Початок повномасштабного російського вторгнення у 2022 році, як не парадоксально, призвів до ренесансу ідей національної свідомості серед населення України. Гротескно це прозвучить чи ні, українська нація платить життями своїх воїнів за можливість довести своє існування, власне, тим, хто і має по відношенню до себе використовувати самоназву «українець» або «українка». Справжня боротьба відбувається не лише на лінії бойового зіткнення, а й у культурному полі.
Ігрові студії «4A Games» і «GSC Gameworld» сьогодні відомі по всьому світу. І обидві вони були засновані в Києві. Наявність розвиненої індустрії відеоігор – один із козирів України у питанні просування своєї м’якої сили. На ринок не тільки зовнішній, але і внутрішній. Українське суспільство має дуже складну етнічну структуру. Зовнішнім силам на цьому завжди легко було грати. Гаряча фаза війни, що відбувається у цей момент, рано чи пізно закінчиться. Внутрішні конфлікти, які зараз поставлено на паузу, нікуди зі сцени не зникнуть. Українській нації вкрай необхідні якісь точки солідарності окрім ненависті до агресора і спільних травм, що були їм завдані. Авдиторією відеоігор є насамперед молоде покоління, одна частина якого будує майбутнє своєї країни вже сьогодні, а інша – буде це робити в перспективі.
Перша гра франшизи «S.T.A.L.K.E.R.» від української студії GSC Gameworld вийшла, як здається сьогодні, цілу вічність тому: у 2007 році. Наступні дві частини (які насправді є не окремими номерними іграми серії, а доповненнями до оригінальної «Тіні Чорнобилю») побачили світ в 2008-му і 2009-му роках. Місцем, де розгортаються події так званої трилогії, виступає зона відчуження навколо Чорнобильської АЕС. Головною принадою проєкту був та залишається локальний колорит. Через знайомі образи й візуальний стиль, він апелює відразу до всіх геймерів з пострадянських територій. Українська земля й українці тут демонструються як щось досить конкретне і специфічне, але в той же час і єдине з російським культурним простором. Ці ігри є маркером процесу злиття української і російської культури в дещо єдине, що відбувався в нульових роках.
Нове десятиріччя принесло Україні велику кількість соціальних і політичних перетворень. А довгоочікуване продовження серії ігор «S.T.A.L.K.E.R.» за 2010-ті роки встигло перетворитися з національної гордості на привід для жартів. Початок розробки було оголошено, але результатів публіка так і не побачила. Вислів «коли рак на горі свисне» сприймався синонімічним до аналогічного «коли S.T.A.L.K.E.R. 2 вийде». GSC Gameworld перебувала у незрозумілому стані з 2011 по 2014, але несподівано для всіх «ожила» в 2015 році, анонсувавши нове продовження своєї іншої успішної серії ігор: «Козаки 3», яка і вийшла роком пізніше. Як зрозуміло з назви, цей проєкт вже тоді певною мірою можна було назвати таким, що просуває українську культуру. В 2018 році GSC Gameworld, маючи геть іншу команду, що не працювала над першими іграми серії «S.T.A.L.K.E.R.», заявили, що відновлюють роботу над продовженням для франшизи.
Разом з початком повномасштабного етапу війни GSC Gameworld змінили своє ставлення до багатьох аспектів російської культури та їх репрезентації у своїй майбутній грі. Так, правопис топоніму в підзаголовку змінився з «Chernobyl» на «Chornobyl». Із гри прибрали заплановане російське озвучування, хоча й залишили субтитри. Проєкт отримав повний дубляж лише українською і англійською мовами. Окрім прибирання російського сліду, розробники активно працюють над імплементацією української культури. Наприклад, «Серце Чорнобиля» (таку назву отримав новий проєкт) надаватиме гравцям доступ до власної внутрішньоігрової радіостанції, де можна буде почути пісні українською. Слід зазначити, що студія підтримує українське суспільство не тільки через об’єднання його шляхом створення нової культурної спадщини, але й через пряму матеріальну допомогу армії, що захищає його право на існування.
«Це тепер національний продукт, спрямований на те, щоб показати, що Україна не лише надзвичайно ефективна і хоробра на полі бою, але й так само цінна з точки зору культурної спадщини.», – Так про місію «S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl» висловився директор студії GSC Gameworld Сергій Григорович в інтерв’ю журналу Wired
Історія франшизи S.T.A.L.K.E.R. досить ілюстративна в контексті шляху української популярної культури до пошуку власної ідентичності. Не можна сказати, що ця гра задає якісь глобальні тренди. Утім, вона дуже ефективно підсилює вже існуючий вектор розвитку, а що найбільш важливо – вона це робить у медійному просторі, де знаходяться найбільш важливі для майбутнього нації представники останньої.
Ярослав Кисунько, журналіст
КиївВлада