В Києві представили екскурсійний тур по місцями зйомок скандального серіалу.
“Увага, Увага! У зв’язку з аварією на Чорнобильській атомній електростанції в місті Прип’яті складається несприятлива радіаційна обстановка… Виникає необхідність провести тимчасову евакуацію мешканців міста…”
Таке повідомлення почули мешканці міста Прип’ять за півтори доби після вибуху на ЧАЕС.
А в п’ятницю, 12 липня, кияни і гості столиці були вражені, почувши таку інформацію з радіоприймача на Хрещатику. До того ж, побачивши, як старий автобус ЛАЗ “Турист” ретельно обробляє чоловік у костюмі хімзахисту.
Матеріал створено в рамках Проекту “Юн-Пресс-KV”
Саме так починається інтерактивна екскурсія “Локації зйомок міні-серіалу “Chernobyl”, організована Управлінням туризму та промоцій КМДА, Асоціацією чорнобильських туроператорів “Чорнобиль-тур” і Гільдією гідів України, спільнотами “Цікавий Київ” і “Київський КОД”.
Після шаленого успіху серіалу про Чорнобиль від компанії HBO до зони відчуження стрімко збільшився потік туристів. І не завжди – “цивілізовних”, чимало серед з них таку званих “сталкерів”. Саме тому столична влада вирішила не зволікати і менш ніж за 2 місяці розробила цей екскурсійний маршрут.
– Ця екскурсія буде не лише місцями зйомок серіалу, це буде екскурсія про Київ, яким він був 33 роки тому. Про людей, про катастрофу, про події тих часів, – наголосив начальник Управління туризму та промоцій КМДА Антон Тараненко. – Ми хочемо направити цей ажіотаж у правильне русло. Для нас важливо нагадати, що це – не розважальна історія, це була справжня катастрофа, і як люди це переживали. Хочемо зберегти пам’ять про людей, які врятували і Україну, й світ від ядерної загрози. До речі, ліквідатори аварії на ЧАЕС консультували гідів при створенні цієї екскурсії”.
– Для мене це – не просто екскурсія. Це – нагадування про людей, які втратили своє здоров’я, рятуючи нас з вами від атомного лиха, – зазначає заступниця голови КМДА Марина Хонда, – У Києві налічується близько 30 тисяч чорнобильців, з яких 13 тисяч – ліквідатори. Але з початком подій на Сході тема Чорнобиля, на жаль, відійшла на другий план. Тому я дуже вдячна творцям серіалу, тому що він надав можливість ще раз підняти це питання.
На ретро-автобусі радянських часів з Хрещатика група вирушатиме до першої точки – Національного музею “Чорнобиль”. Під час поїздки екскурсоводи розповідають про перші дні після аварії й показують, яким маршрутом їхали тоді автобуси до Прип’яті та з неї.
Екскурсовод з дозиметром через плече запрошує туристів, видає їм респіратори для захисту органів дихання від радіоактивного пилу. А журналісти ще й отримали повістки, майже точні копії повісток, які в 1986 році отримували ліквідатори аварії на ЧАЕС.
Дорога в музей “Чорнобиль”. 76 дорожніх показників населених пунктів, яких “мирний атом” стер з лиця землі.
– Ще на етапі створення серіалу найбільший інтерес у сценаристів викликала історія, так званих, “водолазів”. Тому нам доводилося розвінчувати міфи і про захисні костюми, і про їхню “смерть”. Також у фінальній серії вони використали макет реактора, який знаходиться в експозиції нашого музею, – розповіла заступник директора музею “Чорнобиль” Анна Королевська, – До речі, працівники столичного музею особисто консультували автора серіалу Крейга Мезіна та знімальну групу.
Ліквідатор аварії на ЧАЕС, старший науковий співробітник Національного музею “Чорнобиль”, полковник запасу Сергій Михайлович Бабаков, на той час – командир батальйону хімічного захисту, проводить екскурсію музеєм. Він стверджує, що знайшов 122 невідповідності дійсності в новому серіалі. “Є три найбільші правди у фільмі: катастрофа була; вона сталася в Прип’яті; аварію ліквідовано ціною неймовірних зусиль неймовірної кількості людей! Все! Головне, що фільм привертає увагу до події! Але з чим я не можу змиритися, так це з тим, що в серіалі перекручені прізвища реальних людей!” Сергій Михайлович розповідає унікальні факти про життя й подвиг ліквідаторів аварії, про злочин тодішньої влади перед народом, найбільшим з яких він вважає відсутність інформації. Дізнаємося й про те, як в Україні проходить ліквідація наслідків катастрофи на ЧАЭС від моменту вибуху реактора до наших днів.
– Як тільки в якійсь країні (або в сусідній) починають чи планують будувати АЕС, до музею “Чорнобиль” збільшується наплив туристів. На жаль, з часом люди забувають про атомну небезпеку. І навіть не всі кияни знають, що в Києві на проспекті Науки є діючий атомний реактор, а в Пирогово – звалище радіоактивних відходів, – каже ліквідатор аварії, який не за чутками знає про можливу небезпеку “мирного атому”.
Після музею група вирушає до центру міста на Першотравневу демонстрацію. Таку, якою вона була 33 роки тому. Саме того дня в місті різко підскочив рівень радіації — напередодні змінився напрямок вітру, і радіонукліди понесло в бік Києва.
Колона рушає вулицею Богдана Хмельницького на Хрещатик. У серіалі ряд епізодів знімався на вулиці Богдана Хмельницкого, а також від Пушкінської до Володимирської. До речі, для того, щоб відтворити 1986 рік в Україні, під час зйомок змінили вивіски на деяких закладах і магазинах. Наприклад, табличку на будівлі. Де “Укрінформ” поміняли на “Музична школа № 32”, а поруч поставили кіоск з вивіскою “Табак”. Також можна помітити узбережжя Київського моря й Інститут гідробіології на проспекті Героїв Сталінграду і локація на Троєщині. Але, у зв’язку з обмеженим часом і київськими заторами, їх у маршруті не передбачено. Зате на екрані гіди показують фрагменти серіалу, які були зняті у столиці. Автобусні розповіді гідів переважно засновані на розповідях очевидців та ліквідаторів.
— Ми вже місяць возимо екскурсії в зону відчуження, місцями, де знімали серіал “Чорнобиль”, — розповідає керівник Асоціації чорнобильських туроператорів Ярослав Ємельяненко. — Тепер таку екскурсію будемо проводити і в Києві.
Замовити екскурсію можна буде вже з наступного тижня. Вона буде доступна українською, російською, англійською та німецькою мовами. Загалом екскурсія триватиме до 4 годин, перша половина якої автобусна, друга – пішохідна.– Разом з усім реквізитом вартість туру по Києву стартуватиме від 30 євро з людини. Ціни розраховували, порівнюючи з цінами у Європі. Недешево. Не для українських туристів. Але, можливо, щось придумають і для звичайних людей.
Матеріал створено в рамках Проекту “Юн-Пресс-KV”