Київський міський Голова оголосив, що розпочинає консультації щодо розпуску Київради. Віталій Кличко планує, провести вибори 8 грудня цього року. Формальна причина, що депутати не зібрались на засідання 12 вересня.
Насправді, мова про дочасні вибори йде вже тривалий час. Проте, рішення Конституційного Суду змушувало нову владу ретельно подумати перед тим, як призначати позачергові вибори. Конституційний Суд України ще у 2009 році постановив, що обрані на дострокових виборах депутати місцевих рад та очільники місцевого самоврядування, тільки добувають термін до чергових виборів. Аби уникнути маніпуляцій, ось цитата з рішення КС:
“Дострокове припинення повноважень представницького органу місцевого самоврядування чи посадової особи має правові наслідки лише для того складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради чи сільського, селищного, міського голови, повноваження якого достроково припинені, і не є правовою підставою, яка впливає на строк здійснення повноважень складу цього органу чи посадової особи, обраної на позачергових виборах.
Таким чином, положення частин першої, другої статті 141 Конституції України, що встановлюють строки, на які обираються депутати до складу сільської, селищної, міської, районної, обласної ради чи сільський, селищний, міський голова, слід розуміти так, що при обранні цих осіб на передбачених Конституцією України чергових та позачергових виборах на них поширюються відповідно п’ятирічний та чотирирічний строки повноважень”
(абзаци п’ятий, шостий підпункту 3.2 пункту 3 мотивувальної частини)
Рішення Конституційного Суду України у справі за конституційним поданням Київської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частин першої, другої статті 141 Конституції України від 4 червня 2009 року № 13-рп/2009.
Перекладаючи людською мовою, якщо провести вибори мера Києва та Київради цьогоріч – вони пробудуть на посадах до жовтня 2020 року. До того моменту, коли буде обрано новий склад Київради та міського Голову на чергових виборах.
Проводити вибори за сценарієм, коли нових депутатів та мера доведеться переобирати менше ніж за рік – сумнівно. Однак, такий розвиток подій знайомий киянам. 2014 року на травневих виборах кияни обирали не лише президента. На цей день Верховна Рада призначила також вибори очільника столиці і київради. Та незважаючи на юридичні дискусії, у жовтні 2015 року і мера і міську раду переобрали. Все-таки рішення Конституційного Суду після його публікації стає невід’ємною частиною Конституції.
Додаткова деталь, яка формально спиняла владу провести перевибори – не передбачені на це гроші у держбюджеті. Проте, цей аргумент скоріше є крючкотворним, аніж основним. Оскільки, внести зміни до Бюджету силами монобільшості не є проблемою.
Як би кому б не хотілося, проте не міський голова і не Київрада призначають вибори. На це потрібне ще і рішення Верховної Ради. Та Київський міський Голова відкрив “скриню Пандори”, пам’ятаючи, що на її дні лежить надія. Надія не програти Київ.
В Офісі Президента тим часом активно розробляють концепцію Закону про столицю і думають, як і самим не пошитись у дурні. Концепція у Слуг відверто гарна та оптимістична, але більш детально про неї буде окрема стаття. Скажу тільки, що мова йде про справжню пропорційку, імперативний мандат та суттєві зміни у самоврядуванні столиці.
Сергій Биков, голова аналітичного центру ІНПОЛІТ