Виконавчий директор Асоціації міст України (АМУ) Олександр Слобожан (на колажі ліворуч) закликав керівництво Верховної Ради (ВР) та народних депутатів включити в порядок денний найближчого засідання Ради й прийняти за основу законопроект про право органів місцевого самоврядування (ОМС) вільно витрачати кошти місцевих бюджетів на допомогу Збройним Силам України. Законопроект був внесений “слугою народу” Дмитром Кисилевським (на колажі праворуч) ще у серпні 2023 року (!), але в порядок денний засідань нардепів потрапив тільки нещодавно.
Про це KВ дізналася з допису Олександра Слобожана в соцмережі.
“Моя петиція за законопроект 9560-1 про легалізацію допомоги ЗСУ муніципалітетами привернула стільки уваги, що необхідно дати відповіді на найбільш поширені питання. 1.Чому необхідні зміни до Бюджетного кодексу? Бо без прямих норм в Бюджетному кодексі кожна гривня видатків місцевих бюджетів під питанням, – привіт всім від ч.2 ст.19 Конституції України. 2.Чому саме 9560-1 Кисилевський Дмитро? Тільки в 9560-1 є норми, що вирішують процедурні проблеми Маріуполя, Мелітополя і ще багатьох окупованих громад”, – запостив Слобожан у Фейсбуці.
У згаданій петиції автор насамперед звертає увагу на те, що “до цього часу в Бюджетному кодексі України відсутні положення, які б прямо дозволили здійснювати видатки з місцевих бюджетів на заходи, спрямовані на посилення обороноздатності і безпеки держави (…). Не надано право громадам здійснювати видатки для реалізації місцевих програм посилення обороноздатності і безпеки держави здійснювати шляхом надання міжбюджетних трансфертів. Не створено умов для реалізації повноважень місцевого самоврядування через виконкоми тимчасово окупованих громад”.
Через відсутність таких норм в Бюджетному кодексі, каже виконавчий директор Асоціації міст України, “купівля муніципалітетами допомоги військовим підрозділам, надання їм допомоги в різній формі, призводить до реєстрації кримінальних проваджень щодо працівників і посадовців органів місцевого самоврядування, що паралізує роботу в громаді та зменшує допомогу військовим”.
А отже, Слобожан закликає людей підтримати його петицію, щоб спонукати керівництво Ради включити законопроект Кисилевського до порядку денного у липні 2024 року, а депутатів – прийняти документ його за основу серед інших альтернативних законопроектів та якнайшвидше прийняти його за основу і в цілому.
Зазначимо, що згідно картки законопроекту (внесеного у ВР ще у серпні 2023 року), він був включений у порядок денний сесії у той же день, коли Слобожан зареєстрував на сайті ВР свою петицію – 6 лютого 2024 року (!).
Проект закону №9560-1 “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування з місцевих бюджетів заходів, спрямованих на посилення обороноздатності і безпеки держави” передбачає внести такі зміни до Бюджетного кодексу:
-
включити до видатків, що можуть здійснюватись з усіх місцевих бюджетів видатки на заходи, спрямовані на посилення обороноздатності і безпеки держави та на реалізацію місцевих програм посилення обороноздатності і безпеки держави та сприяння матеріально-технічному забезпеченню Збройних Сил України, військових формувань, зареєстрованих на відповідних територіях (доповнення частини першої статті 91 новим пунктом);
-
надати право у період дії воєнного стану органам місцевого самоврядування, місцевим державним адміністраціям, військово-цивільним адміністраціям або військовим адміністраціям (у разі їх утворення) видатки реалізації місцевих програм посилення обороноздатності і безпеки держави здійснювати шляхом надання міжбюджетних трансфертів (зміни до пункту 22-5 розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення”);
-
установити, що у період дії воєнного стану виконавчий комітет сільської, селищної, міської ради територіальної громади, територія якої тимчасово окупована, може приймати рішення: за поданням місцевих фінансових органів щодо затвердження місцевого бюджету та внесення до нього 2 змін; про затвердження програм соціально-економічного та культурного розвитку, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування; про передачу коштів у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету без укладення договорів (доповнення розділу VI “Прикінцеві та перехідні положення” новим пунктом).
Як інформувала KВ, у вересні 2023 року Асоціація міст України різко критикувала ініціативу вилучення з доходів місцевих бюджетів “військового” ПДФО (що парламент зробив з другої спроби торік у листопаді), мовляв, така ініціатива руйнує державну єдність, а перенаправлення податку до державного ставить хрест на фінансовій незалежності тергромад. У громадах наголошували, що без цих коштів ускладниться оперативне забезпечення військових на місцях.
Читайте: Захистити столицю: У Київраді шоковані обсягами фінансування на 2024 рік та шукають гроші на оборону
Фото: колаж KВ