Профільне навчання у школі ІІІ ступеня? Чи реально забезпечити?

Наталія Клокар
Наталія Клокар

Доктор педагогічних наук, професор

Це питання адресоване тим, хто хоче щось зробити і шукає як. Для тих, хто шукає причини, щоб нічого не робити – ця стаття буде неактуальною. І, мабуть, викличе шквал критики. Було б добре, щоб ми подискутували. Значить, ми – небайдужі!

Отже, з 25 по 30 вересня в ДВНЗ “Університет менеджменту освіти” НАПН України проходив ІІІ етап тематичних курсів керівників відділів/ управлінь освіти РДА, міськвиконкомів і директорів опорних шкіл з проблем функціонування та розвитку опорних закладів освіти. Питання тематичних дискусій, навчальних тренінгів, практичних занять, конференції з обміну досвідом розглядались у контексті імплементації основних положень нового Закону України “Про освіту”, концепції Нової української школи у діяльність опорних шкіл, відділів освіти, органів місцевого самоврядування.

Надзвичайно актуальним є і залишається проблема запровадження профільного навчання у школі ІІІ ступеня. Слухачі курсів ПК мали унікальну можливість познайомитися і обговорити досвід профільного навчання одного з найкращих загальноосвітніх навчальних закладів України – Боярського НВК “Гімназія – ЗОШ І ст.” Києво – Святошинського району, Київської області. Запорука успіху гімназії – її директор, незмінна, невтомна, інноваційна, мудра Світлана Сушко. Вона живе дітьми, їхніми інтересами і потребами, чує батьків, не дає спокою владі і громаді задля головного – створення комфортних умов навчання і розвитку дітей та молоді. Тож закономірно, що у закладі працюють над вирішенням питання: “Боярський навчально-виховний комплекс – простір для здійснення успішного життєвого проекту кожної особистості”.

Подписывайтесь на новости “КиевVласть”
 

Гімназія особлива не лише створеною за багато років спільними зусиллями центральної і місцевої влади, батьківської громади і меценатами сучасною МТБ: навчальні кабінети, зручні шкільні меблі, робочі місця вчителів (де є все необхідне), предметні кабінети, спортивна база, приміщення для розвивальних занять дошкільників і учнів початкової школи, якісне покриття Wi – Fi тощо. Найбільшим здобутком директора є створення колективу професіоналів, здатного забезпечити високу якість освіти своїх вихованців, що роками підтверджується численними перемогами учнів у різного рівня інтелектуальних і творчих конкурсах, блискучими результатами ЗНО, майже 100 % співпаданням профільних предметів із вибором предметів ЗНО, нарешті – просто комфортними умовами перебуванням дітей у гімназії. Тут ВСІ ДІТИ ТАЛАНОВИТІ! Вчителі досвідчені і молоді спеціалісти, об’єднані у кафедри, постійно у творчому пошуку, дослідно – експериментальній роботі і самоосвіті.

Отже, профільне навчання. На етапі закінчення 9 класу учні мають змогу обрати профільні предмети відповідно своїх потреб і уподобань. Профілів стільки, скільки предметів ЗНО! Зразу ж виникає питання: “Що потрібно зробити, щоб досягти таких результатів?” Перш за все, профільна школа – це системна багаторічна робота психологічної служби. Заклад має два практичних психолога: початкової і середньої, старшої школи. Як це вдалося директору? То не секрет, спробуйте і ви! Сучасні методики психолого – педагогічного супроводу кожної дитини від 1 – го по 11 – й клас, навчання і спілкування з батьками, своєчасна взаємодія з кожним вчителем із питань навчання, розвитку, психологічних особливостей дитини – все це допомагає кожному учню визначитись із профільними предметами і обрати саме ті, що зорієнтують на майбутню професію чи сферу діяльності. 

Гімназія, як інноваційний тип закладу, має шестиденний робочий тиждень. У кожного учня – індивідуальний освітній маршрут, у більшості своїй заняття з профільних предметів проводяться з групами чи з маленькими групами. В учнів є “вікна” у розкладі занять під час яких вони навчаються самостійно чи групами за інтересами у спеціально визначених приміщеннях. Між іншим, у першому семестрі 10 класу учні мають право відкоригувати вибір профільних предметів і перейти в іншу групу для вивчення іншого профільного предмета. Це дозволено і це нормально. Вчителі допомагають наздогнати пропущений матеріал. Класи, як стала одиниця, є, але спільних занять проводиться дуже мало. Класний журнал – документ, у якому класний керівник відмічає відсутніх учнів та заповнює зведену таблицю успішності. Кожна сторінка журналу – це спільні предмети для класу та предмети профільних груп. Такий підхід зробив можливим для випускників практично уникнути послуг репетиторів (за окремим виключенням), оскільки кількість годин профільних предметів, їх зміст і організація роботи профільних груп забезпечують якісну підготовку учнів до ЗНО, готують їх до успішного навчання в обраному ВНЗ.

Як вдалося директору і колективу створити такий успішний заклад? Чому його досвід, який презентується роками директорам шкіл, начальникам відділів освіти Київської області і України має так мало послідовників? Відповідь одна – така робота і такі результати потребують величезних зусиль і невпинного бажання змінюватися на краще тих, хто шукає як це зробити, а не скиглить про постійні проблеми. Вони не чекають поштовху ззовні, не виглядають коли приїде Президент чи Прем’єр, щоб помити вікна у школі чи організувати роботу психологічної служби закладу, а директор департаменту (під час нікому непотрібного об’їзду шкіл) викосить бур’яни на території чи пофарбує спортивне знаряддя. Колектив Боярського НВК має сучасний європейський менталітет: “Хто, як не ми? Все залежить від нас”! Багато років поспіль (ще з 2005 року) заклад працював як наукова лабораторія профільного навчання Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів, що дало серйозний поштовх для розробки сучасних підходів і технологій профільного навчання. На сьогодні цей досвід обласним закладом ППО не використовується, а жаль, оскільки педагогічна практика, яка “дружить з наукою” має набагато більше шансів на успіх, про що свідчить і досвід Боярського НВК та ще декількох кращих закладів загальної середньої освіти Київської області, що у свій час працювали за різними напрямами як наукові лабораторії обласного ІППО. На часі згадати і про кращі практики особистісно орієнтованої школи №15 м. Білої Церкви у якій ще з 1995 року було запроваджено 6 профілів для учнів школи ІІІ ст.! У більшості своїй ми часто бачимо хороше десь там, далеко, а своє – часом не гірше, а то і краще – нехтуємо. Бо чи заздрість бере, чи просто не любимо успішних, чи самі нездатні. Причин багато. Прикро, що у пошуку причин забуваємо про дітей.

То чи є проблеми у роботі Боярського НВК “Гімназія – ЗОШ І ст.”? Звичайно ж є, і не одна. Чого вартий лише факт того, що заклад такого рівня не має фінансової самостійності? Адже Закон “Про світу” чітко говорить про автономію і фінансову самостійності закладів освіти. Існує проблема переповнення гімназії. Турбує і стан даху, який потребує термінового ремонту. І ще багато чого. Але це не привід зупинятися і шукати винних. Колектив закладу, як і його директор, у постійному пошуку. Для успішного здолання бар’єрів налагоджена тісна співпраця з владою і громадами різних рівнів, спонсорами і меценатами, випускниками гімназії.

Чи можливо перенести досвід Боярського НВК на кожну школу, ліцей, гімназію? Звичайно ж, що ні. Та й чи варто? Але саму ідею, підходи, бажання – це те, що може сприяти розвитку будь – якого закладу, в т.ч. й опорної школи, яка є інноваційною за своєю сутністю і покликана створити необхідні умови для навчання й розвитку дітей, забезпечити якість їхньої освіти. А все починається з директора школи, його уміння вирішувати проблеми, знаходити підтримку і однодумців. “Хто хоче, той шукає як”. І новий Закон “Про освіту” – не перешкода, а реальний шанс побудувати нову українську школу. Це для тих, хто хоче.

Наталія Клокар, доктор педагогічних наук, професор

КиевVласть

Поділитися
Поділитися
Поділитися
Рекомендуємо до перегляду
Ремонтувати шляхопровід на столичній Троєщині довірили соратнику ексмера Одеси Геннадія Труханова
Ремонтувати шляхопровід на столичній Троєщині довірили соратнику ексмера Одеси Геннадія Труханова
09:00 Столична корпорація «Київавтодор» розпочинає ремонт 25-річного шляхопроводу на вулиці Рональда Рейгана (раніше – Драйзера) над коліями швидкісного трамваю. На роботи планують витратити понад…
Київські КП нарешті “вийшли в плюс”: що було з їхніми фінансами з початку 2024 року
Київські КП нарешті “вийшли в плюс”: що було з їхніми фінансами з початку 2024 року
09:00 У останні півтора року столичні КП нарешті вирівняли свої фінансово-економічні показники. Так, на противагу 2023 року, коли загальна сума збитків цих підприємств та…
Мільйон доларів за гектар у Києві: стали відомі подробиці справи НАБУ щодо ймовірних хабарників з Міноборони
Мільйон доларів за гектар у Києві: стали відомі подробиці справи НАБУ щодо ймовірних хабарників з Міноборони
09:00 НАБУ наразі розслідує справу щодо отримання хабара посадовцями Міноборони та підпорядкованого йому ЦТУКБ за можливість забудови майже 1 га землі на вул. Симиренка,…
Banner
QlU7mDx4