Кожен, хто приходив до влади, лобіював законопроєкти так чи інакше пов’язані з судовим устроєм у державі. Ходячи по колу, “вдосконалювали” вдосконалене попередниками.
Не стало винятком і цьогорічне прийняття Закону № 1008 “Про внесення змін до Закону України “Про судоустрій і статус суддів” та деяких законів України щодо діяльності органів суддівського врядування” від 16.10.2019 №193-IX, які набрали чинності з 7 листопада.
Проте підпункт 16 пункту 1 розділу I цього Закону набирає чинності з 1 січня 2020 року.
Згідно до Закону у системі правосуддя відбудеться низка змін, а саме:
-
з дня набрання чинності цим Законом повноваження членів Вищої кваліфікаційної комісії суддів України припиняються;
-
скорочується чисельність суддів Верховного Суду з 200 до 100;
-
протягом 90 днів ВРП формує новий склад ВККСУ на підставі відкритого конкурсу;
-
кількість членів ВККСУ зменшується з 16 до 12;
-
члени ВККСУ призначаються та звільняються з посад рішенням ВРП;
-
ВРП затверджує порядки складання відбіркового іспиту, кваліфікаційного іспиту та методики оцінювання кандидатів у судді, порядок та методологію кваліфікаційного оцінювання, порядок формування і ведення суддівського досьє;
-
при ВРП на 6 років створюється новий дисциплінарний орган — Комісія з питань доброчесності та етики;
-
переформатування ВС має завершитися через 60 днів з дня формування нової ВККСУ;
-
рішення ВРП прийматиме безпосередньо під час засідання без виходу до нарадчої кімнати.
Хронологія реакцій
16 жовтня 236 народних депутатів підтримали законопроєкт Зеленського №1008 щодо діяльності органів суддівського врядування у другому читанні. Це сталося попри застереження представників міжнародних організацій.
Ще 1 жовтня у своєму листі до міністра закордонних справ України Вадима Пристайка генеральний секретар Ради Європи Марія Пейчинович-Бурич повідомила, що законопроєкт №1008 передбачає широкомасштабні зміни, які можуть мати значні наслідки для незалежності судової системи.
3 жовтня посол ЄС в Україні Матті Маасікас також повідомив, що Європейський союз поділяє занепокоєння Ради Європи через проект судової реформи президента Зеленського.
25 жовтня Верховний Суд офіційно звернувся до президента України Володимира Зеленського з проханням ветувати його законопроєкт №1008.
І що?! Як на мене, то:
1) якщо вже й треба було вносити певні корективи, то слід було виважити всі нюанси судової реформи, узгодити їх зі світовими експертами в царині права;
2) не бачу основного – правової визначеності;
3) судді Верховного Суду відмовились від звичного їм способу життя – пішли з адвокатури, відійшли від наукової діяльності, пройшли складні конкурсні відбори, а тут на носі знову новий конкурс?! То скільки ж вже можна ходити по тому замкнутому колу?
І останнє, на моє глибоке переконання : усе, що відбувається, ― це чистої води намагання загнати в стійло Верховний Суд, адже справді існує серйозна небезпека плачевних наслідків для незалежності судової реформи.
То ж до чого дійдемо, панове?!
Роман Титикало, адвокат, керуючий адвокатського бюро “Титикало та партнери”, заслужений юрист України, депутат Київської обласної ради