IV Фестиваль-Премія “ГРА” оголосив переможців

IV Фестиваль-Премія “ГРА” оголосив переможців

4 грудня в Київському національному академічному театрі оперети відбулась головна театральна подія року: IV Фестиваль-Премія “ГРА” оприлюднив переможців. Урочиста театралізована церемонія оголошення переможців відбулася у вузькому колі театральної спільноти, проте з онлайн-трансляцією для всіх бажаючих в режимі реального часу.

Лауреатів визначило міжнародне журі у шести загальних номінаціях: За найкращу драматичну виставу; За найкращу виставу для дітей; За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу; За найкращу хореографічну/балетну/пластичну виставу; За найкращу камерну виставу (до 150 глядачів); За найкращу пошуково-експериментальну виставу (на перетині театральних/мистецьких жанрів). Та у шести індивідуальних номінаціях: За найкращу жіночу роль; За найкращу чоловічу роль; За найкращу режисерську роботу; За найкращу сценографію; За найкраще пластичне рішення вистави; За найкраще музичне рішення вистави.

Материал подготовлен в рамках Проекта “Юн-Пресс-KV

До складу міжнародного журі увійшли знані театральні діячі з п’яти європейських країн: Руї МадейраПортугалія – актор та режисер, художній керівник Театральної компанії міста Брага, Анна Корженьовська-Бігун, Польща – докторка гуманітарних наук, упорядниця і наукова редакторка першого польського книжкового видання текстів Леся Курбаса “Łeś Kurbas. Pisma teatralne, Warszawa: Instytut Teatralny 2021”, Беньямінас Жельвіс, Литва – співак, генеральний директор Каунаського державного музичного театру, Дайан Елшоут, Нідерланди – танцівниця, хореограф, педагог, дослідниця та тренерка. Фредерік Поті, Франція – режисер, актор, продюсер та генеральний директор Théâtre de la Massue, який працює в царині сучасного театру ляльок, 2004-2014 рр. – директор паралельної програми Авіньйонського фестивалю – фестивалю вуличного театру та нового цирку. Представник східних країн у проєкті “Павільйони майбутнього” в Авіньйоні, що ініційований Théâtre de la Manufacture. Таким чином,у складі журі представлені спеціалісти для кожної з шести номінацій / жанрів премії.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Церемонії оголошення передувала прес-конференція, під час якої Богдан Струтинський, голова НСТДУ, директор Фестивалю-Премії “ГРА” разом з експертами, розповіли про те, як вдалося зберегти і відстояти національну театральну премію та про виклики, на які щодня доводилось відповідати. Проводячи Фестиваль-Премію “ГРА” протягом всього року, ми розуміємо, що сьогодні український театр міцнішає. Дуже хочеться, щоб на ці явища звернула увагу і влада. Мета фестивалю – об’єднати український театр, що в нас поступово і виходить. Не дивлячись на закінчення IV Фестивалю-Премії “ГРА” – попереду у нас чимало роботи і бажання щоб церемонія нагородження збирала повний Палац “Україна”. Сьогодні немає тих, хто програв, оскільки виграв увесь український театр, тому ГРАємо далі!”.

Ще на початку жовтня “ГРА” активно готувалася до проведення фестивалю у Львові, як і було анонсовано при оголошенні шортліста влітку: але через форс-мажорні обставини, спричинені пандемією COVID-19, фінальний показ вистав екстрено був змушений переміститися в формат online, де з 20 листопада по 2 грудня всі охочі могли передивитись 12 вистав-фіналістів. Але навіть ці обставини не завадили прилетіти до Києва членам міжнародного журі, які весь останній тиждень передивлялись показ вистав з шортліста та визначались з переможцями.

Танцівниця, хореограф і педагог з Нідерландів Дайан Елшоут зауважила: “Всі переглянуті мною вистави цілком на часі і актуальні сьогодні. Їхня енергетика відчувалась навіть через екран комп’ютера”.

Французький режисер і актор Фредерік Поті відмітив, що представники українського театру мають характерну рису, якої немає в театрах за кордоном: “Українські актори та режисери мають сміливість висловлювати свою позицію зі сцени”.

“Я вражений високою якістю українських вистав, сміливістю ідей режисерів. Це взагалі чудова і влучна ідея – зібрати всі українські театри у Фестиваль-Премію “ГРА” і таким чином стимулювати розвиток української театральної справи”, – ділився враженнями від переглядів португальський режисер та актор Руї Мадейра.

“Фестиваль-Премія “ГРА” сьогодні демонструє різноманітні, новітні, інноваційні форми розвитку українського театру, задає справжні театральні тренди, “формулює” напрямки йогорозвитку. Цьогорічна ГРА наочно показала, що відбулась децентралізація, адже в шортлисті, який було запропоновано міжнародному журі для остаточного вибору переможців, було три вистави зі Львова, по одній з Тернополя, Одеси, Луцька, міст Рівне і Берегове й лише дві з Києва, плюс дві умовно київські вистави, зробленіу форматі відеоверсій.“ГРА” за чотири роки існування перетворилася на унікальний кейс, що охоплює всю театральну мапу країни: від кордону до кордону, від маленького містечка до столиці, від державних форм власності до абсолютно незалежних проєктів. ГРА з кожним роком набирає обертів. В ГРІ бути престижно. ГРАти хочуть усі правдиві Люди Театру, оскільки вони того варті і це усвідомлюють. Вибір же міжнародного журі, яке повністю змінюється кожного фестивалю, – це тільки остаточно підтверджує”, – ділиться враженнями голова експертної ради Ольга Стельмашевська. 

Нагадаємо, засновником всеукраїнського Фестивалю-премії ГРА (GRA – Great Real Art) є Національна  спілка театральних діячів України – активний стейкхолдер у культурному (театральному) житті країни. Команда під керівництвом Богдана Струтинського за останні п’ять років ініціювала і реалізувала низку важливих проєктів, які мають величезне значення для культурного життя України (20 сезонних шкіл та 20 семінарів із різних напрямків театральної діяльності, до яких долучилося понад тисячу осіб; лабораторія драматургії НСТДУ; засновано 3 фестивалі; реалізовано 11 грантових проєкти тощо). І в основному це робота із молоддю – майбутнім українського театру. Одним з таких найрезонансніших проєктів є і фестиваль-премія ГРА, який проводиться на конкурсній основі один раз на рік за підсумками минулого календарного року.

Цьогоріч  театри представляли прем’єри, що вийшли у період з 1 січня по 31 грудня 2020 року. Заявки надходили з різних регіонів України від різних за формою власності і форматом роботи, але обов’язково – професійних театральних колективів.  Далі Експертна рада фестивалю (складається з відомих і компетентних театральних критиків, театро- і музикознавців) обрала 30 кращих. Саме вони потрапили до лонгліста і продовжили боротьбу. Протягом травня-липня експерти подорожували містами України і переглядали вистави з лонгліста наживо. В липні було оприлюднено шортліст з 12-ти вистав, які пройшли до фінальної частини.

Лауреати ІV Всеукраїнського театрального Фестивалю-Премії “ГРА”

Найбільше нагород зібрала  вистава “Чорнобильдорф”,  Київ, Лабораторія сучасної опери Opera Aperta (Opera Aperta (“відкритий твір” за Умберто Еко) – це лабораторія сучасної опери, створена цього літа українськими композиторами Романом Григорівим та Іллєю Разумейко. Метою лабораторії є створення в Києві сучасного оперного театру, який буде функціонувати як мультидисциплінарний майданчик для сучасної та барокової опери, танцювального театру та експериментальних сценічних жанрів. Вже цієї осені лабораторія представила Opera Lingua – інтердисциплінарну оперу, присвячену феномену мови, дія якої розгортається в просторі Національної бібліотеки ім. Вернадського.  Плани у них наполеонівські – побудувати перший сучасний оперний театр в Києві. Роман Григорів та Ілля Разумейко працюють разом з 2007 року. З 2015 по 2020 рік працювали з формацією NOVA OPERA в якості композиторів, драматургів, перформерів та музично-артистичних керівників. За цей час створили низку синтетичних музично-театральних творів, серед яких “СонОпера” “НепрОсті” з Тарасом Прохаськом, trap-опера Wozzeck з поетом Юрієм Іздриком, опера-антиутопія GAZ (реж. Вірляна Ткач), археологічна опера CHORNOBYLDORF та біблійну трилогію з Владом Троїцьким. Продюсерка проєкту – Ольга Дятел.

Вистава “Чорнобильдорф” отримала нагороди: “За найкращу пошуково-експериментальну виставу”, “За найкращу режисерську роботу” (Роман Григорів та Ілля Разумейко), “За найкращу сценографію” (Роман Григорів та Ілля Разумейко), “За найкраще музичне рішення вистави”  та  “За найкращу хореографію” (Христина Слободянюк).

Майже не відстав від них і Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки з виставою “Філоктет. Античний рейв”. Їх перемоги: “За найкращу виставу камерної сцени”, “За найкращу жіночу роль” (Оксана Цимбаліст  за роль Афродити у виставі “Філоктет. Античний рейв”, “За найкращу чоловічу роль” (Василь Сидорко за роль Ероса у виставі “Філоктет. Античний рейв”)

А ще  Перемоги фестивалю вибороли:

“За найкращу драматичну виставу”: “Це дитя”, Закарпатський обласний угорський драматичний театр (м. Берегове)

“За найкращу виставу для дітей”: “А хай то качка копне”, Тернопільський академічний обласний театр актора і ляльки

“За найкращу музичну виставу у жанрі опери/оперети/мюзиклу”: “Лис Микита”, Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької

“За найкращу хореографічну/балетну/пластичну виставу”: “VIÑO” (Київський академічний театр драми і комедії на лівому березі Дніпра)

Ми ГРАємося? Ми – живемо у Great Real Art!

Материал подготовлен в рамках Проекта “Юн-Пресс-KV


Автор:
Юрій Гулевич, Наталя Плохотнюк
Поділитися
Поділитися
Поділитися
Рекомендуємо до перегляду
Генпрокуратура намагається не допустити нової забудови НПП “Голосіївський” компаніями “КСМ-Груп”
Генпрокуратура намагається не допустити нової забудови НПП “Голосіївський” компаніями “КСМ-Груп”
09:00 Генпрокуратура через суд намагається повернути державі земельну ділянку площею 5,69 га на просп. Академіка Глушкова, 65 (територія НПП “Голосіївський”). У 2022 році право…
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
Справи насущні: скільки та на що у жовтні 2024-го витрачав Київ
09:00 У жовтні столичні розпорядники бюджетних коштів назамовляли робіт, товарів та послуг на 4,91 млрд гривень, що майже на півтора мільярди більше цього показника…
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
Депутатські ротації: 31 депутат покинув районні ради Київщини у 2024 році
09:00 На районному рівні в Київській області за рік відбулися значні політичні зміни, які відбилися на складі рад та політичному ландшафті регіону. У 2024…
Banner
QlU7mDx4