Завищені ціни та мільйонні збитки: Нацполіція розслідує чергові “гріхи “Київавтодору”

Завищені ціни та мільйонні збитки: Нацполіція розслідує чергові “гріхи “Київавтодору”

Правоохоронці продовжують фіксувати факти можливих “бюджетних розпилів” при здійсненні робіт на столичних об’єктах транспортної інфраструктури, замовником яких виступає комунальна корпорація “Київавтодор”. Наразі Нацполіція вивчає реалізацію договорів на реставрацію мосту Метро і реконструкцію шляхопроводу на перетині вул. Будівельників з Броварським проспектом (сумарна вартість робіт – майже 2,4 млрд гривень). Попередньо йдеться про завищення вартості будматеріалів, які підрядники – представництво відомої турецької компанії “Онур” і скандально відоме ТОВ “Автомагістраль-Південь” – використовували при проведенні робіт. У провадженні по мосту вже вручено першу підозру.

Як стало відомо КВ, відповідні розслідування здйснюються в рамках кримінальних проваджень №12024100040003250 від 16 вересня 2024 року та №12024100060002471 від 18 жовтня 2024 року, які були відкриті Дніпровським та Печерським управліннями Нацполіції Києва відповідно.

Фігурантам першої справи інкримінується вчинення злочину, передбаченого ч. 5 ст. 191 Кримінального кодексу (КК) України – привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, вчинені в особливо великих розмірах або організованою групою. У свою чергу, слідство у другому провадженні здійснюється за ч. 4 ст. 191 КК України – ті самі злочини, вчинені у великих розмірах або в умовах воєнного стану.

Що розслідують правоохоронці 

У провадженні №12024100040003250 слідчі зацікавилися роботами із реставрації мосту Метро через р. Дніпро. Вони виконуються на підставі договору від 15 липня 2024 року, який був укладений між КК “Київавтодор” і українським представництвом турецької компанії «Онур Тааххут Ташимаджилик Іншаат Тіджарет Ве Санаї Анонім Ширкеті». Загальна вартість робіт за цією угодою мала скласти 1,95 млрд гривень.

За даними правоохоронців, під час виконання цих робіт столичний бюджет вже міг втратити 919,1 тис. гривень – таку суму було встановлено в рамках проведеної по цій справі судової експертизи. Ці збитки були нанесені міській громаді через те, що до одного з актів виконаних робіт було включено витрати на природний пісок, який генпідрядником було закуплено за, ймовірно, завищеними цінами – за майже 4,3 тис. куб.м. було заплачено понад 3,1 млн гривень. 

25 липня 2025 року правоохоронці повідомили про підозру в цій справі заступниці начальника відділу мостів та шляхопроводів управління капітального будівництва КК «Київавтодор». Їй офіційно інкримінується вчинення злочину, передбаченого ч.5 ст. 191 КК України (розтрата майна). Санкції цієї статті передбачають покарання у вигляді позбавлення волі на строк до 12 років. У Нацполіції зазначають, що саме ця посадовиця передала на підпис керівництву комунальної корпорації акти виконаних робіт із завищеними цінами на пісок. Наступного дня, 26 вересня, Дніпровський районний суд Києва обрав відносно підозрюваної запобіжний захід у вигляді домашнього арешту (з 23:00 до 07:00) на період до 22 вересня 2025 року. Чи було продовжено цей запобіжний захід, наразі невідомо.

При цьому, захист посадовиці не погоджується зі врученою їй підозрою і називає її необґрунтованою. Так, адвокати стверджують, що у штаті КК «Київавтодор» є кошторисник, який і відповідає за визначення вартості на відповідні будівельні роботи, а тому, мовляв, їхня підзахисна, згідно з посадовою інструкцією, брала лише формальну участь у візуванні актів приймання-передачі робіт. Серед іншого, сторона захисту повідомила, що висновок судового експерта по цій справі містить некоректні арифметичні розрахунки, “що свідчить про його недопустимість як доказу, який покладено в основу обвинувачення”.

У рамках справи №12024100060002471 правоохоронці розслідують можливі заволодіння коштами міського бюджету при здійсненні реконструкції шляхопроводу на перетині вул. Будівельників з Броварським проспектом і Святошино-Броварською лінією метрополітену біля станції метро «Дарниця». Договір на проведення цих робіт було укладено між КК “Київавтодор” і ТОВ «Автомагістраль-Південь» 9 жовтня 2024 року – згідно з ним, реконструкція має обійтися столичній громаді в 439,9 млн гривень. 

У ході цього слідства правоохоронцям стало відомо, що вказані роботи виконувалися за завищеною вартістю, а “зайві” кошти перераховувалися компанією-підрядником на рахунки суб’єктів фінансово-господарської діяльності з ознаками фіктивності – з метою їх переведення у готівку та привласнення.

Зокрема на шляхопроводі були встановлені дешевші балки, які не відповідають проєктній документації, однак до актів виконаних робіт були внесені відомості, що встановлені саме ті балки, які передбачені проєктом. Таким чином, за версією слідства, територіальній громаді було нанесено збитки на орієнтовну суму 2 млн гривень. Для визначення повного та “офіційного” розміру збитків у цій справі у травні 2025 року було призначено судову будівельно-технічну експертизу.

Що відомо про фігурантів

За даними аналітичної системи, представництво «Онур Тааххут Ташимаджилик Іншаат Тіджарет Ве Санаї Анонім Ширкеті» було зареєстроване у листопаді 2005 року. Його керівником є Ібас Ільхам Туфан, засновником – однойменне турецьке акціонерне товариство “Онур Тааххут Ташимаджилик Іншаат Тіджарет Ве Санаї Анонім Ширкеті”, кінцевим бенефіціаром – громадянин Туреччини Онур Четінджевіз.

Система Youcontrol відносить цю компанію до майже одноіменної групи “Онур”, яка об’єднує майже п’ять десятків суб’єктів господарювання, що займаються будівництвом доріг, ремонтом автошляхів, трамвайних колій, виробництвом бетонних та асфальтобетонних розчинів. Однією з найвідоміших компаній цієї групи є ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл”. Ключовими особами цієї групи є вищезгадані Онур та Іхсан Четінджевізи.

Одеське ТОВ “Автомагістраль-Південь” було зареєстроване у лютому 2006 року. Його керівником зазначено Миколу Тимофеєва, засновником – австрійську компанію “EйПі Констракшн Холдінг ГмбХ”, кінцевим бенефіціаром – мешканця селища Іванівка Березівського району Одеської області Олександра Бойка. 

Останній також є офіційним власником низки компаній (у т.ч. ТОВ “КМК”, ТОВ “Мостобудівельне підприємство “Мострострой” і ТОВ “Підприємство “Маст Буд”), які система Youcontrol відносить до т.зв. “корпоративної групи родини Беккер”, яка об’єднує близько десятка суб’єктів господарювання, що спеціалізуються на будівництві споруд транспорту (мости, шляхопроводи, естакади), гідротехнічних споруд (причали, пірси, укріплення), нерухомості тощо. Ключовою особою даної групи є 77-річний бізнесмен Михайло Беккер.

ТОВ “Автомагістраль-Південь” нерідко фігурує в скандалах. Наприклад, саме ця компанія була підрядником будівництва ділянки магістрального водогону р. Інгулець – Південне водосховище, яка має забезпечувати водою Кривий Ріг після знищення Каховської ГЕС. В рамках кримінальної справи №12024000000000774 від 19 квітня 2024 року правоохоронці розслідують факти можливих бюджетних розпилів при проведенні цих робіт, заявлена вартість яких складала 5,3 млрд гривень. При цьому, 4 липня 2025 року “ТСН” із посиланням на “Коротко.Проповідомила, що на фоні розслідування даної справи керівник вказаної компанії Тимофеєв та її офіційний власник Бойко ще у жовтні минулого року покинули Україну та досі не повернулися.

Окрім непрямих зв’язків з групою Беккера, у інтернет-медіа поширюється кілька інших версій щодо того, хто фактично контролює ТОВ «Автомагістраль-Південь». Найчастіше згадуються припущення про зв’язки компанії з наближеними до мера Одеси Геннадія Труханова, а також про сприяння її інтересам з боку колишнього заступника керівника Офісу президента Кирила Тимошенка. Крім того, “дружбу” з ТОВ “Автомагістраль-Південь” регулярно приписують і Юрію Голику – ексраднику голови Дніпропетровської облдержадміністрації, ексраднику прем’єр-міністра Олексія Гончарука та неофіційному куратору державної програми «Велике будівництво». Мовляв, саме він начебто просуває інтереси цього приватного підрядника й брав участь у формуванні державної політики в галузі інфраструктури. Однак прямих офіційних підтверджень усім цим даним наразі нема.

Крім того, правоохоронці раніше “цікавилися” і вищезгаданим Михайлом Беккером. Зокрема, ще у 2019 році Нацполіція розслідувала можливі розкрадання коштів на капітальному ремонті мосту №2 в місті Дніпро, яким на замовлення виконавчого комітету місцевої міськради займалося вищезгадане ТОВ “Підприємство “Маст Буд” (до травня 2025 року його офіційним власником був саме Беккер, а потім останнього змінив вищезгаданий Бойко. – КВ). Тоді називалася навіть приблизна сума збитків – 29,5 млн гривень. Михайло Беккер отримав підозру і навіть встиг деякий час побути у слідчому ізоляторі, але невдовзі вийшов під заставу в 2 млн гривень. Якими були кінцеві результаті цього розслідування, у відкритих джерелах інформація відсутня.

За інформацією аналітичної системи Clarity-Project, і представництво компанії “Онур”, і ТОВ “Автомагістраль-Південь”, є дуже активними учасниками тендерів, які проводять різні державні та комунальні структури України. 

Так, представництво “Онура” стало переможцем у 19 тендерах на загальну суму 1,92 млрд гривень – без урахування вказаного підряду для “Київавтодору”. До слова, більш цікавим є вищезгадане ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл” – ця компанія уклала 614 договорів на загальну суму 85 млрд гривень (у т.ч. 16 договорів на суму 4,9 млрд гривень були укладені з КК “Київавтодор”).

У свою чергу, на рахунку “Автомагістралі-Південь” 718 договорів на загальну суму майже 168,4 млрд гривен, із яких 13 контрактів на сумму 5,48 млрд гривень було укладено з “Київавтодором”. Узагалі за окремими оцінками, станом на 2021 рік вищезгадана ТОВка виконувала близько 20% усіх дорожніх робіт в Україні. У 2024 році ця компанія посіла друге місце серед лідерів отримання публічних коштів в Україні – тоді вона отримала понад 10,5 мільярда гривень. 

Як неодноразово повідомляла КВ, “Київавтодор” регулярно фігурує в кримінальних провадженнях за фактами можливих “розпилів” при ремонті столичних доріг. При цьому, нерідко в центру уваги правоооронців опиняється співпраця цієї комунальної корпорації з вищезгаданими підрядниками.

Наприклад, протягом 2022-2023 років Нацполіція відкрила два кримінальні провадження за фактом можливих “бюджетних розпилів” при проведенні ремонтних робіт під час повномасштабної війни. Тоді правоохоронців зацікавили договори, укладені з компаніями-підрядниками, які входять до складу “гігантів” цього ринку – скандально відомих груп “Ростдорстрой” і “Онур”. Зокрема, йшлося про ремонти на чотирьох столичних вулицях, за які з міського бюджету Києва було заплачено понад 243 млн гривень. Сума вже встановлених збитків складає як мінімум 8,2 млн гривень, але надалі вона може зрости після проведення відповідних експертиз. У рамках однієї з цих справ низка фігурантів однієї з цих справ отримали підозри. Серед них – генеральний директор КК “Київавтодор” Олександр Федоренко (на колажі).

Читайте: Підозра на підозрі: Нацполіція розслідує “бюджетні розпили” при ремонті столичних доріг під час війни 

Схожі ймовірні злочини Нацполіція розслідує і в рамках ще чотирьох справ, відкритих у 2022-2024 роках. У відповідних провадженнях правоохоронці наразі вивчають реалізацію 5 договорів на загальну суму понад 2,3 млрд гривень, укладених з 2020 року. Зокрема, слідчих зацікали капітальний ремонт проспекту Володимира Івасюка і реконструкція транспортної розв’язки в Оболонському районі, якими займалося ТОВ “Автомагістраль-Південь”, закупівля різної спецтехніки, яка, вочевидь, проводилася за завищеними цінами, тощо. Точна сума збитків за усіма цими договорами наразі невідома, але лише по трьом із цих угод бюджет міг втратити понад 31 млн гривень.

Читайте: Дороги столичні, схеми класичні: Нацполіція розслідує чергові бюджетні “розпили” у “Київавтодорі”

Нагадаємо, Олександр Федоренко керує “Київавтодором” з 19 травня 2020 року (до 5 липня 2022 року очолював його в якості в.о. гендиректора). Ця комунальна корпорація підпорядкована Департаменту транспортної інфраструктури КМДА, який з 1 вересня 2021 року очолює Руслан Кандибор

Фото: колаж КВ

Олександр Глазунов

КиївВлада
Рекомендуємо до перегляду
Мільярди на “оборонку”, “Київміськбуд” і транспортну інфраструктуру: Київрада вчергове відкоригувала бюджет-2025 і ПЕСР
Мільярди на “оборонку”, “Київміськбуд” і транспортну інфраструктуру: Київрада вчергове відкоригувала бюджет-2025 і ПЕСР
13:30 Київрада втретє внесла зміни до бюджету міста-2025, а також відкоригувала Програму економічного та соціального розвитку (ПЕСР) у розрізі видатків на поточний рік. Дохідна…
Діджиталізація на мільярд: Нацполіція зацікавилася закупівлями скандальних столичних КП
Діджиталізація на мільярд: Нацполіція зацікавилася закупівлями скандальних столичних КП
09:00 Нацполіція розслідує чергові можливі розкрадання бюджетних коштів при реалізації в Києві проєктів з “діджиталізації”. За попередніми даними слідства, посадовці Департаменту ІКТ КМДА, спільно…
Завищені ціни та мільйонні збитки: Нацполіція розслідує чергові “гріхи “Київавтодору”
Завищені ціни та мільйонні збитки: Нацполіція розслідує чергові “гріхи “Київавтодору”
09:00 Правоохоронці продовжують фіксувати факти можливих “бюджетних розпилів” при здійсненні робіт на столичних об’єктах транспортної інфраструктури, замовником яких виступає комунальна корпорація “Київавтодор”. Наразі Нацполіція…
Banner
QlU7mDx4