Вже місяць працює в ГПУ (тобто Грузинській прокуратурі України) новий заступник Генпрокурора Давід Сакварелідзе, який покинув батьківщину та відмовився від мандата депутата грузинського парламенту заради зарплатні в 250 доларів на місяць у далекій Україні.
Недавно батоно Давід оголосив, що він розробив нерозумним хохлам план реформування органів прокуратури. Але під час численних своїх інтерв’ю заступник Генпрокурора лише говорив загальні фрази про необхідність запровадження новацій, встановлених Законом України “Про прокуратуру”, який був внесений у Верховну Раду президентом Януковичем, проголосований 14 жовтня 2014 року за наполяганням президента Порошенка і який набуває чинності в повному обсязі 25 квітня 2015 року. Новації ці передбачають скорочення кількості співробітників органів прокуратури та переформатування районних і обласних прокуратур у місцеві та окружні. Але досі навіть самі прокурори не знають, а які ж функції буде виконувати реформована прокуратура згідно з грузинською концепцією?
Подписывайтесь на новости “КиевVласть” в Facebook
Нарешті мені вдалось ознайомитись з запропонованим Сакварелідзе планом реформ, який він подав до Адміністрації Президента. Наївно думати, що цей план становить собою якийсь документ з аналізом пропозицій – це просто набір з 21 слайда типу тих, що показують на всіляких бізнес-тренінгах. При цьому 3 з них – просто яскраві малюнки без якогось змісту.
Кілька слайдів містять інформацію про те, які функції має виконувати оновлена прокуратура. Ця інформація не афішується з очевидних причин – оскільки запропоновані “реформи” грубо суперечать Конституції України та чинному законодавству в кримінально-правовій сфері.
Цікава термінологія запроваджується батоно Сакварелідзе – відповідно до програми реформ на Генеральну прокуратуру України очікують “Новые бизнес процессы”. Ці бізнес-процеси полягатимуть у тому, що прокуратура позбавляється всіх функцій, які були спрямовані на захист прав і свобод громадян. А саме, ліквідовується:
– прокурорський нагляд за додержанням прав і свобод людини і громадянина, додержання законів з цих питань органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами;
– прокурорський нагляд за додержанням законів при виконанні судових рішень у кримінальних справах, а також при застосуванні інших заходів примусового характеру, пов’язаних з обмеженням особистої свободи громадян;
– представництво інтересів громадянина або держави в суді у випадках, визначених законом.
Щоправда, виконання цих повноважень на прокуратуру покладено ст. 121 Конституції України, але це грузинських товаришів хвилює не сильно – очевидно, Порошенко пообіцяв їм забезпечити внесення будь-яких, самих безумних, змін до Конституції. Чому саме Сакварелідзе не хоче, щоби прокуратура захищала права та свободи громадян чи здійснювала нагляд за тим, що коїться в тюрмах, колоніях і слідчих ізоляторах, зрозуміло – ці повноваження не передбачені “новыми бизнес процессами”, оскільки практично не приносять прокурорам заробітку.
Інша річ – досудове слідство, яке Сакварелідзе пропонує залишити попри те, що, відповідно до Конституції, прокуратура не може одночасно і здійснювати нагляд за слідством, і мати в своїй структурі слідчі підрозділи. На сьогодні прокуратура виконує ці функції виключно в силу Перехідних положень Конституції – доки законодавець не вирішить, у який орган передати слідчих прокуратури.
Більш того, Сакварелідзе не тільки вважає, що прокуратура повинна займатись досудовим слідством. Його цілком влаштовує так зване “процесуальне керівництво”, яке запровадив Портнов замість прокурорського нагляду за слідством в інших правоохоронних органах. І це зрозуміло. Оскільки продаж кримінальних справ є наразі головним джерелом прокурорського доходу.
Окрім того, планом реформ передбачено “полный ребрендинг” Генеральної прокуратури України зі зміною логотипу. Коротше кажучи, нічого особливого – просто бізнес.
Ось деякі слайди від грузинських реформаторів.