Внесення змін до закону у частині повноважень обласних та районних адміністрацій у Верховній Раді нарешті готові затвердити із врахуванням нового адміністративно-територіального устрою країни. Оскільки після створення громад, більшість повноважень передано “на місця”, РДА матимуть кілька основних функцій. Зокрема – контролю та забезпечення законності. При цьому публічні обговорення проєкту тривають і вже не завжди мають підтримку експертів. Останні наголошують: прийняття змін до закону не має сенсу без змін до Конституції.
Як стало відомо KV, 4 березня депутати Верховної Ради у першому читанні підтримали проєкт Закону про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні. За це проголосували 229 народних депутатів.
Зареєстрований законопроєкт був ще у жовтні минулого року. Необхідність прийняття його пояснюють тим, що після зміни адміністративно-територіального устрою держава передала більшість повноважень від місцевої виконавчої влади органам місцевого самоврядування новостворених територіальних громад. Крім цього, наразі в країні формуються нові районні державні адміністрації, робота яких буде суттєво відрізнятися від роботи колишніх РДА, і для них необхідно створити відповідне правове поле.
Нагадаємо, у Київській області планується сім нових РДА – Фастівська, Бучанська, Білоцерківська, Броварська, Бориспільська, Вишгородська, Обухівська.
Детально про зміни
У презентації Міністерства регіонального розвитку громад та територій України зазначається, що наразі повноваження РДА та ОДА не розмежовані та не відповідають змінам територіального устрою та передачі повноважень і ресурсів громадам. Це спричиняє конфлікт інтересів в частині виконавчих та контрольних функцій структурних підрозділів РДА. Також відсутні правові механізми моніторингу і реагування місцевих державних адміністрацій на рішення обласних адміністрацій, які мають ознаки порушення законодавства.
Законопроєкт в рамках чинної Конституції структурує повноваження місцевих держадміністрацій. Зокрема, передбачається, що місцеві адміністрації виконуватимуть три основні функції: координуватимуть діяльність територіальних підрозділів центральних органів виконавчої влади, забезпечуватимуть законність на території, а також і надалі, до внесення відповідних змін до Конституції, здійснюватимуть функції виконавчого органу обласних та районних рад.
Крім того, законопроєкт передбачає чітке розділення повноважень обласних та районних державних адміністрацій. ОДА, згідно закопроєкту, здійснюватимуть повноваження, як орган місцевої виконавчої влади в області, та повноваження обласної ради. Забезпечуватимуть: виконання програм та реалізацію державної політики в області, законність відносно територіальних органів центральних органів виконавчої влади (моніторинг діяльності ТО ЦОВВ та інформування КМУ, можливість впливу на призначення/звільнення керівників ТО ЦОВВ, звернення до ЦОВВ щодо скасування акту ТО ЦОВВ), законності відносно актів органів місцевого самоврядування в порядку, визначеному ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні” (без права втручання у діяльність ОМС) в частині здійснення моніторингу та оскарження в судовому порядку.
Райдержадміністрації здійснюватимуть власні повноваження, як орган виконавчої влади в районі, та повноваження райради в якості її виконавчого органу. Забезпечуватимуть: виконання програм та реалізацію державної політики в районі, законність відносно територіальних органів центральних органів виконавчої влади на рівні району (моніторинг діяльності ТО ЦОВВ та інформування КМУ, можливість впливу на призначення/звільнення керівників, звернення до ЦОВВ щодо скасування акту ТО ЦОВВ), законності відносно актів ОМС в порядку, визначеному ЗУ “Про місцеве самоврядування в Україні” (без права втручання у діяльність ОМС).
Серед новел також те, що голови обласних державних адміністрацій призначатимуться за результатами конкурсу, а голови районних державних адміністрацій – з кадрового резерву.
При цьому голови та заступники як ОДА, так і РДА будуть державними службовцями. Кандидатури на голів адміністрацій вносяться на розгляд Кабміну у першому випадку Прем’єр-міністром, у другому – головою ОДА. Термін роботи голів – не більше трьох років.
Експерти
Як розповів KV керівник Офісу реформ у Київській області, депутат Київської облради (“Слуга народу”) Володимир Удовиченко, законопроєкт навряд чи відразу приймуть у другому читанні.
“Я дуже радий, що сьогодні люди вже розуміють і підтримують реформу децентралізації. Мені дуже помітна ця різниця. Але для завершення децентралізації необхідно внести зміни до Конституції України. В цьому головна проблема. При цьому такі зміни пройшли експертизи, їх потрібно лише затвердити. На це має бути політична воля. І лише тоді адміністрації можуть трансформуватись. Але, на мій погляд, вони взагалі зайві. Замість РДА має бути інститут префектів. Місцеве самоврядування не можна залишати один на один із людьми. Бо вони будуть ставати корупціонерами, диктаторами і так далі. Вони мають знати, що над ними є контроль і не можна порушувати закон і Конституцію України. Законопроєкт щодо нових повноважень носить тимчасовий характер. Я думаю, з цим буде ще багато тяганини”, – каже він.
Наразі тривають публічні обговорення законопроєкту. Вони завершуються 4 квітня, після чого документ винесуть на голосування в другому читанні.
За словами експерта Українського центру політики Миколи Спірідонова, у так званий перехідний період, коли громади тільки отримують повноваження, районні держадміністрації необхідні. Однак, з іншого боку, це може призвести до двовладдя.
“В результаті децентралізації районні адміністрації мають втрачати частину повноважень. Вони переходять до громад. Але це відбувається дуже болісно, адже не зрозуміло досі, які повноваження мають громади. Є великі питання особливо щодо майна і землі. Великого оптимізму щодо даної законодавчої ініціативи, щодо РДА, я не чув. Взагалі незрозуміло, яким чином почнуть працювати адміністрації з новими повноваженнями. Як ті повноваження в них будуть забирати, як взагалі регулюється процес передачі – все дуже сумбурно. Поки вся децентралізація виглядає трохи “паперово”. З одного боку, наразі РДА дійсно потрібні. Та коли громади отримають все майно та ресурси, то єдина функція, яку можуть виконувати адміністрації – підстраховувати громади. З іншого боку – це може призвести до дуалізму влади”, – говорить він.
Нагадаємо, як раніше писала KV, Кабінет міністрів Дениса Шмигаля підготував і схвалив проєкти розпоряджень президента про звільнення 111 глав районних державних адміністрацій (РДА). На Київщині таких звільнень планується 19. Районні держадміністрації реорганізують, щоб привести їх кількість у відповідність з новим адміністративно-територіальним устроєм (АТУ): зважаючи на укрупнення районів, з 490 РДА будуть створені 136 РДА (з них 7 – в Київській області, по числу знову створених районів). Процес реорганізації розпочався.
Читайте: Проєкт “Децентралізація”: Обухівський район віддасть Букринський плацдарм на утримання області
Фото: колаж KV