Питання децентралізації влади, забезпечення якості життя населення є пріоритетом для влади на місцях. Особливої ваги набуває проблема створення дієвих ОТГ, які здатні виконати окреслене вище завдання. У цьому ми переконалися беручи участь у роботі круглого столу “Шляхи взаємодії відділу освіти РДА, загальноосвітньої школи і місцевої громади у створенні та розвитку опорного закладу освіти”, який був проведений 18 травня поточного року у Фурсівській сільській раді Білоцерківського району Київської області. Учасниками зібрання були: знаний в Україні голова Всеукраїнської асоціації сільських та селищних рад, голова Фурсівської сільської ради Микола Фурсенко, начальник відділу освіти Білоцерківської РДА Оксана Кравченко, директор Фурсівської ЗОШ І-ІІІ ст. Михайло Шевченко, науковці Інституту модернізації освіти МОН України та ДВНЗ “Університет менеджменту освіти” НАПН України: доктор педагогічних наук, професор Наталія Клокар, кандидат наук з державного управління, доцент Роман Козенко; актив сільської ради, батьки учнів.
Присутні з великою зацікавленістю слухали розповідь сільського голови Миколи Фурсенка про стан та перспективи розвитку населених пунктів сільської ради, аргументи на користь створення ОТГ. Такої закоханої у свою рідну землю, своє село людину ще треба пошукати! У цього талановитого менеджера стільки ентузіазму, енергії, знань і бажань змінити свій рідний край на краще! Особливістю Фурсівської сільської ради є одностайність і згуртованість громади у бажанні створити повноцінну ОТГ, бо жителі розуміють, що це реальний шанс вирішити економічні і соціальні питання території. Всі вони як єдина сім’я, що реально знає і розуміє чого хоче. Єдність у всьому: тісній співпраці з підприємствами і господарствами, створенні нових робочих місць, організації свят, дозвілля, відпочинку, благоустрої садиб і вулиць. Поряд досвідчені ветерани і молоде покоління, аграрії і працівники соціальної сфери. Тож слово за Київською обласною радою, рішення якої про створення Фурсівської ОТГ з таким нетерпінням чекають жителі сіл Фурсівської сільської ради!
А для нас, представників освіти і науки було надзвичайно важливим почути найголовніше: що дасть створення ОТГ для забезпечення якості освіти?
Досить жваво обговорювались такі питання:
1. Чи сприяє оптимізація мережі закладів освіти району покращенню якості освіти сільських дітей?
2. Якою бачить опорну школу сільський голова і громада. Чи здатна опорна школа села задовольнити освітні потреби жителів сіл? Що для цього потрібно?
3. У чому має бути співпраця школи і громади задля створення опорного закладу освіти?
4. Чи потрібні зміни у законодавстві? Які саме?
У процесі діалогу ми зрозуміли, що всі присутні глибоко усвідомлюють: школу на селі спасе економіка самого села, оскільки створення умов для розвитку малого і середнього бізнесу, підтримка приватного господарювання, а відповідно – розвиток інфраструктури сприятиме тому, що молодь залишатиметься жити і працювати у селі, створюватимуться сім’ї, народжуватимуться діти. І тоді наповненими будуть і дитячі садки, і школи. Така тенденція вже стала нормою для цієї сільської ради. Невтомний і далекоглядний Микола Фурсенко вже все прорахував: ОТГ матиме можливість створити дві опорні школи з філіями, запровадити повноцінне профільне навчання та інклюзивну освіту, придбати шкільні автобуси, купити сучасне шкільне обладнання, створити центр позашкілля, розвивати фізкультуру і спорт. Вже сьогодні влада на селі вирішує питання житла для молодих спеціалістів, а попереду – нове будівництво. У процесі спілкування переконливо звучали слова про рідне село і Варвари Крикун, ентузіаста гарних починань у громаді, яка вже багато років є заступником голови ради ветеранів села, підтримує активне спілкування старшого покоління жителів з учнями школи.
На завершення обговорення актуальних питань взаємодії влади і громади у забезпеченні якості життя населення, учасники круглого столу мали можливість пройтися затишними вулицями Фурсів, відвідати будинок культури, переглянути чудовий короткометражний фільм про Фурси, віддати шану полеглим воїнам, поспілкуватися з жителями села.
Підсумовуючи сказане, зважаючи на почуте і побачене у Фурсівській сільській раді, вкотре переконуємося у наступному:
– побудова громадянського суспільства в Україні – реально можлива і потрібна справа, яка має вирішуватися спільно і оперативно як на рівні вищого керівництва держави, так і на рівні обласних рад. Зволікання та відтягування зі створенням ОТГ негативно впливає на якість будівництва демократичного устрою, у якому сама громада на місцях покликана вирішувати питання свого життя;
– обласні ради повинні оперативніше реагувати на запити сільських рад у питаннях створення ОТГ. Не шукати причини чому не створювати ОТГ, а підтримувати і приймати позитивні рішення щодо нових територіальних об’єднань;
– Міністерство освіти і науки України має надати рекомендації для керівників обласних, селищних, сільських рад про першочергове створення ОТГ (там, де це планується), а лише потім – відкриття опорних шкіл. Такий підхід дасть можливість уникнути складних непорозумінь коли спочатку створюється опорна школа, а потім ОТГ. Адже інколи маємо юридичну колізію: після створення ОТГ опорна школа належить до однієї громади, а її філії – до інших. Тому зразу ж виникають питання підпорядкованості філій та їх фінансування;
– створення опорних шкіл, зокрема в ОТГ, дасть реальний шанс покращення їх фінансування, матеріально – технічного забезпечення за рахунок коштів громади, вирішення кадрового питання шляхом надання гарантованого соціального пакета молодим спеціалістам, досвідченим педагогам і керівникам, перетворить опорну школу в інформаційно – просвітницький центр з розвитку громадянських компетентностей педагогів, учнів, їхніх батьків, всіх жителів ОТГ.
Наталія Клокар, доктор педагогічних наук, професор, Заслужений працівник освіти України, головний експерт швейцарсько – українського проекту “Розвиток громадянських компетентностей в Україні”, кандидат наук з державного управління