Під кінець 2024 року столиця замовила продовження будівництва дороги від проспекту Валерія Лобановського до міжнародного аеропорту «Київ» (Жуляни), який вже майже три роки не функціонує. Ціна питання склала 1,47 млрд гривень за 2,8 кілометрів шляху, а виконавцем робіт обрали молодий консорціум «Мостадор Груп», який створили добре відомі в столиці підрядники. Але найцікавіше сталося після тендеру: після критики щодо доцільності такого будівництва зараз, в столичній владі від такої ідеї відхрестилися і заявили, що в поточному році на цей проєкт коштів немає і не буде, ба більше – ця дорога взагалі йтиме не до аэропорту, а повз нього.
Як стало відомо КВ з оголошення електронної системи ProZorro, у грудні 2024 року КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд Києва”* уклало з консорціумом «Мостадор Груп»** договір на будівництво під’їзної автодороги від просп. Валерія Лобановського (поблизу примикання вул. Володимира Брожка)*** до міжнародного аеропорту “Київ” (Жуляни). Ціна договору становить 1,47 млрд гривень.
В договорі прописано, що до липня 2026 року підрядник в рамках першої черги будівництва дороги повинен буде знести дерева, прокласти інженерні мережі, виконати дорожні роботи, звести пішохідний наземний перехід, побудувати освітлення нової дороги на ділянці від проспекту Лобановського до вулиці Народного Ополчення, влаштувати велодоріжку.
Згідно з угодою, із загальної ціни договору у 2024 році планувалося профінансувати 1 млн гривень, у 2025 році – 1,15 млрд гривень, у 2026 році – решту майже 316 млн гривень.
На відкритих торгах за підряд з «Мостадор Груп» змагалися три компанії – ПрАТ “Укратоменергобуд”, ТОВ “Автомагістраль-Південь” та ТОВ “Ростдорстрой”. Найвигіднішу ціну запропонувало “Укратоменергобуд”, яке готове було виконати роботи на 114 млн гривень дешевше, ніж консорціум. Однак пропозицію цього конкурента відхилили, оскільки у замовника не змогли відкрити подані цим учасником файли з банківською гарантією та кошторисами. Зауважимо, що ТОВ “Автомагістраль-Південь” та ТОВ “Ростдорстрой”, за інформацією ЗМІ, пов’язані з оточенням мера Одеси Геннадія Труханова (від якого йтимуть ниточки також до консорціуму «Мостадор Груп», про що буде сказано нижче).
Несподіване продовження
Після підписання договору, на адресу столичної влади посипалася критика стосовно доцільності витрачати під час великої війни кошти на будівництво дороги до непрацюючого аеропорту. Реакція КМДА була неочікуваною. Там повідомили, що у поточному році в бюджеті столиці грошей на цей проєкт не закладено, а тендер нібито потрібен був для замовлення робіт на майбутні роки, і то тільки за умови наявності фінансування.
“Кошти на виконання будівельних робіт з будівництва підʼїзної дороги повз аеропорт «Жуляни» на 2025 рік не передбачені. У мережі поширюється недостовірна й упереджена інформація щодо робіт на цьому обʼєкті…. Наразі проведено лише процедуру закупівлі на виконання будівельних робіт, які виконуватимуться в наступних роках за наявного фінансування”, – зауважили в КМДА.
Більше того, в адміністрації наголосили, що ця дорога взагалі проходитиме не до аеропорту, а повз нього.
“Вкотре наголошуємо, що за перспективними планами ця дорога проходитиме повз міжнародний аеропорт «Київ», а не до нього”, – повідомили в КМДА.
Столичні очільники в цій заяві нагадали, що будівництво вказаної дороги є частиною проєкту південно-західного малого напівкільця, яке поєднає правий та лівий береги Дніпра (від проспекту Академіка Палладіна до Столичного шосе), що повинно зменшити навантаження на Севастопольську площу та прилеглі вулиці.
Зазначимо, що в бюджеті на 2025 рік дійсно не закладено прописаного в договорі підряду фінансування: закладено лише 1 млн гривень. Тому доцільність проведення тендеру і укладення договору підряду викликає сумніви.
Скріншот з бюджету Києва на 2025 рік
Довга історія короткої дороги
Історія будівництва нової дороги до аеропорту “Жуляни” триває щонайменше з січня 2010 року, коли Київська міськдержадміністрація (КМДА) прийняла розпорядження від 25.01.2010 року №20 про її будівництво в рамках підготовки до “Євро-2012”. Заради прокладання нової вулиці під сокиру потрапили значні зелені насадження – розпорядженнями КМДА №2540 та №226 у 2011 році замовнику робіт дозволили вирубати 3,3 тис. дерев.
В лютому 2011 року столична адміністрація затвердила проєкт вказаного будівництва (розпорядження від 8.02.2011 року №171), відповідно до якого нова дорога повинна мати довжину 4,3 км (1 черга – 2,8 км, 2 черга – 1,5 км). Загальну вартість робіт тоді оцінювали у 224,07 млн гривень.
Однак після цього загальну кошторисну вартість змінювали у бік збільшення ще тричі, при цьому загальна довжина дороги, площа місцевих проїздів та тротуарів залишалися незмінними, зросла тільки площа основного проїзду (з майже 53 тис. кв м. до 73,7 тис. кв м). Так, в 2016 році вартість будівництва зросла більше ніж вдвічі – до 531,54 млн гривень (розпорядження КМДА від 20.09.2016 року № 874), в 2017-му – до 737,23 млн гривень (розпорядження КМДА від 07.02.2017 року № 137). А у 2023 році розпорядженням столичної адміністрації від 14.09.2023 року №711 цей показник стрімко зріс до 2,34 млрд гривень (цей документ чинний).
До “Євро-2012” збудувати дорогу не змогли, і від столичної влади звучали різні версії щодо термінів закінчення робіт. Так, у 2016 році тодішній заступник голови КМДА Олександр Спасибко заявляв, що дорогу побудують до кінця 2017 року, додавши, що будівництву перешкоджають гаражі товариства автолюбителів “Стоянка-17”, які займали частину ділянки під будівництво дороги. Згодом цей самий Спасибко обіцяв побудувати цю дорогу до кінця 2018 року.
Перший договір на будівельні роботи уклали з ПрАТ «Укратоменергобуд» на 174,35 млн гривень у квітні 2010 року. Згодом, вже у 2017 році у цієї ж фірми замовили продовження робіт на ще 200,54 млн гривень (оплата по факту – 137,69 млн гривень). Роботи по договору, згідно з опублікованими документами, були завершені до кінця 2018 року.
Читайте: Новую дорогу к аэропорту “Киев” (Жуляны) будут строить до конца 2018 года за 200,5 млн гривен
Навесні 2019 року столичний активіст Павло Авдокушин перевірив хід робіт та виявив одну ділянку з чорновим варіантом, на який ще мали покласти асфальт, а по решті ділянок – грунтову дорогу, де взагалі жодних робіт не проводилося.
Наприкінці 2019 року голова ради директорів міжнародного аеропорту “Київ” Денис Костржевский розповів, що аеропорт в рамках підготовки до “Євро-2012” побудував новий термінал, а міська влада в свою чергу взяла на себе зобов’язання побудувати до аеропорту нову дорогу, чого зроблено не було. За його даними, станом на 2019 рік дорога була майже добудована, а вкладено в неї було 60% запланованих коштів. Він тоді також наголошував – якщо будівництво дороги не закінчити, через опади, вітер і перепади температур, вкладені гроші просто пропадуть.
У жовтні 2020 року міський голова Віталій Кличко (на колажі ліворуч), розповідаючи про “дорожні” плани на 2021 рік, мигцем згадав про будівництво вказаної дороги. Він не уточнив жодних термінів, лише зазначив, що будувати продовжать.
При цьому, вже в лютому 2022 році активісти виявили, що на ділянках вказаної дороги, де раніше уклали асфальт, з’явилося чимало ям.
Повернутися до будівництва дороги вирішили вже після початку повномасштабного вторгнення, з моменту якого аеропорт “Київ” не функціонує. В жовтні 2023 року КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд Києва” замовило у ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест”**** будівництво цієї дороги в рамках 2 черги. Ціна договору склала 135,93 млн гривень, термін виконання робіт по ньому триватиме до травня 2025 року.
Читайте: КМДА під час війни знайшла гроші на будівництво дороги до непрацюючого аеропорту “Київ”
Консорціум та його творці
Згідно з даними аналітичної системи Youcontrol, консорціум «Мостадор Груп» зареєстровано в липні 2023 року у Києві. Кінцеві бенефіціарні власники – Олексій Іванець та Марія Матрос, посаду директора обіймає Володимир Лященко. Бюджетних замовлень консорціум раніше не отримував. Утворили його шість ТОВок – «Д-Групп Констракшн», «БК “Теплобуд», «Мостобудівельний загін № 112», «КП “Шляхбуд Інвест», «ВКФ Стандарт-Авто» та «Дортранс».
ТОВ «Д-Групп Констракшн»***** зареєстровано у 2018 році в Києві, але з кінця 2023 року – має вінницьку прописку. Власник та керівник – Олексій Іванець. У 2022-2023 роках фірма належала сейшельському «Сонберг Лтд», кінцевим бенефіціаром через яку значився громадянин Панами Докфор Девс Унарі.
За даними Clarity Project, ТОВ «Д-Групп Констракшн» через ProZorro уклало шість договорів загальною ціною 514 млн гривень, які передбачають прокладання трубопроводів і кабелів у Боярці та Святопетрівському на Київщині.
ТОВ «БК “Теплобуд»****** зареєстровано в 2003 році у Києві, але наразі також має юридичну адресу у Вінниці. Володіє та керує фірмою Марія Матрос. Підписантом компанії є Михайло Квасов, а нещодавно серед власників компанії була Марина Квасова. Раніше вона значилася директором ТОВ “07 Продакшн“, яке має відношення до бізнес-групи “Group DF” Дмитра Фірташа, а також співзасновницею ТОВ «Мамас Продакшн». В обох цих продакшн-студіях продюсером був Кирило Тимошенко – колишній заступник керівника Офісу Президента України.
За результатами публічних закупівель ТОВ “БК “Теплобуд” отримало два замовлення загальною вартістю 2,1 млн гривень – обидва на реконструкцію системи газопостачання Фастівської лікарні на Київщині. За даними ЗМІ, “Теплобуд» також є субпідрядником будівництва Подільського мостового переходу.
Читайте: Що отримали кияни за понад тридцять років будівництва Подільського мостового переходу
ТОВ “Мостобудівельний загін №112”******* зареєстровано в 1998 році в Броварах. Засновники – вінницьке ТОВ “Меткон Плюс” та Олександра Порожнюк, кінцеві бенефіціари – Вячеслав Бабіцький та Олександра Порожнюк. Директор – Сергій Порожнюк.
Станом на 2010 рік власником цього ТОВ було ПАТ “Мостобуд”, частка якого належала депутату Верховної Ради VII скликання від Партії регіонів Володимиру Продивусу. Відомо, що у 2016 році цього нардепа запідозрили у кураторстві незаконного видобутку бурштину у Сарненському районі Рівненської області, а у 2018 році – видобутку піску у Голосіївському районі Києва.
«Мостобудівельний загін №112» є співзасновником ТОВ «РДС-МО112», яке входить до бізнес-групи “Ростдорстрой” Євгена Коновалова та депутата Одеської міської ради IV-VIII скликань Юрія Шумахера (член фракції “Довіряй справам”, що представляє партію мера Одеси Геннадія Труханова). Компанії цієї групи також дуже часто отримують коштовні бюджетні підряди в столиці, зокрема, їй довірили реконструкцію Дегтярівського шляхопроводу.
Читайте: Достроково втомився: чому обвалився Дегтярівський шляхопровід та що з ним буде далі
ТОВ “Мостобудівельний загін №112” в результаті участі в публічних закупівлях уклало 114 договорів на 4,6 млрд гривень. Найбільші замовники – обласні служби відновлення та розвитку інфраструктури. В столиці активно співпрацює з КК “Київавтодор”, а на Київщині – брало участь у відновленні пошкоджених внаслідок бойових дій мостів. Крім цього, влітку минулого року “Мостобудівельний загін №112” було залучено турецькою компанією Onur як субпідрядник для ремонту мосту Метро в Києві.
Читайте: Компанії близькі до екс-керівника Київоблавтодору та нардепа-регіонала отримають 50 млн гривень на ремонт мостів через Трубіж та На столичному мосту Метро майже за 2 млрд гривень проведуть протиаварійні роботи
ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест” зареєстровано в 2018 році у Києві. Засновник та директор – Сергій Лимаренко.
ТОВ “КП “Шляхбуд Інвест” отримало 9 бюджетних підрядів на загальну суму 316 млн гривень, всі вони від столичних розпорядників коштів. Так, це саме та компанія, яка будує дорогу до аеропорта “Київ” (Жуляни) в рамках 2 черги. В попередні роки цій фірмі діставалися замовлення від КК “Київавтодору” на реконструкцію вул. Трускавецької, капремонт вул. Редутної та будівництво велосипедної доріжки “Солом’янка – Центр” (ІV черга).
Читайте: Капремонт улицы Трускавецкой на столичных Осокорках обойдется почти в 72 млн гривен
ТОВ «ВКФ Стандарт-Авто»******** зареєстроване в 2004 році в Києві. Компанія належить Артему Склярову з пропискою в одному з окупованих сіл Донеччини. Основним видом діяльності компанії зазначено “виробництво кузовів для автотранспортних засобів, причепів і напівпричепів”, але бюджетні замовлення вона отримує переважно на виконання дорожніх робіт та їх проєктування.
Через публічні закупівлі компанія здобула 11 замовлень загальною вартістю 93,33 млн гривень, більшість з яких від замовників Києва. Зокрема, у 2023 році “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд Києва” замовляла у компанії коригування проєкту будівництва Подільського мостового переходу.
Читайте: Що отримали кияни за понад тридцять років будівництва Подільського мостового переходу
ТОВ “Дортранс”********* зареєстровано в 2003 році в Києві. Засновники – Олександр Педан (директор), Ольга Московка та Євгеній Шипка.
Через ProZorro фірма підписала 5 договорів загальною ціною 96,35 млн гривень, всі – з КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд Києва”. Ця фірма залучалася до проєктування нових столичних вулиць, а також виконання проєктних робіт на Подільському мостовому переході. Крім цього, наприкінці минулого року у неї замовили коригування проєкту будівництва тієї самої дороги від просп. Валерія Лобановського до аеропорту «Київ» (Жуляни).
Читайте: Кризи немає: У Києві витрачають бюджетні кошти на проєктування нових вулиць
В 2016-2020 роках одним із засновників ТОВ “Дортранс” було МПП “Елтранс”, яке є регулярним переможцем публічних закупівель в Києві. На замовлення КП “Київпастранс” фірма розробляла робочу документацію реконструкції трамвайної лінії від вул. Милославської до Дарницького залізничного вокзалу та проєкт будівництва трамвайної лінії від вул. Старовокзальної до станції метро “Палац спорту”.
Читайте: В Киеве приблизились к строительству трамвайной линии от Старовокзальной до “Дворца спорта”
КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд Києва” з жовтня 2022 року очолює Роман Лісневський, який протягом останніх п’яти років двічі керував цим КП в статусі виконуючого обов’язки.
КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд Києва” підпорядковане Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який з 1 вересня 2021 року очолює Руслан Кандибор (на колажі праворуч). Діяльність зазначеного департаменту направляє, координує та контролює особисто голова КМДА Віталій Кличко.
* КП “Дирекція будівництва шляхово-транспортних споруд Києва” (код ЄДРПОУ: 05445267)
** Консорціум «Мостадор Груп» (код ЄДРПОУ: 45309145)
*** Проспект Валерія Лобановського до 2015 року носив назву Червонозоряний, а вулиця Володимира Брожка – до 2018 року була Кіровоградською (в старих документах та тендерах щодо будівництва нової вулиці до аеропорту “Київ” фігурують старі назви).
**** ТОВ «КП “Шляхбуд Інвест» (код ЄДРПОУ: 41891921)
***** ТОВ «Д-Групп Констракшн» (код ЄДРПОУ: 41894985)
****** ТОВ «БК Теплобуд» (код ЄДРПОУ: 32386681)
******* ТОВ «Мостобудівельний загін № 112» (код ЄДРПОУ: 22202218)
******** ТОВ «ВКФ “Стандарт-Авто» (код ЄДРПОУ: 33308410)
********* ТОВ «Дортранс» (код ЄДРПОУ: 32308729)
Фото: колаж КВ
КиївВлада