Навіть, не дивлячись на небажання багатьох консерваторів, ми рухаємося вперед до нової цифрової ери. У всьому світі вже настала епоха розумних міст, в яких цінується та поважається участь кожного громадянина. Через сучасні цифрові інструменти громадян активно залучають до спільного вирішенням проблем, прийняття рішень, впровадження інновацій.
Але так це робиться у цивілізованому світі.
В Україні, на превеликий жаль, використання терміну “Розумне місто” найчастіше пов’язане з впровадженням цифрових технологій, встановленням різного роду інноваційних приладів, розбудовою цифрової інфраструктури.
І в цьому є дуже велика помилка.
Розумні міста – це міста Розумних людей! Міста, які знають все про щоденні потреби своїх мешканців. Міста, які здатні змінюватися заради створення більш комфортних умов для кожного окремого громадянина. І цифрові технології просто допомагають почути кожного Розумного мешканця Розумного міста.
Застаріла імперативна пострадянська модель управління завжди зневажала думку суспільства. Не шукала можливості почути громадян. Тому рішення, які нав’язувала така влада були такими, що не відповідають нагальним потребам, вигаданими, а тому нежиттєздатними.
Сучасні методології прийняття суспільно важливих рішень, побудовані на вивченні громадської думки, дійсно дієві та вирішують реальні проблеми, а не примарні, вигадані.
У громадян є багато ідей про те, як покращити своє місто, перетворити на більш естетичне та комфортне середовище.
Але не дивлячись на величезні потенціальні можливості, зокрема колегіально вирішувати проблеми міста та сприяти впровадженню інновації, колективний інтелект у наших містах, у більшості випадків, залишається значною мірою невикористаним.
Залучення громадян до участі в житті громади, до співтворчості, до спільнодії сьогодні вкрай необхідне. І навіть наявність цифрових інструментів по вивченню громадської думки, не сприятиме масовому залученню громади.
На жаль радянське минуле наклало певний відбиток не тільки на представників органів місцевого самоврядування, а й на самих мешканців таких громад.
Формування нової для нас культури, шлях до Розумної громади, пролягає через практику заохочення громадян до співпраці.
І тут треба зрозуміти, що не існує ніякої магічної формули, яка би перетворила наших з вами співвітчизників в активних, дієвих і рішучих громадян. Для цього потрібен час і дуже багато зусиль, кожної із сторін діалогу.
Задля того щоб зусилля не були марними необхідно пам’ятати про те, що:
Неможливо досягти успіху без тісної співпраці з Органами місцевого самоврядування!
Зрозуміло, що неможливо побудувати Розумне місто без розумних громадян. Але всі зусилля по перетворенню громадян на розумних будуть марними, якщо вони не будуть підтримані місцевою владою. Якщо органи місцевого самоврядування на візьмуть на себе зобов’язання почути громадськість, прислухатись до її пропозиції, долучати до співтворчості в сфері спільної розробки політик міста.
Чому так?
По-перше тому, що будь-який процес впровадження проектів громадськості потребує погодження з ОМС.
По-друге, будь-який, навіть проект спільно створений із владою, потребує фінансових, людських та часових ресурсів.
До тих пір, поки у влади не виникне зобов’язання впроваджувати результати спільних досягнень, не буде ніякого успіху.
Треба зрозуміти, що громадяни бажають займатися не стільки розробкою проектів, скільки бажають побачити результати своїх зусиль! Або, принаймні, що їх вклад враховується в процесі прийняття рішень.
Тому зобов’язання ОМС повинні стати фундаментом для успішної співпраці. І як наслідок більш широкого залучення громади.
Якщо, а такий варіант розвитку сюжету теж можливий, міська влада, навіть задекларувавши своє бажання дослухатися до голосу громадськості, ніяк не сприятиме залученню громадськості до співпраці, та не впроваджуватиме актуальні проекти, необхідно передбачити альтернативний механізм адвокацій рішень, який запобігатиме втраті довіри та не буде негативно впливати на залучення громадян до спільнодії.
Онлайн рішення – запорука сталого розвитку Розумної громади
Не існує жодного комунікативного рішення, яке було би прийнятним для кожного представника громадянського суспільства. Комунікативна стратегія повинна передбачати інклюзивність інструментів та методів залучення громадян.
Але і самі громадяни повинні зрозуміти, що для створення Розумного міста необхідно максимально використовувати цифрові технології. Можливість направляти ініціативи в режимі онлайн значно прискорить їх розгляд, та полегшить залучення громадськості та органів місцевої влади до їх впровадження.
Інтернет технології надають можливість значно збільшити інтерактивність, та забезпечити більш швидкий, легкий та широкий доступ до різних груп громадян.
Гнучкість інтернет рішень дозволять органам місцевого самоврядування краще та більш якісно обслуговувати своїх громадян. А прозорість таких рішень сприятиме росту довіри активних громадян до уряду.
І все одно така практика не передбачає факт того, що ми повинні зовсім відмовитись від офлайнового, живого спілкування.
Онлайн і офлайн центри комунікації не є взаємовиключними; вони підсилюють та доповнюють один одного.
Принаймні декілька наступних десятиліть громадяни повинні отримати можливість долучитися до спільної розробки політик міста через Центри комунікації, які дозволять їм висловити свою думку, побажання та пропозиції, або проголосувати за волевиявлення інших представників громади у звичній для них формі.
Саме центри комунікації повинні розробити стратегії залучення для кожної окремої групи громадян, які мають свій привід та потенціал, який необхідно максимально використовувати.
Так люди похилого віку бажають поділитися своїм досвідом, молоді люди шукають можливості проявити себе, а експерти можливості підтвердити свої компетенції. До кожного необхідно знайти підхід і створити йому найбільш комфортні умови до співпраці.
Досвід = Довіра
Якщо розібрати механізм формування довіри, то ми побачимо, що він найчастіше полягає на спільному досвіді. Тільки досвід успішної співпраці, історія успіху (а іноді і поразки) стає надійною запорукою довіри.
Довіра між різними верствами населення, громадськістю, органами місцевої влади та іншими зацікавленими сторонами, залученими до цього процесу спільного створення стає запорукою успіху такої ініціативи, такого проекту.
Зрозуміло, що на початку створення спільного проекту існує дуже велика невизначеність результатів, і це передбачає більше питань, ніж відповідей, Але саме довіра, видана авансом на цьому етапі і дозволяє реалізувати самі сміливі ідеї. А досвід учасників процесу (довіра до їх експертних компетенцій) допомагає запобігти розчарувань та інших негараздів.
Так, нам всім важливо розуміти, що кожен новий проект, кожна інновація – це завжди авантюра. Але чим вище ризик, тим вище зиск. Тому дуже важливо розуміти, що спільний проектний менеджмент не передбачає співпрацю в рамках одного проекту. Кожен учасник, кожен ініціатор або експерт, повинен розуміти, що той кредит довір,и який йому може надати спільнота стане запорукою більш лояльного розгляду кожного його наступного проекту, кожної ініціативи, кожної пропозиції. І навпаки: кожен промах, кожна помилка – стане на заваді його нових задумів.
Окрім того, важливо розуміти, що створюючи новий проект, необхідно ознайомитися не тільки з успішними кейсами, але й з такими, що зазнали невдачі. Чому? Тому, що досвід невдач допомагає нам запобігти їх повторенню при створенні своїх нових проектів. Знешкодить можливість даремно витратити час, зусилля та гроші.
Робити помилки – притаманно всім інноваторам, але це зовсім не заважає рухатися вперед.
Повторювати, дублювати та тиражувати помилки – це шлях, який аж ніяк не назвеш інноваційним.
І тому дуже важливо фіксувати не тільки самі ініціативи, але й максимально розписувати всю дорожню карту їх впровадження. Не забуваючи робити досвід впровадження загальнодоступним, а авторів таких проектів та всіх дотичних до його успішного впровадження – експертами у цій сфері.
Доступність такої Бібліотеки успішних і не дуже практик, дозволить більшості громад не винаходити заново колесо, а економлячи час та гроші, впроваджувати у себе досвід інших громад.
Висновок
Для створення Розумної громади необхідно знайти можливість об’єднати якщо на всіх, то максимум зацікавлених громадян. І найкраще це зробити на базі Онлайн Платформи, де, завдяки набору цифрових інструментів демократії, громадяни отримають можливість запропонувати до розгляду своєї ідеї, ініціативи, пропозиції, проекти для спільного створення найкращого міста. Або отримати доступ до успішних, перевірених часом практик інших громад.
Читайте: Онлайн-інструменти залучення громадськості до участі
Олег Чеславський, голова ГО “Укрмедіа”