Чотири з десяти найдорожчих замовлень Києва в 2023 році стосуються проведення реконструкцій і капремонтів дорожньої інфраструктури міста. Навіть не беручи до уваги їх ймовірну корупційну складову, під час війни це виглядає досить неозначно, адже звідусіль лунають заклики спрямовувати бюджетні кошти насамперед на захист країни та посилення безпеки громадян. Також в минулому році мали місце дороговартісні закупівлі послуг з ремонту столичних медзакладів – центру нефрології та діалізу, а також госпіталю ветеранів війни. Відповідні угоди теж дуже швидко встигли обрости скандалами та підозрами у відмиванні коштів. Судячи з усього, нічого в питанні витрат бюджету Києва не зміниться в кращу сторону і в 2024 році.
Як стало відомо KВ з даних публічного модуля аналітики BI.Prozorro, протягом 2023 року департаменти та управління Київської міськдержадміністрації (КМДА), а також підпорядковані їм столичні комунальні підприємства та заклади за результатами публічних закупівель уклали 54,7 тисяч договорів загальною ціною понад 31 млрд гривень.
Судячи з ТОП-10 найдорожчих договорів року, столичну владу минулоріч більше всього турбував стан доріг в місті. Ціна десяти найкоштовніших замовлень пережитого 2023 року сягла 6 млрд гривень. На більшу половину цієї суми – 3,46 млрд гривень – КК “Київавтодор” (1) замовила реконструкції двох шляхопроводів та капремонт двох доріг. Ще три договори загальною ціною 1,62 млрд гривень стосувалися охорони здоровʼя, два договори ціною 696,25 млн гривень – енергетичного забезпечення, та один на чверть мільярда гривень – реконструкції дамб мулових полів Бортницької станції аерації (БСА). Далі про них детальніше.
Договір №1
Найдорожчим замовленням столиці у 2023 році стала “надважлива” під час війни реконструкція транспортної розв’язки на перетині вулиць Богатирської і Полярної в Оболонському районі за 1,29 млрд гривень. Відповідний договір 23 травня 2023 року був укладений між КК “Київавтодор” та ТОВ “Автомагістраль-Південь” (2), яке повинно виконати роботи до кінця поточного року.
За цю реконструкцію у столичній владі вирішили взятися попри петицію киян, які просили заборонити будівництво нових розв’язок до закінчення інших транспортних довгобудів, вартість яких з роками зростає в рази. Зазначимо, що загальний кошторис реконструкції розв’язки на перетині вулиць Богатирської і Полярної на сьогодні складає 1,52 млрд гривень, відтак слід очікувати замовлення додаткових робіт.
Читайте: “Київавтодор” вкладе перші 1,3 млрд гривень у реконструкцію розв’язки на Оболоні
Згідно з даними аналітичної системи Youcontrol, ТОВ “Автомагістраль-Південь” – одеська компанія, що належить непублічному бізнесмену Олександру Бойку. Водночас в ЗМІ існує кілька припущень щодо того, хто насправді здійснює контроль над ТОВ “Автомагістраль-Південь”. Найпоширенішими є версії щодо зв’язку фірми з оточенням мера Одеси Геннадія Труханова, а також щодо лобіювання інтересів фірми екс-заступником голови Офісу президента Кирилом Тимошенком.
Договір на реконструкцію розв’язки на перетині вулиць Богатирської і Полярної – найдорожчий серед усіх укладених раніше між КК “Київавтодор” та ТОВ “Автомагістраль-Південь”, хоча вартість попередніх угод також була значною. Наприклад, у травні 2022 року корпорація за 1,27 млрд гривень замовила у неї проведення капремонту вул. Богатирської (дія цього договору була призупинена в зв’язку з війною), а у 2020 року майже за 805 млн гривень – капремонту просп. Героїв Сталінграда (роботи тривають).
Читайте: “Киевавтодор” за 805 млн гривен нанял подрядчика для капремонта проспекта Героев Сталинграда
ТОВ “Автомагістраль-Південь” є однією з трьох компаній, між якими “Київавтодор” майже порівну розподіляє свої найдорожчі замовлення. Ще дві компанії з цієї трійки – ПП “Київшляхбуд” (3) та ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл” (4), яким також дісталися топові договори минулого року, про що йтиме мова нижче.
Договір №2
Другий серед найдорожчих договорів минулого року укладено в серпні “Київавтодором” на капремонт ділянки дороги Т-10-27 Київське півкільце від Жулянського шляхопроводу до повороту у місто Вишневе Київської області. Протяжність ділянки, ремонт якої замовили за 969,72 млн гривень, за найгрубішими підрахунками становить близько 2,7 кілометрів. Ці роботи повинні тривати до червня 2025 року, а замовили їх без конкурсу у згаданого ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл”.
Умови цього тендеру були прописані так, що інші його учасники “відпали” самі по собі: позмагатися за підряд могли тільки ті компанії, минулорічний дохід яких становив не менше 1 млрд гривень. Такий критерій, тим більше в умовах війни, потенційні конкуренти закупівлі назвали штучним бар’єром, але в Держаудитслужбі в цьому порушень чомусь не побачили.
Читайте: “Київавтодор” майже за 970 млн гривень замовив ремонт 2,7 кілометрів Київського півкільця
Столичне ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл” належить громадянам Туреччини Онуру та Ісхану Четінджевіз, а також мешканцю Львова Олегу Фаріонe. Ця фірма входить до групи “Онур”, є великим гравцем на дорожньому ринку країни, отримуючи коштовні замовлення в тому числі в столиці. До прикладу, на замовлення “Київавтодору” ця компанія за 1,37 млрд гривень ремонтує ще одну ділянку дороги Т-10-27 – від вулиці Ватутіна до Одеської площі.
Читайте: Ремонт части Киевского полукольца за полгода подорожал более чем вдвое
Співпраця КК “Київавтодор” та ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл” неодноразово потрапляла у поле зору правоохоронних органів, зокрема, їх підозрювали у присвоєнні бюджетних мільйонів під час виконання капремонту проспекту Перемоги, реконструкції транспортного вузла на перетині просп. Перемоги з вул. Щербакова, а також під час ремонту столичних доріг протягом 2017-2019 років.
Договір №3
Третій з ТОП-10 найдорожчих договорів 2023 року також стосується сфери транспортної інфраструктури. Саме він відзначився неординарною подією під час його виконання. Мова про реконструкцію Дегтярівського шляхопроводу, яку на замовлення КК “Київавтодору” виконує ТОВ “Ростдорстрой” (5). Ціна укладеного між ними в червні договору становить 920 млн гривень.
Читайте: Дегтярівський шляхопровід в Києві реконструюватиме фірма з оточення мера Одеси Труханова
Рівно через три чотири місяці після підписання договору, в розпал реконструкції, конструкції Дегтярівського шляхопроводу обвалилися. Дивом обійшлося без жертв та постраждалих, адже у зв’язку з активною фазою робіт розв’язка була перекрита для проїзду. Тоді у підрядника запевнили, що беруть всю відповідальність за інцидент на себе та усуватимуть його наслідки за власний кошт. Хоча звіт про виконання договору ще не опублікований, 20 грудня 2023 року столичний мер Віталій Кличко офіційно відкрив рух шляхопроводом.
Читайте: Достроково втомився: чому обвалився Дегтярівський шляхопровід та що з ним буде далі
ТОВ “Ростдорстрой” зареєстровано Одесі. Засновником компанії є австрійське ТОВ “Юттема АУ ГмбХ”, кінцевими бенефіціарними власниками – Євген Коновалов і Юрій Шумахер. Останній є депутатом Одеської міської ради, член фракції “Довіряй справам”, яка представляє партію мера Одеси Геннадія Труханова.
Договір на перебудову шляхопроводу на перетині вулиць Дегтярівської та Олександра Довженка є третім досвідом співпраці ТОВ “Ростдорстрой” з “Київавтодором”. Попередні два договори були на реконструкцію Пейзажної алеї, за які фірмі по факту сплатили 103 млн гривень.
Читайте: “Актуальная” задача: в Киеве стартовала реконструкция Пейзажной аллеи за 136 млн гривен
ТОВ “Ростдорстрой” фігурує в ряді кримінальних проваджень. Зокрема, НАБУ розслідує можливу розтрату 200 млн гривень службовими особами Укравтодору та цього підрядника під час ремонту автодоріг Н-11 Дніпро-Миколаїв та Т-15-08 у Миколаївській області. Також ТОВ “Ростдорстрой” підозрюється в привласненні бюджетних коштів при ремонті мосту через річку Кобелячок на замовлення Служби автомобільних доріг Полтавщини.
Договір №4
Четвертий серед найдорожчих договорів 2023 року (ціна – 692,54 млн гривень) – замовлення КНП “Київський міський центр нефрології та діалізу” (6) капремонту 1, 2, 3 поверхів та підвалу цього медзакладу по вул. Петра Запорожця, 26. Для виконання цих робіт наприкінці вересня було обрано ТОВ “Абсолют-Клімат” (7), яке зобовʼязалося закінчити ремонт до кінця 2025 року.
Вказаними ремонтами цей центр готується до “підселення” в свою будівлю “Київського центру трансплантації кісткового мозку”. Останній медзаклад разом з “Дитячою клінічною лікарнею № 8” столична влада реорганізувала шляхом приєднання до Центру нефрології та діалізу (нова назва реорганізованого закладу “Медичний центр Києва”) в березні 2023 року “для оптимізації витрат”. Тобто тепер саме ця “оптимізація” вже на старті витягує з міського бюджету майже 700 млн гривень.
ТОВ “Абсолют-Клімат” зареєстровано в Києві, його власником та керівником є В’ячеслав Березовський. Ця компанія володіє 14% корпорації “Євробудінвест”. Останнє, за даними Youcontrol, має відношення до “Групи родини Вознюк”, ключовою особою якої є депутат Верховної Ради VII (ВО “Батьківщина”) та VIII (“Народний Фронт”) скликань Юрій Вознюк. До політичної кар’єри у Верховній Раді, з 2010 року Юрій Вознюк був депутатом Рівненської міськради від партії “Фронт змін”.
ТОВ “Абсолют-Клімат” за результатами публічних закупівель підписало договорів на понад 4 млрд гривень, на більшу частину яких в неї зробили замовлення медичні заклади столиці. Найбільшим замовником є КНП “Київський міський клінічний госпіталь ветеранів війни” (8), яке серед іншого підписало з цим ТОВ договір, що став пʼятим в ТОП-10 найдорожчих договорів столиці минулого року.
Договір №5
Отже, п’ятий серед найкоштовніших договорів 2023 року (ціна – 504,23 млн гривень) був укладений між КНП “Київський міський клінічний госпіталь ветеранів війни” та ТОВ “Абсолют-Клімат”. Цей договір передбачає капремонт фасадів, покрівлі та заміну вікон головного корпусу госпіталю по вул. Федора Максименка, 26, який повинен бути завершений до кінця 2024 року.
Зазначимо, що минулоріч “Київський міський клінічний госпіталь ветеранів війни” не на жарт зайнявся ремонтом свого головного корпусу. Крім вищевказаного договору на більше півмільярда гривень, протягом року було укладено ще 16 договорів на виконання ремонтних робіт на 4-11 поверхах будівлі. Загальна вартість цих угод сягла 1,18 млрд гривень, і всі вони (крім одного ціною 51 млн гривень) підписані з ТОВ “Абсолют-Клімат”.
Такі колосальні витрати не обійшлися без гучних скандалів. Зокрема, члени Тимчасової контрольної комісії Київради з питань перевірки видатків бюджету Києва під час війни виявили, що по кожному “ремонтному” тендеру госпіталю роботи виконувалися ще до укладання договорів, що є кричущим порушенням містобудівного законодавства і законодавства про публічні закупівлі. Згодом журналісти виявили, що ціни на придбані для ремонтів будматеріали були завищені в середньому у 2,4 рази, а хід проведення тендеру на півмільярда, який оголосили без оприлюднення проєкту, дав привід запідозрити сторони угоди у розпилі столичного бюджету.
Договір №6
Шостий договір (ціна – 451,46 млн гривень) стосується електропостачання столиці та підписаний наприкінці жовтня 2023 року між КП “Київтеплоенерго” (9) та ТОВ “Екніс-Інжиніринг” (10) на виконання капремонту відкритого розподільчого пункту (електрична установка для прийому електроенергії і розподілу між окремими споживачами.- KВ) 110 та 330 кВ ТЕЦ-6. Відповідний договір в системі Prozorro не опублікований, відтак термінів виконання робіт дізнатися не вдалося. Водночас в обгрунтування закупівлі зазначено, що капремонт потрібно виконати терміново задля проходження опалювального сезону та “недопущення розбалансування енергосистеми”.
ТОВ “Екніс-Інжиніринг” має столичну реєстрацію, на сьогодні належить киянину Олександру Яновичу. Заснували цю компанію громадяни країни-співагресора Білорусі – Олексій Казак та Юрій Аракелян. Ця фірма є активним учасником публічних закупівель – отримала за їх результатами підрядів на понад 1,5 млрд гривень, з яких на 600 тис. гривень у неї зробило замовлень столичне КП “Київтеплоенерго”.
Договір №7
Сьомий договір був підписаний на початку 2023 року та передбачав перевезення протягом всього 2023 року автомобілями швидкої бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги КНП “Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф міста Києва” (11), яке виступило замовником робіт. Підрядником було обрано комунальну організацію “Київмедспецтранс” (12). Вартість перевезення оцінили у 432,32 млн гривень, однак наприкінці року цей показник зменшили майже на 8 млн гривень. Про виконання вказаного договору в системі Prozorro ще не відзвітували.
Зазначимо, що угоди на перевезення своїх бригад “Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф міста Києва” укладає з “Київмедспецтрансом” щонайменше з 2020 року і щоразу вартість таких послуг зростає. Зокрема, в 2022 році перевезення замовили за майже 330 млн гривень, оплата по факту становила 285 млн гривень.
КО “Київмедспецтранс” керує Віталій Безносюк. Це комунальна автотранспортна організація, яка своїми спецавтомобілями обслуговує “Центр екстреної швидкої медичної допомоги та медицини катастроф Києва” і усі медично-профілактичні заклади міста. “Київмедспецтранс” підпорядкований Апарату КМДА на чолі із Дмитром Загуменним. Діяльність апарату КМДА спрямовує, координує та контролює перший заступник голови КМДА Микола Поворозник.
Читайте: “Київмедспецтранс” загрався в “корупційні закупівлі”
Договір №8
Наступним в ТОП-10 найдорожчих договорів столиці минулого року стало чергове замовлення КК “Київавтодору” – на проведення капремонту вул. Олександра Довженка від вул. Олени Теліги до просп. Перемоги за 274 млн гривень у ПП “Київшляхбуд”. За планом ці роботи триватимуть до кінця травня 2024 року.
Зазначимо, що вулиця Олександра Довженка пролягає під Дегтярівським шляхопроводом, реконструкцію якого виконувало ТОВ “Ростдорстрой”. Однак не тільки цей факт пов’язує ці два підряди, точніше – підрядників. У ПП “Київшляхбуд” та ТОВ “Ростдорстрой” спільний засновник – австрійське ТОВ “Юттема АУ ГМБХ”, та кінцеві бенефіціари – Євген Коновалов та Юрій Шумахер. Обидві компанії входять до групи “Ростдорстрой”.
ПП “Київшляхбуд”, як вже згадувалося, є одним з найулюбленіших підрядників КК “Київавтодор”, а багатомільйонні угоди між ними не оминули увагою правоохоронці. Зокрема, з серпня 2018 року поліція розслідує можливе привласнення та розтрату майна при виконанні цією фірмою договору на капремонт вул. Алматинської.
Читайте: “Киевавтодор” и фирму из орбиты Труханова подозревают в распиле четверти миллиарда гривен
Договір №9
Дев’ятий договір – між КП “Дирекція з капітального будівництва та реконструкції “Київбудреконструкція” (13) та ТОВ “Промін Буд Сервіс” (14) – передбачав реконструкцію дамб мулових полів № 1 та № 2 БСА. Ціна цього договору складала 254,99 млн гривень, а оплата по факту його виконання – 253,36 млн гривень. За ці кошти провели черговий етап реконструкції (підсипання грунтом) дамб переповнених мулових полів Бортницької станції аерації. За останні роки на підсипку дамб БСА грунтом “пішло” майже 650 млн бюджетних гривень. І ця цифра зростатиме, адже без давно запланованої модернізації самої БСА кількість мулу, як і ризик прориву дамб, збільшується з кожним днем.
Читайте: Замість модернізації: дамби переповнених мулових полів БСА наростять ще на 250 мільйонів гривень
ТОВ “Промін Буд Сервіс” зареєстровано у Києві та належить Андрію Цвільову, який прописаний в окупованому Донецьку. Через Prozorro компанії дісталося підрядів на понад 3 млрд гривень. В столиці ТОВ “Промін Буд Сервіс” відоме як виконавець будівництва Центру захисту тварин на вулиці Автопарковій за 131,3 млн гривень на замовлення КП “Київська міська лікарня ветеринарної медицини”, яке триває з 2019 року та постійно відкладається по різним причинам.
Читайте: Центр защиты животных в Киеве будут строить за 131 млн гривен
Договір №10
Десяте місце посів договір (ціна – 244,79 млн гривень) між КП “Київміськсвітло” (15) та ТОВ “Енерджі Маркетс Ассістант” (16) на постачання електричної енергії для зовнішнього освітлення столиці. Ця угода була підписана в останні дні 2023 року та передбачає постачання електрики вже на наступний рік – до жовтня 2024-го. З урахуванням цього договору у 2023 році “Київміськсвітло” замовило електричної енергії для освітлення вулиць на 366,5 млн гривень.
ТОВ “Енерджі Маркетс Ассістант” зареєстровано в липні 2021 році в Києві Олексієм Клюзко. За 2,5 роки свого існування в результаті участі у публічних закупівлях “Енерджі Маркетс Ассістант” встигло отримало 130 підрядів на загальну суму 3,8 млрд гривень. Найбільшим замовником є КП “Київпастранс”, яке минулого року замовило у цього ТОВ одразу на 838 млн гривень електрики для руху міського транспорту столиці та роботи своїх 20 філій і відокремлених підрозділів.
Зазначимо, роком раніше загальна сума замовлень столиці була значно скромніша. Так, протягом 2022 року департаментами та управліннями КМДА, а також підпорядкованими їй підприємствами та закладами через Prozorro було укладено 42 тисячі договорів на загальну суму 19,14 млрд гривень. Тоді, як і минулоріч, чотири з десяти найдорожчих договорів стосувалися ремонтів доріг та мостів столиці. Найдорожчим договором 2022 року стало замовлення “Київавтодором” за 1,27 млрд гривень капремонту вул. Богатирської, який укладали вже під час повномасштабного вторгнення росії в Україну, але згодом таки призупинили у зв’язку з війною.
Читайте: Справи насущні: скільки та на що у листопаді 2023-го витрачав Київ
Раніше KВ неодноразово повідомляла про протестні настрої серед киян щодо спрямування коштів на некритичні потреби під час повномасштабної війни, зокрема, на ремонти доріг. На початку вересня поточного року на сайті Київради була опублікована петиція, якою жителі столиці вимагали від бюджетної комісії Київради та КМДА планувати бюджет міста на 2024 рік, виходячи з пріоритетів воєнного часу. Петиція набрала необхідну кількість голосів та була направлена Київським міським головою Віталієм Кличко для опрацювання першому заступнику голови КМДА Миколі Поворознику та бюджетній комісії Київради.
Нагадаємо, кияни регулярно мітингують під стінами КМДА з вимогами закласти в бюджет столиці кошти на потреби армії, а не на “бруківку і клумби”. Але, судячи з аналізу витрат столиці, це не дуже стримує столичну владу в реалізації за бюджетний кошт великих інфраструктурних проєктів “мирного часу”. Схоже, міська влада в цьому плані нічого не збирається змінювати і в 2024 році.
Читайте: “За законами мирного часу”: Київрада ухвалила бюджет-2024 та нову Програму соцекономрозвитку
1) КК “Київавтодор” (Код ЄДРПОУ: 03359026)
2) ТОВ “Автомагістраль-Південь” (код ЄДРПОУ: 34252469)
3) ПП “Київшляхбуд” (код ЄДРПОУ: 36156238)
4) ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл” (код ЄДРПОУ: 32851616)
5) ТОВ “Ростдорстрой” (код ЄДРПОУ: 33658865)
6) КНП “Київський міський центр нефрології та діалізу” (код ЄДРПОУ: 42751893)
7) ТОВ “Абсолют-Клімат” (код ЄДРПОУ: 35837877)
8) КНП “Київський міський клінічний госпіталь ветеранів війни” (код ЄДРПОУ: 05492309)
9) КП “Київтеплоенерго” (код ЄДРПОУ: 40538421)
10) ТОВ “Екніс-Інжиніринг” (код ЄДРПОУ: 39639696)
11) КНП “Центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф міста Києва” (код ЄДРПОУ: 39007616)
12) КО “Київмедспецтранс” (код ЄДРПОУ: 01993807)
13) КП “Дирекція з капітального будівництва та реконструкції “Київбудреконструкція” (код ЄДРПОУ: 37932233)
14) ТОВ “Промін Буд Сервіс” (Код ЄДРПОУ: 40777092)
15) КП “Київміськсвітло” (код ЄДРПОУ: 03360905)
16) ТОВ “Енерджі Маркетс Ассістант” (код ЄДРПОУ: 44256077)
Фото: колаж KВ