Верховна Рада (ВР) прийняла у другому читанні та в цілому проект закону, що стосується фінансового моніторингу осіб, що мають “РЕР”-статус (“Politically exposed persons” – політично значущі особи). Цей статус, будучи присвоєним залежно від категорії вищих обранців та посадовців, буде пожиттєвим – як і моніторинг їх правочинів. Ідея закону в тому, щоб ті, хто незаконно збагатився під час роботи на державу, не змогли витрачати ці кошти, у тому числі за допомогою родичів. Прийняття цього закону – це виконання вимог Міжнародного валютного фонду (МВФ), один зі “структурних маяків”, визначених як необхідні задля співпраці України з МВФ. Також це останній законодавчий крок для початку перемовин про членство України у Європейському Союзі (ЄС).
Про результативне голосування в парламенті KВ дізналася з повідомлення першого заступника фінансового комітету Ради Ярослава Железняка із сесійної зали 17 жовтня 2023 року.
Згідно оприлюдненої Железняком інформації, законопроект (“Євроінтеграційний”) №9269-д “Про внесення змін до Закону України “Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення” щодо політично значущих осіб” у другому читанні та в цілому підтримали 276 народних депутатів.
“Головна новація: замість трьох років після посади, топ-посадовці (PEP) будуть фактично мати довічний статус РЕР.
Але одночасно законопроектом посилюється відповідальність СПФ (наприклад, банків) за необґрунтовану відмову користувачам фінансових послуг”, – прокоментував рішення Ради Железняк.
Як нагадує “Forbes”, первинний закон про фінансовий моніторинг топпосадовців передбачає, що чиновники “категорії А” (вищі посадовці), а також їхні найближчі родичі мають проходити більш ретельну перевірку у фінансових установах і надавати документи щодо джерел своїх статків. Ідея закону в тому, щоб ті хто незаконно збагатилися під час роботи на державу, не змогли витрачати ці кошти. Але статус “РЕР” обернувся для посадовців проблемами з обслуговуванням у банках, які або затримували операції, або взагалі відмовляли в обслуговуванні – для банків це додаткове навантаження й вони просто відмовляють в обслуговуванні “великих політиків”.
Оновлена редакція закону передбачає, що у разі неправомірної відмови в обслуговуванні на банк можна подати скаргу та у випадку встановлення порушення Нацбанк зобовʼязаний буде накласти штраф у розмірі 100 000 неоподаткованих мінімумів (1,7 млн гривень).
Концептуальною зміною в законодавство є те, що замість трьох років після звільнення з посади, топ-посадовці матимуть довічний статус “РЕР”. Запропонована до другого читання і проголосована версія законопроєкту передбачала норму про довічний фінмоніторинг статків політично значущих осіб навіть після закінчення їхньої кар’єри.
Ці особи – це люди, які виконують або виконували в Україні визначні публічні функції, а саме:
-
Президент, Прем’єр-міністр, члени Кабінету Міністрів та їх заступники;
-
керівник постійно діючого допоміжного органу, утвореного Президентом, його заступники;
-
керівник та заступники керівника Державного управління справами;
-
керівники апаратів (секретаріатів) державних органів, що не є державними службовцями, посади яких належать до категорії “А”;
-
Секретар та заступники Секретаря РНБО;
-
народні депутати України;
-
Голова та члени Правління Національного банку, члени Ради НБУ;
-
голови та судді Конституційного Суду України, Верховного Суду, вищих спеціалізованих судів;
-
члени Вищої ради правосуддя, члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, члени Кваліфікаційно-дисциплінарної комісії прокурорів;
-
Генеральний прокурор та його заступники;
-
Голова СБУ та його заступники;
-
Директор НАБУ та його заступники;
-
Директор ДБР та його заступники;
-
Директор Бюро економічної безпеки України та його заступники;
-
Голова та члени Нацради з питань телебачення і радіомовлення, Голова та члени АМКУ, Голова НАЗК та його заступники, Голова та члени Рахункової палати, Голова та члени ЦВК, голови та члени інших державних колегіальних органів;
-
надзвичайні і повноважні посли;
-
начальник Генерального штабу – Головнокомандувач Збройних Сил України, командувачі Сухопутних військ ЗСУ, Повітряних Сил ЗСУ, Військово-Морських Сил ЗСУ;
-
державні службовці, посади яких належать до категорії “А”;
-
керівники органів прокуратури, керівники обласних територіальних органів Служби безпеки України,
-
голови та судді апеляційних судів;
-
керівники адміністративних, управлінських чи наглядових органів державних та казенних підприємств, господарських товариств, державна частка у статутному капіталі яких прямо чи опосередковано перевищує 50%;
-
члени керівних органів політичних партій.
При цьому із законопроєкту виключили норму про утворення реєстру політично значущих осіб, оскільки він створює загрози для системи фінансового моніторингу за кошти платників податків, та прибирано норму, яка зобов’язувала таку людину повідомляти на запит банку, чи він “РЕР” тільки протягом перебування на посаді та року після звільнення. Після прийняття законодавчих змін про наявність статусу треба буде повідомляти все своє життя.
Читайте: Рада приняла закон о противодействии отмыванию денег
Фото: sud.ua