Небезпечні маршрутки

Станіслав Куценко
Станіслав Куценко

Експерт-юрист, начальник Головного територіального управління юстиції у м. Києві

Відвалився люк на ходу, випала людина під час руху, придавило ногу, розбили носа – це не сюжет із бойовика, це проїзд у громадському транспорті. В Україні почастішали аварії через зламані маршрутки. Нацполіція поділилась статистикою, і цифри жахають: лише за останній рік сталось близько трьох тисяч аварій з вини водіїв автобусів.

Як діяти, коли водії-конкуренти влаштовують перегони на дорогах, щоб додатково вполювати кілька пасажирів? У такій гонитві за гривнями перевізники часто забувають про самого пасажира. Тож хто відповідає за безпеку пасажирів та куди звертатися, коли маршрутка просто розвалюється на ходу?

Перш за все пам’ятайте, що найнебезпечніші місця в маршрутці – перша сходинка, де Ви можете травмуватись самим механізмом, що зачиняє двері, та біля дверей – однозначно ніколи не варто спиратися на них. Рано чи пізно якийсь механізм дасть збій, двері відкриються і Ви можете випасти прямо на вулицю.

Зауважте, як тільки Ви зайшли до автобуса, оплатили проїзд, за Вашу безпеку автоматично відповідає перевізник і водій. Якщо Ви травмувались під час руху, слід одразу викликати поліцію та швидку допомогу. Також варто обмінятися контактами з іншими пасажирами. Саме вони згодом зможуть стати вашими свідками у тому, що травма сталася з вини неуважного водія.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Якщо людина травмувалася з вини водія, він повинен виплатити їй матеріальну компенсацію, скажімо, відшкодувати витрати на медичні препарати та лікування. Окрім того, можна претендувати і на відшкодування моральної шкоди. Якщо водій відмовиться платити добровільно – варто подавати до суду, і за наявності обґрунтованих аргументів він зобов’яже своїм рішенням виплатити кошти. Втім, таку компенсацію не слід плутати зі страхуванням, це зовсім різні речі.

Згідно з Правилами дорожнього руху України, дорожньо-транспортна пригода – це подія, що сталася під час руху транспортного засобу, внаслідок якої загинули або травмувалися люди чи завдані матеріальні збитки.

Важливим є виявлення якомога більше фактів надзвичайної ситуації на дорозі, при цьому не буде зайвим самостійно провести додаткове розслідування інциденту. Оскільки на даний час у багатьох місцях здійснюється відеоспостереження, при можливості слід отримати відеозапис події. Не зайвим буде пройти тест на відсутність стану алкогольного сп’яніння з власної ініціативи.

Пунктом 2.10 Правил дорожнього руху України визначені обов’язки водія у разі причетності до дорожньо-транспортної пригоди. Отже, в такому випадку водій зобов’язаний:

1) негайно зупинити транспортний засіб і залишатися на місці пригоди;

2) увімкнути аварійну сигналізацію і встановити знак аварійної зупинки;

3) не переміщати транспортний засіб і предмети, що мають причетність до пригоди;

4) вжити можливих заходів для надання домедичної допомоги потерпілим, викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги, а в разі відсутності можливості вжити зазначених заходів звернутися за допомогою до присутніх і відправити потерпілих до закладу охорони здоров’я;

5) у разі неможливості виконати дії, відвезти потерпілого до найближчого лікувального закладу своїм транспортним засобом, попередньо зафіксувавши розташування слідів пригоди, а також положення транспортного засобу після його зупинки; у лікувальному закладі повідомити своє прізвище та номерний знак транспортного засобу (з пред’явленням посвідчення водія або іншого документа, який посвідчує особу, реєстраційного документа на транспортний засіб) і повернутися на місце пригоди;

6) повідомити про дорожньо-транспортну пригоду орган чи уповноважений підрозділ Національної поліції, записати прізвища та адреси очевидців, чекати прибуття поліцейських;

7) вжити усіх можливих заходів для збереження слідів пригоди, огородження їх та організувати об’їзд місця пригоди.

Дії пасажирів

Пасажирам потрібно записати номер маршруту та номерні знаки несправного автобуса, чи який відхиляється від маршруту, травмує пасажирів або вчиняє інші порушення. Якщо лінію обслуговують машини, які знаходяться в комунальній власності, варто звертатись до Комунального підприємства “Київпастранс” (044) 528-30-11 – тут працює центр контролю якості пасажирських перевезень, куди кияни можуть поскаржитися або залишити свої побажання щодо роботи транспорту. З водіями буде проведена бесіда, а маршрут візьмуть на контроль. Якщо ж йдеться про приватних перевізників, варто звернутися в кол-центр мерії за телефоном 15-51 або на гарячу лінію департаменту транспортної інфраструктури КМДА (044)202-63-18. Також варто звернутися з письмовою заявою про інцидент до міського Центру пасажирських перевезень, який знаходиться за адресою: вул. Вірменська,17а.

В інших регіонах України слід звертатись до міської влади, яка контролює транспортні перевезення у конкретному населеному пункті.

Позов до суду

Варто розуміти, що маршрутне таксі законодавець класифікує як джерело підвищеної небезпеки. Так, у статті 1187 Цивільного кодексу України визначено, що джерелом підвищеної небезпеки є діяльність, пов’язана з використанням, зберіганням або утриманням транспортних засобів, механізмів та обладнання, що створює підвищену небезпеку для особи, яка цю діяльність здійснює, та інших осіб.

Шкода, завдана джерелом підвищеної небезпеки, відшкодовується особою, яка на відповідній правовій підставі (право власності, інше речове право, договір підряду, оренди тощо) володіє транспортним засобом, механізмом, іншим об’єктом, використання, зберігання або утримання якого створює підвищену небезпеку (ч. 2 ст. 1187 ЦК України).

Особа, яка здійснює діяльність, що є джерелом підвищеної небезпеки, відповідає за завдану шкоду, якщо вона не доведе, що шкоду було завдано внаслідок непереборної сили або умислу потерпілого (ч. 5 ст.1187 ЦК України).

Оскільки обов’язковий техогляд транспортних засобів було скасовано ще у 2011 році, то відповідно до ст. 35 Закону України “Про дорожній рух” транспортні засоби, що беруть участь у дорожньому русі та зареєстровані територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України, підлягають обов’язковому технічному контролю.

Зауважте, що ним передбачена повна перевірка транспортного засобу: ходової частини та іншого, що має відповідати вимогам безпеки на дорозі. Тож, навіть якщо поруччя чи сидіння неналежно прикріплено, то відповідний транспортний засіб не може вийти на маршрут. У такому випадку відповідальність за надзвичайні ситуації, які можуть статись на маршруті, повністю лежать на перевізнику. Страховик взагалі може відмовитись виплачувати кошти.

Якщо Ваші права порушуються, звертайтесь до правопросвітницького проекту Міністерства юстиції України “Я МАЮ ПРАВО!” та бюро безоплатної правової допомоги 0800 213 103. Тут Ви зможете отримати не тільки правову консультацію, але й безкоштовні послуги адвоката від держави для захисту порушених прав у суді.

Читайте:

Інформація про харчові продукти стала доступнішою

Державна реєстрація смерті

Авто з-за кордону. Всі деталі розмитнення

Сів за кермо напідпитку – плати!

Робота понаднормово: які права мають українці

Афери в режимі онлайн. Як не натрапити на віртуального шахрая

Життя на колії. Чи можна бути впевненим у своїй безпеці під час подорожі залізничним транспортом

Радники у домашніх конфліктах

Відповідальність батьків за безпеку дитини

Батькам на замітку

Станіслав Куценко, експерт-юрист, начальник Головного територіального управління юстиції у м. Києві

KиевVласть

Поділитися
Поділитися
Поділитися
Рекомендуємо до перегляду
Калашник, Старенька і Коваленко: що відомо про нових заступників голови КОДА
Калашник, Старенька і Коваленко: що відомо про нових заступників голови КОДА
19:22 Київщина отримала трьох нових заступників голови Київської ОДА — Євгена Коваленка, Ірину Стареньку та Миколу Калашника. Коваленко працюватиме над питаннями відновлення інфраструктури та…
Оцифрування та електронні замки: у Києві визначились з управлінням комунальною власністю до кінця 2027 року
Оцифрування та електронні замки: у Києві визначились з управлінням комунальною власністю до кінця 2027 року
09:00 Нещодавно столична міськрада ухвалила програму управління об’єктами комунальної власності, розраховану на період 2025-2027 років. Усього на її реалізацію планується витратити 251,3 млн гривень,…
Справи насущні: скільки та на що у листопаді 2024-го витрачала Баришівка
Справи насущні: скільки та на що у листопаді 2024-го витрачала Баришівка
09:00 В листопаді бюджетні замовники селища Баришівка на Броварщині уклали договорів на кругленьку суму – понад 26 млн гривень. Найбільше грошей спрямували на облаштування…
Banner
QlU7mDx4