне забезпечення розміщення, підготовки, виконання завдань підрозділів сил оборони та безпеки Києва”. Яким чином витрачалися ці кошти, у звіті детально не описується. Також там зазначається, що 47,7 млн гривень було освоєно на ремонті та відновленні військової техніки, 34,5 млн – на капітальних і поточних ремонтах приміщень ТЦК та СП, військових частин ЗСУ та Національної гвардії України, 5,8 млн – на поточних ремонтах приміщень ТЦК і СП, 4,2 млн – на ремонті вищезгаданої бази з підготовки сил тероборони тощо.

У звіті за січень-вересень 2023-го не уточнюється повна кількість виконаних, частково виконаних та невиконаних заходів цієї програми, як це зазвичай роблять різні структурні підрозділи КМДА у таких документах. Втім, у звітності вказано відсоток виконання кожного конкретного заходу. 

Так, захід “забезпечення функціонування медичних комісій” було виконано на 40,8%, “ремонт та технічне обслуговування військової техніки” – 20%, “поліпшення матеріально-технічного забезпечення Київського міського ТЦК та СП, районних в місті Києві ТЦК та СП та збірного пункту Київського міського ТЦК та СП” – 27,3%. 

Крім того, у рамках напряму “транспортне забезпечення заходів призову, мобілізації та евакуації” два його підзаходи – “перевезення військово-лікарських комісій” та “перевезення призовників, військовослужбовців тощо” були виконані на 0% та 60% відповідно; в рамках напряму “обладнання центру підготовки сил тероборони” також два підзаходи – “капітальні ремонти навчально-матеріальних баз” та “обладнання для навчально-матеріальних баз”  – реалізовано на 47,1% та 54,1%; в рамках напряму “матеріально-технічне забезпечення бригади сил оборони” два його підзаходи “обладнання об’єктів для розміщення навчально-матеріальної бази та забезпечення виконання завдань підрозділами сил оборони” і “капітальні ремонти об’єктів підприємства оборонно-промислового комплексу” – були виконані на 30% та 0%.

Інші 7 з 13 заходів програми не були виконані зовсім, або ж, говорячи бюрократичною мовою”, “реалізовані на 0%”. Серед них – “обладнання опорних пунктів”, “придбання, виготовлення БПЛА та засобів захисту військової техніки від ураження”, “матеріально-технічне забезпечення підготовки операторів БПЛА”, “вдосконалення пунктів постійної дислокації сил оборони та безпеки” – 0%, тощо.

Частково освоєння коштів, виділених на реалізацію програми “Захисник Києва” у 2023 році, можна прослідкувати через систему ProZorro. Однак там можна знайти далеко не всі суми, вказані у звіті Департаменту муніципальної безпеки КМДА, оскільки не всі кошти освоюються через публічні закупівлі. При цьому навіть якщо замовлення проводять через ProZorro, не у всіх договорах вказано, на виконання якої міської програми вони укладаються, а в окремих випадках – договір можуть взагалі не опублікувати.

Згідно зі звітом, по першій статті видатків програми, яка передбачає проведення медичних обстежень та оглядів призовників, протягом дев’яти місяців минулого року було освоєно 1,65 млн гривень. Однак в ProZorro вдалося віднайти тільки два відповідних відповідних договори Київського міського ТЦК та СП загальною ціною 965,87 тис. гривень. Обидва договори (ціна – 284 тис. гривень та 672 тис. гривень) були укладені в квітні, а послуги по ним повинні були надаватися протягом всього 2023 року. Виконавцями без конкурсів було обрано консультативно-діагностичні центри Печерського та Деснянського районів, які підпорядковані відповідним РДА. 

Замовником послуг з перевезень призовників, осіб офіцерського складу, мобілізованих, військовозобов’язаних та резервістів виступив Департамент транспортної інфраструктури КМДА. Договір ціною 5,54 млн гривень був укладений в лютому минулого року з КП “Київпастранс”, яке теж взяли в підрядники без конкурсу. Укладений між сторонами договір на сторінці закупівлі не опублікували, відтак дізнатись будь-які подробиці угоди неможливо.

При цьому 28 вересня “транспортний” департамент КМДА уклав з КП “Київпастранс” ще один договір на здійснення таких перевезень ціною 805,38 тис. гривень. В обгрунтуванні цієї закупівлі вказано, що наприкінці вересня перевізник повідомив про виконання договірних зобов’язань по лютневому договору. А оскільки необхідність перевезень залишилася, був укладений новий договір на надання таких послуг протягом вересня-жовтня автобусами великої вантажності для повного забезпечення потреб, зокрема, Київського міського ТЦК та СП.

Крім цього 1 листопада сторони уклали договір (ціна – 1,8 млн гривень), згідно з яким КП “Київпастранс” повинен був здійснювати перевезення в рамках програми “Захисник Києва” в листопаді та грудні минулого року. Освоєння коштів по цій угоді мабуть міститиметься в звітах про виконання програми на наступний період.

На поточні ремонти приміщень Київського міського ТЦК та СП і районних в Києві ТЦК та СП протягом січня-вересня 2023-го було укладено чотири договори загальною ціною 7,27 млн гривень. По двом з цих договорів обсяги наданих послуг та відповідно ціна були знижені і на сьогодні вартість чотирьох договорів складає 5,81 млн гривень. Підрядником для всіх робіт було обрано ТОВ “Інбуд-ХХ1”.

До слова, 9.10 2023 року Київський міський ТЦК та СП за 10,26 млн гривень уклав з ТОВ “Інбуд-ХХ1” ще один договір на виконання поточного ремонту приміщень, який підрядник повинен виконати до кінця лютого 2024 року. А наприкінці листопада Центр замовив вже капітальний ремонт своїх приміщень за 13,67 млн гривень вже у іншої компанії – ТОВ “БК Буд Плюс”. Ці роботи по плану повинні тривати до кінця березня поточного року. 

З питання забезпечення міського та районних ТЦК та СП поліграфічною продукцією та поштовими послугами вдалося віднайти два договори. В квітні було замовлено понад 30 тисяч конвертів, 420 пачок паперу та півтисячі поштових пакетів на 96 тис. гривень, а в липні – ще 1,8 тис. упаковок паперу на чверть мільйона гривень.

На капремонт навчально-матеріальної бази з підготовки сил територіальної оборони Києва, як вказано у звіті, було освоєно 4,26 млн гривень. У документі зазначено, що крім оплати по основному договору (ціна 24,95 млн гривень) на ремонтні роботи, який був підписаний КО “Муніципальна охорона” наприкінці минулого року з ТОВ “Спецсервіс АДС”, кошти йшли по договорам на авторський та технічний нагляди, а також на розробку проєктно-кошторисної документації капремонту покрівлі бази.

Відремонтувати підвал, перший поверх та частину інженерних систем навчально-матеріальної бази з підготовки сил ТРО Києва “Спецсервіс АДС” повинно було до 20 грудня 2023 року. Однак згодом сторони домовилися про продовження термінів виконання цих робіт до кінця травня 2024 року.

Читайте: Дійшли руки: в Києві замовили ремонт бази з підготовки Сил муніципальної безпеки та тероборони

На ремонт та техобслуговування автомобілів протягом 9 місяців 2023 року Київський міський ТЦК та СП уклав договорів на загальну суму 15,27 млн гривень. Ще на 21,68 млн гривень було замовлено шин та автозапчастин. По жодному з цих договорів, яких налічується більше 40-ка, не опублікований звіт про виконання, хоча термін їх дії закінчився в кінці 2023 року.

При цьому, KВ не вдалося віднайти на ProZorro жодної закупівлі за статтею видатків “матеріально-технічне забезпечення розміщення, підготовки, виконання завдань підрозділів сил оборони та безпеки міста Києва”, на якій, як зазначалося вище, було освоєно найбільше коштів – 495,55 млн гривень. У відповідному звіті Департамент муніципальної безпеки КМДА є лише “непрозорі натяки” – мовляв, “в тому числі освоєно кошти, які було виділено військовим частинам та різним установам і організаціям в кінці 2022 року”. Назви цих структур в документі не уточнюються. 

Можна припустити, що це зроблено для “дотримання режиму секретності в умовах війни”. Але, разом з тим, очевидно, що ніщо не заважало столичній мерії хоча б в декількох реченнях описати, що було закуплено – без згадування конкретних військових частин та установ. Наприклад, певна кількість військової форми, сухпайків, військового обладнання та інвентарю тощо.

Нагадаємо, Департамент муніципальної безпеки КМДА з 12 грудня 2018 року очолює Роман Ткачук (на колажі ліворуч). Цей посадовець нині знаходиться під підозрою як мінімум у трьох кримінальних провадженнях щодо неналежного функціонування укриттів у столиці та за фактами можливих розтрат бюджетних коштів при здійсненні різних “оборонних” закупівель.

Читайте: Директору Департаменту муніципальної безпеки КМДА інкримінується розтрата коштів при модернізації системи оповіщення

Діяльність цього департаменту з листопада 2021 року контролює заступник голови КМДА з питань здійснення самоврядних повноважень Андрій Крищенко, який наразі проходить військову службу в Національній гвардії України.

Фото: колаж КВ

КиївВлада

Автор:
Іван Кулик, Альона Момот
Рекомендуємо до перегляду
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
09:00 У жовтні столичні розпорядники бюджетних коштів назамовляли робіт, товарів та послуг на 4,91 млрд гривень, що майже на півтора мільярди більше цього показника…
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
09:00 На районному рівні в Київській області за рік відбулися значні політичні зміни, які відбилися на складі рад та політичному ландшафті регіону. У 2024…
“Рибне місце”: прокуратура намагається забрати в оточення Івахіва-Пилипишина 7,8 га столичного лісу
“Рибне місце”: прокуратура намагається забрати в оточення Івахіва-Пилипишина 7,8 га столичного лісу
09:00 Наразі в судах вирішується доля 7,8 га лісу в заказнику “Дарничанка” – біля колишнього хутору Рибного в Дніпровському районі Києва. Столична прокуратура вимагає…
Banner
QlU7mDx4