Нацполіція розслідує факти можливого привласнення бюджетних коштів посадовцями КК “Київавтодор” та підпорядкованих їй КП “Київавтошляхміст” і районних ШЕУ. За даними правоохоронців, “дорожні комунальники” завищували вартість ремонтних робіт, використовували при їхньому проведенні неякісний асфальт, отримували хабарі за використання комунального автотранспорту приватними особами тощо. Окрему увагу слідчі звернули на закупівлю антипаркувальних стовпчиків: більшість цих обмежуючих пристроїв, вартістю близько 19,5 млн гривень, не відповідали нормам Держстандартів та, схоже, були закуплені за завищеними цінами. Більшість цих зловживань, ймовірно, були допущені в період, коли ключову роль в сфері дорожньо-транспортної інфраструктури столиці відігравав Олександр Густєлєв (на колажі праворуч) – ексгендиректор “Київавтодору” та ексзаступник голови КМДА.
Як стало відомо KВ, правоохоронці продовжують слідство за фактами численних порушень законодавства України з боку посадових осіб комунальної корпорації (КК) “Київавтодор” та підпорядкованих їй комунальних підприємств (КП).
Розслідування здійснюється в рамках кримінального провадження №42020000000001193, яке було відкрито Головним управлінням Нацполіції Києва ще 3 липня 2020 року. Фігурантам цього слідства правоохоронці попередньо інкримінують скоєння злочину, передбаченого ч.3 ст. 191 КК України – привласнення та розтрата майна шляхом зловживання службовим становищем, вчинені повторно або за попередньою змовою групою осіб.
За даними слідства, службові особи КК “Київавтодор”, КП “Київавтошляхміст” та як мінімум восьми із десяти районних шляхово-експлуатаційних управлінь (ШЕУ) протягом 2019-2021 років привласнили бюджетні кошти у ході проведення своєї профільної діяльності.
Зокрема, як встановили в Нацполіції, “комунальники”:
-
завищували обсяги витрат на придбання матеріальних цінностей (сіль, піско-соляна суміш, паливо-мастильні матеріали); завищували вартість ремонтних робіт та використовували при їхньому проведенні неякісний асфальт;
-
“списували” паливо на автомобілі, які фактично не використовувались;
-
отримували неправомірну вигоду від третіх осіб за використання ними комунального автотранспорту у особистих цілях;
-
працевлаштовували та виплачували заробітну плату працівникам, які фактично не виконували ніякі роботи;
-
привласнювали щебневу суміш з об`єктів проведення робіт та доставляли її за допомогою службового транспорту за рахунок КП для власних цілей тощо.
Окрему увагу правоохоронці звернули на закупівлі обмежувальних антипаркувальних стовпчиків, які протягом 2017-2021 років здійснювали районні ШЕУ. За даними слідства, усього за вказаний період було укладено відповідних договорів на загальну суму близько 19,5 млн гривень (загальна сума, сплачена за договорами, ймовірно, менша. – KВ). У Нацполіції з’ясували, що станом на лютий 2022 року на території Києва було встановлено близько 34 тис. стовпчиків, ще 9,6 тис. стовпчиків на той час зберігалися на складах шляхово-експлуатаційних управлінь. В Нацполіції вважають, що як мінімум частина таких стовпчиків була придбана і встановлена з порушеннями.
За даними слідчих, комунальники закуповували стовпчики, які за своїми характеристиками не відповідають Державним стандартам України (їхня висота складала 0,5-0,52 м, тоді як за оновленими Держстандартами мала б складати 0,75-1,1 м) та мають ознаки корозії металу (згідно з умовами відповідних договорів, стовпчики повинні були бути виготовлені з нержавіючої сталі). Також, як встановили в Нацполіції, посадовці ШЕУ не дотримувалися єдиного обґрунтованого підходу до формування та визначення вартості стовпчиків – їхня ціна коливалася від 505 грн до 1254 грн за штуку. На думку слідчих, цей факт вказує на придбання стовпчиків за значно завищеною вартістю.
Протягом 2021 року правоохоронці провели ряд обшуків в офісах КП, які фігурують в даному провадженні, наприклад – в КП “Київавтошляхміст” та декількох ШЕУ. В рамках цих обшуків слідчі вилучили документи, необхідні для проведення судово-економічної експертизи, щоб встановити розмір збитків, нанесених столичному бюджету в результаті вищезазначених зловживань. Мова йде про акти приймання виконаних робіт за різними договорами, шляхові листки службових автомобілів, посадові інструкції працівників цих підприємств тощо. У подальшому Голосіївським районним судом було накладено арешти на вилучені документи.
Скріншот однієї з судових ухвал по цьому провадженню
Адвокати, які захищають інтереси цих КП, протягом 2021-2022 років намагалися оскаржити арешти документів в Київському апеляційному суді. Зокрема, вони вказували на те, що дане провадження повинно розслідуватися Національним антикорупційним бюро (НАБУ), а самі арешти мав накладати Вищий антикорупційний суд. Сторона захисту намагалася довести служителям Феміди, що у даному випадку порушено норми “територіальної підслідності”: мовляв, у справі фігурують КП, які офіційно “базуються” в різних районах столиці, тому розглядати клопотання правоохоронців не може один суд конкретного району (в даному випадку – Голосіївського). Але такі аргументи не були сприйняті суддями апеляційного суду як переконливі: арешти не були скасовані, а розслідування залишилось у провадженні столичногоу управління Нацполіції.
Зазначимо, правоохоронці неодноразово звертали увагу на діяльність КП “Київавтошляхміст” та його “начальства” – КК “Київавтодор”. Наприклад, у 2019 році Нацполіція Києва розпочала слідство за фактами можливого присвоєння бюджетних коштів посадовцями вказаних структур під час проведення капітальних ремонтів столичних шляхопроводів, на які протягом року було витрачено близько 650 млн. гривень. Крім того, в рамках відповідного провадження правоохоронці розслідували, наскільки ефективно керівництво КК “Київавтодор” використовувало бюджетні кошти. Зокрема, тоді було встановлено, що “дорожні комунальники” за 32,4 млн гривень закупили снігоплавильні машини, але не використовували їх – начебто у зв’язку з дороговизною експлуатації.
Читайте: Присвоение бюджетных средств и ненужные покупки: “Киевавтодор” снова заинтересовал полицию
Проте, ні в рамках цього слідства, ні в рамках інших схожих проваджень жодна службова особа згаданих КП і КК не отримала обвинувальний вирок суду.
Крім того, претензії до роботи КП “Київавтошляхміст” мав і Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту Київської міськдержадміністрації (КМДА). У 2020 році працівники цієї структури встановили, що це КП з початку 2017 року до кінця 2019 року допустило фінансових порушень на суму 32,2 млн гривень, що призвело до втрати 4,94 млн гривень та неефективного витрачання бюджетних коштів на суму 6,6 млн гривень. Також в рамках даної перевірки “ревізори” з’ясували, що підприємство замовляло роботи за завищеними цінами, витрачало гроші без особливого сенсу (на нереалізовані проекти та дорогі гаджети), не “обтяжувало” себе наповненням бюджету, збереженням комунального майна та бухгалтерським обліком.
Читайте: 32 миллиона за 3 года: аудиторы поймали подчиненных Густелева на финансовых нарушениях
Свої питання до діяльності КК “Київавтодор” неодноразово висловлювали і депутати Київради. Зокрема, ще в лютому 2019 року антикорупційна комісія столичної міськради закликала тодішнього генерального директора КК “Київавтодор” Олександра Густєлєва та тодішнього профільного заступника голови КМДА Дмитра Давтяна до відповіді за неякісний ремонт доріг і мостів у Києві та їхній неналежний стан. Народні обранців звертали увагу на те, що ці посадові особи ігнорували рекомендації Тимчасової контрольної комісії (ВКК) Київради від 17 травня 2018 року, якими було визначено, як саме потрібно замовляти дорожні роботи та контролювати їх виконання, щоб асфальт у результаті не “сходив” разом зі снігом”.
Читайте: Густелева и Давтяна предлагают отправить вслед за сошедшим с дорог Киева асфальтом
Нагадаємо, що у Києві функціонують десять районних ШЕУ – по одному в кожному районі столиці. Організаційно-правова форма цих управлінь – комунальне підприємство. Усі ці ШЕУ переважно займаються “мілкими” дорожніми роботами (наприклад, поточний ремонт асфальтного покриття) та підпорядковані КК “Київавтодор”.
Обов’язки начальника КП “Київшляхміст” з 18 листопада 2019 року виконує Богдан Кобернюк. Його попередниками на цій посаді були Дмитро Котлубей (з 31 липня 2017 року до 4 липня 2019 року), Владислав Виноградов (з 5 липня 2019 року до 8 серпня 2019 року) та Ігор Бойко (з 8 серпня 2019 року до 18 листопада 2019 року).
Дане підприємство підпорядковане КК “Київавтодор”, якою з 19 травня 2020 року тимчасово керує заступник генерального директора з розвитку виробництва Олександр Федоренко. До нього, з 16 березня 2015 року до 24 лютого 2020 року, керівником цієї комунальної корпорації був згаданий вище Олександр Густєлєв. Останній після роботи в “Київавтодорі” пішов на підвищення – з 24 лютого 2020 року по 1 грудня 2021 року Густєлєв працював на посаді заступника голови КМДА та протягом цього періоду контролював роботу дорожньо-транспортної сфери столиці.
КК “Київавтодор” знаходиться у підпорядкуванні Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який з 1 вересня 2021 року очолює Руслан Кандибор. Раніше, з 4 серпня 2017 року до 3 грудня 2018 року, даним департаментом керував Сергій Симонов, з 13 серпня 2019 року до 31 жовтня 2019 року – Іван Федоров (діючий законний міський голова окупованого Мелітополя Запорізької області. – KВ), а з 6 лютого 2020 року по 5 квітня 2021 року – Валентин Осипов (у 2015-2020 роках був заступником Густєлєва в “Київавтодорі”, на колажі ліворуч). Між призначеннями постійних керівників цей департаментом з приставкою в.о. директора” очолював заступник керівника даної структури Іван Шпильовий.
Фото: колаж КВ