У перші дні повномасштабного вторгнення Росії до України, більшість компаній в першу чергу вирішували питання безпеки своїх співробітників. Далі настав період шоку, переїздів “хто куди може” і облаштування нового життя у нових регіонах та країнах. Та вже згодом з властивою українцям здатністю адаптуватися до змін, а особливо підприємцям, власники та керівники компаній почали активно думати над можливістю врятувати бізнес, потужності та команду.
Завдяки численним ініціативам з релокації від держави (Мінекономіки та ДП “Прозорро.Продажі”), обласних адміністрацій (відділу інвестицій з Львівської ОВА, Платформа сприяння релокації бізнесу до Рівного тощо) та волонтерських об’єднань, частині бізнесів вдалося релокуватися із територій, де ведуться бойові дії, до західних регіонів. За різними дослідженнями, таких бізнесів близько 12%.
Однак не всі кейси виявилися успішними. Ми з командою KSE Graduate Business School вже п’ятий місяць заглиблені в потреби бізнесу під час війни і на етапі менторства власників бачимо різні підводні камені при та після релокації. Зокрема зараз спостерігаємо подвійну релокацію з одного безпечного місця в інше. Фактори можуть бути різні: від споживацької культури до фактичної наявності виробничих приміщень. Нещодавно ми проводили захід з підприємцями, яким довелося повернутися назад через те, що витрати перебування в релокації були значно вищими, ніж на постійному місці, з одного боку. З іншого – не вдалося вивезти все обладнання, необхідне для виробництва.
Також особливо гостро може стояти питання споживацької культури, адже за ним постає наступне: кому ж продавати свій продукт чи послугу, якщо тут він/ вона нікому непотрібні? Якщо давати банальний приклад, це як відкривати вареничну в Полтаві, де їдять галушки.
Припускаю, що для багатьох бізнесів із східних та південних регіонів ближчою може виявитися споживацька культура Києва, ніж західних областей. А тим паче, для бізнесів з Ірпеня, Бородянки, Бучі та інших містечок Київщини, що дуже постраждали внаслідок війни.
Основна мета таких, як правило, невеличких бізнесів – вижити, а потім вже братися за розвиток. За підрахунками бізнес-школи, понад 60% українських компаній “заморозили” капітальні або щонайменше неключові проєкти, тобто – втратили у розвитку.
І тому ми в бізнес-школі намагаємося дати їм нову точку опори. Як? Разом з мережею столичних бізнес-центрів ми оголосили про старт конкурсного відбору на можливість отримати офіс для розвитку свого бізнесу та професійне менторство в рамках проєкту “РЕ:старт. Безпечний простір для вашого бізнесу”.
Його цільова аудиторія – малий та середній українських бізнес, що опинився на межі закриття через фізичне розміщення в окупованих/деокупованих/постраждалих внаслідок воєнних дій територіях. Податися на програму може і той бізнес, що вже пройшов процес релокації, і той, що планує, а також місцевий бізнес, що відновлює роботу в Києві.
Компаніям пропонуються безоплатні консультації щодо релокації та приміщення площею 20, 30 та 120 кв.м у безкоштовне користування на три місяці в одному із бізнес-центрів Києва.
Що потрібно, аби взяти участь? До 1 серпня включно заповнити анкету на сайті проєкту. За якістю заповнення анкети та її аналізом ми оберемо long-list кандидатів, які зможуть отримати безкоштовну консультацію від KSE Graduate Business School щодо доцільності релокації та необхідних змін у бізнес-моделі, пошуку нових каналів збуту, побудови нової логістики. Після цього, оберемо 3 переможців, які стануть щасливими власниками нових офісів та зможуть відновити свою роботу.
Ми щиро віримо, що компаніям, які опиняться під нашим ментерством, дійсно вдасться зробити рестарт, як і заявлено в назві проєкту. Ми знаємо, що навіть один приклад може надихнути інших. Адже кияни повертаються. Вони, як і завжди, залюбки вип’ють ранкову каву у кав’ярні біля дому, відвідають спортзал, придбають новий гаджет, замовлять щось онлайн. Громадяни і бізнес потрібні одне одному ще більше ніж будь-коли, адже працюючий бізнес – ознака повернення до нормального життя.