Останні два тижні ми бачимо, як знижується курс валют як офіційний, так й обмінний. Приходимо до магазинів та ринків, а ціни стабільні. І лише окремі імпортні продукти з невеликим терміном придатності, як цитрусові, впали в ціні.
Виробники та імпортери орієнтуються не на курс, а на можливість його передбачити. При стабільному курсі протягом декількох місяців продавці всіх рівнів у вартість товару закладають поточний курс. Це можна було побачити 2017 року. Але коли його спрогнозувати не можливо, то всі починають закладати ризики знецінення. І при поточному курсі в обмінниках 27,5грн. за долар, товари та продукти ми купуємо за курсом 29-30грн. за долар.
Більш-менш прогнозованим постачальники вважають курс валют, якщо він суттєво не змінюється протягом хоча б місяців. А зараз ми, покупці, переплачуємо за нестабільність. Й таку нестабільність створює не бізнес, а держава. На деякі товари, такі як електроніка, косметика або імпортні фрукти та овочі, ціни від постачальника можуть змінюватись у період валютної нестабільності кожен день. А іноді навіть декілька разів на день. Якщо купувати електроніку в інтернет-магазинах, то ми будемо бачити зміну ціни протягом усього дня. У традиційному магазині переоцінку зробити значно складніше, зважаючи на значний асортимент, тому й ціни будуть стабільнішими. Щодо продуктів, то традиційно останні роки ринки пропонують покупцям більш низьку ціну. Але в період зростання курсу покупець повертається в торговельні мережі, оскільки принцип рітейлерів – не часто змінювати ціну задля покупця – приваблює.
Олексій Дорошенко, генеральний директор Української асоціації постачальників торговельних мереж