GovTech проти CivicTech – в чому суть проблеми?

Олег Чеславський
Олег Чеславський

Голова ГО “Укрмедіа”

Плутанина з розумінням сфер повноважень, впливу, компетенцій, призначень, напрямком та дією, яка і досі притаманна високо технологічним проектам, які створюються в Україні і сьогодні якщо заважає, то просто таки стоїть непрохідним редутом на шляху розвитку громадянського суспільства.

Історично так склалось, що наша громадськість не особливо переймалась своєю участю і сприймала той факт, що її думкою ніколи не цікавились державні мужі, як за правило.

Нікого не ображало, що урядовці самостійно, одноосібно, не питаючи думки громадськості, вирішують як повинна відбуватись комунікація з громадськістю.

Які проблеми громадського сектору та у якій послідовності потрібно вирішувати.

Які програмні продукти, сервіси, канали необхідно розбудувати для покращення комунікації з громадським сектором.

Робітники муніципалітетів, урядовці та держслужбовці вирішували, або практично віддавали накази, а громадськість їх виконувала.

Влада найчастіше пояснювала свою таку діяльність небажанням представників громадського сектору долучатися до вирішення проблеми. І вже виходячи з того, що громадськість бажання долучатись не мала, а проблему вирішувати треба, урядовці змушені були розв’язувати проблему самостійно.

Знову ж таки, нібито йдучи на зустріч громадськості.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Не берусь роз’ясняти до чого це призвело в усіх площинах нашого життя, але конкретно в інформаційно-технологічній, наслідком такого невтручання громадськості стала цілковита відсутність дієвих інструментів та механізмів комунікації влади та громади.

Ви напевно скажете, що я дещо перебільшую.

І що по документам, і виходячи із змісту новин, хвалебних статей та оглядів такі інструменти нібито є.

І я з вами погоджуюсь. Інструменти (або їх імітація) є. Шалені гроші витрачені.

Але коли починаєш користуватися цими інструментами демократії, розумієш, що вони створювались для того щоб:

проблему не вирішити, а поглибити;

зробити вигляд, що рішення є, а фактично створити ще одну проблему;

прикрити бездіяльність, некомпетентність, небажання проблему вирішувати;

створити перешкоду для комунікації;

виправдати роздутий штат працівників та кошти на їх утримання;

виділити на це бюджетні кошти і освоїти їх.

Іншими словами, інертність суспільства та необхідність створення рішення призвела сьогодні до того, що ми всі зараз бачимо:

сотні непрацюючих, “мертвих” сайтів муніципалітетів, міських та селищних рад, та інших держустанов;

назавжди незавершені, недорозроблені, в тестовій експлуатації сервіси аж ніяк не заохочують до їх використання;

неефективні, незручні інтерфейси відлякують користувачів.

Звичайно можна мені заперечити розповівши про те, що робота кипить, що вже в найближчий час всі комунікаційні рішення запрацюють і все буде добре.

Але…

Якщо ми пригадаємо, так само нас заспокоювали і п’ять років тому і десять. І ця система “обіцянок замість справ” ніколи не зміниться.

І тут необхідно повернутись до заголовку статті, та довести, що проблема плутанини підходів, методів та зон компетенцій вкрай важлива, і якщо у нас дійсно є бажання її розв’язати, необхідно для початку зрозуміти, що комунікаційні рішення – це взагалі не сфера відповідальності уряду!

GovTech – це сфера технологічних рішень, до якої відносяться:

ефективність управління;

цифрові адміністративні послуги;

цифрові підписи;

документообіг;

цифрові реєстри.

CivicTech – це комунікаційні рішення, завдання яких:

інформування;

залучення, об’єднання громадян;

комунікація громадян, як один з одним так і з урядом.

Так це працює в усьому світі. І це реально працює!

У нас цю проблему і досі не бачать.

Урядовці розробляли та впроваджували рішення, які знаходяться поза сферою їх компетенції та відповідальності – і вони не працюють.

Не працюють не тому, що в них не вистачає знань, розуму або фаховості.

Не працюють тому – що це не зона їх компетенції.

Не працюють, тому що не бажають бюджети, які виділені на розробку та впровадження таких рішень, віддавати громадськості.

Замість того, щоб проблему вирішити, щоб зняти з себе тягар відповідальності – вони створюють недолугі, непрацюючі рішення, які лише імітують вирішення проблеми.

То як же цю проблему вирішити?

  1. Необхідно зрозуміти, що громадяни є бенефіціарами цієї системи і без вивчення їх думки та участі створювати її неможливо.
  2. Необхідно зрозуміти, що метою комунікаційних технологічних рішень є зміцнення взаємодії та залучення громад.
  3. Необхідно зрозуміти, що завдання комунікаційної платформи – залучення громадян.
  4. Необхідно зрозуміти, що комунікаційна платформа це не портал влади міста або органу влади – це інформаційній простір на якому громадяни повинні мати стільки ж якщо не більше прав ніж держслужбовці.
  5. Необхідно зрозуміти що конкретні приклади, кейси, практики, результати взаємодії громадян та урядів – повинні бути відкриті та доступні!

І щоб це все розробити та впровадити не слід шукати можливості та ресурс щоб зробити це самостійно. Необхідно сформулювати завдання та надіслати його до CivicTech компанії, яка і повинна цю проблему вирішити!

Комунікаційні рішення, платформи, програмне забезпечення повинні мати форму сервісу, клієнтоорієнтованого сервісу, а не форму примусового покарання.

Держава повинна розуміти – що вона теж сервіс. Клієнтоорієнтований сервіс, в якому громадяни і замовники і користувачі одночасно. І вони мають право вимагати щоб сервіс, за який вони заплатили, відповідав їх очікуванням!

Розуміти, що комунікаційна платформа повинна не стримувати громадян, не створювати перешкоди, щоб вони не заважали працювати держслужбовцям, а навпаки допомагала державі залучати своїх громадян до співпраці, співтворчості та взаємодії, що в свою чергу значно підвищить якість рішень, який приймає держава, зробить їх більш прийнятними та більш ефективними, і значно полегшить роботу держслужбовців, трансформувавши як робочі процеси, так і процеси обробки та аналізу громадянського внеску максимально автоматизованими.

Читайте: Як влада Києва насправді підтримує та впроваджує проекти громадськості

Олег Чеславський, голова ГО “Укрмедіа”

КиевVласть


Поділитися
Поділитися
Поділитися
Рекомендуємо до перегляду
Свистунову дозволили терміново освоїти 141 млн гривень на темі Генплану Києва
Свистунову дозволили терміново освоїти 141 млн гривень на темі Генплану Києва
09:00 Київрада внесла зміни до програми реалізації містобудівної політики на 2024-2025 роки, збільшивши її фінансування більше ніж удвічі – з 66,5 до 172 млн…
Війна та релокація: як фермери знаходять прихисток на Київщині та відновлюють агробізнес
Війна та релокація: як фермери знаходять прихисток на Київщині та відновлюють агробізнес
12:00 Військові дії у багатьох регіонах країни змусили фермерів шукати більш безпечні місця для ведення бізнесу. Аграрні підприємства, що релокуються, стають прикладом адаптації в…
“Маневр на 3 млрд”: Київрада погодила збільшення статутного капіталу “Спецжитлофонду”
“Маневр на 3 млрд”: Київрада погодила збільшення статутного капіталу “Спецжитлофонду”
09:00 Столична міськрада вирішила поповнити статутний капітал КП “Спецжитлофонд” на 3 млрд гривень за рахунок бюджету Києва. Ці гроші мають піти на формування т.зв.…
Banner
QlU7mDx4